تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۲۵ دی ۱۴۰۲
دو پرسش از تلاطم بورس

ابهام در ورود نقدینگی قدرتمند به بورس

شاخص کل بورس تهران طی معاملات هفته پایانی زمستان با رشد ۱.۲۱درصدی بار دیگر تا آستانه کانال ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحد بالا آمد. نگاهی به نوسان شاخص سهام از ابتدای دی‌ماه تاکنون نشان از افت‌وخیز‌های پردامنه این نماگر دارد.

بورس
اقتصاد۲۴- این تغییرات که عملا به نوسانات فرسایشی مبدل شده است بار‌ها موجب نارضایتی سهامداران شد و بازار را با تلاطم‌های شدید مواجه کرده است؛ به‌طوری که به نظر می‌رسد شاخص سهام طی ماه‌های گذشته در عبور از کانال ۲.۲میلیون واحد ناتوان عمل کرده و به مشکل برخورده است. با این‌حال با وجود اینکه شاهد افت قیمت سهام طی ماه‌های گذشته بودیم، اما جذابیت قیمت‌ها در بازار‌های موازی، تا حدودی از رخوت بورس کاسته است. بررسی روند دادوستد‌های بورسی حاکی از این است که بعد از ماه‌ها دوری از رونق، رنگ سبز به گردونه معاملات بازگشته و این‌بار ممکن است سرمایه‌گذاران با رغبت بیشتری معاملات سهامی را دنبال کنند.

از ابتدای هفته بورس همسو با فضای مثبت بازار‌های موازی سرانجام به ریل صعودی بازگشت، اما این موضوع تفاوت مهمی با دفعات قبل بورس داشت. به این ترتیب با شاخص کل وجود اینکه طی دو روز معاملاتی اخیر بیش از یک‌درصد رشد را به ثبت رسانده، اما نتوانسته هجوم سرمایه به بازار را به نظاره بنشیند. به همین دلیل روند کنونی بازار چند ابهام مهم را مطرح می‌کند. آنچه از رفتار سرمایه‌گذاران مشاهده می‌شود، نشان‌دهنده این است که با وجود سبز‌پوشی نماگرها، اما نه تن‌ها ورود پول به تالار شیشه‌ای به ثبت نرسیده، حتی خروج پول سهامداران خرد نیز مشاهده شده است. در روز گذشته بازار مجددا خروج پول ۲۶میلیارد تومانی را ثبت کرد. اکثر کارشناسان بر این باورند که بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران مانع از ورود نقدینگی جدی به بازار شده است؛ بنابراین انتظار می‌رود روند متناوب کنونی برای مدت طولانی ادامه پیدا نکند. اگرچه پرداختن به ریشه عدم اطمینان سرمایه‌گذاران نسبت به بورس موضوع مورد بحث این گزارش نیست، اما این امر در روز‌های اخیر ثابت می‌کند که عدم اطمینان سرمایه‌گذاران در شرایطی که اوضاع به نفع بورس است، می‌تواند باز هم وضعیت متزلزلی را رقم بزند.

بر همین اساس این موضوع باید مدنظر قرار گیرد که بازار به‌سرعت نمی‌تواند با دست قدرتمند تقاضا در کوتاه‌مدت روبه‌رو شود. این در حالی است که سیگنال‌هایی که از وضعیت متغیر‌های اثرگذار مخابره می‌شوند، اخباری مثبت برای بورس محسوب می‌شوند. برخی از کارشناسان در همین رابطه به یک موضوع مهم اشاره می‌کنند و آن پرهیز معامله‌گران از رفتار‌های هیجانی و پر‌تنش است. اتفاقی که در سال ۹۹ نسخه بورس را پیچید و هجوم حقیقی‌ها بدون پشتوانه جدی برای خرید «سهام بدون ارزش ذاتی» یا به‌اصطلاح «سهام سفته‌بازی» را به آفت بازار مبدل کرد.


بیشتر بخوانید: ۲.۶ میلیون تن محصول در بورس کالا عرضه می شود


انتظارات تورمی با بورس چه می‌کند؟

یکی دیگر از مباحثی که در روز‌های اخیر به آن پرداخته شده این است که آیا علاوه بر فضای احتیاطی حاکم بر معاملات سهام، در این برهه، بازار به ساز متغیر‌های مثبت به رقص خواهد درآمد یا اینکه ریسک‌های سیستماتیک کنونی و آنچه در این بخش پیش روی بازار است، گوی رقابت از عوامل موثر را می‌رباید. این دو پرسش که با ابهام همراه است در دو روز گذشته به‌عنوان مانعی در برابر ورود پول سهامداران خرد عمل کرده است.

