تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۰۴ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

صفر‌های حاشیه ساز زندگی صادق محصولی؛ این ثروت افسانه‌ای از کجا آمد؟

قدرت الله علیخانی نماینده قزوین در مجلس هفتم، گفته بود که «محصولی باید پاسخ دهد که منزل گرانقیمت، درآمد میلیاردی، برج‌های میرداماد و زمین‌های بزرگ منطقه حسنی کیا را چگونه به دست آورده است.»

صفر‌های حاشیه ساز زندگی صادق محصولی

اقتصاد ۲۴-«جبهه پایداری»، «انتخابات ۸۸»، «ثروت افسانه‌ای»، «حلقه ارومیه»، هر کدام از این واژگان می‌تواند یک تعداد از اسامی را به یاد آورد، اما مخرج مشترک همه این واژگان یک نفر می‌شود؛ «صادق محصولی».

آغاز یک رفاقت

۶۴ ساله است و متولد ارومیه. پدرش از پارچه‌فروشان بازار ارومیه بود. پیش از انقلاب در دانشگاه علم و صنعت پذیرفته شد و آنجا رشته مهندسی عمران را تحصیل می‌کرد. احتمالا از همانجا صادق محصولی و احمدی‌نژاد رفاتشان را آغاز کرده‌اند؛ چرا که احمدی‌نژاد نیز، در همین دانشگاه و در همین رشته تحصیل می‌کرده است. البته که احمدی نژاد احتمالا سال بالایی محصولی حساب می‌شده است.

محصولی سال ۱۳۵۹ و قبل از آغاز جنگ، به عنوان فرماندار زادگاهش ارومیه منصوب شد. همزمان با حکم مهدوی‌کنی وزیر کشور وقت، معاون سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان غربی نیز بود.

رضا گلپور از تاریخ‌پژوهان تاریخ انقلاب درباره محصولی می‌گوید او «مسئول پاکسازی جناح چپ امتی ارومیه درزمان استانداری آقایان طاهری و ابراهیمی بوده است.».

محصولی مهر ماه ۱۳۶۰ و پس از آنکه سپاه کشوری به ۱۰ منطقه تقسیم شدند، استان‌های آذربایجان شرقی و غربی به اسم منطقه پنج سپاه شد، به عنوان فرمانده سپاه منطقه ۵ منصوب شد.


بیشتر بخوانید:یک همراهی اجباری برای قالیباف و حداد عادل؛ مأموریت سری دولت و پایداری برای سعید جلیلی


گفته می‌شود او که در تبریز مستقر بود، «به علت مخالفت شدید حسنی امام جمعه ارومیه ازمنطقه خارج و در تهران مشغول به کار شد». پس از فرماندهی سپاه منطقه ۵، در سمت معاونت بازرسی سپاه تا سال ۱۳۶۴ فعالیت کرد. او سپس «فرمانده تیپ ویژه پاسداران» شد. تیپ ویژه سپاه بعد‌ها با یک تیپ دیگر ادغام شد و لشکر ۶ سپاه تشکیل شد که سال ۱۳۶۵ در جریان عملیات کرکوک نیروی عمل‌کننده بود.

در آن لشکر پرویز فتاح به عنوان جانشین لشکر و محمود احمدی‌نژاد را به عنوان مسئول مهندسی لشکر حضور داشتند. نقطه آغاز اتصال حلقه‌های حلقه ارومیه همین نقطه بود؛ حلقه‌هایی که در آن زمان به یکدیگر متصل شدند و احتمالا تا امروز همچنان این اتصال پابرجاست.

محصولی بین سال‌های ۶۸ تا ۷۰ مشاور سردار ذوالقدر رییس ستاد مشترک سپاه بود. بنا به ادعای گلپور «پس از آن بدلایلی از جمله عدم موافقت سردار رحیم صفوی جانشین وقت سپاه با ارتقاء وی به درجه سرتیپ تمامی از سپاه استعفا داد.»

ورود محصولی به فعالیت‌های اقتصادی

او از آن زمان وارد کار‌های اقتصادی می‌شود؛ غالب فعالیت‌های او در حوزه ساخت و ساز بود. تا سال ۱۳۸۴ محصولی در حال «کار اقتصادی» بود که با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد، سرنوشت دیگری پیش روی او قرار می‌گیرد.

محصولی که در دنیای سیاست حضور فعالی نداشته، بعد‌ها در دولت محمود احمدی‌نژاد ظاهر شد؛ ابتدا احمدی‌نژاد بنا داشت او را در دولت اولش به عنوان وزیر نفت داشته باشد؛ دقیقا همانجایی که اتهامات و ابهامات زیادی گرداگرد محصولی می‌گردید و می‌گردد؛ اتهامات و ابهاماتی که یکی از آن‌ها پیرامون امتیاز «سواپ نفت» در آذربایجان غربی بود. این معرفی واکنش‌های تندی را در میان مجلسی‌ها برانگیخت.

