تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۰۳ دی ۱۴۰۲

۷ نکته کلیدی برای داشتن دفتر کار بهتر

یکی از موثرترین موضوعات در روحیه و راندمان نیرو‌های کار، شرایط محیطی است که در آن به فعالیت می‌پردازند. یک دفتر کار پویا و پرانرژی، نیرو‌های کار را خلاق‌تر و با انگیزه‌تر می‌کند و دفتر کاری بیش از اندازه ساده با طراحی خسته کننده، انرژی کارمندان را کاهش داده و موجب از بین رفتن بهره‌وری و راندمان آن‌ها می‌شود.

7 نکته کلیدی برای داشتن دفتر کار بهتر

اقتصاد۲۴- یکی از موثرترین موضوعات در روحیه و راندمان نیروهای کار، شرایط محیطی است که در آن به فعالیت می‌پردازند. یک دفتر کار پویا و پرانرژی، نیروهای کار را خلاق‌تر و با انگیزه‌تر می‌کند و دفتر کاری بیش از اندازه ساده با طراحی خسته کننده، انرژی کارمندان را کاهش داده و موجب از بین رفتن بهره‌وری و راندمان آن‌ها می‌شود. این موضوع امروزه به عنوان یک اصل علمی ثابت شده که دفتر کار بهتر موجب کار بهتر و بیشتر کارمندان می‌شود. برای داشتن بهترین دفتر کار از نظر طراحی باید به نکاتی توجه کرد که در این مطلب به صحبت در مورد آن‌ها می‌پردازیم.

دفتر کار بهتر چه ارتباطی با کار بهتر دارد؟

تصور کنید به اداره‌ای وارد می‌شوید که همه چیز در آن خنثی باشد؛ از رنگ کفپوش و دیوارها گرفته تا وسایل و ابزاری که در آن وجود دارد. فضای سرد و خنثی این اداره، از همان ابتدا شما را آزرده می‌کند و برای خروج هر چه سریع‌تر از آن لحظه‌شماری می‌کنید. در چنین فضایی خیلی زود خسته خواهید شد و هیچ چیز جذابی برای شما وجود نخواهد داشت. این مشکل برای کارمندان نیز ایجاد می‌شود و زمانی که فضاسازی محیط کار آن‌ها سرد و خنثی باشد، به مرور زمان خسته شده و انرژی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

در مقابل اداره‌ای را تصور کنید که از همان ورودی با جملات و تابلوهای انگیزشی، انواع گل و گیاه، یک آکواریوم زیبا و رنگ‌های گرم‌تر دکوراسیون شده باشد. در چنین فضایی جزئیات زیادی برای رفع خستگی وجود دارد. شما به عنوان ارباب رجوع این امکان را دارید که چند دقیقه‌ای از زیبایی گیاهان استفاده کنید، به تماشای ماهی‌ها بپردازید و تابلوها را مطالعه کنید. این محیط برای رفع خستگی کارمندان هم گزینه‌های زیادی دارد، در نتیجه نیروهایی که در آن به فعالیت می‌پردازند، اغلب پرانرژی و خلاق هستند.

7 نکته برای داشتن بهترین دفتر کار

برای داشتن بهترین دفتر کار، توجه به طراحی و دکوراسیون اصولی از اهمیت زیادی برخوردار است. برای این کار تنها باید به چند نکته کلیدی توجه کنید:

1.  رنگ مناسب در طراحی دفتر کار

یکی از موضوعات مهم برای طراحی دفتر کار بهتر و داشتن محیطی پرانرژی و فعال، استفاده از رنگ مناسب برای طراحی دفتر کار است. رنگ تاثیر زیادی در روحیه کارمندان یک مجموعه دارد و در انتخاب آن باید دقت زیادی به عمل آورد. بعضی رنگ‌ها مانند سفید یا خاکستری شاید در ظاهر بهترین رنگ برای فضای اداری و کاری باشند اما خنثی بودن آن‌ها خیلی زود چشم را خسته می‌کند. برای جلوگیری از این مشکل باید آن را با انواع رنگ‌های سرد و گرم مانند سبز، قهوه‌ای، کرمی و... ترکیب کرد.

