تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۷ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

کار کسب و کار‌های مناطق آزاد به آی سی یو کشیده شده، اورژانس کسب و کار پیشکش/ عبدالملکی جلوی مانع‌تراشی‌های دولت و مجلس را بگیرد، طرح نو درنیاندازد

اورژانس کسب و کار مناطق آزاد در حالی به دست حجت الله عبدالملکی، دبیر شورایعالی مناطق آزاد افتتاح شد که این کار پیش از اینکه کار عملی و واقعی باشد، جنبه شعارگونه دارد. البته شاید او می‌خواهد این اورژانس را با همان میلیارد‌ها دلارِ نیامده سرمایه گذاران اماراتی و چینی راه اندازی کند!

حجت الله عبدالملکی در اورژانس کسب و کار

اقتصاد۲۴- میناسادات حسینی: حجت الله عبدالملکی هرچند وقت یکبار با حرف‌های عجیب و غریبش حاشیه به پا می‌کند؛ یکبار با عدد و رقم‌های عجیب جذب سرمایه گذاری خارجی و این بار با پروپاگاندای «اورژانس کسب و کار» برای پیگیری مشکلات و درخواست‌‌های سرمایه‌گذاران، فعالان اقتصادی و شرکت‌های فناور، نوآور و دانش بنیان در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی!

البته نگاهی به عملکرد وزیر مستعفیِ کارِ ابراهیم رئیسی در زمان وزارت ۱۰ ماهه اش در ساختمان آزادی، آمیزه‌ای بود از وعده‌های روی زمین مانده و اقداماتی که به چالش‌ها و مشکلات اضافه کرد.

عبدالملکی در ابتدا اعلام کرد که قصد دارد تا پایان همان سال، بیش از یک میلیون و هشتصد هزار شغل جدید ایجاد کند و مدعی بود که این امر به راحتی ممکن است؛ سپس در حالی که هیچ برنامه و راهکار مشخصی برای ایجاد این تعداد شغل ارائه نداده بود، وعده داد با یک میلیون تومان شغل ایجاد می‌کند؛ شعاری نمایشی که هیچ کس آن را جدی نگرفت.

ادعاها و اظهارات غیرعلمی وی پیش از تصدی مسئولیت در دولت سیزدهم نیز بماند که مدت‌ها سوژه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شده بود از جمله ساخت خودرو لامبورگینی در ابعاد جهانی توسط پنج جوان ایرانی که هیچگاه سندی از آن رو نکرد.

اورژانس کسب و کار در مناطق آزاد یا آی سی یو کسب و کار؟

نکته مهم در ایجاد اورژانس کسب و کار در مناطق آزاد این است که این کار پیش از این در وزارت کار انجام شده و الگوبرداری دبیرخانه از وزارت کار نشانگر این است که در این دبیرخانه اتاق فکری وجود ندارد و صرفا برای شوآف و تبلیغ به هر دستاویزی چنگ می‌زنند تا این سازمان را منفعل و بی عمل نشان ندهند.

این در حالی است که مشکلات کسب و کار‌ها و فعالان اقتصادی مناطق آزاد در یکساله اخیر دبیری عبدالملکی نه تنها کمتر نشده، که بیشتر نیز شده است و فعالان اقتصادی خواستار اصلاح وضعیت موجود هستند.

یکی از فعالان اقتصادی منطقه آزاد کیش در واکنش به ایجاد اورژانس کسب و کار در گفتگو با اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «دیگر کار کسب و کار‌ها در مناطق آزاد از اورژانس گذشته، بیمار در یک قدمی مرگ است! بهتر بود آغاز به کار آی سی یو کسب و کار را در مناطق آزاد جشن می‌گرفتند.»

این سرمایه گذار فعال در جزیره کیش می‌افزاید: «خاک مرده بر سر مراکز صنعتی و تولیدی کیش ریخته اند! فاز‌های صنعتی تولیدی، مسکونی و تجاری کیش را نظاره‌ کنید با عمق فاجعه دست می‌یابد. صد‌ها کارگر و پروژه راکد و تعطیل در شهر اظهر من الشمس است. جای ایجاد اورژانس کسب و کار از راه دور، به فکر ایجاد اتاق آی سی یو یا سی سی یو باشید، شاید مناطق آزاد احیا شد.»

پیچ و خم دریافت مجوز فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد

در همین رابطه، رحمان سادات نجفی، رئیس هیأت مدیره شورای هماهنگی و همکاری فعالان اقتصادی مناطق آزاد نیز در گفتگو با اقتصاد ۲۴ می‌گوید: ما خواستار برطرف کردن موانع کسب و کار‌ها در مناطق آزاد هستیم.


بیشتر بخوانید: حاشیه‌های عبدالملکی ادامه دارد؛ انتصاب مهندس دامپروری به مدیریت منطقه آزاد مازندران


سادات نجفی به اشاره به مشکلات متعدد سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در مناطق آزاد ادامه می‌دهد: مجوز فعالیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد با دشواری زیاد دریافت می‌شود، زیرا در حال حاضر اکثر فعالان در مناطق آزاد به خاطر شیوه نامه‌های مغایر با قانون و شیوه نامه‌های غلطی که در جریان است، نمی‌توانند مجوز فعالیت اقتصادی خود را دریافت کنند.