در همین رابطه احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه عدم ورود پول‌های داغ از سوی معامله‌گران غیرحرفه‌ای به گردونه معاملات به طور مشخص به بی‌اعتمادی آنان باز می‌گردد، اظهار کرد: بدبینی سرمایه‌گذاران به بازار سهام ریشه در سیاستگذاری‌های اقتصادی دارد و بر چاشنی هیجان که بخشی از روند معاملات است سایه افکنده است. حدود یک سال قبل هرگاه بازار با اخبار مثبت و منفی مواجه می‌شد نتایج آن در صف‌های خرید و فروش نمایان می‌شد. اما از نیمه اردیبهشت امسال و همزمان با تغییر سازوکار قیمت‌گذاری نرخ خوراک و با وجود پتانسیل بالا و ظرفیت‌های خوب در خصوص رشد قیمت سهام، بسیاری از فعالان اقتصادی در مواجهه با این اتفاقات دو رویکرد را در صدر انتخاب‌های خود قرار دادند.

دسته نخست به صورت کلی عطای بورس را به لقایش بخشیدند و با تالار شیشه‌ای خداحافظی کردند؛ اما گروه دوم در شرایطی حاضر به معامله شدند که قید سهام بزرگ و شاخص‌ساز را زدند. آمار‌ها نیز بر این موضوع تاکید می‌کند. شواهد آماری حاکی از آن است که از ابتدای سال نماگر اصلی بورس در حدود ۱۲درصد بازدهی کسب کرده، اما شاخص هموزن بیش از ۳۱درصد بازدهی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است که به نوبه خود نشان می‌دهد برخی از سهامداران به دلیل ترس از دستورالعمل‌های دولتی که سهام بزرگ را مورد هدف قرار می‌دهد، به سمت نماد‌های کوچک و کم‌ریسک‌تر حرکت کرده‌اند. اشتیاقی با اشاره به وضعیت ورود و خروج پول حقیقی در بازار توضیح داد: در شرایط کنونی نباید انتظار ورود پول به بازار را داشت. رصد تحرکات بازار نشان‌دهنده این است که نقدینگی قابل‌توجهی به سمت صندوق‌های طلا و شمش در حال هدایت است.

با توجه به اینکه دلار و سکه از ابتدای سال وضعیت باثباتی را سپری کردند، تلاطم اخیر در بازار‌های مذکور طی روز‌های گذشته می‌تواند سرمایه‌گذاران بی‌شماری را به سمت این بازار‌ها سوق دهد. از سوی دیگر با توجه به سیاست‌های دستوری در کنترل نرخ دلار نیمایی، طبیعتا سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیدند که بازار سهام دوباره با کنترلگری مواجه خواهد شد؛ بنابراین ریسک در این بازار نسبت به طلا و دلار بیشتر است. سرعت رشد قیمت در بازار‌های موازی بیشتر از بازار سهام است. در این شرایط ورود پول به بورس با احتیاطی مضاعف انجام خواهد شد. جریان پول در شرایط کنونی به غیر از طلا و دلار جای دیگری نخواهد رفت. حتی می‌توان گفت جنس پول‌های بازار سهام به شکلی است که به‌ندرت به سمت بازار‌هایی غیر از طلا و ارز (خودرو) می‌رود.

این کارشناس در مورد اینکه آیا متغیر‌های مثبت می‌تواند اوضاع را به نفع بورس رقم بزند؛ نیز گفت: پول به صورت موقت از بازار خارج شده است. زمانی که انتظارات تورمی کاهش می‌یابد، بورس‌بازان ترجیح می‌دهند به سمت صندوق‌های با درآمد ثابت کوچ کنند؛ بنابراین به محض اینکه انتظارات تورمی تغییر مسیر می‌دهد، سهامداران ترجیح می‌دهند فروشنده نباشند و به سمت سهامی بروند که از افزایش قیمت دلار منتفع می‌شوند. به نظر می‌رسد با فروکش کردن نوسانات مثبت در بازار ارز، ترمز بازار سهام نیز کشیده شود و این بازار روند کاهشی به خود بگیرد.

