تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ بررسی شد؛

طغیان ارزی؛ دلار از ۶۰ هزار تومان عبور می‌کند؟/ موتور گفتاردرمانی بانک مرکزی از کار افتاد/ افت شدید ارزش ریال در سال آینده

این دومین بار است که بازار ارز از ابتدای امسال در مسیر دلار ۶۰ هزار تومانی حرکت می‌کند، نرخی که بسیاری از کارشناسان تا پیش از درگیری‌های سیاسی موجود و خطر ورود مستقیم ایران به جنگ بر آن اتفاق نظر داشتند. اما حالا در شرایط فعلی چشم‌انداز‌ها مبهم‌تر از همیشه است و صرفا بر افزایشی بودن قیمت این اسکناس دلالت دارد و البته افت ارزش ریال که به گفته کارشناسان اقتصادی زندگی میلیون‌ها ایرانی به آن وابسته است.

////////طغیان دلار؛ موتور گفتاردرمانی بانک مرکزی از کار افتاد/ افت شدید ارزش ریال در سال آینده

اقتصاد ۲۴- نازنین خودی- دلار در بازار ارز روز گذشته به دنبال تکانه‌های شدید سیاسی با جهش یکباره‌ای روبه‌رو شد. به این ترتیب قیمت دلار در همان ساعات آغازین بازار ۲ هزار تومان رشد کرد و از ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان روز یکشنبه به ۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان روز دوشنبه رسید. این روند تا عصر روز دوشنبه نیز همچنان ادامه‌دار ماند و در لحظه تنظیم این گزارش همزمان با انتشار خبری مبنی بر حمله موشکی اسرائیل به مرکز مستشاری ایران در زینب سوریه به سرعت در کانال ۵۸ هزار تومانی در حرکت است. اگر چه این خبر بلافاصله توسط سفیر ایران در سوریه تکذیب شد.

این دومین بار است که بازار ارز از ابتدای امسال در مسیر دلار ۶۰ هزار تومانی حرکت می‌کند. نرخی که بسیاری از کارشناسان تا پیش از درگیری‌های سیاسی موجود و خطر ورود مستقیم ایران به جنگ بر آن اتفاق نظر داشتند. اما حالا در شرایط فعلی چشم‌انداز‌ها مبهم‌تر از همیشه است و صرفا بر افزایشی بودن قیمت این اسکناس دلالت دارد و البته افت ارزش ریال که به گفته کارشناسان اقتصادی زندگی میلیون‌ها ایرانی به آن وابسته است.

متغیر‌های اقتصادی بازار ارز فعال شد

«مرتضی افقه» اقتصاددان در گفتگو با اقتصاد ۲۴ بر این باور است که اگر در این مدت شاهد ثباتی در بازار ارز بودیم، صرفا به دلیل غیرفعال بودن متغیر‌های غیراقتصادی بوده و حالا با فعال شدن آن نرخ دلار در حال افزایش است.

او در این باره توضیح می‌دهد: در حال حاضرمتغیر‌های فعال، سیاست خارجی و تحریم و مسائل خارجی تاثیرگذار بر اقتصاد ایران است. دلیل تلاطم موجود در بازار نیز از جنگ حماس و اسرائیل شروع شد. با کشیده شدن دامنه این جنگ به سمت حوثی‌ها و دریای سرخ این التهاب بیشتر زمینه بی ثباتی را فراهم کرد. حالا هم با احتمال درگیر شدن ایران در جنگ با اتفاقی که یکشنبه شب با کشته شدن ۳ سرباز آمریکایی رخ داد، تاثیرش در بازار ارز احساس شده است.

