تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۰۷ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۹ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ بررسی شد؛

سرنوشت قیمت دلار در سال ۱۴۰۳ / کار عبث دولت برای دلارزدایی/ جهش هفتم ارزی در راه است؟

«علی سعدوندی» اقتصاددان و «همایون دارابی» کارشناس بازار‌های مالی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ به واکاوی بودجه ۱۴۰۳ پرداختند و سرنوشت دلار در سال آینده را مورد بررسی قرار دادند.

/////بودجه سال آینده همچنان بر مدار تثبیت نرخ ارز/ جهش هفتم ارزی به سال آینده موکول شد؟ / دلارزدایی از مسیر ارز‌های محلی

اقتصاد ۲۴- نازنین خودی- بازار دلار آرام‌ترین روز‌های خود را طی چند سال اخیر سپری می‌کند. قیمت این اسکناس مدتی است در دامنه ۵۰ هزار تومان در نوسان است و شاید دیگر اطمینان حاصل شده که حداقل تا پایان سال قرار نیست شاهد رشد قیمت اسکناس آمریکایی باشیم. این را در آخرین صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی نیز به خوبی می‌شد احساس کرد، زمانی که از تداوم تثبیت نرخ ارز خبر داد. اما آینده این بازار همچنان به نگرانی‌ها در خصوص جهش یک تورم افسارگسیخته دامن می‌زند.

«علی سعدوندی» اقتصاددان و «همایون دارابی» کارشناس بازار‌های مالی نیز در گفتگو با اقتصاد ۲۴ به واکاوی بودجه ۱۴۰۳ پرداختند تا به این ترتیب بتوان سرنوشت دلار در سال آینده را پیش بینی کرد.

/////بودجه سال آینده همچنان بر مدار تثبیت نرخ ارز/ جهش هفتم ارزی به سال آینده موکول شد؟ / دلارزدایی از مسیر ارز‌های محلی

علی سعدوندی، اقتصاددان

بودجه‌ ۱۴۰۳ تورم زاست

به گفته علی سعدوندی از سال ۹۹ که ساختار بودجه تغییر کرد سیاست‌گذار تصمیم گرفت کشور بودجه تورمی داشته باشد. بودجه سال آینده هم می‌توان گفت نسبت به روند گذشته کمتر انبساطی است. در حالی که توصیه بنده بر اساس علم اقتصاد این بود که باید خیلی صریح تورم را کاهش دهند. اگر کنترل تورم روند تدریجی داشته باشد هزینه‌هایش بر عوایدش می‌چربد. اما سیاست بانک مرکزی سیاست تدریجی کنترل تورم با استفاده از تثبیت مصنوعی نرخ دلار است، دقیقا آن چیزی که علم اقتصاد بر حذر داشته است. این سیاستی است که نه انبساطی است و نه انقباضی درسطح کنترل تورم؛ و باید گفت بالاترین هزینه را در پی خواهد داشت.

همایون دارابی نیز بر این باور است که بودجه دولت همچنان بر پایه تثبیت نرخ ارز جلو می‌رود و این تثبیت غیر واقعی است. به گفته او به همین خاطر بیش از ۸ میلیارد دلار کسری تراز تجاری داریم. الان شما با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ ارز نیمایی و ارز صادراتی ۳۷۵۰۰ و بعد ارز ۴۲ هزار تومانی هر کالایی که وارد کنید هم تولید کننده را ورشکست می‌کنید هم سود فوق العاده‌ای می‌برید. این اتفاقات به دلیل همین سیاست سرکوبی است که اتفاق افتاده است. اصلاح ارز یکی از دلایلش این است که اجازه ندهید بیماری هلندی در اقتصاد رخ دهد و ضربه بزند. همچنان بودجه ۱۴۰۳ نیز بر همین روند است و کار درستی انجام نشده است.

/////بودجه سال آینده همچنان بر مدار تثبیت نرخ ارز/ جهش هفتم ارزی به سال آینده موکول شد؟ / دلارزدایی از مسیر ارز‌های محلی

همایون دارابی، کارشناس بازارهای مالی

دلارزدایی از شعار تا واقعیت

یکی از سیاست‌های دولت برای جلوگیری از شوک‌های ارزی و قیمتی، انجام عملیاتی تحت عنوان دلارزدایی است که مدتی است در دستور کار بسیاری از کشور‌ها قرار گرفته است. دولت سیزدهم نیز در این مسیر بودجه سال آینده را یورویی تدوین کرده تا به این ترتیب بتواند پایه دلاری را از تقاضا، محاسبات و معاملات داخلی و خارجی حذف کند.