قدرت الله علیخانی نماینده قزوین در مجلس هفتم، گفته بود که «محصولی باید پاسخ دهد که منزل گرانقیمت، درآمد میلیاردی، برج‌های میرداماد و زمین‌های بزرگ منطقه حسنی کیا را چگونه به دست آورده است.»

ثروت افسانه‌ای از کجا آمد؟

علی عسگری نماینده مشهد در همین مجلس هم به فیلم تبلیغاتی احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۴ اشاره کرده و گفته بود که وقتی رییس دولت خانه‌ای ساده از خود به مردم نشان داده، بهتر است «یک مدیر ساده زیست را به کابینه دعوت کند چرا که اگر ثروت آقای محصولی از راه حلال هم باشد مقایسه آن با خانه ساده احمدی نژاد همخوانی نشان نمی‌دهد.»

آن زمان شائبه پیرامون مال و اموال محصولی علاوه بر ماجرا‌های «سواپ نفت»، با فعالیت‌های اقتصادی او در «بخش خصوصی و حوزه پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز مسکن» نیز گره خورده بود. با این حال محصولی خود ادعا‌ها درباره ثروت افسانه‌ای را رد کرده بود و تاکید داشت کلا در ۴۴ مناقصه و مزایده دولتی حضور داشته که فقط در سه مورد برنده شده است.

اما ماجرای ثروت افسانه‌ای رفیق شفیق «احمدی نژاد» چنان پر سر و صدا شد که دقیقا در روزی که بنا بود محصولی برای دفاع از خود جهت گرفتن رای اعتماد راهی مجلس شود، در نامه‌ای به مجلس انصراف خود را اعلام کرد. به عبارت دیگر، احتمالا محصولی با رصد جو مجلس و اظهارات پیرامون ثروت خود را دیده، برای جلوگیری از مطرح شدن چنین مسائلی از تریبون مجلس، عطای وزارت را بر لقای آن بخشید و در عوض، احمدی‌نژاد او را به عنوان مشاور خود منصوب کرد.

بعد از آنکه مرحوم علی کردان از سوی مجلس هشتم استیضاح شد، احمدی‌نژاد رفیق چندین ساله‌اش را برای سکانداری مهمترین وزارتخانه آن ایام معرفی کرد. وزارت کشور قرار بود چند ماه بعدش انتخابات حساس ریاست‌جمهوری را برگزار کند. برخی معتقدند کارویژه محصولی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دهم بوده است؛ چرا که شهریور ۱۳۸۸ از وزارت کشور رفت. او دو ماه بعدش دوباره به کابینه احمدی‌نژاد رجعت کرد؛ اینبار در کسوت وزیر رفاه و تامین اجتماعی و تا سال ۱۳۹۰.

صفر‌های حاشیه ساز زندگی صادق محصولی

صفر‌های حاشیه ساز زندگی محصولی

اما موردی که همیشه محصولی را بر سر زبان‌ها نگه می‌دارد، صفر‌هایی است که در پس دارایی او می‌آید؛ دارایی‌هایی که بسیاری آن را افسانه‌ای می‌دانند.

سال ۱۳۹۰ و در آستانه انتخابات مجلس هشتم، فضای سیاسی فضایی شبیه به همین روز‌ها بود؛ نخستین رای‌گیری بعد از انتخابات برگزار شده توسط محصولی در سال ۱۳۸۸. دو طیف اصولگرایان با یکدیگر رقابت می‌کردند؛ از همین بابت جبهه تازه تاسیس پایداری با ائتلاف اصولگرایان با یکدیگر رقابت داشتند و از این رو، قاسم روانبخش به نمایندگی از جبهه پایداری و علیرضا زاکانی به نمایندگی از ائتلاف اصولگرایان باهم مناظره کردند. در این مناظره زاکانی می‌گوید که «آقای صادق محصولی که اعلام می‌کند خمس بنده ۴۵۰ میلیون تومان است کارش با ما معلوم است که خمس ما تنها ۴۵۰ هزار تومان است.»


بیشتر بخوانید:افشاگری درباره صادق محصولی و حلقه ارومیه؛ کوتوله‌های سیاسی را در مملکت حاکم کردند


روانبخش نیز به زاکانی پاسخ داد که «خوشحالیم فردی، چون صادق محصولی را پیدا کردید تا از این طریق علیه جبهه پایداری صحبت کنید. اگر شما از وی اختلاسی در زمانی که وزیر کشور بود پیدا می‌کردید وی را از کره ماه آویزان می‌کردید. باید بدانید که اگر سرمایه کسی مشروع باشد، مشکلی ندارد. شما در هر جلسه انتخاباتی بحث پرداخت خمس ۴۵۰میلیون تومانی آقای محصولی را مطرح می‌کنید که این کار درست نیست.»

