تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۲ آذر ۱۴۰۲

خودروسازان خصوصی مشتری سهام ایران‌خودرو و سایپا

سیاستگذار خودرو آخرین مختصات خریداران ایران‌خودرو و سایپا را اعلام کرد؛ مختصاتی که نشان می‌دهد ظاهرا برقی‌سازی، یکی از الزامات اصلی آن است.

ایران‌خودرو و سایپا

اقتصاد۲۴-  اخیرا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اعلام برخی شروط و الزامات واگذاری سهام دولتی دو خودروساز بزرگ کشور، عنوان کرده که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) مشغول بررسی درخواست‌های ارسالی برای خرید سهام ایران‌خودرو و سایپاست.

بابک احمدی، رئیس هیات عامل ایدرو گفته که در راستای واگذاری خودروسازان، سرمایه‌گذارانی که برخی از آن‌ها جزو خودروسازان بخش‌خصوصی هستند، به گفته وی، برای واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی باید صلاحیت و اهلیت افراد به‌دقت بررسی شود و بعد از واگذاری هم نیاز به نظارت و کنترل داریم تا سرمایه‌گذار به تعهداتش عمل کند. رئیس هیات عامل ایدرو تاکید کرده که در این واگذاری‌ها باید موضوع اشتغال پایدار و عدم‌توقف جریان تولید و توسعه محصول مدنظر قرار گیرد. اما شاید مهم‌ترین بخش از اظهارات معاون وزیر صمت، تاکید این وزارتخانه بر تولید خودرو‌های برقی در کشور است که در ادامه اظهار نظر وی در مورد واگذاری‌ها آمده است.

احمدی با اشاره به نقشه راه خودروسازی کشور می‌گوید: تمرکز تولید خودروسازان بر خودرو‌های برقی خواهد بود و همه بخش‌های وزارت صمت نیز برای تولید این محصولات هدف‌گذاری و همکاری دارند. همچنین در حوزه زیرساخت‌های خودرو‌های برقی، مانند سیستم‌های کنترلی و توسعه باتری نیز چند سرمایه‌گذار وارد عرصه شده اند و کار را آغاز کرده ایم. احمدی به‌صراحت نگفته که تولید خودرو‌های برقی جزو الزامات واگذاری سهام خودروسازان بزرگ کشور به بخش خصوصی نیست، اما به نظر می‌رسد برقی‌سازی شرط پنهان واگذاری‌ها باشد.

معاون وزارت صمت می‌گوید نقشه راه خودروسازی کشور بر پایه تولید محصولات برقی است. از طرفی، وزیر صمت نیز پی در پی بر توسعه خودرو‌های برقی در کشور اصرار می‌کند و توانسته است نظر مثبت دولت و مجلس را هم در این ماجرا جلب کند؛ بنابراین از آنجا که تصمیم‌گیرنده اصلی در واگذاری ایران‌خودرو و سایپا، دولت (و زیرمجموعه‌هایش مانند وزارت صمت و ایدرو) است، به احتمال فراوان «برقی‌سازی» شرط ضمن عقد قرارداد با مشتریان نهایی ایران‌خودرو و سایپا خواهد بود. به عبارت بهتر، تولید مدل‌های برقی یکی از شروط اصلی متولی خودرو برای واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا می‌شود.

موضوع برقی‌سازی خودرو‌ها از مدت‌ها پیش در کشور مطرح بوده، اما با آمدن عباس علی‌آبادی به وزارت صمت، این موضوع بسیار بیش از گذشته مطرح شد و حتی در بین عموم مردم نیز به‌اصطلاح چرخید. علی‌آبادی بار‌ها بر لزوم توسعه خودرو‌های برقی در کشور تاکید کرده و برنامه‌اش این است که هم از مسیر واردات و هم از راه تولید داخل، صنعت و بازار خودروی کشور را به سمت مدل‌های برقی ببرد. اگر فرض کنیم واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا در همین دولت اجرایی شود، به احتمال فراوان وزارت صمت در بررسی صلاحیت مشتریان سهام دولتی خودروسازان، برقی‌سازی را لحاظ خواهد کرد. البته این احتمال را نیز نباید فراموش کرد که ممکن است دولت بعدی یا وزیر صمت بعدی اعتقادی به توسعه خودرو‌های برقی نداشته باشد و نقشه راه را عوض کند؛ بنابراین اگر قرار است سهام خودروسازان با شرط برقی‌سازی واگذار شود، عقل حکم می‌کند این پروژه در همین دولت نهایی شود.


