اقتصاد۲۴- K۶۰۰ یک خودروی جدید شکار میدان مین کره جنوبی است که توسط هیوندای روتم برای ارتش جمهوری کره (RokA) ساخته شده است. این خودرو بر اساس شاسی مشابه موجود در خودروی بازیابی زرهی K۱ است که از تانکهای جنگی اصلی K۱ و K۲ پشتیبانی میکند. ارتش جمهوری کره اولین خودروی مهندسی رزمی K۶۰۰ را در نمایشگاه نیروهای زمینی DX Korea ۲۰۱۸ که در گویانگ برگزار شد، معرفی کرد. حداقل ۲ نمونه اولیه ساخته شد. در مرحله نمونه اولیه با نام XK۶۰۰ شناخته میشد، اما پس از پذیرش توسط ارتش کره جنوبی، نام آن به K۶۰۰ تغییر یافت. این ماشین همچنین به عنوان خودروی مهندسی رزمی کره یا KCEV شناخته میشود. قرارداد تولید در سال ۲۰۱۹ منعقد شد. تحویل این خودروی زرهی به ارتش کره جنوبی در سال ۲۰۲۰ آغاز شد.
K۶۰۰ CEV بر اساس شاسی K۱A۱ MBT ساخته شده است و وزن رزمی آن تقریباً ۶۲ تن است. این وسیله نقلیه توسط یک خدمه دو نفره که در یک کابین محافظت شده در سمت چپ جلوی وسیله نقلیه نشسته اند، با راننده در جلو و فرمانده در عقب بلافاصله اداره میشود. این خودرو مجهز به Pearson Engineeringêê¼s (FWMP) است که میتواند مینها را تا حداکثر عمق ۰.۳ متر پاک کند. همچنین مجهز به دستگاه Duplicator با کارکرد مغناطیسی (MSD) است که برای خنثی کردن مینهای ضد تانک مجهز به فیوزهای پیشرفته طراحی شده است. این خودرو از سیستم علامتگذاری موانع (OMS) بهره میبرد که میلههایی را برای علامتگذاری یک مسیر امن برای نیروها و وسایل نقلیه خودی طراحی میکند.
نمونه اولیه XK۶۰۰ بر اساس شاسی بازسازی شده و ارتقا یافته تانک اصلی جنگ K۱ بود. برجک M۱ برداشته شده و یک روبنا جایگزین آن شده است. اگرچه به نظر میرسد که خودروهای تولیدی جدید ساخته شده و بر اساس تانک اصلی نبرد K۲ ساخته شده اند. وزن این خودروی زرهی جدید ۶۲ تن است.
K۶۰۰ CEV جدید برای تسهیل حرکت و پشتیبانی نیروهای خودی با انجام طیف گستردهای از وظایف ساخت و ساز و تخریب میدان نبرد مانند پاکسازی موانع و مینهای میدان نبرد، انجام عملیات نفوذ و آماده سازی مواضع برای توپخانه و خودروهای جنگی طراحی شده است. نقش اصلی K۶۰۰ پاکسازی مسیرها از طریق میادین مین و نفوذ از موانع دشمن است. از نظر مفهومی شبیه به یک خودروی شکن گریزلی ایالات متحده است که در دهه ۱۹۹۰ توسعه یافت، اما هرگز به تولید نرسید.
این وسیله نقلیه مهندسی به یک گاوآهن معدنی عریض مجهز شده است. گاوآهن توسط شرکت Pearson Engineering انگلستان عرضه شد. K۶۰۰ میتواند تا عمق حداکثر ۰.۳ متری میدانهای مین را شخم بزند. همچنین میتواند مینها را با فیوزهای پیشرفته با انتشار میدان مغناطیسی غیرفعال کند. K۶۰۰ میتواند به سرعت خطوط امنی را در میدانهای مین برای عبور نیروها و سایر وسایل نقلیه ایجاد کند. این به واحدهای تهاجمی اجازه میدهد تا قبل از اینکه نیروهای دشمن بتوانند دفاعی ایجاد کنند، به جلو حرکت کنند.
بیشتر بخوانید: معرفی خودرو جذاب سوئدی با روکش طلا + عکس
همچنین یک سیستم علامت گذاری مسیر ایمن وجود دارد که میلهها را در حین حرکت ماشین به جلو پخش میکند. این نشان میدهد که نیروها و وسایل نقلیه مسیر پاکسازی شدهای را از طریق میدان مین دنبال میکنند. بازوی بیل مکانیکی با سطل را میتوان برای شکستن گودالهای ضد تانک، حفر گودال ها، رفع موانع و بلند کردن اشیاء مختلف استفاده کرد.
به گزارش رویداد۲۴ حفاظت از این وسیله نقلیه مشابه تانکهای جنگی اصلی است. K۶۰۰ به شدت زره پوش است و میتواند در برابر آسیب مین مقاومت کند. مجهز به سیستم حفاظت NBC و اطفاء حریق خودکار است. این وسیله نقلیه مهندسی را میتوان از راه دور از برد تا ۵ کیلومتر کنترل کرد تا از عملکرد ایمنتر برای خدمه اطمینان حاصل شود. این دستگاه مجهز به مسلسل سنگین ۱۲.۷ میلی متری روی سقف است. این خودروی مهندسی توسط یک خدمه ۲ نفره شامل فرمانده و راننده اداره میشود.
K۶۰۰ از یک موتور دیزلی بهره میبرد که ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت دارد و آن را به حداکثر سرعت جادهای تا ۶۰ کیلومتر در ساعت میرساند.
ساخت: کره جنوبی
ورود به خدمت: ۲۰۲۰
خدمه: ۲
ابعاد و وزن
وزن: ۶۲ تن
طول: ۱۰ متر
عرض: ۳.۶ متر
عرض (با تیغه بولدوزر): ۵ متر
ارتفاع: ۲.۶ متر
کارایی
ظرفیت بالابری ۲۵ تا ۳۰ تن
تسلیحات
مسلسل: ۱ × ۱۲.۷ میلی متر
نیروی محرکه
موتور: دیزل
قدرت موتور: ۱۲۰۰ اسب بخار
حداکثر سرعت جاده: ۶۰ کیلومتر در ساعت