2.  نور کافی

فاکتور بعدی برای داشتن بهترین دفتر کار، تامین نور محیط است. نور باید به اندازه‌ای باشد که چشم‌ها را خسته نکند؛ نه آنقدر زیاد که بینایی را تحت تاثیر قرار دهد و نه آنقدر کم که فضا تاریک باشد. برای تامین نور دفتر کار به بهترین شکل، خرید پارتیشن شیشه ای راهکاری مناسب است. این پارتیشن جایگزین دیوارهای گچی می‌شود و به دلیل عبور نور، فضایی با نور یکنواخت ایجاد می‌کند. علاوه بر این، فضایی خصوصی برای کارمندان ایجاد می‌کنند تا به دور از سر و صدا به کار خود مشغول باشند.

7 نکته کلیدی برای داشتن دفتر کار بهتر

3.  انتخاب میز و صندلی مناسب

در طراحی حرفه‌ای دکوراسیون محل کار، انتخاب میز و صندلی مناسب اهمیت زیادی دارد. میز و صندلی جزو جدانشدنی دفتر کار است و چه به دنبال طراحی یک دفتر شخصی و چه به دنبال طراحی دفتری برای تمام نیروهای کار خود باشید، این محصول جزو چیزهایی است که باید خریداری کنید. انتخاب میز و صندلی را باید با در نظر گرفتن چند فاکتور مهم انجام دهید:

  • راحتی میز و صندلی
  • رنگبندی آن
  • جنس پارچه
  • ابعاد و اندازه
  • و...

برای داشتن دفتر کار بهتر، هم میز و صندلی ارباب رجوع و هم میز و صندلی کارمندان حائز اهمیت است. در خرید هر دو مدل باید به راحتی و کیفیت چوب و پارچه توجه کنید.

4.  اختصاص دادن فضایی برای استراحت

یکی دیگر از نکاتی که به طراحی هر چه بهتر دفتر کار کمک می‌کند، اختصاص دادن فضایی برای استراحت کارمندان است. با توجه به اینکه بیشتر کارمندان بخش زیادی از ساعات اولیه روز را در محیط کار خود سپری می‌کنند، داشتن فضایی که نیمه روز در آن به استراحت پرداخته و برای انجام ادامه کارها انرژی کسب کنند، اهمیت زیادی دارد. در فضایی که برای استراحت کارمندان اختصاص می‌دهید، باید بخشی برای قرار دادن نوشیدنی و محصولات خوراکی، بخشی برای نشستن و استراحت و بخشی برای کارهایی مثل مطالعه در نظر گرفته شود.

7 نکته کلیدی برای داشتن دفتر کار بهتر

5.  رعایت اصول چیدمان

یکی دیگر از نکاتی که به داشتن بهترین دفتر کار کمک می‌کند، رعایت اصول در چیدمان فضا است. یکی از نکاتی که در چیدمان محیط اداری باید به آن توجه کرد، جای دادن درست وسایل و مبلمان است. جایگذاری وسایل و ابزارهای کاری باید به گونه‌ای باشد که فضای کافی برای رفت و آمد کارمندان و ارباب رجوع در دفتر وجود داشته باشد. برای مثال میز، صندلی و مبلمانی که به انتظار ارباب رجوع اختصاص داده می‌شود، باید در دسترس و قابل مشاهده باشد. از طرفی باید جایی باشد که نشستن روی آن مزاحمتی برای کارمندان ایجاد نکند.

