تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۲۸ دی ۱۴۰۲

واکنش‌ها به عملیات کوه سبز؛ حمله موشکی سپاه به گروهک جیش‌العدل

شامگاه روز سه‌شنبه بود که نخستین اخبار در خصوص خبر حمله موشکی ایران به مقر جیش‌العدل در ایالت بلوچستان پاکستان رسانه‌ای شد. در ساعات ابتدایی پس از انتشار این خبر مناسبات ارتباطی میان دو کشور ساعات پر التهابی را پشت سر گذاشت. التهاباتی که در تمام طول روز گذشته ادامه داشت تا اینکه عصر روز گذشته و پس از تماس تلفنی وزرای امور خارجه دو کشور به سمت دیپلماسی سوق یافت.

حمله موشکی سپاه

اقتصاد۲۴- حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که در اجلاس داووس سوییس به سر می‌برد، رو در روی فرید زکریا، مجری صاحبنام امریکایی نشست و اعلام کرد ایران در روند مقابله با تروریست‌ها نه در عراق و نه پاکستان با تروریست‌ها تعارف ندارد.

تسنیم حول و حوش ساعت ۲۱ سه‌شنبه شب خبر داد که دو مقر مهم گروهک تروریستی جیش‌الظلم (جیش‌العدل) در خاک پاکستان توسط موشک و پهپاد منهدم شد. تسنیم نوشت: «دقایقی پیش دو مقر مهم گروهک تروریستی جیش‌الظلم (جیش‌العدل) در خاک پاکستان منهدم شد.» پیگیری‌های خبرنگار تسنیم حاکی از آن است که این مقر‌ها توسط موشک و پهپاد مورد اصابت قرار گرفته و منهدم شده است. منطقه هدف قرار گرفته منطقه‌ای به نام کوه سبز در ایالت بلوچستان پاکستان است که یکی از بزرگ‌ترین مقر‌های گروهک جیش‌العدل در آن قرار داشته است. گروهک تروریستی جیش‌العدل بامداد دیروز طی بیانیه‌ای حمله به مراکز استقرار عناصر خود در مناطق مرزی را تایید و اعلام کرد که شش پهپاد و تعدادی موشک به این مراکز اصابت کرده است.

ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور کشورمان در واکنش به این حمله در نشسست هیات وزیران با اشاره به تلاش‌های دشمنان برای ناامن جلوه دادن جمهوری اسلامی ایران، از اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه برای ارتقای آرامش و امنیت قدردانی کرد و با بیان اینکه امنیت در هر کشوری مهم‌ترین مساله است، از همه نیرو‌های نظامی، انتظامی و امنیتی که مخلصانه، مجاهدانه و بی‌نام و نشان برای تامین و حفظ امنیت کشور شبانه‌روز تلاش می‌کنند، تقدیر کرد.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به عملیات‌های سپاه علیه مقر تروریست‌ها گفت: در هفته‌های اخیر شاهد چند جنایت بودیم که از طرف گروه‌های تکفیری و داعشی بود و حادثه تروریستی و تلخ کرمان رخ داد که متاسفانه جمع کثیری از هموطنان ما را به خاک و خون کشید. وی افزود: خب طبیعتا این باید پاسخ داده می‌شد و نقاطی در سوریه و در قسمت‌های نزدیک منطقه ادلب، گروه‌های تکفیری و داعشی مورد تهاجم قرار گرفتند و تعداد کثیری از این‌ها را توانستیم به درک واصل کنیم. فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ادامه گفت: در کنار این شاهد بودیم که عملیات‌هایی را رژیم صهیونیستی در سوریه انجام داد و دو تن از پاسداران ما را به شهادت رساند که درباره این موضوع مهم باید مقابله می‌کردیم و انتقام خون شهدا را می‌گرفتیم که در نتیجه نقطه‌ای را در اقلیم کردستان شناسایی کردیم.

