تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۲۹ آذر ۱۴۰۲
دو انحراف بورس صعودی

روند نماگر‌های بورس چه پیامی در بر دارد؟

بررسی روند بازار سهام نشان می‌دهد؛ تداوم روند صعودی بورس با توجه به وضعیت متغیر‌های کنونی به «دو انحراف» گره خورده‌است. انحراف اول، مربوط به انتظارات تورمی و کنترل دستوری نرخ دلار در بازار آزاد است که باعث شد حتی اتفاقی همچون جنگ هم نتواند «دلار پرحاشیه» در ایران را به سطوح بالاتر قیمتی هدایت کند.

بورس

اقتصاد۲۴- در حال‌حاضر کند‌شدن انتظارات تورمی باعث عدم‌جذابیت اکثر بازار‌های مالی در داخل کشور شده‌است، به‌همین‌دلیل سرعت پایین نوسانات افزایشی که در برخی مواقع به افت قیمتی نیز بدل شده‌است، کلافگی سرمایه‌گذاران را به‌دنبال داشته‌است. انحراف دوم، اما به‌صورت مستقیم برخی از سیاستگذاری‌ها را نشانه می‌رود، یعنی این انحراف شرایطی را به‌وجود آورده که بازدهی شاخص‌کل بازار بزرگی همچون بورس تهران از ابتدای سال تاکنون در حد ۱۲‌درصد شده‌است. افزایش ۱۲.۸۳درصدی نماگر اصلی این بازار آنهم در حالی‌که تنها ۳ ماه تا پایان ۱۴۰۲ باقی‌مانده، یک ابهام بزرگ را مطرح می‌کند و این است که آیا مسیر صعودی بورس ادامه‌دار خواهد بود؟

بررسی روند بازار سهام و میزان ورود و خروج پول حقیقی به این بازار نشان می‌دهد که پس از داغ‌شدن تنور معاملات سهام در اردیبهشت، همزمان با دخالت سیاستگذار در بازار و متوقف‌شدن رکوردشکنی‌های دلار، رشد و حتی رکوردشکنی شاخص‌کل بورس نیز متوقف شده و چند کانال مهم ازدست‌رفته است به‌طوری که با گذشت ۷ ماه از قله اردیبهشت همچنان سطوح لمس‌شده ابتدای سال در نقاط دست‌نیافتنی قرار دارند، اما بررسی‌ها حکایت از آن دارد که با وجود موانع صعودی، تغییر وضعیت برخی متغیر‌ها می‌تواند بازار سهام را وادار به صعود کند. در حال‌حاضر با وجود قرارگرفتن دلار نیمایی در محدوده‌های بالاتر از ۳۰هزار‌تومان شرایطی را فراهم خواهد کرد که طی آن به رشد سود بورسی‌ها منجر شود؛ در واقع هرقدر اختلاف میان قیمت این نوع ارز با دلار بازار آزاد کمتر شود، می‌تواند به رشد برخی از صنایع بورسی و تعدیل فضای ملتهب و منفی بازار بینجامد.

تشدید تردید‌ها

صرف‌نظر از اینکه چه سیاست‌هایی در مقطع زمانی فعلی می‌تواند از سوی سیاستگذار برای حل معضل بازدهی بورس درنظر گرفته شود، تاریخ انقضا و عدم‌هماهنگی مسوولان برای این دستورالعمل‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است که باعث‌شده سرمایه‌گذاران نسبت به تمام ایده‌ها و برنامه‌ها به دیده ابهام بنگرند. تجربه نیز نشان می‌دهد تمام برنامه‌های حمایتی طی سال‌های اخیر به دلیل مقطعی‌بودن، رنگ اجرایی به خود نگرفتند. حتی ۱۰پیشنهاد حمایت از بازار سرمایه که دو سال‌قبل تصویب شد و همزمان شاخص‌کل بورس را به‌صورت مقطعی وارد فاز‌صعودی کرد، اکنون کوچک‌ترین اثر مثبتی در مسیر صعودی بازار برجای نگذاشته است. اغلب کارشناسان نیز معتقدند اثر این حمایت‌ها موقتی است و رونق پایدار بازار مستلزم رفع محدودیت‌ها و ایجاد مکانیزم‌هایی برای رشد واقعی صنایع بورسی است.


بیشتر بخوانید: زمان طلایی ورود به بورس فرا رسید؟


در هفته‌های گذشته نیز مشابه این اتفاق را مشاهده کردیم، به این‌صورت که خبر تجدید ارزیابی شرکت‌ها از اواخر آبان، بازار را تکان داد، اما بعد از سرد‌شدن تب این خبر سهامداران با خزیدن به سمت در‌های خروج شرایط دیگری را در بازار رقم زدند. روز گذشته نیز دوباره یک خبر در جهت تکمیل خبر تجدید ارزیابی شرکت‌ها منتشر شد. بازار ۲۴ساعت در تب و تاب قرارگرفت و مجددا به حرکت آهسته خود ادامه داد. این روند تکراری بیانگر آن است که بازار بدون محرک مثبت، توانایی حرکت مستمر صعودی را ندارد.

