تاریخ انتشار: ۰۲:۲۵ - ۲۵ آبان ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۹ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

ابلاغیه جدید نرخ خوراک پتروشیمی بلای جان بورس شد/ بازار سرمایه استحقاق رشد تا ۳.۵ میلیون واحد را دارد

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: بورس الان ۱۵۰ میلیارد ارزش دارد؛ شاخص در این ۹ ماهه هیچ سودی نکرده است. می‌توان این را نسبت به ۴۳۰ میلیارد دلار مرداد ۹۹ یا زمانی که آقای رئیسی رئیس جمهور شدند و قرار شد به داد بازار برسد مقایسه کرد که ارزش بازار ۲۳۰ میلیارد بود؛ اما الان ارزش دلاری بازار به شدت پایین آمده و نه تنها دیگر کسی کمک نمی‌کند بلکه مصوباتی علیه بازار سرمایه اجرا می‌شود.

//////ابلاغیه جدید نرخ خوراک پتروشیمی بلای جان بورس شد/ اجازه بازار سرمایه در دست دولت

اقتصاد ۲۴- نازنین خودی- بازار سرمایه بر خلاف انتظار‌ها دو روز پایانی کارش را با روندی منفی سپری کرد و دوباره ریزشی شد، ریزشی که بار دیگر تحت تاثیر تصمیمات خلق الساعه دولت اتفاق افتاد و حالا پیش بینی را برای آینده دشوار کرده است. شاخص کل بورس در روز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۲ با افت ۶ هزار و ۶۵۵ واحدی در ارتفاع دو میلیون و ۳۹ هزار واحد قرار گرفت.

فعالان بازار سرمایه، جریمه بانک‌های متخلف در خصوص اعطای تسهیلات مسکن از سوی وزارت اقتصاد را دلیلی بر خروج سنگین پول توسط گروه‌های بانکی می‌دانند، اما مهم‌ترین اتفاق تاثیرگذار در گروه پتروشیمی‌ها بود که به دلیل ابلاغیه اخیر در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی سبب قرمز شدن تابلوی بورس شد، موضوعی که به گفته مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه خلاف مصوبه مجلس است و تحت تاثیر یک جریان خاص در دولت برای ضربه به بورس صورت می‌گیرد.

//////ابلاغیه جدید نرخ خوراک پتروشیمی بلای جان بورس شد/ اجازه بازار سرمایه در دست دولت

قصه نرخ خوراک پتروشیمی سر دراز دارد

بر اساس نامه مدیر کنترل تولید شرکت ملی پتروشیمی در تاریخ ۲۰ آبان نرخ خوراک پتروشیمی برای پنج‌ ماهه نخست ۷۰۰۰ تومان و برای شهریور ۵۶۰۰ تومان اعلام شد، اتفاقی که باعث شد شماری از صنعت‌گران و فعالان بازار سرمایه خواستار ورود قوه قضائیه به این ماجرا شوند.

مصطفی صفاری، کارشناس بورس نیز در این باره به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: نرخ گاز که قرار بود اصلاح شود با ابلاغیه روز سه‌شنبه باعث شد که بسیاری از مجتمع‌های پتروشیمی تا تعیین تکلیف این ابلاغیه مسدود شود، چرا که این ابلاغیه خلاف مصوبه مجلس بود، ریسکی که از ابتدای اردیبهشت ماه توسط قانونگذاران به بازار سرمایه تحمیل شده و همچنان ادامه دارد. هرچقدر هم که مجلس و سهامداران اعتراض کردند، اما یک جریان در دولت است که قصدش ضربه به بازار است و نتیجه این می‌شود که اعتماد از بازار سلب می‌شود.

به گفته او بازار سرمایه الان ۱۵۰ میلیارد ارزش دارد؛ شاخص در این ۹ ماهه هیچ سودی نکرده است. می‌توان این را نسبت به ۴۳۰ میلیارد دلار مرداد ۹۹ یا زمانی که آقای رئیسی رئیس جمهور شدند و قرار شد به داد بازار برسد مقایسه کرد که ارزش بازار ۲۳۰ میلیارد بود. اما الان ارزش دلاری بازار به شدت پایین آمده و نه تنها دیگر کسی کمک نمی‌کند بلکه مصوباتی علیه بازار سرمایه اجرا می‌شود.