سعدوندی با بیان اینکه این صرفا یک تغییر آرایشی در بودجه است به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: دراین بودجه لفظا دلار را به یورو تغییر دادیم. مهم زمینه‌سازی برای آن است که هنوز کاری انجام نشده است. از همین رو فرقی نمی کند چرا که ما الان با منطقه یورو نیز رابطه خوبی نداریم. هر دوی این‌ها ما را دارند تحریم می‌کنند. دلارزدایی بیشتر بحث سیاسی است تا اینکه تغییراقتصادی اتفاق بیفتد. اگر واقعا می‌خواهند دلارزدایی انجام شود، همین الان بین عربستان و چین پیمان ارزی بسته شده، ما هم این پیمان را می‌توانستیم ببندیم. میشد از ارز‌های محلی استفاده بشود، پیمان‌های دو جانبه و چند جانبه پولی بسته شود، اما تا امروز ندیدیم که اقدامی شده باشد.

همایون دارابی نیز بر اثر بودن این نوع دلارزدایی در بودجه سال آینده تاکید می‌کند و می‌افزاید: می‌شد برای هر ارزی که نسبت به بازار‌های دیگر ثابت است بودجه را تنظیم کرد. این ارز می‌توانست ارز‌های پایداری چون درهم امارات باشد یا یوان چین و... باشد یا حتی بهتر بود ما این کار را با یوان چین می‌کردیم، چون بزرگ‌ترین شریک تجاری کشور یوان چین است و می‌توانستیم بودجه را برای فروش نفت بر اساس یوان چین تنظیم کنیم. ما اقتصادی داریم که نفت در آن جایگاه مهمی دارد. این‌ها یا به دلار معامله می‌شوند یا در بازار‌های شرق آسیا به یوان چین دارند داد و ستد می‌شوند. هر کدام از این ارز‌ها می‌توانست مبنای تبدیل درآمد دولت از محل فروش کالا‌ها به ریال باشد.


بیشتر بخوانید: فاصله کوتاه دلار تا کف کانال ۵۰ هزار تومانی


پیش‌بینی نرخ ارز در سال آینده؟

این کارشناس بازار‌های مالی در ادامه ضمن بیان راهکار برای کنترل تورم به پیش بینی نرخ ارز پرداخت و گفت واقعیت این است که اقتصاد ایران خیلی دلار زده است. در حالی که خیلی اهمیت ماهوی در اقتصاد دنیا ندارد و یک ابزار مبادله است. دلار تابع یک تفاضل است(تورم داخلی منهای تورم خارجی). اگر قیمت دلار بخواهد ثابت بماند باید این تفاضل برابر با صفر باشد. اگر نگاه کنیم تورم ما از ابتدای سال تا الان چیزی در حدود ماهی دو درصد بوده و در آبان ماه ۴۴.۹ بوده است. اما تورم ایالات متحده حدودا ۳ درصد بوده، تفاوت این دو تقریبا چهل و یک درصد می‌شود. دلار باید در ایران به اندازه ۴۱ درصد اصلاح قیمت شود، حوزه یورو هم همینطور.

به گفته دارابی زمانی می‌توان دلار را ثابت نگاه داریم که تورم ما تفاضلش با تورم ایالات متحده صفر شود، مثل چیزی که در امارات و عربستان اتفاق می‌افتد. اما اگر تورم داشته باشید لاجرم تغییر نرخ ارز را هم دارید. ممکن است یک مدت سرکوبش کنید، اما جهش ارزی رخ خواهد داد. کما اینکه از انقلاب تا الان ما ۶ جهش ارزی شدید داشتیم و قطعا با این وضعیت تورم و با عدم اجازه دولت برای اصلاح نرخ دلار، جهش هفتم را هم دیر یا زود خواهیم داشت.

