اقتصاد۲۴- جتا VS ۵ یکی از سه محصول عرضهشده در این مرحله از سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی است که در بازار جهانی یک کراساور ۱۳ هزار دلاری به حساب میآید و بااحتساب نرخ دلار آزاد باید نهایتا ۶۵۰ میلیون فروخته شود. قیمت جتا VS ۵ با این حال توسط شورای رقابت، منهای هزینههای جانبی یک میلیارد و ۶۹۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شده و اینطوری میتوانیم قیمت دلار برای خریداران جتا VS ۵ را حدود ۱۳۰ هزار تومان بدانیم. سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی از صبح چهارشنبه ۲۹ آذر در دسترس متقاضیان قرار گرفته و در این مرحله بخشی از متقاضیان خرید خودروهای داخلی امکان ثبت سفارش و خرید خواهند داشت.
زوتی DL ۵ که محصول وارداتی پارسخودرو است، در این مرحله ارزانترین گزینه بهحساب میآید و بدون احتساب هزینههای جانبی ۸۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته میشود. زوتی DL ۵ اساسا در بازار جهانی بسته به تیپ و نوع موتور بین ۹ تا ۱۱ هزار دلار ارزش دارد که بافرض دلار ۵۰ هزار تومانی باید بین ۴۵۰ تا ۵۵۰ میلیون فروخته میشود.
قیمت زوتی DL ۵ با این حال توسط شورای رقابت حداقل ۸۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده و موقع تحویل خودرو به این عدد هزینههای جانبی مثل بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینههای شمارهگذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و …اضافه میشود.
جتا VS ۷ در طرف مقابل گرانترین محصول بین سه خودرو فعلی سامانه یکپارچه است، که قیمت فروش قطعی آن در مبادی ورودی دو میلیارد و ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است. مدلی که در بازار جهانی تقریبا ۲۳ هزار دلار یعنی یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون ارزش دارد و اینطوری قیمت دلاری برای خریداران جتا VS ۷ بهجای ۵۰ هزار تومان، حدود ۸۸ هزار تومان محاسبه شده است.
جتا VS ۵ هم که دومین محصول ماموتخودرو در این مرحله است، حدود ۱۳ هزار دلار قیمت دارد و به پول خومان حدود ۶۵۰ میلیون میارزد. اما قیمت جتا VS ۵ در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی یک میلیارد و ۶۹۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است تا قیمت دلار برای خریدران آن نزدیک ۱۳۰ هزار تومان باشد.
بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه قیمت خودرو کارکرده چگونه است؟
بازگشایی سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی شامل حال متقاضیان جدید نمیشود، اما طبق بخشنامهای که در سامانه بارگذاری شده، یکسری از متقاضیان محصولات داخلی در این مرحله امکان شرکت دارند.
بازگشایی سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی با لحاظ اولویتبندی متقاضیان کلید خورده و به این ترتیب اولویت اول با همه متقاضیانی است که مراحل ثبتنام در سامانه را پشتسر گذاشتند، اما تا الان دعوتنامهای بابت انعقاد قرارداد دریافت نکردند. اولویت دوم، اما به همه متقاضیان مرحله اول سامانه یکپارچه خودروهای داخلی تعلق دارد و اولویت سوم و آخر با متقاضیانی است که در مرحله دوم سامانه یکپارچه خودروهای داخلی شرکت کردند.
بازگشایی سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی با این حال شامل آن دسته از متقاضیان خودروهای داخلی میشود که تا الان بهخاطر منعقد نکردن قرارداد، وجهی به حساب شرکتهای خودروساز واریز نکردهاند. با این اوصاف اگر تا امروز از طرف ایرانخودرو، سایپا و مونتاژکاران دعوتنامه دریافت کردید، امکان شرکت در این مرحله را نخواهید داشت.
بازگشایی سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی در این مرحله از صبح چهارشنبه ۲۹ آذر کلید خورده و متقاضیان تا ساعت ۱۲ شب روز جمعه اول دیماه امکان مراجعه و ثبت سفارش خواهند داشت. در این مرحله علاوه بر افرادی که قبلا در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی ثبتنام کردند، بخشی از متقاضیان خرید خودروهای داخلی هم با لحاظ یکسری از اولویتبندیها امکان ثبت سفارش و خرید دارند.
متقاضیانی که قبلا در سامانه یکپارچه خودروهای داخلی اسم نوشتند و حالا مسیرشان به سمت خودروهای وارداتی کج میکنند، انصرافشان به شکل اتوماتیک ثبت میشود و در صورت تخصیص خودرو اولویتهای قبلی آنها حذف میشود.
قیمت محصولات سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی مثل مراحل قبلی تحتعنوان قیمت فروش قطعی در مبادی ورودی محاسبه شده و موقع تحویل خودرو به این قیمتها هزینهها و عوارض قانونی مثل بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینههای شمارهگذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و … اضافه میشود.
مطابق قانون حمایت از حقوق مصرفکننده، شرکتهای واردکننده موظف هستند حداکثر ظرف یک ماه بعد از تکمیل وجه نسبت به تحویل خودرو اقدام کنند و از طرف دیگر خود خریدار باید نهایتا بعد پنج روز از دریافت پیامک فراخوان برای تکمیل وجه دست به کار شود.