//////ابلاغیه جدید نرخ خوراک پتروشیمی بلای جان بورس شد/ اجازه بازار سرمایه در دست دولت

دولت؛ سهامدار اصلی بازار سرمایه

«فردین آقابزرگی» دیگر تحلیلگر بازار سرمایه و از فعالان بورس نیز در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با اشاره به کلیات لایجه بودجه سال ۱۴۰۲ که این ۸۴ همت درآمد‌های دولت ناشی از افزایش نرخ خوراک در آن دیده شده بود، می‌گوید: این تصمیم فقط در اردیبهشت ماه به یک باره رونمایی شد و الا تصمیمی بود که از قبل اتخاذ شده بود. این دخل و تصرف کردن، تغییر رویه‌ها و قانون اداره امور اقتصادی کشور و تغییرات مکرر است که آسیب می‌زند و الا ۸۴ همت در مقایسه با ۱۱۰۰ همت، کل مجموعه سود شرکت‌های ما شاید درصد قابل توجهی نباشد.

هر چند این تصمیمات بعضی از شرکت‌های پتروشیمی به خصوص شاخه متانول را با آسیب جدی مواجه کرده، اما چرا صنایع خودرو، غذایی و فولاد و... دچار یک چنین رکود و بی علاقگی در زمینه سرمایه گذاری شدند؟

او در پاسخ به این پرسش می‌گوید: این‌ها حکایت از این دارد که دخل و تصرف آسیب بیشتری می‌زند، یعنی همان پیش بینی ناپذیری و تداوم و اصرار بر حکمرانی مطلق در عرصه اقتصاد و بازار سرمایه. ریشه اصلی آنجاست؛ و الا از لحظ عدد و رقم آثار خاصی را در کل بازار نباید می‌دیدم. دلیل اصلی این اتفاقات تغییر رفتار دولت و یک‌سویه نگاه کردن به منافع خودش است برخلاف اصول حاکمیت شرکتی که انتظار داریم تمام مدیران شرکت‌های بورسی رعایت کنند، ولی مسئولین در حوزه تصمیم گیری بازار سرمایه و اقتصاد نه تنها واقف نیستند و رعایت نمی‌کنند بلکه اصول حاکمیت شرکتی و تفکیک مدیریت از اداره امور شرکت را نقض می‌کنند. دولت سهامدار اصلی است و این طور دیکته می‌کند که هر طور بخواهم می‌توانم رفتار کنم. قیمت گذاری دستوری و ابلاغیه مکرر و تناقض در رویه‌های گذشته و... نمونه این رفتارهاست.


بیشتر بخوانید: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و گره‌ای که هر بار کورتر می‌شود/ ادعای بازگشت نرخ خوراک به کانال ۴ هزار تومان چقدر امکانپذیر است؟


سنگ اندازی دولت در پیش‌بینی پذیری بورس

فردین آقابزرگی در پاسخ به پیش‌بینی‌اش از ادامه بازار سرمایه به دو بحث پتانسیل بازار و خواست دولت به عنوان بازیگر اصلی بورس اشاره می‌کند و به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: بحث اول مربوط به شاخص‌ها و معیار‌های ارزندگی است، چرا که بدون این نمی‌توان نتیجه مطلقی بگیریم. سطح ارزندگی بازار سرمایه نسبت به بهبود شاخص‌هایی مثل افزایش سود، رکود در بخش مسکن و خودرو وهمچنین کنترل بازار‌هایی مثل ارز و طلا و همچنین متغیر‌های کلانی مثل نرخ تورم و رشد نقدینگی حساس است. این شاخص‌ها حکم می‌کند که بازار سرمایه ارزنده‌تر از سایر بازارهاست.