عابربانک جبهه پایداری

به عبارت دیگر، اگر خمس آن زمان اموال مازاد محصولی ۴۵۰ میلیون تومان باشد، کل این اموال می‌شود ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان. باید به این نکته اشاره شود که خمس به اموالی مانند منازل مسکونی مورد استفاده خود و خانواده آن فرد، خودرو‌های مصرفی، پولی که از آن ارتزاق می‌شود، و سایر مستغلاتی که از آن استفاده می‌شود تعلق نمی‌گیرد و تنها برای اموال مازاد حساب می‌شود. با این حساب، اگر اموال مازاد محصولی در آن زمان بیش از ۲ میلیارد تومان بوده باشد، احتمالا همان ثروت افسانه‌ای پدرخوانده این روز‌های جبهه پایداری و منزل چند صد متری در دیباجی و …. باید صحت داشته باشد؛ پدر خوانده‌ای که برخی معتقدند نقش یک عابر بانک را برای این نحله تندروی اصولگرایان بازی می‌کند.

محصولی یک پدرخوانده

پس از درگذشت مصباح یزدی پدر معنوی پایداری‌چی‌ها، رویکرد‌های متفاوتی در این تشکل سیاسی دیده شد؛ مرتضی آقاتهرانی نماینده تندروی مجلس یازدهم دبیر کل پایداری بود که چند ماه بعد از حضورش در مجلس، صادق محصولی این سمت را بر عهده گرفت. پیش از این نیز لقب «پدرخوانده» به محصولی الصاق شده بود؛ چرا که در زمان بستن لیست اصولگرایان و همینطور یارکشی برای انتخابات هیات رئیسه مجلس، همه راه‌های تعامل با پایداری ختم به او می‌شد. البته که در زمان پا در میانی حداد عادل میان پایداری و محمدباقر قالیباف، این مرتضی آقاتهرانی دبیر کل وقت بود که مامور حضور در مذاکرات توافق شده بود. احتمالا پدرخوانده شان خود را در این حد نمی‌دیده است!

پدرخوانده فعلی پایداری‌ها علاقه آنچنانی به حضور رسانه‌ای ندارد، اما از یکی دو ماه پیش بالاخره از دالان تاریک جبهه پایداری بیرون آمد و در یک جمع دانشجویی صحبت کرد؛ هفته پیش هم در مجمع عمومی این تشکل سیاسی باز هم زیر نور رسانه‌ها آمد و در آن مجمع سخنرانی کرد که البته به عنوان دبیر کل غیر از این هم نباید رخ می‌داد.

اساسا نقش صادق محصولی بیش از اینکه بابت اقدامات سیاسی‌اش محل بحث باشد، از بابت نقش مالی و اقتصادی او مورد نقد و بحث قرار می‌گیرد. محصولی هیچگاه در مورد چگونگی کسب چنین ثروت افسانه‌ای صحبت نکرده است؛ همین امر باعث شده تا حرف و حدیث‌ها پیرامون آن زیاد باشد؛ از جمله دارایی‌های ۱۶۰ میلیون دلاری در سال ۱۳۸۵ که البته خودش این میزان را رد می‌کند، اما در عین حال رقم مدنظرش را بیان نکرده است.

مشخص نیست شائبه‌ها درباره ثروت محصولی درست باشد یا تولید ثروت او از قاعده «پول، پول می‌آورد» پیروی کرده است؛ البته که برای آوردن پول، به غیر از پول‌هایی این چنینی، موارد دیگری نیز لازم است که محصولی به خوبی از آن‌ها برخوردار بوده و است.

منبع: خبر آنلاین
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
0
0
شنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۲
از محل خدمت جهادی و نو کری
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس / پورمحمدی گفت که سر قرار می رود

عکس/ قالیباف همه جا با سیسمونی شناخته شد

عکس/ خانواده شهید تندگویان حمایت از قالیباف را تکذیب کرد

عکس/ پاسخ تند مشاور وزیر روحانی به سخنان قاضی زاده هاشمی

عکس / واکنش خبرنگاران به وعده‌های خیالی و توهمی زاکانی و قاضی زا‌ده هاشمی

عکس/ یادآوری به قاضی زاده هاشمی؛ شلیک گاز اشک آور به تجمع جانبازان

عکس/ دروغ دوباره سعید جلیلی درباره صادرات نفت ایران

عکس/ چت جی بی تی هم وعده های زاکانی را خیالی دانست

عکس/ آیا ‌ظریف وزیر خارجه پورمحمدی هم هست؟

عکس/ معاون رئیسی در زمان حمله به سفارت انگلستان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خیال خام قالیباف برای بیرون کشیدن دولت از اقتصاد/ واگذاری هر شرکت دولتی یعنی جمع کردن سفره هزاران ذی‌نفع