اورژانس کسب و کار‌ در مناطق آزاد

بسیاری از مشاغل در مناطق آزاد معطل مجوزند

رئیس هیأت مدیره شورای هماهنگی و همکاری فعالان اقتصادی مناطق آزاد با بیان اینکه توقع ما این است که فرایند‌هایی که مانع برای کسب و کار ایجاد می‌کند را رفع کنند، تصریح می‌کند: اگر موانع را رفع کنند، کسب و کار دیگر خود به خود راه می‌افتد.

سادات نجفی می‌افزاید: بخش‌های دولتی که برای کسب و کار مانع ایجاد می‌کنند را باید برون سپاری کنند، در این صورت اگر بخش خصوصی خودش راه خودش را برود اتفاقات خوبی را می‌توانیم شاهد باشیم. بسیاری از مشاغل به خاطر عدم صدور مجوز، معطل باقی مانده‌اند. راه اندازی این تعداد شغل می‌تواند در آمار اشتغالزایی موثر بیفتد. به عبارت دیگر، وقتی این مجوز‌ها صادر و موانع آن برطرف شود، آمار ایجاد شغل در سازمان‌های مناطق آزاد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و بالا می‌رود.

توسعه و رشد مناطق آزاد به خطر افتاد

رئیس هیأت مدیره شورای هماهنگی و همکاری فعالان اقتصادی مناطق آزاد خطاب به دبیر شورای عالی مناطق آزاد می‌گوید: آقای عبدالملکی، حال سرمایه گذاران مناطق آزاد خوب نیست، آن‌ها را دریابید. در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، ماده‌ای هست که در آن تمام معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی مناطق آزاد از جمله ماده ۱۴۰ آن را از بین برده اند؛ این در حالی است که پیش از این سرمایه گذاری‌ها در مناطق آزاد در ۲۰ سال ابتدایی از تاریخ مجوز بهره برداری بدون قید و شرط از مالیات معاف بودند؛ اما این قید به «زمان تاسیس منطقه» در لایحه جدید تغییر کرده، یعنی تمام مناطق آزاد جدید هم معافیت مالیاتی نخواهند داشت.

سادات نجفی تاکید می‌کند: اگر این لایحه در مجلس تصویب شود، به طور کل، جلوی توسعه و رشد مناطق آزاد گرفته می‌شود. آقای عبدالملکی! برای این مشکلات چاره‌ای بیندیشید. آقای دبیر شورایعالی مناطق آزاد نمی‌خواهد اورژانس کسب و کار راه بیندازید، شما جلوی موانعی که دولت و مجلس برای توسعه مناطق آزاد ایجاد می‌کند را بگیرید. شما صیانت کنید که قانونی علیه مناطق آزاد تصویب نشود. کسب و کار خودش راه می‌افتد نیازی نیست کسی کاری برای آن انجام بدهد. شما به منظور رفع موانع کسب و کار، شیوه نامه‌ها و مقرراتی که برای صدور مجوز‌ها در مناطق آزاد ساری و جاری است را اصلاح کنید و اجازه دهید کسب و کار راه بیفتد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهرا
0
0
سه‌شنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۲
اقایان محترم جوانهای دهه هفتادی تحصیلکرده درکیش بیکارن نه پول دارن نه دیکه دین وایمونی براشون مونده اخه شما حواب خدارو چه جوری میخواین بدین بخدا اه این جوونا وخانواده های جانبازان شمارو‌میگیره
ارمین
0
1
چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۲
جناب میناسادات حسینی چرا پیله به وزیرکارجناب عبدالملکی کردای تاز به آقای مرتضوی پیله نمینکی دوساله وزیرکارورفاهی احتماعی هست کارفرمایات وپیمانکارن خریدنش نمتواند یک حقوق کارگربیچاره فلک زده اضافه کنه وتنام کارگران بی۹اره مآیوس وشرمنده زن وبچه هاشون هستن پس وزیربی لیاقت که خودش به کارفرنایان وپیمانکاران رانتی فروخته چراازین مرتضویی ... نماینده ماباشید ازطرف مهندسبن وکارگران صنف صنعتی منطقه نفت وگازجنوب دفاع بکنیدحقیت تلخ
عباس پور
0
0
چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۲
تلاش جناب عبدالمالکی خیلی خوبه.ایشون واقعا فعال هستن و میخوان کاری انجام بدن ولی من نمیدونم چرا یه سری فعال رسانه ای میخوان همیشه ایشون رو خراب کنن ظاهرا معلومه قراردادهای مناطق آزاد رو بابت تبلیغات با اینا نبسته که انقدر دنبال حاشیه هستن یا کی پشت قضیه هست که میخوان خرابش کنن مثلا ایشون از وزارت کار برکنار شد وکس دیگه جاش اومد چیکار کرده مثلا.
ناشناس
1
0
چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۲
عبدالملکی تاکنون در هیچ پست و سمتی موفقیتی هر چند ناچیز نداشته است و صرفا " با بیان نظرات شاذ و غیر عقلانی و خوشایند حکومت و دولت پست های را که نیازمند خبرگان و متخصصان و کارشناسان زبده و مجرب است را غصب نموده است .
#شایسته_سالاری
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین تفرجگاه های گیلان در فصل بهار

