تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۰۵ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۷ نظر

پشت پرده پروژه تشکیلات حجاب‌بان‌ها

زمینه فعالیت‌های حجاب‌بان‌ها مبتنی بر بخشنامه‌ای است که وزارت کشور در خرداد ماه ابلاغ کرده است.

چه کسی پشت پرده پروژه حجاب‌بان‌ها است؟

اقتصاد۲۴-وزیر کشور در شرایطی روز چهارشنبه پس از پایان نشست هیات وزیران رسما اعلام کرد که دولت در ماجرای حجاب‌بان‌ها، مجوزی صادر نکرده که طی بخشنامه‌ای به شماره ۹۷۴۳ به تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۲ خطاب به برخی دستگاه‌ها، ارگان‌ها و نهاد‌ها ازجمله شهرداری تهران و مدیرعامل متروی تهران، خواستار برخورد با افرادی می‌شود که پوشش آن‌ها از سوی این مرجع استاندارد محسوب نمی‌شود.

در بند ۹ این بیانیه، آمده است: «ورود افراد در وضعیت کشف حجاب به اماکن تحت اشراف دولت منوط به رعایت پوشش قانونی بوده و در مراکزی، چون ایستگاه‌های مترو از ورود آقایان به واگن بانوان جلوگیری شود. همچنین در ایستگاه‌های خلوت ممانعت از ورود افرادی که قوانین پوشش را رعایت نمی‌کنند می‌بایست به سرعت عملیاتی شود.» این بخشنامه خطاب به بسیاری از دستگاه‌های اجرایی ازجمله آموزش و پرورش، اتحادیه‌های اصناف، وزارت صمت، شهرداری‌ها، مترو، دانشگاه‌های سراسر کشور و... ابلاغ شد.

این بخشنامه در شرایطی ابلاغ شد که بسیاری از تحلیلگران دولت را به دلیل ابلاغ چراغ خاموش این بخشنامه نقد کرده و خواستار روشنگری درباره ابعاد و زوایای گوناگون آن بودند. به نظر می‌رسد، زمینه قانونی فعالیت‌های حجاب‌بان‌ها در مترو و بسیاری از دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و عمومی کشورمان، مبتنی بر بخشنامه‌ای است که وزارت کشور در خرداد ماه ۱۴۰۲ ابلاغ کرده است. 


بیشتر بخوانید:کسی تذکردهندگان حجاب در مترو را گردن نمی‌گیرد؛ آیا حجاب‌بان‌ها خودجوش‌اند؟!


احمد وحیدی، اما در مواجهه با خبرنگارانی که خواستار توضیح درخصوص زمینه‌های قانونی استفاده از حجاب‌بان‌ها شده بودند، اعلام کرد که وزارت کشور مجوزی برای فعالیت‌های حجاب‌بان‌ها صادر نکرده است. علی مجتهد‌زاده حقوقدان درخصوص ابعاد پنهان فعالیت حجاب‌بان‌ها در سطح مترو و اظهارات وزیر کشور درخصوص مجوز نداشتن آن‌ها یادآور می‌شود: «وزیر کشور گفته مجوز خاصی برای این کار توسط این وزارتخانه داده نشده است.

دو نکته در این خصوص وجود دارد؛ اولا چرا رسما نهاد اعطا‌کننده مجوز معرفی نمی‌شود. این نهاد در ازای تعیین صلاحیت افراد، کیفیت آموزش و نظارت بر اقدامات آن‌ها مسوول است. خصوصا اگر مردم شکایتی داشته باشند. ثانیا آیا وزارت کشور درباره دیگر اقدامات مردمی که در قانون اساسی هم تصریح شده همین‌طور حاضر به تساهل است؟ مثلا آیا درباره تجمعات ذیل اصل ۲۷ قانون اساسی حاضر است همین سهل‌گیری را داشته باشد؟ یا درباره امر به معروف مسوولان و دستگاه‌های حکومتی توسط مردم؟» او در ادامه می‌گوید: «ما برای کوچک‌ترین کار تشکیلاتی و جمعی در این کشور نیازمند دریافت مجوز در قالب NGO، موسسه، انجمن و ... هستیم. کار تشکیلاتی این «گروه‌های مردمی» ذیل چه عنوان و سازوکاری تعریف شده است؟ اساسا مفهوم گروه مردمی از نظر حقوقی و فرآیند‌های دریافت مجوز فعالیت چیست و در کدام قانون آمده؟