خنثی‌کنندگان اخبار مثبت

فارغ از تاثیرات خوب موقتی که برخی اخبار بر بازار دارند، آنچه باعث می‌شود تا اثر این اخبار صرفا «مسکن‌وار» باشند نیز باید مورد واکاوی قرار گیرند. در حال‌حاضر لایحه بودجه‌۱۴۰۳ و مصوبات هیات‌دولت بر بازار سهام یکی از نکات مهمی است که سرمایه‌گذاران به این دسته از اخبار بهای گزافی می‌دهند، بنابراین تا از این سمت سیگنال مورد قبول فعالان اقتصادی صادر نشود؛ اصلاحات خبری، اثرات پایدار نخواهند داشت. علاوه‌بر این مساله مهم، قوانین ناکارآ و هیجان ساز داخلی این بازار نیز از موانعی است که نمی‌گذارد بازار جان سالم به‌در ببرد. به‌عنوان مثال در سال‌های گذشته کارشناسان و فعالان خبره این بازار بار‌ها در مورد قوانین مرتبط با دامنه‌نوسان و حجم مبنا و اثرات آن در روند مثبت این بازار، هشدار داده‌اند. روند معاملات بازار سهام نیز بیانگر آن است که قوانین مذکور تاثیر منفی و مخرب خود را عیان کرده‌اند، اما متولیان حاضر نیستند بر سر این مساله با اهالی بازار به توافق برسند و خواسته چندین‌ساله آن‌ها را برآورده سازند و به عنوان مثال برخی از وعده‌های چندباره برای افزایش دامنه هیچ‌گاه جنبه عملیاتی پیدا نکرده‌است. حال در چنین وضعیتی که بازار به‌انحای مختلف، چه از داخل و چه از خارج تحت‌فشار است، قیمت‌گذاری دستوری با شعار حمایت از مصرف‌کننده، هم نارضایتی مصرف‌کننده را به‌دنبال داشته و هم تولیدکنندگان را برآشفته و ناامید کرده‌است. این امر یکی از مباحثی است که هرساله گریبان بورس را گرفته و شرایطی را به‌وجود آورده که برای تولیدکننده نتیجه‌ای جز انباشت زیان دربر نداشته‌است.

بازار در روز سه‌شنبه

نگاهی دقیق‌تر به روند معاملات بازار سهام در روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که نماگر اصلی بازار سهام پس از دو روز سبزپوشی از ابتدای هفته، روز سه شنبه را مثبت، اما کم‌جان آغاز کرد و با رشد ۰.۱۹درصدی تا ارتفاع ۲میلیون و ۲۱۱هزار واحد بالا آمد. البته نماگر هموزن بازار عملکرد قابل‌توجهی نشان نداد و نتوانست به روند افزایشی روز‌های قبل خود ادامه دهد. صعود بازار در حالی کم افت و خیز در این روز ادامه یافت که جریان خروج پول حقیقی برخلاف روز‌های گذشته همچنان به قوت خود باقی‌ماند و در نهایتا در پایان معاملات روز سه شنبه خروج ۳۷۷میلیارد‌تومانی پول حقیقی به‌ثبت رسید. ارزش معاملات خرد نیز با وجود اینکه نسبت به هفته قبل در سطوح بالاتری قرارگرفته‌است، اما دیروز مجددا نوسانات کاهشی را به رخ سهامداران کشید. در این روز ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم در بورس و فرابورس) به میزان ۶۳۸۸میلیارد تومان رسید.

در سومین روز معاملاتی هفته نماد‌های بزرگ نقش اول رشد شاخص را بر عهده گرفتند، اما نماد‌های کوچک نتوانستند عملکرد قابل‌قبولی ارائه دهند، از این‌رو همان‌طور که ملاحظه کردیم شاخص هموزن هم در بورس و هم در فرابورس لغزش ارتفاع را به‌نمایش گذاشتند. شاخص هموزن بورس ۰.۲۳درصد و شاخص هموزن فرابورس ۰.۳۶درصد از ارتفاع خود را ازدست دادند تا به این ترتیب بازار کوچک‌تر‌ها با ابهام جدیدی مواجه شود. در روز سه‌شنبه، ۹۳میلیارد تومان نقدینگی وارد صندوق‌های با درآمد ثابت شد که می‌توان این‌طور بیان کرد که با توجه به خروج پول سهامداران عمدتا خرد و حقیقی، بازار دوباره احتیاط سهامداران را به نظاره خواهند نشست. بعد از رشد چشمگیر شاخص‌کل در روز دوشنبه و در حالی‌که به‌نظر می‌رسید بازار با قدرت بیشتر به تاخت و تاز ادامه دهد، اما این روند با افت سرعت روبه‌رو شد. با این‌حال تنها نقطه امیدوارکننده بورس در این مقطع یعنی انتشار گزارش عملکرد ۹ماهه شرکت‌ها تنها متغیری است که می‌تواند شرایط را برای بازپس گیری ارتفاعات بالاتر فراهم کند.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