معرفی یک رژیم غذایی موثر برای مبتلایان به دیابت نوع ۲

عکس/استایل زیبای نعیمه نظام‌دوست در کنسرت بهنام بانی

عکس/تیپ شیک مائده سریال زخم‌کاری در یک مراسم رسمی

عکس/سلفی جواد عزتی و خانم بازیگر در پشت‌صحنه زخم کاری

حساسیت دلار به انتخاب رئیس جمهور آینده بالا رفت/ دولت بعدی نباید با حراج سکه به بازار جهت دهد/ مردم وعده طلایی زاکانی را شوخی می‌دانند

تصویری از زوج بی‌حاشیه سینمای ایران که وایرال شد

فیلم/حضور پزشکیان بر مزار شهید وطن سردار سلیمانی

اینفوگرافی/در آخرین مناظره انتخاباتی چه کسی مورد توجه بود؟

عکس/حمایت نماینده سیلی زن از قالیباف

عکس/این خوش سلیقگی کار کیست؟!

عکس /مهدوی‌کیا مهمان ویژه مراسم فیفا

عکس/توئیت انتخاباتی دختر سردار سلیمانی

محدودیت تازه و خبرساز برای مسافران حج

رئیس موسسه مصباح یزدی: جلیلی گزینه ماست

عکس/کنایه مهاجرانی به اشتباه دوباره قاضی‌زاده

تحریم‌های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

فیلم/ظریف: اجازه نخواهیم داد اقلیت بر اکثریت حکومت کند

عکس/کنایه سنگین محمد فاضلی به نامزد‌های پوششی

عکس / لباس متفاوت قالیباف برای حضور در تبریز!

اکانت منتسب به جلیلی: مصمم ایستاده‌ام / طعنه آذری جهرمی: مگر اکانت فیک هم می‌تواند محکم بایستد؟

مشاور جلیلی: «دکتر» انصراف نخواهد داد

لورکوزن قیمت سردار آزمون را مشخص کرد

عکس /حاشیه مناظره؛ قاضی‌زاده هاشمی یک برنامه اقتصادی خود را خط زد!

جدیدترین خبر درباره افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳

عکس/توهین وحید یامین‌پور به پزشکیان

پیش بینی قیمت دلار فردا چهارشنبه ۶ تیر۱۴۰۳

عکس/ یک حامی پزشکیان در جشن غدیر آزادی

عکس/چهره جلیلی در لحظه دریافت عیدی، سوژه شده است

عکس/ قاب معنادار و پُربازتابی که امروز از زاکانی شکار شد

فیلم/پیام سیدمحمدخاتمی درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

عباس عبدی: پزشکیان قویترین تیم سیاست خارجی از جمله ظریف را در اختیار دارد

عکس/بازیگرانی که در فصل جدید پایتخت حذف شدند

عکس/فرزندان مصباح یزدی از سعید جلیلی حمایت کردند؟

پزشکیان: تا اختلافات را حل نکنیم معضلات را نمی‌توانیم برداریم

عکس/ کاندیدای زینب سلیمانی با این توییت لو رفت

فیلم/پورمحمدی: برخی وعده‌هایی که داده شد روی زمین قابل تحقق نیست

مجموعه صحت‌سنجی «خبر فکتیار» سخنان «قاضی‌زاده‌هاشمی» را نادرست و صحبت‌های «آذری‌جهرمی» را تایید کرد

دلار از خط قرمز سیاست‌گذار عبور کرد

روحانی: دولت سیزدهم هنوز به رشد اقتصادی اواخر دولت دوازدهم نرسیده

ممنوعیت فروش طلای دست دوم شامل مردم هم خواهد شد؟

حسن روحانی: در طول ۸ سال شاخص بورس بیش از ۲۰ برابر شد

بیانیه حمایت اقتصاددانان از دکتر مسعود پزشکیان

رضا گلزار هم در شهرت به گرد پای این آقا نمی‌رسد

پزشکیان: آمده‌ام مردم را از تنگنای تحریم برهانم

فیلم / نامزد‌ها جلوی دوربین ژست گرفتند

زاکانی: پزشکیان از افراد گردن‌کلفت دفاع می‌کند

اعتراض داریوش خواننده قبل از انقلاب به یک سریال نمایش خانگی

قالیباف در مناظره آخر درباره فساد چای دبش چه گفت؟