فیلم/خانم قهرمان تکواندو جهان به کمک رسول خادم رفت

فیلم/پاسخی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد ثروت افسانه‌ایش داد

پست بازیگر مشهور ترک، سوژه کاربران ایرانی شد

متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

بررسی ادعای وزیر صمت؛ آیا اروپا طالب خودروی ایران است؟!/ در شراکت با خودروسازان چین، نباید مصرف کننده صرف باشیم

بلومبرگ: سرمایه‌گذاری در بورس ایران هیچ ریسکی ندارد

عکس‌های جدید سحر قریشی در خیابان های آمریکا

عکس جنجالی از مجری زن سابق صداوسیما در BBC

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

شهریه مدارس غیرانتفاعی در سال ۱۴۰۳_۱۴۰۴ چقدر است؟/ کاسبی از آموزش برای رهایی از حصار دولت!

استقبال اوسمار از بانویی که باسرطان می‌جنگد + عکس

رئال مادرید قهرمان لالیگا شد

پیام اینستاگرامی امیر قلعه‌نویی با قلب قرمز + عکس

ربایندگان یسنا به جرم خود اقرار کردند

عکس/ رونمایی خانم بازیگر از لباس عروسش

نقش رستم غرق شد

فیلم/ حرف‌های شوکه‌کننده یک کارشناس روی آنتن تلویزیون

وزارت ورزش همچنان مالک استقلال و پرسپولیس است

عکس/ خسارت های شدید بارش تگرگ به خودروها در یک شهر ایران

داور ۲ بازی حساس پرسپولیس و استقلال مشخص شد

فیلم/ پخش اذان در پخش زنده شبکه بی‌بی‌سی‌ فارسی

هوادار خاطی سپاهان ۱۰ سال محروم شد

معاملات مسکن در تهران با بیت‌کوین

نرخ گذاری دلار کانال‌های تلگرامی در روز تعطیل

انتشار متن نامه شهید سردار زاهدی به رهبری

فیلم/ وضعیت عجیب خیابان‌های اهواز یک روز پس از بارندگی شدید

مهمان ویژه نکونام در کمپ حجازی چه کسی بود؟ + عکس

قطار سریع‌السیر یزد حذف شد

علم الهدی: امامت سیاسی دشمن دارد

سیل نان مردم جنوب کشور را تهدید می کند

واکنش سپاهان به بیانیه پرسپولیس

فیلم/ رودخانه دز طغیان کرد

فیلم/ خواننده‌های مورد علاقه استاد شجریان

هشدار مهم هواشناسی به تهرانی‌ها

آخرین خبر از تاکسی‌های برقی تهران

آذری جهرمی خطاب به مالک شریعتی: امنیتی‌ها مثل شما دهن لق نیستند

افزایش سرسام آور قیمت این محصول ایران خودرو

فیلم/ روایت گوینده اخبار هواشناسی درباره درآمد ماهیانه‌اش

عکس/ بازیگر جوان سینما در بیمارستان

سمت دقیق همسر رئیسی مشخص شد

فیلم/ ازدواج عروس ۸۵ ساله ثروتمند با پسر ۲۵ ساله در ایران

ماجرای جدول ادعایی در مورد نرخ تورم چیست؟

سقوط ۷ دکل فشار قوی برق در مسیر آبادان-ماهشهر

اطلاعیه سپاه درباره بازداشت عوامل یک گروه تروریستی

جزییات تازه از پرونده یسنا

فیلم/ قیمت‌های عجیب واحدهای مسکونی در افغانستان

عکس/ میز غذای خاندوزی و وزرای دولت‌های عربی

فیلم/دریاچه زریبار پس از بارش‌های اخیر

نحوه پیگیری وام ازدواج با کد ملی

اینفوگرافی/آمار حوادث کارگری در سال ۱۴۰۲

مسابقات آفرود در قزوین

معرفی جدیدترین خودروی فراری با قدرت و ظاهری عجیب + عکس

طراحی آیفون ۱۶ لو رفت + عکس

فیلمی از وعده انتخاباتی ابراهیم رئیسی که وایرال شد

فیلم/دفاع جانانه سردار رادان لایحه عفاف و حجاب

پست بازیگر مشهور ترک، سوژه کاربران ایرانی شد

فیلم/خانم قهرمان تکواندو جهان به کمک رسول خادم رفت

نفس بازغی تولد مادرش را اینگونه تبریک گفت + عکس

فیلم/حقوق خبرنگار جنجالیِ حامی دولت چقدر است؟