اما در کنار همه این عوامل به عقیده وی انتخابات آمریکا نیز تاثیرگذار خواهد بود، با توجه به سابقه‌ای که ترامپ در رابطه‌اش با ایران دارد و احتمال اینکه در آبان سال آینده پیروز شود زیاد است.  نظرسنجی‌ها و انتخابات مقدماتی نیز این را نشان می‌دهد. از همین رو می‌توان گفت بانک مرکزی در بازار ارز مدت‌هاست که منفعل است نه فعال. الان هم این دو مسئله به صورت موازی بازار ارز را به اینجا رسانده است.

بانک مرکزی قدرت مانور روی ذخایر ارزی خود ندارد

این وضعیت در حالی اتفاق افتاده که بانک مرکزی با تکیه بر ذخایر ارزی خود مدعی بود دلار را در مشت خود دارد، ادعایی که این اقتصاددان آن را به سیاست‌های دولت فعلی مرتبط می‌داند. او در این باره توضیح می‌دهد: در دو سه سالی که آقای رئیسی روی کار آمده به ارائه آمار‌های بعضا غیرواقع از جمله نرخ رشد اقتصادی بالا، کاهش بیکاری و در آخرین مورد کاهش تعداد فقرا روی آورده است. از جمله موارد دیگری که مرتب تلاش دارند با گفتاردرمانی روی آن اثر روانی بگذارند، بازار ارز است؛ با اعلام این که ذخایر ارزی به اندازه کافی وجود دارد.

به گفته وی حتی اگر ذخایر ارزی داشته باشیم که احتمالا با توجه به فروش نفت مقداری هم داریم، اما، چون این ذخایر ارزی را برای تامین کالا‌های اساسی که فوری‌تر هستند باید مصرف شود، بانک مرکزی خیلی قدرت مانور روی آن ندارد. تا جایی که هم آن کالا‌ها را بتوانند تامین و هم بتوانند در بازار دخالت کرده و نرخ دلار را کنترل کنند. با توجه به اینکه وعده‌های پیشین خیلی محقق نشده الان بازار هم خیلی اعتنایی به این گفتاردرمانی‌ها ندارد. مثل واردات خودرو گفته بودند در حال انجام است، اما دیدیم که تاثیری روی بازار خودرو نداشته است.


بیشتر بخوانید: رشد قیمت دلار تا کجا ادامه دارد؟


جهش قیمت دلار می‌توانست شدیدتر باشد اگر...

به گفته مرتضی افقه در شرایط کنونی نمی‌توان سقفی برای دلار تعیین کرد. اما می‌توان گفت تنها چیزی که می‌تواند روند آن را محدود کند، میزان نقدینگی در بازار است. به همین دلیل است که با اتفاقاتی که برای آمریکا افتاد و سپس آن تهدید متقابلی که آمریکا کرد، این ظرفیت وجود داشت که دلار به صورت جهشی رشد کند، اما یک مقداری محدودیت نقدینگی سبب شد که بیشتراز این فعلا افزایش نیابد. در حال حاضر هم به نظر من این روند رو به بالا می‌ماند، اما نمی‌توان سقفی برایش تعیین کرد.

اقتصاد متورم‌تر خواهد شد؟

«پیمان مولوی» اقتصاددان دیگری است که در گفتگو با اقتصاد ۲۴ به بررسی بازار ارز پرداخت و معتقد است بانک مرکزی باید برای این روند پاسخگو باشد چرا که زندگی میلیون‌ها ایرانی به آن وابسته است.

او به پیش‌بینی بازار ارز از مسیر تورم به عنوان مهم‌ترین متغیر اقتصادی اثرگذار بر نرخ دلار پرداخته و می‌گوید: تورم در سال آینده در کمترین حالتش با این رشد اقتصادی و این رشد نقدینگی، حتی با آمار ۲۵ درصدی که بانک مرکزی اعلام کرده، در کانون ۳۵ تا ۴۵ درصد خواهد بود. این یعنی اگر تورم آمریکا را در حدود ۳ درصد در نظر بگیریم و اتفاق خاصی هم نیفتد، ارزش ریال ۳۲ درصد کاهش پیدا می‌کند، یعنی متوسط ۳۶۵ روزه آن کاهش پیدا خواهد کرد.