این کارشناس بورس می‌افزاید: مضافا تجربه ده سال گذشته نشان می‌دهد بازدهی در بورس بیشتر بوده هر چند ریسک‌هایی بر آن مترتب است. بر این اساس از حیث تحلیل کارشناسی، بازار ما استحقاق رشد ۳ تا ۳ و نیم میلیون واحد را دارد، یعنی حداقل ۵۰ درصد رشد. اما در بحث دوم مبنی بر بازیگری دولت در بازار سرمایه، اینکه او چه اجازه‌ای برای این رشد می‌دهد، واقعا غیر قابل پیش‌بینی است. برخلاف ادعا‌ها که مرتب می‌گویند پیش‌بینی پذیر شدیم، می‌خواهم بگویم که به طور کامل از این پیش بینی‌ها خارج شدیم.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲
شما بگو چرا مبلغ اسمی هر سهم بعد از ۵۰سال باید ۱۰۰ تومان مونده باشه ؟از اونجا ارزش گذاری شه ۱۰۰ تومان معادل ۱۵ دلار بوده . حال عده ایی در پی چو خم این هستن ک ایا سهام ارزنده است ؟ بقول طرف اینها رو باش خخخ
ایرانی ام
0
0
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲
دولت برسرمایه گذاری وتولید وآینده خوب کشورنظرتنگ دارد وازقدیما گفته اند وای به روزی که گدامعتبرشود حتما ازخدابیخبرمیشود مصداق دولت حال مملکتم ایران است. این رابدانید همیشه رئیس نخواهید بود شایدعزرائیل سربخت همان یکنفرآمدکه فقط ازهمین دولت جانبداری کرد ولاغیر
فهیم
0
2
جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲
این شرایط بورس برای عده‌ای عالیه؛ چرا اجازه بدن بورس رشد کنه وقتی دارن به این خوبی نوسانگیری می‌کنن. این نرخ خوراک و غیره هم در جهت همین نوسانگیریهاست.
ناشناس
0
3
جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲
جناب رئیسی تو مناظره های انتخاباتی قول اکید دادند که مشکل بورس را یک ماهه درست می کنند و بعد از گذشت حدود ۲ سال از ریاست جمهوری وی ، ایشان نه تنها بورس را درست نکردند بلکه آن را نابود کردند. دولت رئیسی و تیم اقتصادی ضعیف و بی سواد آن به سر سر کردگی خاندوزی بی سواد و ... و فرزین ... مخالف سرسخت رشد و رونق بورس هستند. عشقی .... هم که با حقوقی ها ... کرده و با رانت خواران هم ... شده و مشغول چپاول سرمایه های سهامداران حقیقی هستند و به ریش ملت می خندند . سال ۹۹ دلار بوده ۲۲ هزار تومان ، شاخص کل بورس بوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد و قیمت هر سهم نماد فرابورس بوده ۴ هزار تومان . اکنون قیمت دلار رسیدهدبه بالای ۵ هزار تومان یعنی ۲/۵برابر شده . ولی شاخص کل بورس نه تنها پا به پای دلار رشد نکرده و ۲/۵ برابر نشده بلکه از شاخصدکل سال ۹۹ هم پایین تر اومده و قیمت هر سهم نماد فرابورس از ۴ هزار تومان سال ۹۹ رسیدهدبه ۸۵۰ تومان !!!!!!!!!!!!
بورس هر کشوری آیینه ی تمام نمای اقتصاد هر کشوری هست. وقتی بورس مملکت این جوری شده ، جناب آقای رئیسی و دولتمردان وی چگونه از رشد اقتصادی نسبت به ۳ سال قبل خبر می دهند ؟!!!!!!!
واصح و مشخص هست که جناب فرزین که انتخاب شده ی دولت بی سواد رئیسی هستند آمار و ارقام دروغ و کذبی خواهند داد که قیمت تورم ،بیکاری و گرانی کاهش پیدا کرده و اقتصاد رشد داشته !!!!!!!!