به رغم گزارش‌های رسمی، شهروندان زیادی در ماه‌های اخیر از رفتار و برخورد ماموران و افراد تذکر‌دهنده حجاب شاکی بوده و حتی آسیب دیده‌اند. اولین اثر نامشخص بودن مرجعی که این افراد به آن منتسب هستند یا از آن مجوز گرفته‌اند، نامشخص بودن مسوولیت حقوقی است که به آن‌ها منتسب می‌شود. درباره اقداماتی که احتمال ایجاد برخورد و تنش ناظر به آن‌ها کم نیست تجربه نیز چنین ثابت کرده، نامشخص بودن هویت فردی و سازمانی افرادی که می‌گویند مرتبط با فراجا و دادستانی هستند، چه توجیهی دارد؟ اگر به هر دلیلی هر نوع تنشی ایجاد شود، تکلیف مسوولیت قانونی آن چیست؟» جدا از علی مجتهدزاده، چهره‌هایی، چون صالح نقره‌کار و علی نجفی‌توانا در گفتگو با «اعتماد» تلاش می‌کنند، موضوع حجاب‌بان‌ها را از منظر حقوق اساسی ملت بررسی کنند.

حجاب‌بان‌ها نوع جدید گشت‌های ارشاد هستند

بحث حجاب‌بان‌ها در مترو و سایر مکان‌های عمومی و ارگان‌های متولی آن، این روز‌ها توجه بسیاری از ایرانیان را به خود جلب کرده است. وزیر کشور اعلام کرده، حضور این حجاب‌بان‌ها خودجوش بوده و مجوزی از سوی نهاد‌های مسوول برای فعالیت‌های آنان داده نشده است. در این میان مشخص نیست این افراد با چه مجوز قانونی فعالیت می‌کنند و به شهروندان تذکر می‌دهند. ما در حوزه عمومی با اصل عدم صلاحیت دولت‌ها و مقامات عمومی روبه‌رو هستیم. یعنی مقامات مسوول نباید رفتار‌های دل بخواهانه و سلیقه‌ای که در تعارض با حقوق و آزادی‌های شهروندی است، داشته باشند.

معیار‌های مرتبط با سبک زندگی یا شیوه پوشش، مصداقی از حق پوشش شهروندان و حق اختیار کردن سبک، سلیقه زندگی و زیست شهروندی است. ذیل اصل عدم صلاحیت، دولت‌ها باید مداخله پرهیزانه، نسبت به این امور ورود کرده و رفتار کنند. اگر سیاست‌های تقنینی به صورت فرهنگی یا اجتماعی به این سمت هدایت شود که در حوزه آموزش و ترویج برخی الگو‌های ممدوح و موردپسند نهاد عمومی باشند، این امر نباید در عمل انتظامی شکل رفتار پلیسی پیدا کرده و زمینه‌ای برای دخالت نهاد‌های عمومی در سبک و پوشش شهروندان شود.

از این منظر، ملاک ما عدم تجاوز نهاد عمومی و انتظامی از حدود وظایف و اختیارات مصرح قانونی است که ذیل اصول حقوق ملت و اصل منع سوءاستفاده از اختیارات تعریف می‌شود. بنابراین لازم است نهاد‌های عمومی نسبت به دخالت بر پوشش شهروندان، پرهیز داده شوند. پرسش بعدی مرتبط با اظهاراتی است که درخصوص حضور خودجوش حجاب‌بان‌ها مطرح شده است. در این زمینه هم می‌توان گفت، این اقدام فرقانونی، زمینه‌ای برای رفتار‌های سلیقه‌ای و سوءاستفاده از وضعیت شهروندی علیه شهروندان و به نوعی بازتولید مداخله در حریم خصوصی و تجویز اصل منع تجسس (اصل ۲۶ قانون اساسی) است.ادامه این رفتار‌های سلیقه‌ای، پیامد‌های بسیار خطرناک و ناراحت‌کننده‌ای خواهد داشت و به هیچ‌وجه نباید این نوع رفتار‌های خودسرانه، دل بخواهانه و ناقض حق تجویز و توصیه شود.