بر همین اساس طبق گفته این کارشناس تنها راهی که وجود دارد این است که هر ماه قیمت را بر اساس تقاضل تورم اصلاح کنند، یعنی هر ماه که دو درصد تورم ما افزایش می‌یابد و تورم آمریکا مثلا کمتر از ۲ دهم درصد است، یک و هفت دهم درصد اصلاح کنیم که جهش رخ ندهد و اقتصاد قابل برنامه ریزی باشد. در غیر این صورت متاسفانه ضربات شدیدی را به اقتصاد می‌زند. همه کشور‌ها به این صورت عمل می‌کنند اما در کشور ما این مسئله رخ نداده است.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
1
1
سه‌شنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۲
همه مردم جهان حکومت ودولت دارند وبرای حداقل زندگی شان مشکلی ندارند وبلکه درآرامش اند، ومردم ایران هم حکومت .... بی خیال بی‌کفایت ووو دارند
ناشناس
2
9
پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۲
حتما باید بودجه رابایوان چین ببندند وگرنه چه یوروچه دلار هردوازیک قماش هستند به جزاین که دولت فقط به فکرسودالبته زودگرخود باشدوالا راحت می توانتد یوآن چین راملاک قراردهندافتادمادیگه ازاقتصادیک چیزی می فهمیم دولت توازخواب خرگوشی بیدارشو چون مابیداریم افتاد
دبیر حسابداری بازنشسته
5
1
جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲
متاسفانه اقتصاد ایران اقتصاد دستو ی شده و کاری به فرمول های اقتصادی و جایگزینی موئلفه های اقتصادی ندارند کاری که عربستان و امارات می کند استفاده از نخبگان اقتصادی یا نظریات اقتصاددانان بین المللی است ولی اقتصاددانان دولتی می گویند آنچه ما می گوییم درست است و بس وفقط اقتصادی دستوری و حرف که این کار می شود آن کار نمی شود امید این را داریم شاید چند نفرانگشت شماری که با تجربه هستند در مجلس روی بودجه کار کنند وگرنه باز شاهد جهش‌های قیمتی خواهیم بود
ناشناس
1
1
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲
اگر دلار رو بردارند به جاش خیار هم بزارن فرقی نمیکنه تورم کنترل نمیشه با اینکارها
سالا
2
8
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲
ایجاد تورم دراقتصاد کشور ثروتمندی مثل ایران نه یک سال و دوسال بلکه چهل و اندی سال ) آن هم نه با نرخ های 6 یا 8 یا 10 درصد بلکه با نرخ های 40 و 50 و 60 درصد از هر حکومتی بر نمی آید و نبوغ خاص می خواهد . الله اکبر از این همه تدبر . ادعا داشتند که الگو می شویم برای دنیا ولی درس عبرت شدیم برای دنیا . اقتصاد دان برجسته آقای فرید من می گوید : تورم را تولید کننده به وجود نمی آورد ، تورم را توزیع کننده و واسطه ها به وجود نمی آورند (گر چه از آن نفع می برند ) تورم را مصرف کننده به وجود نمی آورد تورم را دولتها (دولتهای بی کفایت ، فاسد و بی تدبیر )به وجود می اورند . و البته دانش آموز رشته اقتصاد (نه دانشجو و کارشناس ) می داند اولین دستاورد تورم بی عدالتی است یعنی فقیر فقیر تر و غنی غنی تر می شود لذا ادعای عدالت محور بودن هم ادغایی مضحک و پوچ می باشد . توسعه چهار بعد دارد سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی که بر هم اثر می گذارند و ا ز هم اثر می پذیرند اگر حکومتی ادعا کرد در یکی از این ابعاد پیشرفت کرده و وضعش خوب است اما در بعد دیگر مشگل دارد حتما چنین چیزی نیست و در حال ریا و دروغگویی است . تورم موتو محرک تمامی بدی ها و کجی ها و فسادها و بد اخلاقی ها و حتی تضعیف دین است . که فرموده اند فقر که از یک در وارد شود ایمان از در دیگر خارج می گردد یا کسی که معاش نداشته باشد معاد هم ندارد .
رسول
0
8
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲
به اعتقاد من همچنان که چندین سال پیش که بسیاری دانشجوی دکترای شهرسازی بخاطر جداقل های زیست آبرومند مهاجرت کردند در حالی که مردم غیور و همیشه در صحنه رضازاده و ساعی و دبیر و جلیلی و ... انتخاب کرده بودند چمران که بود! ساعی عضو شورا بود تازه شروع به تحصیل مرتبط کرد، اعضای محترم دولت هم خجالت رو کتار بگذاره و شروع کنن به ادامه تحصیل!!! یک کلاس بالاتر هم میتونه بسیاری مشکلات رو حل کنه که ما امروز تصوری ازش نداریم. نخند، جدی میگم. حتی خوندن یک حکایت از سلطان محمود هم توسط هیات دولت ممکنه مانع ایجاد خیلی از مشکلات بشه. چه عرض کنم به خدا قسم کتاب خواندن و فکر کردن اونقدرها هم بد نیست.
محمد
0
1
سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲
مهمترین رکن یک بیزینس خوب ارتباط با دنیاست که متاسفانه دولت ما با همه دشمن است .قدیما مادران ما می‌گفتند با زرنگها دوست شو تا پیشرفت کنی با ادم تنبل نگرد .حکومت داره با کشورهای داغون و ضعیف شراکت میکنه و همین موضوع باعث نزول فرهنگ ،اقتصاد،دانش،و.....میشود خیلی سادست .مشکل بزرگ افکار ستیزجویانه و غیر دوستانه با کشورهاست چرا چشم هامون رو بستیم مگه کریم مگه عربستان نیست آخه پس چرا اونا دارند روز به روز پیشرفت می‌کنند آخه طالبان پولش ۷۲۲ برابر تومان ایرانه خنده دار نیست فقط با فروش افیون نه نفت و معدن
احمدرضا
0
0
سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲
با خوندن این مطلب و نظرات واقعا از خودم بیزار شدم که چرا این مملکت باید دست چنین ریاکاران بیوفتد...
ssss
2
1
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲
پايان شبِ سيه سپيد است
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت کیا اپتیما، اسپورتیج و سراتو در بازار ایران + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