مهدی
0
2
جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲
سلام . اقتصاد 24و خبرنگاران ...از شما بزرگان که مطالبه گری مردم و افشا تخلف تیتر خبر می گذارید سپاسگزاریم. از اردیبهشت 50درصد در ضرر هستم
رئیسی و مجلس از اعتماد مردم سو استفاده می کنند
حمایت از تولید با تنش و دخالت دولت بعد سکوت می کنند
عشقی یک مرتبه مدیر بورس و ناکارامد بوده چرا دوباره رئیس بورس انتخاب شد
حجت‌الاسلام یونس کریمی
0
0
جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲
سلام و عرض ادب،
متاسفانه دستکاری بازار بورس به ضرر سهامداران و خود دولت است چرا که در ضرر اصلی را سهامداران متحمل می‌شوند چرا که دولت مانع اصلی است و مسلما علاوه بر اینکه سرمایه سهامداران پودر شده از تورم سال 99 به بعد هم، که همه چیز ده برابر شده سهامداران در واقع از تورم جا موندن و این خودش ضربه سنگین به سهامداران است که به هیچ عنوان جبران شدنی نیست. و در مرحله دوم که دولت ضرر آن را متحمل خواهد شد و آن بدبینی سهامداران به بورس است که اقتصاد اصلی کشور را تشکیل می‌دهد. و از طرف دیگر ورود سرمایه دارانی که در بازارهای موازی سرمایه گذاری کرده بودند باتوجه به ارزندگی بورس وارد بازار شده و قبل از اینکه سهامدار اصلی از ضرر خارج شود آنها یه سود توپول از بورس گرفته و و در اولین فرصت خارج خواهند شد و این خودش دوباره موجب تورم بازارهای موازی خواهد شد.
ناشناس
0
1
جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲
این کارشناسان این چرندیات راازکجادرمی آورند،باززدهی بورس ازهمه بیشتراست،طبق کدام واقعیت پول سهامدارازسال ۹۹تاکنون چندهزاربرابربی ارزش شده آنموقع به فرض شرکتهادولت که خوب آنهاراچابیددوریال سودمجمع می دهداین می شودبازدهی،درصورتی که هرکالایی چندین برابرشده ولی پول ملت آنقدربی ارزش شده که دیگرارزش بیرون آوردن ازبورس راهم ندارند.
ایرانی
1
2
جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲
مثل اینکه پولهای بلوکه شده ودلارها به ته کشیده وآقایون سیر نشدند دوباره خوراک پتروشیمیها رو گران کردند اینها نشانه اینست که دولت سیزدهم واین نماینده ها غیر از دروغ چیزی نداشته وماهیتشون مشخصه فشار حداکثری به مردم تنها راه اینه که مردم از این دولت واین نمایندگان عبور کرده وکسان دیگری را انتخاب کنند وگول شعارهای اینها نخورند چون اصلا پایبند به قول وقرار ندارند بورس وسرمایه گذار بورس را عمدا وسهوا نابود کرده وخواهند کرد
ناشناس
0
0
جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲
هر چه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که ...... وقتی دولت مجری و تصمیم ساز قانون گذار دلال نوسانگیر تو بازار باشه دیگه باید فاتحه اقتصاد خواند که تو دو سه دهه قبل این کار شده نه بازاری مونده نه شرکت وکارخانه ای تولیدی که با این تصمیمات خلق الساعه روز مرگی دولتها نابود نشده باشد ...
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