مراسم سالگرد ازدواج شاهرخ استخری و همسرش + عکس

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

عکس/ استوری خبرساز محمدحسین میثاقی

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره بازیگر سریال بچه مهندس بعد از ۶ سال

عکس/ تفاوت دانشگاه در حضور جلیلی و پزشکیان

عکس/ پشت پرده عدم حمایت نامزد‌های انتخابات از گشت ارشاد

عکس/ کنایه به سعید جلیلی با هشتگ عمق راهبردی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ کنایه جالب کارشناس نزدیک به جلیلی به پزشکیان

چگونه مناسب‌ترین روش سرمایه‌گذاری را انتخاب کنیم؟

فیلم/ در سه سال دولت رئیسی چند تحریم اضافه شد؟

فیلم / ۹ دقیقه طلایی ظریف در صداوسیما

حرف های ضد و نقیض یک متهم به قتل در دادگاه

عکس/ زاکانی با هزینه شخصی تبلیغات انجام می‌دهد؟!

فیلم/ زخم کاری ظریف به جلیلی و زاکانی در ۵ دقیقه

فیلم/ ظریف:اسلام مخالفتی با صلح ندارد

فیلم/قطع میکروفون فواد ایزدی به دلیل رعایت قانون در میزگرد

شاسی‌بلند تیگو ۸ به بازار عرضه می‌شود؟

فیلم/ظریف: قدرت به معنای قدرت نظامی نیست

فیلم/ پزشکیان خطاب به ایزدی: برجام اگر بد بود چرا دولت شهید رئیسی آن را پاره نکرد؟

فیلم/اولین تصاویر از خسارات زلزله در کاشمر

فیلم/ پزشکیان: دست از دعوا و اختلاف برداریم

تیپ مجلسی شبنم قلی‌خانی در یک کنسرت + فیلم

فیلم/ پزشکیان: قرار است تا ابد با آمریکا دعوا کنیم ؟

فیلم/ پزشکیان: از بخوربخور‌های تحریم برخی از آقازاده‌ها زندگی اشرافی تهیه کرده‌اند

فیلم/ آیا پزشکیان دولت سوم روحانی است؟

فیلم/ ظریف: پزشکیان شخصیتی صادق و وطن‌پرست است

شاهزاده محبوب سریال جومونگ ۵۰ ساله شد +عکس

فیلم/ مشاور پزشکیان: بدون سیاست خارجی نمی‌توانیم منافع اقتصادی کشور را پیش ببریم

۳ نامزد با سیاست‌های خارجی متفاوت؛ مروری بر مواضع پزشکیان، قالیباف و جلیلی

فیلم/ پزشکیان: باید با کشورهای منطقه پیمان عدم تعرض امضا کنیم

فیلم/ پزشکیان: نمیخواهم مردم چشم به اخبار بدوزند تا ببینند کی دلار گران می‌شود

فیلم/ پزشکیان: راهنمای سیاست خارجی ما منافع مردم خواهد بود

فیلم/ مشاوران و کارشناسان میزگرد سیاسی پزشکیان چه کسانی هستند؟

فیلم/ ورود مسعود پزشکیان به همراه ظریف به صدا و سیما

اینفوگرافی/ درآمد گردشگری امارات از درآمد نفتی ایران سبقت گرفت!

عکس/ تصاویری از خسارت زلزله در کاشمر

عکس/ استایل فوق جذاب مونیکا بلوچی در خیابان‌های نیویورک

چه کسی اجازه داده دختری را سوار ون کنند و ببرند؟

زورگیری در بوستان جوانمردان و پردیسان

عکس/تصویری از عراقچی در کنار ظریف و پزشکیان در حال اقامه نماز

مناسک حج ۱۴۰۳

فیلم/ابراز علاقه متفاوت نیکی مظفری به پدرش در یک مکان عمومی

تغییر چهره لادن مستوفی همه را متعجب کرد+ عکس

نکونام بی خیال این ۵ بازیکن مطرح استقلال شد!

عکس/ پاسخ فعال حوزه انرژی به ایده تخیلی سعید جلیلی

مشکل بزرگ پرسپولیس در تمدید قراردادها

اپل بعنوان اولین برند یک تریلیون دلاری جهان!

خبر مهم وزیر درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان

بازخوانی انتخابات‌های ریاست جمهوری از ۵۸ تا ۱۴۰۰

دلار با سیگنال برجام یک پله بالا رفت

فراخوان مشمولان خدمت سربازی تیرماه سال ۱۴۰۳

عکس/ مسعود پزشکیان قبل از مناظره!

زمان پخش فیلم انتخاباتی مسعود پزشکیان اعلام شد

مدیرعامل اسنپ از سهم بازار ۹۲ درصدی این تاکسی اینترنتی خبر داد

پشت پرده ماجرای مسمومیت آلومینیومی دیالیزی‌ها؛ دستگاه‌های نظارتی چه برنامه‌ایی دارند؟

گزارش بورس امروز سه شنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۳

مهلت ارائه اسناد هزینه‌های درمانی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشور به بیمه ملت تا ۱۵ تیرماه تمدید شد + لیست نمایندگان منتخب