سقوط هلیکوپتر کاروان رئیس جمهور در جلفا

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خبر مهم و جدید درباره سقوط بالگرد رئیسی

علت سقوط بالگرد رئیسی مشخص شد

نحوه صحیح تعویض دنده خودرو چگونه است؟

وضعیت سلامتی رئیسی پس از سقوط بالگرد

فیلم/صداوسیما سقوط هلی‌کوپتر رئیسی را تایید کرد

میدان نشان می‌دهد تا ۲ یا ۳ ساعت آینده به خبر قطعی می رسیم

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

مسوولان حاضر در بالگرد سقوط كرده چه كساني بودند؟

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت آجیل و خشکبار امروز + جدول

بازگشت دلار به کریدور ششم

فیلم/ لحظه انتقال پیکر رئیس جمهور و تیم همراه توسط امدادگران هلال احمر

بیانیه هیات دولت در پی شهادت ابراهیم رئیسی و هیات همراه

وضعیت هواشناسی امروز

قالیباف، محسنی اژه ای و مخبر، اعضای شورای موقت ریاست جمهوری /انتخابات ریاست جمهوری چه زمانی برگزار می‌شود؟

معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت رهبری مسئول امور اجرایی کشور شد+ ویدئو

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

شهید حسین امیرعبداللهیان که بود؟ + زندگینامه

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

زندگینامه سید ابراهیم رئیسی

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

پس از شهادت رئیس جمهور، چه کسی سکاندار ریاست‌جمهوری می‌شود؟

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پس از شهادت رئیس جمهور، کشور چگونه اداره خواهد شد؟

عکس/جای خالی ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت

آتش گرفتن کابین بالگرد حامل ابراهیم رئیسی

فعالان بورس مرگ سرمایه‌های خود را به نظاره نشستند/ دولت مسئول مستقیم زیان سهامداران است

عکس/توئیت معاون رئیس جمهور برای شهادت ابراهیم رئیسی

عکس/واکنش سردار قاآنی به شهادت ابراهیم رئیسی

شهادت ابراهیم رئیسی، وزیر خارجه، امام جمعه تبریز، استاندار تبریز و دیگر همراهان رئیس جمهور

آخرین اخبار از شهادت رئیس جمهور و همراهانش/ پهپادهای ایرانی پیکر شهدا را پیدا کردند

فیلم/ پهپاد ترکیه ای در جستجوی ابراهیم رئیسی

عکس/اولین تصویر از پیکر جانباختگان حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور

فیلم/لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی ایرانی

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

اولین عکس از لاشه متلاشی شده بالگرد رئیس جمهور

پیش بینی بورس امروز ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

زیرنویس جدید و ناامیدکننده شبکه خبر در لحظات اخیر

اخبار نگران‌کننده از سرنشینان بالگرد رئیسی

بازی خداحافظی ستاره تیم ملی برگزار شد

عکس/پخش نذری در میدان ولیعصر برای سلامتی رئیسی

چرایی رشد قیمت دلار پس از حادثه بالگرد رئیس جمهور/ دلار در این صورت، ارزان نمی‌شود

کامبک عجیبی که رئال مادرید خورد

اعزام پهپادهای بایراکدار و آکینجی ترکیه به ایران

معاون وزیر خارجه: دو بار با آل هاشم (سرنشین هلی کوپتر رئیس‌جمهور) تماس برقرار شده

محل احتمالی سقوط بالگرد رئیس جمهور شناسایی شد

پوشش خبرساز مجریان صداوسیما در شب تولد امام رضا(ع)

اظهار نگرانی سیدمحمد خاتمی برای حال رئیس‌جمهور

هلال احمر: گزارشاتی مبنی بر تماس از افراد حاضر در بالگرد رئیس جمهور داشتیم

عکس/درخواست صفحه اینستاگرام رئیسی از مردم بعد از سانحه بالگرد