بازار سهام به‌شدت به وضعیت بازار‌های موازی وابسته است و بر تدابیر سهامداران اثرگذاری مستقیمی دارد. اگر دلار به سمت سطوح بالاتر حرکت کند، اعتماد سهامداران بازمی‌گردد. در چنین وضعیتی می‌توان گفت در صورتی پول از خارج از بازار وارد می‌شود که بورس به صورت مستمر سبزپوش شود. اما یکی از نکات قابل‌توجه در مورد بورس فعلی این است که تاخیر حرکت در رشد بازار، همسو با بازار‌های دیگر دیده نمی‌شود. یعنی به محض رشد قیمتی در بازار‌های موازی، برخلاف روال گذشته بورس نیز به انتظارات تورمی خواهد پیوست.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

دستمزد شهاب حسینی در گناه فرشته لو رفت

فیلم/ آقازاده‌هایی که جشن عروسی شان نقل محافل شد؛ از دختر شمخانی تا نوه هاشمی رفسنجانی!

رونمایی مصطفی زمانی از همسر عربش/ ناریمان الصالحی کیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت اسپیکر حرفه ای، سینما خانگی + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تورم سالانه تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد

جدیدترین تصویر از همسر ایرانی ژوزه مورایس

یک ماه و شش بازی حیاتی در انتظار پرسپولیس

رئیسی: گشت ارشاد مدیران در دستور کار وزرا باشد

فیلم/محسن افشانی: توماج صالحی اعدام خواهد شد!

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

برای بیستمین سال پیاپی بیمه ملت مجوز قبولی اتکایی از داخل را دریافت کرد

حضور چهره مشهور بی‌بی‌سی در شبکه خبر!

آخرین وضعیت بیرانوند برای همراهی پرسپولیس در بازی با سپاهان

اطلاعیه باشگاه پرسپولیس درباره بلیت فروشی

بازداشت برادرزاده شمخانی

عکسی که امروز حال مردم ایران را خوب کرد

موافقت اسرائیل با حمله زمینی به جنوب غزه

بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته

باران‌چشمه: حضور بانوان به عنوان تماشاگر در زورخانه‌ها مشکلی ندارد

چرا ۲ ستاره پرسپولیس تعویض شدند؟

تعطیلی پنجشنبه هزینه‌زا است

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

حضور معاون فناوری اطلاعات بانک سینا در مرکز ارتباط با مشتریان

رشد 42 درصدی درآمدهای بانک سینا از محل تسهیلات اعطایی

آمار تکان‌دهنده از رشد نرخ فقر در ایران

درباره اولین واکسن سرطان بیشتر بدانید

نمره قبولی دولتمردان در اجرای طرح کالابرگ!

تورم سالانه تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد

اولین تصویر از شاخص پیش‌بینی کننده تورم در ۱۴۰۳

فیلم/ شمسایی: قهرمانی فوتسال ایران را به پدرم تقدیم می‌کنم

عکس/ علائم وجود میکروب معده

دستگیری ۵ نفر در ارتباط با قتل بازپرس سابق در آمل

عکس/ فوتسال ایران پرافتخارترین تیم قاره کهن

زمان پایان لیگ برتر فوتبال اعلام شد

ایران قهرمان فوتسال آسیا شد

اوسمار طلسم ۵ ساله پرسپولیس را می‌شکند؟

قدرت نمایی این رنج‌روور جذاب، در دمای منفی ۴۰درجه + عکس

روابط‌عمومی‌ها برند سازمان را حفظ می‌کنند

بانک تجارت اولین برات الکترونیک سپامی را صادر کرد

خبر مهم مالیاتی برای صاحبان مشاغل

بانک تجارت در فروردین ۱۴۰۳ جمعا ۱۶۹۸ فقره وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد

خبر بد درباره افزایش حق مسکن کارگران

حال معیشت کارگران خوب نیست

فیلم/ اوضاع شورای شهر در روز شوراها بهم ریخت!

دستگیری خفت گیری که در اتوبوس با زنجیر به جان مردم افتاد! + فیلم

قیمت نفت کاهش یافت

زنگ خطر خشک شدن درختان پایتخت به صدا در آمد

فیلم/ توضیحات کارآگاه معروف از سرقت صندوق امانات بانک ملی

زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها مشخص شد+ جزییات

حداقل دستمزد کارگران چقدر کاهش پیدا کرد؟

عکس/اجاره‌ مسکن در تهران چند؟

خبر مهم درباره دریاچه ارومیه

عکس دیده نشده از جشن ازدواج غلامرضا تختی و شهلا توکلی

احتمال برگزاری الکترونیک انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