برخی معتقدند این حجاب‌بان‌ها نوع جدید گشت‌های ارشاد هستند. سیاست‌های گشت ارشادی همواره برای کشور هزینه‌زا بوده و از کیسه خیر عمومی و منافع همگانی، نظام امنیت گستر کشور را مستهلک کرده و اعتماد مردم را خدشه‌دار می‌کند. بر این اساس هر نوع سیاستگذاری عمومی در حوزه پوشش باید در حوزه فرهنگی و صورت‌های کنش اجتماعی آموزشی در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب به صورت‌های نرم و نه پلیس و امنیتی باشد. در همه موارد پروژه‌های شکست خورده‌ای مانند گشت ارشاد که مسوولان آن را شکست خورده معرفی کرده‌اند، نباید زمینه‌ای برای سوءاستفاده از اقتدار مقام انتظامی و عمومی در جهت رعایت امنیت انسانی و شهروندی باشد.

منبع: روزنامه اعتماد
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
ناشناس
1
4
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۲
مسولین .کم کاری و سفره خالی . فقر بدبختی مردم را پشت این مسخره بازی قایم میکنن ..دولت دروغ و وعده
ناشناس
1
2
دوشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۲
دولتهای ایران مثل این هست که که عده ای ثروتمند رو دوره کنید که طلا نقره آهن دلار نفت و....تا دلد بخواد ثروت دارند اما محاصره شدن و از مقدار کم همراهشون دولتها وورش میچرخن و هر روش ممکن ازشون میگیرت تا نفس آخرشونو بکشن
ع د
1
4
چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۲
بفکر مشکلات جدی مردم باشید
قبل از اعتراضات دیدن محجبه ها حال خوبی داشتم ولی الان ...
حضرت فاطمه از هر نظر والا بودن اون کجا واین حجاب ظاهری کجا
قاسم
1
3
چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۲
ضربه ای که حضرات مسیولین نظام به دین و مذهب و اعتقادات مردم زدن را هیچ دشمن و تهاجم فرهنگی خارجی نمی‌توانست بزند آیا یک نفر در کل ایران پیدا میشود که بتواند ادعا کند معتقد تر و متدین تر از پدر یا پدر بزرگ خود که در دوران حکومت قبل از انقلاب، زندگی و تربیت شده بود میباشد
خسرو صادقی معلم بازنشسته
1
4
پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۲
خنده داره ! خود جوش ! حاکمیت جرات نداره بکه اینا با دستور اومدن .پس میگه خود جوش .مردم احمق نیستند .طبق قانون اساسی کسی حق نداره حتی به عنوان حجاب بان با خود سری بیاد تو خیابون وتذکر بده .در ثانی این چیه رو لباسشون .اینم خودشون تهیه کردند یا حاکمیت .دارید تیشه به ریشه خودتون می‌زنید
سعیده
1
5
پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۲
دولت فقط توجه ملت رو به طرف حجاب جلب کرده که کسی متوجه اختلاس ها و اسراف کاری ها و غارت بیت المال و بذل و بخشش به کشورهای عرب و افغان و باج دهی به چین و روسیه و هرزه بازی بچه های مسئولین در خارج کشور و بی عرضه گی مسئولین در اداره کشور نشوند
ناشناس
1
3
جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲
وقت تلف نکنید با حجاب بازی. به مشکلات مردم برسید و گرنه مثل پشه زیر پای مردم له خواهید شد اگر این مردم در انتخابات شرکت نکنند شما وجاهت قانونی نخواهد داشت پشتوانه مردمی را از دست خواهید داد اون موقع است که به زباله دان تاریخ خواهید افتاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

آغاز واریز حقوق بازنشستگان از امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/پزشکیان روی بنر‌های تبلیغاتی