سردار حاجی‌زاده تصریح کرد: نقطه‌ای که شناسایی کردیم به ظاهر ویلاست، اما همان طور که بعد از حملات نشان می‌دهد، ساختمان مستحکم بتنی است که صهیونیست‌ها از اینجا استفاده‌هایی را برای کار‌های جاسوسی و نیز عملیات‌های ویژه‌ای که داخل ایران انجام می‌شد، راهبری می‌کردند. فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پایان خاطرنشان کرد: این مقر اربیل یکی از چهار محور‌های جاسوسی بود که در ۱۰۰ روز گذشته توسط عزیزان جبهه مقاومت و ایران مورد ضربه قرار گرفته و پایگاه‌های‌شان از بین رفت و در این عملیات هم تجهیزات این مقر از بین رفته و هم آن‌هایی که باید به درک واصل می‌شدند، از بین رفتند. معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به اطلاعیه گروه تروریستی جیش‌الظلم درباره حضور در خاک پاکستان گفت: پاکستان باید عزم جدی‌تر و قاطع‌تری را برای برخورد با تروریست‌ها داشته باشد. سیدمجید میراحمدی با اشاره به حضور برخی جریانات تروریستی در پاکستان گفت: ما با پاکستان همکاری اطلاعاتی و امنیتی داریم و در مقابله با گروه‌های تروریستی هستیم و یک ارتباط برادرانه داریم و دائما در حال تماس و ارتباط هستیم، اما متاسفانه برخی گروه‌های تروریستی در خاک پاکستان لانه کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: عملیات نظامی در ساعت صفر؛ حملات موشکی ایران به نقاطی از سوریه و اقلیم کردستان عراق


وی اضافه کرد: اگرچه متولیان در پاکستان از حضور تروریست‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند ولی روز گذشته گروه تروریستی جیش‌الظلم - که خود را به دروغ جیش العدل نامیده - رسما اطلاعیه داد که در خاک پاکستان هستیم. البته بعد از اینکه متوجه خطای خود شدند، سعی کردند این اشتباه را اصلاح کنند که این بی‌فایده است و این اعتراف صریح خود گروهک است که در خاک پاکستان است. ما به پاکستان بار‌ها تاکید کردیم که این تروریست‌ها در خاک شما لانه کرده‌اند و البته پاکستان هم همیشه قول همکاری داده، اما این نیازمند است که عزم جدی‌تر و قاطع‌تری را برای برخورد، اخراج و انهدام تروریست‌ها داشته باشد. وزارت خارجه پاکستان همچنین از احضار کاردار سفارت ایران در این کشور به منظور اعتراض به این اقدام خبر داد. اسلام‌آباد همچنین گفت اعتراض به ایران را از طریق مقام‌های ارشد دیپلماتیک خود در تهران به وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده است.

واکنش پاکستان به حمله به مقر جیش‌العدل

در شرایطی که برخی بازخورد‌های اولیه در شبکه‌های اجتماعی کشور پاکستان حاکی از تلاش برخی جریانات برای اعمال فشار به دولت پاکستان برای اعمال رفتار‌های سلبی در برابر ایران بود، اما از عصر روز گذشته آرام آرام کارشناسان حوزه دیپلماسی تلاش کردند، از ضرورت به کار‌گیری دیپلماسی به جای رویکرد‌های نظامی و امنیتی میان دو کشور سخن بگویند. وب‌سایت وزارت خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پاکستان نقض بی‌دلیل حریم هوایی خود و حمله به داخل خاک پاکستان که منجر به کشته شدن دو کودک و مجروح شدن سه دختر شد را به شدت محکوم می‌کند. در ادامه این بیانیه آمده است که این حمله موشکی نقض حاکمیت پاکستان و کاملا غیرقابل قبول است و می‌تواند عواقب جدی داشته باشد.

پاکستان در بیانیه خود افزوده:تروریسم یک تهدید مشترک برای همه کشور‌های منطقه است که نیازمند اقدام هماهنگ است. وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: حمله شب گذشته ایران، بی‌دلیل و نقض منشور سازمان ملل متحد بود و در ادامه اعلام کرد: «مسوولیت عواقب حمله شب گذشته بر عهده ایران است.» در این بیانیه همچنین تاکید شد پاکستان بر حق پاسخگویی خود به این اقدام ایران تاکید می‌کند. مقامات وزارت خارجه پاکستان همچنین تاکید کردند: «به ایران اطلاع دادیم که همه گفتگو‌های سطح بالا و سفر‌های دوجانبه برنامه‌ریزی شده میان دو کشور را لغو کرده‌ایم.» در ادامه پاکستان سفیر خود را از تهران فراخواند و به سفیر ایران در پاکستان هم اجازه نداد، وارد این کشور شود.