6.  استفاده از المان‌های مناسب

از دیگر نکاتی که برای طراحی فضاهای کاری به خصوص به منظور داشتن دفتر کار بهتر باید به آن توجه داشته باشید، استفاده از المان‌های مناسب است. کمی قبل در مورد جزئیاتی که می‌توان در طراحی دفتر کار مورد استفاده قرار داد، صحبت کردیم. همان‌طور که گفتیم در یک دفتر کار پویا و پرانرژی از همان ورودی می‌توانید تزئیناتی مانند گل و گیاه، آکواریوم، تابلوها و... را مشاهده کنید. این تزئینات نه تنها برای ارباب رجوع جذابیت دارد، بلکه برای کارمندان و روحیه آن‌ها نیز حائز اهمیت است.

یکی از المان‌های مناسبی که با استفاده از آن‌ می‌توانید یک دفتر کار پرانرژی و خلاق داشته باشید، گل و گیاه است. رنگ سبز گل و گیاه، محیط را از یکنواختی خارج می‌کند. از طرف دیگر سرسبزی آن‌ها هوا را تصفیه، اکسیژن محیط را بیشتر کرده و به تنفس هرچه بهتر کمک می‌کند. تابلوها از دیگر المان‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها هم ارباب رجوع سرگرم خواهد شد و هم با ایجاد تنوع در کنار ایجاد جلوه بصری بهتر، محیط زیباتری برای شما ایجاد می‌کنند.

7.  طراحی فضاهای اختصاصی

دیگر نکته‌ای که به داشتن بهترین دفتر کار کمک می‌کند، اختصاص دادن فضایی برای کار خصوصی کارمندان به آن‌ها است. همه نیروهای فعال در یک اداره نیاز به جایی دارند که در آن به انجام کارهای خود پرداخته و سر و صدای محیط، رفت و آمد کارمندان و... تمرکز آن‌ها را بهم نزند. به منظور اختصاص دادن این فضا به هر کارمند، اگر علاقه‌ای به استفاده از دیوارهای گچی ندارید، پارتیشن‌های شیشه‌ای فریم لس انتخابی مناسب هستند. این مدل پارتیشن‌ها علاوه بر ایجاد فضای اختصاصی برای کارمندان، امکان نظارت بر فعالیت‌های آن‌ها را برای مدیریت فراهم می‌کند.

سخن پایانی  

دفتر کار بهتر مساوی است با نتایج خوبی که می‌توان از عملکرد کارمندان دریافت کرد. یک دفتر کار خوب ویژگی‌هایی دارد که در این مطلب به برخی از آن‌ها اشاره کردیم. در این مطلب گفته شد که رعایت چه تکنیک‌هایی می‌تواند به طراحی بهترین دفتر کار کمک می‌کند و‌‌ کارمندان شما را از محیطی که در آن به فعالیت و کسب درآمد می‌پردازند، راضی نگه دارد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ + جدول

دولت با همسان سازی حقوق بازنشستگان گوشه‌ای مشکلات آنها را حل کند/ تبعیض میان بازنشستگان تامین اجتماعی با دیگر بازنشستگان باید برداشته شود

احتمال جنگ ایران و اسرائیل قیمت برنج را گران می‌کند؟/ برنج، کالایی لاکچری شده و از سفره مردم حذف می‌شود؟

سید هاشم صفی‌الدین کشته شده است

فیلم/لحظه دیدنی پیروزی بنیامین فرجی در مسابقات تنیس روی میز

واکنش بازار نفت به جنگ ایران و اسرائیل چه خواهد بود؟ / احتمال افزایش ۳۰ دلاری قیمت نفت در صورت بستن تنگه هرمز/ سناریو‌های خطرناک درباره بازار انرژی چه می‌گویند؟

دانلود سریال داریوش قسمت ۱۳ کامل (قسمت 13 سریال داریوش) قسمت سیزده

اعلام زمان واریز علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

فیلم/حقوق بازنشستگی صدای اکبر عبدی را هم درآورد!