بیشتر بخوانید: عرضه ۷ خودرو از امروز در سامانه یکپارچه


گسترش دامنه سهامداری قطعه‌سازان؟

نکته مهم دیگری که در اظهارات رئیس هیات عامل ایدرو به چشم می‌آید، درخواست خودروسازان خصوصی مبنی بر خرید ایران‌خودرو و سایپاست. وی هرچند نامی از متقاضیان نبرده، اما می‌توان حدس زد که کدام خودروسازان برای خرید سهام مورد بحث درخواست داده‌اند. با توجه به اظهارات معاون وزیر صمت، می‌توان متقاضیان خرید سهام ایران‌خودرو و سایپا را به دو گروه تقسیم کرد. گروه نخست، خودروسازان خصوصی هستند که مالکیت آن‌ها در دست قطعه‌سازان بزرگ کشور قرار دارد. این گروه پیش‌تر نیز بار‌ها علاقه خود را به خرید سهام خودروسازان دولتی نشان داده‌اند؛ بنابراین با توجه به حضور قطعه‌سازان در بخش خصوصی صنعت خودرو، به احتمال فراوان یکی از متقاضیان سهام موردنظر، همین شرکت‌ها هستند.

دسته دوم نیز می‌تواند سایر خودروسازان خصوصی باشد که ارتباط خاصی با قطعه‌سازان بزرگ ندارند، اما می‌خواهند در اداره امور ایران‌خودرو و سایپا نقش داشته باشند. تا به امروز البته شرکت خاصی از این گروه رسما برای خرید سهام خودروسازان بزرگ کشور اعلام آمادگی نکرده است، اما به هر حال با توجه به فعال بودن آن‌ها در صنعت خودرو، اگر تقاضای خرید بدهند، از شانس مناسبی برای خرید سهام برخوردارند.

در کنار اینها، اما قطعه‌سازان همچنان جزو مشتریان پیگیر سهام دولتی ایران‌خودرو و سایپا به شمار می‌روند و ممکن است درخواست رسمی خود را خارج از اینکه در خودروسازی دستی دارند یا نه، ارائه دهند. وزارت صمت البته در ظاهر چندان موافق فروش سهام ایران‌خودرو و سایپا به قطعه‌سازان نیست. با این حال طبق بند پیشنهادی این وزارتخانه در طرح تحول خودرو، ممکن است فضا برای گسترش سهامداری اهالی قطعه‌ساز در جاده مخصوص فراهم شود. طبق آنچه در کتابچه وزارت صمت (طرح تحول خودرو) آمده «با هدف رقابتی ساختن خودروسازی و جلوگیری از انحصار در این صنعت، حداکثر ۳۰درصد از مالکیت کل شرکت‌های تولید کننده خودروی کشور که بیش از ۵ هزار دستگاه تولید در سال دارند یا دارای بیش از ۴هزار نیروی شاغل هستند، می‌تواند در دست یک ذی‌نفع واحد باشد.»

این بند از قاعده مدنظر وزارت صمت اتفاقا با توجه به مسائلی که این روز‌ها درباره ترکیب سهامداری خودروسازان مطرح می‌شود، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. از مدت‌ها پیش بحث بر سر اینکه قطعه سازان بزرگ کشور می‌توانند تا چه اندازه از سهام خودروسازان بزرگ کشور را در اختیار داشته باشند، بالا گرفته است. اصل بحث این است که سهامداری قطعه سازان در شرکت‌های خودروسازی، تعارض منافع ایجاد کرده و به انحصاری جدید منجر می‌شود یا نه.

البته برخی بند‌های موجود در طرح تحول خودرو هنوز نهایی نشده و در سطح پیشنهاد قرار دارد، اما به هر حال اگر این بند مصوب شود، به نفع قطعه‌سازان و خودروسازان خصوصی که مالکان قطعه‌ساز دارند، تمام خواهد شد. سهم قطعه‌سازان در ایران‌خودرو و سایپا کمتر از ۳۰‌درصد است، بنابراین در صورت تصویب اینکه تا ۳۰‌درصد از سهام خودروسازان می‌تواند در دست یک ذی‌نفع واحد باشد، آن‌ها می‌توانند دامنه سهامداری خود را در ایران‌خودرو و سایپا گسترش دهند. به نظر هم نمی‌رسد قطعه‌سازان و خودروسازان بخش خصوصی چالش خاصی با برقی‌سازی داشته باشند و به احتمال فراوان، شرط ضمن عقد واگذاری را مبنی بر حرکت در مسیر تولید مدل‌های برقی خواهند پذیرفت.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