ایران هر اقدام اسراییل علیه امنیت مردم ما را با قدرت پاسخ خواهد داد

واکنش وزیر امور خارجه ایران در اجلاس داووس سوییس درخصوص موضوع حملات انتسابی به پاکستان بازتاب‌های فراوانی در فضای بین‌الملل پیدا کرد. امیرعبداللهیان در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران هر اقدامی که از طرف رژیم اسراییل علیه امنیت مردم ما انجام بپذیرد را با قدرت پاسخ خواهد داد. ما مقر موساد را در نقطه‌ای در اقلیم کردستان عراق با موشک‌های دقیق نقطه‌زن هدف قرار دادیم. این به معنای هدف قرار دادن عراق نیست، بلکه اسراییل دشمن مشترک عراق و ایران است. وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: در مورد پاکستان، هیچ یک از اتباع کشور همسایه، دوست و برادر ما مورد هدف پهپاد‌ها و موشک‌های ایران نبودند. گروهی موسوم به «جیش‌العدل» که یک گروه تروریستی ایرانی است و در بخش‌هایی از مناطق پاکستان پناه گرفته‌اند و ما بار‌ها درمورد آن با مقام‌های عالیرتبه نظامی، امنیتی و سیاسی پاکستان گفتگو کردیم، عملیات‌هایی را در روز‌های گذشته در ایران انجام دادند، از جمله در پاسگاه راسک نیرو‌های انتظامی ما را به شهادت رساندند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: پاسخ ما روی تروریست‌های ایرانی در پاکستان است. من قبل از این گفتگو با همکارم وزیر خارجه پاکستان در این خصوص گفتگو کردم. ما به حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان و عراق احترام می‌گذاریم، اما اجازه نمی‌دهیم که امنیت ملی کشورمان را به بازی بگیرند و هیچ تعارفی در تامین امنیت ملی کشورمان با طرف‌های تروریستی در داخل پاکستان و جریانات اسراییلی در اقلیم کردستان عراق نداریم.

دیپلمات عالیرتبه ایران در ادامه گفت: اقدامی که ما انجام دادیم، در راستای کمک به امنیت ایران، پاکستان، عراق و منطقه است. ما امنیت عراق و پاکستان را امنیت جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.

گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و پاکستان پس از حمله موشکی به مقر تروریست‌ها

در گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان با جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پاکستان، طرفین درخصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کردند. امیرعبداللهیان با تاکید بر احترام جمهوری اسلامی ایران به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور دوست، برادر و همسایه پاکستان اظهار داشت: حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان قویا مورد توجه ماست. رییس دستگاه دیپلماسی، امنیت پاکستان را امنیت جمهوری اسلامی ایران خواند و تصریح کرد: جریان موسوم به جیش‌العدل، گروهکی تروریستی است که علیه امنیت مشترک دو کشور اقدام می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: امنیت ایران بار‌ها توسط این گروهک تروریستی از خاک پاکستان مورد تهدید قرار گرفته و این گروهک بار‌ها مسوولیت اقدامات تروریستی در خاک ایران را به عهده گرفته است. امیرعبداللهیان افزود: عملیات ضد تروریستی روز گذشته نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، علیه این گروهک تروریستی بوده و هیچ‌یک از اتباع پاکستانی در این عملیات مورد حمله قرار نگرفته‌اند. وزیر امور خارجه پاکستان نیز با اشاره بر آرمان‌های مشترک دو کشور و سابقه ایران و پاکستان در دفاع از یکدیگر و نیز مبارزه با تروریسم تاکید کرد و از طرف ایرانی خواست تا اطلاعات مربوط به گروه‌های تروریستی در خاک پاکستان را در راستای همکاری‌های مشترک دو کشور در اختیار پاکستان قرار دهد.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

مونا کرمی همسر دوم سپند امیر سلیمانی کیست+ بیوگرافی

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

دنا پلاس بهتر است یا تارا؟

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

معرفی جذاب‌ترین سریال‌های هانده ارچل، بازیگر ترکیه ای+ عکس

پای سیاست‌های انقباضی اقتصاد، بیخ گلوی بورس/ پیش بینی شاخص بورس در آینده

واریز حقوق بازنشستگان از شنبه ۲۲ اردیبهشت

معرفی بهترین کتاب های اقتصادی ایران

۳ بازیکن استقلال در آستانه تمدید قرارداد

بهترین دوربین‌های عکاسی جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تاثیری که قیمت دلار بر بازار مسکن گذاشت

