اقتصاد۲۴- حفظ بیمه گذاران قدیمی و جذب بیمه گذاران جدید و خارج کردن بیمه گذاران پر ریسک و هزینه ساز، از جمله اصلاحاتی است که به تدریج آثار خود را در صورتهای مالی بیمه معلم نمایان میسازد.
به گزارش اقتصاد ۲۴، شرکت بیمه معلم در آذرماه امسال موفق به کسب درآمد حدود ۹.۳ هزار میلیارد ریالی از محل حق بیمه صادره شده که نسبت به آذرماه سال گذشته ۱۱۹ درصد رشد را نشان میدهد و البته ۶۲. درصد کل پرتفوی این شرکت به رشته درمان اختصاص داشته است. مفید امینی، مدیرعامل شرکت در یک اطلاعیه مهم و رسمی شفاف اعلام کرده که این شرکت موفق به تمدید ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺑﯿﻤﻪﺍﯼ شرکت کشتیرانی ج. ا. ایران شده که ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ ﻋﺎﯾﺪﯼ ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺯ آن ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ۷۵۰۰ ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﺭﯾﺎﻝ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩ میشود. روشن است که این قرارداد بر ترکیب پرتفوی شرکت اثر میگذارد که باعث شده در نگاه نخست سهم درمان به ۴۵ درصد در ۹ ماه نخست امسال شود. اما نکته اینجاست که رشد سهم درمان ناشی از یک تمدید قرارداد بوده و تاثیر مثبت بر رشد سودسازی شرکت خواهد داشت.
حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی بیمه معلم در هر ماه را ببینید
بررسی اقتصاد ۲۴ نشان میدهد که روند رشد حق بیمه تولیدی بیمه معلم بر اساس بودجه پیشبینی شده صورت گرفته و احتمال شکسته شدن رکورد فروش و درآمد تا پایان امسال و عبور از سقف بودجه وجود دارد. چه اینکه حق بیمه تولیدی شرکت در ۹ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد رشد داشته و به ۴۹ هزار و ۵۲۹ میلیارد و ۸۸۱ میلیون ریال رسیده است. در بودجه این شرکت میزان فروش یا درآمد از محل حق بیمه صادره در سال جاری، ۶۲ هزار و ۷۲۵ میلیارد ریال برآورد شده مشروط به اینکه رسیدن به این رقم با رعایت مدیریت ریسک و تقویت روند سودسازی همراه باشد.
روند حق بیمه تولیدی و خسارت بیمه معلم به صورت تجمیعی هم نشان میدهد که بهبود نسبتهای مالی و فنی به دقت زیر ذرهبین قرار داد که همین مساله باعث شده تا شرکت در پایان آذرماه امسال تراز مثبت ۸۳ درصدی را تجربه کند.
ماموریت دشوار و پیچیده، اما ممکن، بر عهده مفید امینی در مقام مدیرعامل بیمه معلم گذاشته شده و او در گام نخست در صدد اصلاح ترکیب پرتفو برآمده و دنبال پالایش شبکه فروش و جذب نمایندگان و کارگزاران قوی و باکیفیت، حضور فعالانه بیمه معلم در استانهای دارای ظرفیت بالای رشد باکیفیت و متوازن برآمده است. روشن است که در یک بازه کوتاهمدت نمیتوان به استناد آمارهای مقدماتی از نتیجه تغییر ریل بیمه معلم قضاوت درست داشت، چرا که به هر حال بیمهگران برای اصلاح و چکشکاری پرتفوی خود نیاز به اصلاحاتی در درون هم دارند.
این گزارش نشان میدهد: از کل پرتفوی بیمه معلم در ۹ ماه نخست امسال، ۴۵ درصد سهم درمان، ۲۹ درصد سهم ثالث و حوادث سرنشین، ۵ درصد بدنه خودرو، ۱۳ درصد سهم بیمه زندگی و ۹ درصد هم سهم سایر رشتههاست.
البته معمولا پرتفوی کشتیرانی ج. ا. ایران در دی ماه صادر میشود، بنابراین پس از صدور بیمههای کشتی در این ماه انتظار میرود ترکیب پرتفوی شاهد تغییراتی شود.
ترکیب خسارت پرداختی بیمه معلم هم یک نسبت شفاف با ترکیب پرتفو دارد به نحوی که ۴۸ درصد سهم درمان، ۳۲ درصد سهم شخص ثالث و حوادث سرنشین، ۶ درصد سهم بدنه خودرو، ۸ درصد سهم بیمه زندگی و ۶ درصد سهم سایر رشتههاست.
بیمه معلم در بین شرکتهای بیمهگر منتخبی که هر ماه گزارش عملکرد خود را منتشر میکنند با تولید نزدیک به ۹۳۰ میلیارد تومان در رتبه هفتم با سهم ۶ درصدی از بازار پس از شرکتهای بیمه آسیا، البرز، دانا، کوثر، پاسارگاد و پارسیان قرار دارد. پس از بیمه معلم هم شرکتهای بیمه ما، نوین، سامان، دی، کارآفرین، ملت، تجارت نو، تعاون و خاورمیانه به ترتیب در جایگاه هشتم تا هفدهم جای گرفتهاند.