هشداری که سردار قاآنی به اسرائیلی‌ها داد

سخنرانی زنده شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله+ ویدئو

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

چه تعداد از ما به ۱۰۰ سالگی می‌رسیم؟

با پیوستن به FATF هم اتفاق خاصی در اقتصاد ایران رخ نمی‌دهد/ این بار مجمع تشخیص به FATF رأی مثبت می‌دهد

فیلم/ سایه جنگ بر کشور چقدر می‌تواند اقتصاد را متزلزل کند؟

عکس/ جدیدترین لیست ترور اسرائیل

چند تن از شهدای حادثه دمشق ایرانی اند؟

توافق استقلال با سرمربی سابق رئال سوسیداد

زیاد نخاله ترور شد؟!

تعداد فوتی‌های حمله شبانه اسرائیل به سوریه

ادعای رسانه‌های عبری مبنی بر ترور یک مقام ارشد سپاه

دکتر بهشتی‌نژاد: کمیته‌های فنی بین رشته‌ای، تسهیل فرآیندها، چابک‌سازی و نهایتاً افزایش سطح رضایت‌مندی را فراهم کنند

عکس/اسرائیل نزدیک‌ترین محل به سفارت ایران را نشانه گرفت

عکس/غلط املایی عجیب روی بنر پلیس راهنمایی و رانندگی

درخواست کاخ سفید از اسرائیل درباره حمله به ایران

فیلم/آنچه که طی ۳۶۵ روز بر سر غزه آمد

بیمه معلم حامی رویداد علمی دانشگاه علامه طباطبایی شد

عملکرد بیمه معلم در مراسم اربعین درخشان بود

پاسخ مدیرعامل صندوق هنر به گلایه‌های اکبر عبدی

نتانیاهو وزیران خود را احضار کرد

حمل کوکائین و سرعت بالا جرم یک پرسپولیسی

مصطفی سالاری مدیرعامل تامین اجتماعی شد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: با هوش مصنوعی با قاچاق پوشاک مقابله می‌کنیم

عکس/توییت وقیحانه علی علیزاده از لندن علیه سپاه

سید هاشم صفی‌الدین کشته شده است

عکس/پزشکیان گردن گرو گذاشت

عکس/سحر دولتشاهی با شال حریر و کفش قرمز

دستگیری رییس شورای شهر به اتهام فساد مالی

بایدن: نتانیاهو حرامزاده است

آخرین وضعیت جسمانی ملک سلمان

عکس/ اخراج پسر بن لادن از فرانسه

اتهام‌زنی رئیس سرویس جاسوسی انگلیسی علیه ایران

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت دلار فردا چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳

هوای تهران تغییر چشمگیر می کند

هدیه لوکس مارک زاکربرگ به همسرش+ عکس

عکس/ مرگ دونده ۲۶ ساله

حادثه عجیب؛ مرگ یک شناگر در هنگام شنا

مصرف روزانه قهوه چقدر است؟

آیا نرخ بیکاری اعلامی مرکز آمار موثق است؟

تاثیر یادگیری پیانو بر پیشگیری از بیماری آلزایمر

دانلود سریال داریوش قسمت ۱۳ کامل (قسمت 13 سریال داریوش) قسمت سیزده

بهترین راهکار برای پیشگیری از سرماخوردگی

فواید شگفت انگیز پیاده روی در آب

فیلم/ شاهرخ خان با سبک و استایل خاص خودش

مدیرعامل بانک ملی ایران: یکی از مهم‌ترین اهداف برنامه‌ریزان رفاهی بانک، افزایش رفاه اجتماعی با تدوین بسته‌های کارآمد و تاثیر گذار است

سازماندهی مقبره‌الشعرا بدون آینده‌نگری

گوگل هسته‌ای می‌شود

فیلم/ پای مطهره گونه‌ای به مجلس باز شد

اینفوگرافی/ سن قانونی برای حضور کودکان در شبکه‌های اجتماعی چقدر است؟

عکس/ هریس از ترامپ پیشی گرفت

قالیباف فردا به تاجیکستان می‌رود