فیلم/ لحظه انداختن رای توسط رهبر انقلاب به صندوق

چگونه ارتش چین از اقتصاد این کشور کنار گذاشته شد؟

دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم آغاز شد

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

فروش بنزین ۷ هزار تومانی در پلتفرم‌های آنلاین/ دارندگی و برازندگی؛ پُز جدید این بار در خرید لاکچری بنزین

مخترع برق کیست؟/ با ادیسون و تسلا آشنا شوید

۴ ماده غذایی ضروری برای مردان

مصرف این میوه‌ها لاغرتان می‌کند

سه ویتامین مخصوص کاهش وزن

افزایش طول عمر با این خوراکی‌ها

مقایسه قدرت نظامی ایران و اسرائیل

چرا واردات خودرو به نقطه بحرانی رسیده است؟/ نماینده مجلس: عدم‌ ترخیص خودروهای وارداتی نشان از نبود سیستم یکپارچه در دولت است

مهمان ویژه پرسپولیسی‌ها در تمرین امروز + عکس

فیلم/ تصویر پلنگ ایرانی در منطقه شاهو و کوسالان کردستان

فیلم/ آتش‌سوزی در فرودگاه لاهور پاکستان؛ پرواز حجاج به تعویق افتاد

شاهین صفر ارزان‌تر از دست‌دوم + جدول

روز شنبه به‌عنوان روز تعطیل تعیین شد

عکس/ کافه بیرانوند پلمب شد

مسابقه غیر قانونی بدنسازی در تهران با سود میلیاردی

پیشنهاد تراکتور به آقای گل پرسپولیسی‌ها

پیشنهادات عجیب علم الهدی برای ازدواج و افزایش جمعیت

فیلم/توضیحات رائفی‌پور درباره تهمت پولشویی و انتشار اسناد مالی و خصوصی مردم

آتیلا حجازی با این عکس اعلام جنگ کرد

نخستین تصاویر از گروگان‌گیری خشن در مقابل مجتمع تجاری پالادیوم تهران

فیلم/ ترامپ: اگر ارز دیجیتال دوست دارید به من رای دهید

فیلم/ تجمع معترضین به ورود زنان به ورزشگاه

فیلم/ جزییات کمال خرازی از خرابکاری اسراییل در اصفهان

فوت مادر باردار و فرزندش در تصادف با قطار در بهارستان تهران + عکس

جنیفر لوپز یک روحانی ایرانی در اینستاگرام را فالو کرد + عکس

لحظات دلهره‌آور گروگانگیری در مجتمع پالادیوم

فیلم/ بازگشت ۸ خدمه شناور حادثه دیده ایرانی در پاکستان به میهن

مرحله نهایی نخستین جشنواره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه کارکنان بانک سینا برگزار شد

برنامه‌های راهبردی بانک سینا با جدیت دنبال می‌شود

پرداخت طلب ستاره استقلال پیش از بازی با فولاد

واکنش به انتشار فایل صوتی منتسب به سیدمحمد خاتمی

فیلم/ ویدیوی تازه حمید معصومی‌نژاد

علاقه کاپیتان تیم ملی ایران به حضور در بوندسلیگا

فیلم/ شوخی ژوله با علی پروین و جملات قصار در رختکن

فیلم/ واکنش دور از انتظار مجری زن تلویزیون به اقامه نماز با امام جماعت خانم

گزینه جدید برای ریاست آکادمی استقلال

توافق مهم روسیه و ارمنستان

۳ بازیکن استقلال در آستانه تمدید قرارداد

نرخ جدید سود بین‌بانکی اعلام شد

دیدار جمعی از قاریان قرآن عازم حج تمتع با رهبر انقلاب

فیلم‌های سینمایی امروز و فردا تلویزیون

ماجرای تقسیم شدن استان تهران چیست؟

بازار رکودی طلا رنج شد

ارزیابی آمار‌های رئیسی درباره وضعیت اقتصاد ایران

لحظات خیره کننده از وسعت سیل در جنوب برزیل