۷ شرکت بیمهای شامل آسیا، البرز، دانا، کوثر، پاسارگاد، پارسیان، معلم، ما، نوین، سامان، دی، کارآفرین، ملت، تجارت نو، تعاون، خاورمیانه و میهن در ۹ ماه نخست امسال بالغ بر ۱۳۷ هزار میلیارد تومان درآمد یا فروش را ثبت کردهاند که بیمه معلم با سرمایه ثبت شده ۵۸۱ میلیارد تومانی و با در اختیار داشتن سهم ۴ درصدی در رتبه نهم قرار گرفته و نسبت حق بیمه تولیدی به سرمایه ۹ درصدی را ثبت کرده است.
در مقایسه دقیقتر بین شرکتهای هم رده و سرمایه ثبت شده با میزان فروش تا سقف ۶ هزار میلیارد تومان بیمه معلم پس از بیمه ما در رتبه دوم در بازه زمانی ۹ ماهه قرار دارد و بالاترین میزان فروش در آذرماه هم به بیمه معلم اختصاص پیدا کرده و پس از آن شرکتهای بیمه ما، نوین، سامان، ملت، کارآفرین و تجارت نو قرار دارند.
اصلاح پرتفو در صنعت بیمه البته در کوتاهمدت هزینه دارد چرا که در یک برآیند اولیه و کوتاهمدت ممکن است باعث افت رشد فروش و درآمد شود، اما این اصلاح مهم، سودساز است و باعث بهبود بازه و نسبتهای مالی در میانمدت و بلندمدت خواهد شد و جریان سودسازی شرکت را از نوسانها در امان نگه میدارد.
به گزارش اقتصاد ۲۴ اکنون در صنعت بیمه همه میدانند که تمدید قراردادهای بزرگ در حوزههای پرریسک نظیر درمان بدون نرخدهی واقعی و البته التزام بیمهگذار به پرداخت به موقع حق بیمه تا چه اندازه دردسرساز است و باعث تضعیف جریان سودسازی بیمه گران میشود و به همین دلیل روشن، در طی چندسال اخیر برخی بیمهگران آشکارا از تمدید قراردادهای پر ریسک چشم پوشیده و از رشد ناموزون پرتفو فاصله گرفتهاند تا استحکام مالی خود را افزایش دهند.
بیمه معلم در دوران مدیریت مفید امینی، اصلاحاتی را کلید زده که نتیجه آن در یک روند میانمدت بهتر و شفافتر آشکار خواهد شد چرا که هدف هیات مدیره در حوزه حق بیمه صادره این است که سودآوری شرکت بیشتر شود و پرتفوی شرکت تغییر کند و به همین سبب افزایش سهم از بازار بیمه معلم به یک قاعده مهم دیگر هم گره خورده به این معنا که در تولید حق بیمه و ایجاد درآمد باید شبکه نمایندگان و کارگزاران نقش اصلی را ایفا کنند.
چرا بیمه معلم تصمیم دارد که از قاعده رایج در صنعت بیمه یعنی رشد ناموزون و نامتعادل حق بیمه فاصله بگیرد و سهم شبکه فروش از درآمد را بیشتر کند؟ این بیمهگر بر اساس سالنامه آماری صنعت بیمه در سال گذشته ۳.۱ درصد از بازار بیمه سهم داشته و حق بیمهای بالغ بر ۵۴ هزار و ۲۰۶ میلیارد ریال تولید کرده است. اما نکته اینجاست که در سال ۱۴۰۱ تعداد بیمهنامههای صادر شده توسط بیمه معلم کاهشی ۱۳.۹ درصدی داشته است.
در واقع در تحلیل شرکتهای بیمه تنها نباید به رشد عدد فروش تکیه زد؛ چرا که ممکن است این رشد ناشی از تکیه به یک یا چند قرارداد خاص، در حوزه یا رشته خاص و البته تمرکز ریسک در یک جغرافیای محدود و سهم بالای حق بیمه تولیدی مستقیم باشد. بر اساس سالنامه آماری صنعت بیمه آنچه در کارنامه سال گذشته بیمه معلم قابل مشاهده است، ۱۷.۵ درصدی حق بیمه مستقیم از کل فروش یا درآمد است که هرچند نسبت به میانگین صنعت بازهم رتبه بهتر و قابل قبولی دارد، اما تیم جدید مدیریتی بیمه معلم به یک تغییر ریل بزرگتر میاندیشند.
این تغییر یعنی اینکه باز هم سهم شبکه فروش بیشتر شود، توزیع ریسک در جعرافیای سرزمینی صورت گیرد و به همین دلیل در گام نخست تمرکز بر استانهای دارای ظرفیت بالا نظیر تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و ... خواهد بود و هم برای کنترل ریسک در رشتههای خاص، هدف بیمه معلم، نرخدهی واقعی و حفظ و جذب بیمهگذاران باکیفیت و وفادار خواهد بود.
نشانههایی از تغییر ریل یک سال اخیر بیمه معلم را البته میتوان در یک افق شفافسازی این بیمه گر مشاهده کرد و افزایش سرمایه و بهبود و مولدسازی داراییها هم در همین راستا صورت میگیرد. چرا که چالشهای بیمه معلم شناسایی و راهکارها بر اساس یک راهبرد روشن طراحی شده و آرام آرام فرصتها و تمایزها نمایان خواهد شد.