تحلیل رائفی‌پور درباره ادعای شهادت سید حسن نصرالله

عکس/توئیت منتسب به دختر سید حسن نصرالله درباره وضعیت پدرش

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ + جدول

خبر فوری سعید جلیلی در تلویزیون درباره ترور نصرالله

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/گریه مجری شبکه المیادین با اعلام خبر شهادت سید حسن نصرالله

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ لحظه اعلام شهادت شهید نصرالله در حرم امام علی (ع)

عکس/ محدودیت انتشار تصاویر شهید سیدحسن نصرالله در اینستاگرام

عراقچی خواستار برگزاری فوری نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی شد

جاده کرج - چالوس باز شد

آغاز نام‌نویسی برای اعزام نیروها به لبنان؟

دفاع تمام قد بایدن از ترور شهید نصرالله

پیکر سید مقاومت کجا به خاک سپرده می‌شود؟ + عکس

تمامی پروازهای ایران به بیروت لغو شد

رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح پیام صادر کرد

فیلم/ حزن ،اشک و اندوه در پارلمان عراق پس از خبر شهادت سید حسن نصرالله

سینماها و تئاترها تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند

فیلم/ گریه‌های مداوم در محل شهادت سیدحسن نصرالله

فیلم/ مجری سابق صدا و سیما با تیپ و حجابی متفاوت!

درویش: رای بیرانوند زودتر صادر شود

عکس/ فقیهه سلطانی با آرایش ملو در کنار دخترش

لبنان ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد

واکنش وزیر کشور و سخنگوی دولت به ترور شهید نصرالله

آخرین وضعیت بازسازی ورزشگاه آزادی

عکس/ سردار شهید نیلفروشان در محضر رهبر انقلاب

۵ روز عزای عمومی در ایران

فیلم/ نخستین ویدیو از پیکر شهید سید حسن نصرالله

واکنش روسیه به شهادت سیدحسن نصرالله

پیام تسلیت آیت‌الله سیستانی درپی شهادت سیدحسن نصرالله

کاخ سعدآباد روز دوشنبه تعطیل است

فیلم/ مکان شهادت شهید سید حسن نصرالله

ثبت نخستین دمای زیر صفر امسال در تهران

پزشکیان: جهان فراموش نمی‌کند که فرمان این حمله تروریستی از نیویورک صادر شد

قیمت و اجاره مسکن در شرق و مرکز تهران

واکنش حسن روحانی به شهادت سیدحسن نصرالله

عکس/ تصویری از سردار شهید حاج‌عباس نیلفروشان در کنار پدرش

دلنوشته ابراهیم حاتمی‌کیا در پی شهادت سیدحسن نصرالله‌

فیلم/ نشان‌دادن تصویر سیدحسن نصرالله در پخش زنده بی‌بی‌سی ازسوی شهروند گریان لبنانی

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

ذوعلم: حکم رهبر انقلاب برای کمک به لبنان واجب عینیست

فراخوان هلال احمر برای اعزام نیروهای داوطلب به لبنان

فیلم/ جواد لاریجانی: ترور شهید نصرالله ناشی از نفوذ بود

نیویورک تایمز: هاشم صفی‌الدین زنده است

تعطیلی اجراهای موسیقی تا اطلاع ثانوی

پیام سیدمحمد خاتمی در پی شهادت سیدحسن نصرالله

واکنش معاون اول رئیس‌جمهور به شهادت سیدحسن نصرالله

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۸ مهر ماه ۱۴۰۳

پیام ظریف در پی شهادت سیدحسن نصرالله

اینفوگرافی/ زندگینامه شهید سید حسن نصرالله

فیلم/ آغاز مراسم سوگواری در ضاحیه بیروت

هاشم صفی‌الدین، جانشین احتمالی سید حسن نصرالله کجاست؟

عکس/ توییت محمدعلی ابطحی در پی شهادت سیدحسن نصرالله

فیلم/ روضه‌خوانی سیدحسن نصرالله برای سیدالشهدا (ع)

عکس/ تجمع جمعی از دانشجویان تهرانی در اعتراض به شهادت سید حسن نصرالله

عکس/ تسلیت سید مقتدی صدر برای شهادت سید حسن نصرالله

عکس/ برافراشته شدن پرچم سیاه در بیروت