شهاب حسینی در ۵۰ سالگی برای سومین بار پدر شد

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

فیلم/ ایران با جلیلی به دوران قاجار پرت شد

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/تضمین ضمانت پزشکیان درباره گشت ارشاد توسط ظریف و آذری جهرمی

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ + جدول

تغییر چهره بازیگر معروف عشق ممنوع بعد از ۱۶ سال + عکس

عکس/واکنش آذری جهرمی به اظهارات طرفدار جلیلی: دختران ایران را فاحشه نخوانید

عکس / سعید جلیلی فقط رای دهندگان به خود را ایرانی می‌داند

عکس‌های جوانی پزشکیان در کنار هاشمی و خاتمی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

حداکثر شهریه مدارس غیرانتفاعی چقدر شد؟

پرسش‌هایی که جلیلی امشب باید پاسخ دهد

عکس/ تصویر واقعی از محل برگزاری مناظره دور دوم انتخابات

فیلم/ تبلیغات ناجوانمردانه حامیان جلیلی علیه پزشکیان

استقرار نمونه کاربردی خودروی متصل در الکامپ ۱۴۰۳

تمدید بازیکن مورد علاقه نکونام با استقلال + عکس

فیلم/ طیب‌نیا: امروز بالاترین تورم ۸۰ ساله اخیر را داریم

پرسپولیس با گولسیانی میلیاردر شد

حمایت جمعی از علما، فضلا، وعاظ و روحانیون از پزشکیان + اسامی

اظهارنظر انتخاباتی زیباکلام تکذیب شد

پرسپولیس مشکلی با جدایی ترابی و اسماعیلی فر ندارد

پرونده رامین رضاییان و پرسپولیس بسته شد

شهادت یک مرزبان در سیستان‌وبلوچستان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳

رازهای شگفت انگیز لاغری بدون گرسنگی کدام است؟

مجوز افزایش قیمت اینترنت موبایل پس گرفته می‌شود؟

داستان برند مسعود پزشکیان چیست؟

نیکی کریمی هم از ایران رفت+ عکس

بودجه صد میلیاردی پرسپولیس در نقل و انتقالات

فوت دختر ۲۴ساله با شلیک یک مامور پلیس

ماجرای بازگشت چکامه چمن ماه به ایران+ بیوگرافی

کانتیننتال هیبرید؛ قوی‌ترین بنتلی تا به امروز + عکس

یزدان‌دوست: بیمه‌های عمر، بخش بکر بازار با پتانسیل‌های فراوان است

بازیگر زن معروف شبکه جم تی وی به ایران بازگشت + عکس

حال و هوای شهر پیامبر سال ۱۴۴۵ هجری قمری

قیمت هر شتر برای پرورش چقدر است؟

استوری محمدحسین کنعانی زادگان جنجالی شد+ عکس

فیلم/ روایت مخبر از اولین جلسه با رهبرانقلاب پس از خبر سقوط بالگرد رئیسی

چک الکترونیک از سوی بانک رفاه کارگران عملیاتی شد

اعلام حمایت وحید حقانیان از مسعود پزشکیان

عکس/عذرخواهی و ابراز ندامت صبا آذرپیک از مدیرعامل بانک شهر

پزشکیان و جلیلی چند رأی تا ریاست جمهوری کم داشتند؟

تکاپوی دلار متوقف شد

فیلم/آیا جلیلی می‌خواهد ایران را به کام جنگ ببرد؟

فیلم/روایت ظریف از سنگ بودن و سنگ اندازی‌های جلیلی

صادق زیباکلام به پزشکیان رای می‌دهد

فیلم/ بازاریان تهران سعید جلیلى را هو کردند

معرفی هویتزر ام۷۷۷؛ فوق سبک و شگفتی‌ساز

فیلم/بخاطر دخترانمان به سمت تاریکی نمی‌رویم

جزئیات جدید از مناظره امشب انتخابات ریاست جمهوری

عکس/ سعید جلیلی با کلاه ترکمنی

رای دادن شیدا خلیق جنجالی شد

عکس/ طرفداران جلیلی: ما خود طالبانیم!

هافبک سابق استقلال در لیست نکونام

ناراحتی جمیله علم‌الهدی، همسر رئیسی در یک مراسم+ عکس

فیلم/ حمایت قاطع پسر دهقان فداکار از پزشکیان

عکس/بهرام رادان در نمایش «سی صد»

عقب نشینی قیمت طلا در بازار

مالیات حقوق در سال ۱۴۰۳ چقدراست؟