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/کنایه حسام الدین آشنا به سخنان مریم قالیباف

حضور جواد ظریف و مسعود پزشکیان در اصفهان

عکس/واکنش حسام الدین آشنا به مصاحبه دختر قالیباف و ماجرای سیسمونی گیت

مهدی رباطی: فاضلی نماینده بخش عصبانی جامعه شد که قاطبه مردم ایران هستند

عکس/واکنش فاضلی به رفتار امشبش در قبال تهمت مجری صداوسیما

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

چری تیگو ۹ با ابعادی بزرگ‌تر در راه است! + عکس

شادترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۴

سکه آماده صعود به کانال ۴۰ میلیونی شد

رمزارز بانک مرکزی ایران از این تاریخ عملیاتی می‌شود

اینفوگرافی/آیا برجام باعث کاهش تورم شد؟

۲۰۰‌ هزار مسکن شهرداری کجا ساخته شد؟

نقره داغ دلالان خودرو در بهار + جدول

نگاهی به‌ کارنامه ماتزاری گزینه پرسپولیس+ عکس

بهترین میم کوین‌های سولانا در سال ۱۴۰۳

عکس/ هدیه رهبر کره شمالی به پوتین: یک جفت سگ!

زمان واریز حقوق خردادماه معلمان مشخص شد

علامت افزایشی نرخ بهره به طلای جهانی

اعلام زمان واریز یارانه نقدی خردادماه

قیمت دلار بدون تغییر ماند

شکایت پرسپولیس از علیرضابیرانوند

 شهید رئیسی فروش نفت را به ۲ میلیون بشکه رساند

واکنش یک اقتصاددان به خشم محمد فاضلی در آنتن زنده

عکس/ نتایج جدید نظرسنجی ایسپا: ۷۳ درصد مردم اصلا مناظره تماشا نکردند!

تعداد جانباختگان گرمای حج امسال از ۹۰۰ نفر گذشت

محمد فاضلی ترند اول گوگل شد!

آخرین وضعیت سلامتی مجید قناد

هر آنچه باید از باغ موزه قصر بدانید

راز رفاقت پوتین و کیم جونگ اون چیست؟

فیلم/ استایل خفن بهنوش طباطبایی با میکاپ متفاوت

فیلم/ ژست بامزه دختر محسن کیایی در صداتو

بوی بهبود از اوضاع بورس؟

رواج نیم کیلو فروشی در بازار میوه و تره بار!

تحویل کارت هوشمند سوخت چقدر زمان می‌برد؟

والیبال هلند هم حریف ایران نشد

جزئیاتی از اجرای همزمان ۳ خط مترو در شیراز

تیم بعدی یحیی گل‌محمدی مشخص شد؟

آخرین وضعیت ترافیکی ‌جاده‌های کشور

دوگانگی در انتخاب سرمربی بزرگ برای پرسپولیس؛ ماتزاری؟ نه!

سید حسن خمینی: کشور مشکلات شدید اقتصادی دارد

اقتصاد مردمی؛ نیاز امروز، ضرورت فردا

فیلم/جزئیات مناظره دوم انتخابات ریاست‌جمهوری

خرید و فروش ملک متوقف شد

فیلم/عذرخواهی ترلان پروانه از پدرش به خاطر این فیلم

ماجرای پیامک «ثبت‌نام زمین دولتی» چیست؟

فیلم/ ماجرای تحصیل دختر زاکانی در سوئیس وایرال شد

بعد از انتخابات چه چیزی در انتظار قیمت مسکن است؟

هر آنچه باید از موزه هنر‌های معاصر بدانید

آخرین وضعیت بیماران بیمارستان قائم رشت

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

نحوه دریافت وام فوری خودرو از کامک وام

پایان کار جواد نکونام با استقلال!

آیا کنار گذاشتن دلار برای اقتصاد جهان خوب است؟

جانشین بیرانوند در پرسپولیس کیست؟ + عکس

قیمت میلگرد امروز ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

خودروی مونتاژی که ۱۷۰ میلیون تومان ارزان شد