او در پایان تصریح می‌کند: اما آیا این به معنی این است که دلار در بازار به همین اندازه رشد خواهد کرد؟ معتقد هستم که بانک مرکزی در کوتاه مدت می‌تواند نرخ دلار را حفظ کند، اما در بلندمدت این طور نیست. باید دید که سیاست بانک مرکزی چیست. برای همین باید بانک مرکزی در موردش صحبت کند. اما می‌بینیم که صرفا به اعلام آمار‌های کلی اکتفا کرده و هیچ جزئیاتی از آن را ارائه نمی‌کند. این در حالی است که زندگی میلیون ایرانی حالا به نرخ دلار وابسته است و این که اعلام کند در حال تخصیص ارز است، چندان کارآیی ندارد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
0
7
سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
مردم خسته شدند اما مسئولین نه !
ایرانی
0
7
سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
خوش بحال آمریکایی‌ها خوش بحال مردمی که حقوق دلاری میگیرند
علیرضا
0
8
سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
عیدی کارمندا رو از کجا باید بیارن از جیب مردم با این دلال بازیا صبر کنید عیدی که پرداخت شد دوباره میاد پایین
مهدی کریمی
1
6
سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
این به رییسی بگید ای کاش من رییس جمهورنشدم دلار ۵۰بشه
ناشناس
0
7
سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
تنها رئیس جمهوری که از اول انقلاب ارزش پول ریال ظرف ۷۲ درصد ارزش ش را از دست داد و سرمایه های مردم حدود ۲۰ درصد نابود شد

جناب دکتر آیت الله آقای رئیسی بودند

من در انتخابات رای می دهم
ناشناس
1
3
سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
احسنت به دولت بیسوادان .ماشالله که شما رئیس جمهور نشدید که دلار بشه ۵هزار تومن .
شما
2
2
سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
سید محرومان به داد مردم برس.
ناشناس
0
1
سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
مسیولان بی لیاقت باعث این وضع شده اند و آنقدر پر رو هستند که استعفا هم نمی دهند
محمد
0
1
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
متاسف برای این مسئولین خدایا این زندگی مردم و معاش مردم چه خواهد شد تورم بالا نا امنی بیشتر در جامعه
قلی جرخچی زاده اصل همدانی
0
1
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
خدا به کسی لعنت کنه که باعث بدبختی مردم ایران هست یک عده دولتمردان نه بخدا ایمان دارن و نه ترسی از خدا .اگر از خدا ترس داشتن .با سیاست های کمونیستانه احمقانه ضد غربی مردم بدبخت نمیکرد بجای اینکه به داد مردم برسه روز له روز بدبختی فقر مردم بیشتر میکنه .ادعا هم دارن
Khorram
0
1
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
حتی دولت بیکفایت حداقل قبل ازانتخابات هم که شده نتونست جلوی تورم افسارگسیخته رو بگیردوبااین شرایط اگر ذره ای سواد سیاسی داشته باشیدفردای انتخابات دلاربه صدتومان وطلای خامد28عیاربه3،500و سکه به50تومان خیز برخواهدداشت، متاسفیم،
سالار
0
1
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
دولتهای ما نمی خواهند دلار پایین بیاد . چرا طالبان با دست خالی تونست این کار را بکند .نظام ما یک نظام پر خرجی است و با افزایش قیمت دلار خود را اداره می کند وگرنه امکان کاهش دلار به راحتی وجود داره . چرا مردم راحت باشن ؟ چرا در رفاه باشن ؟ مردم کویت و عربستان و امارات و عمان و قطر و .بحرین و ....... حتما صبح تاشب کار می کنن که وضعشون خوبه
ناشناس
0
1
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
ارزش پول افغانستان خیلی بالا هست ببینید چیکار کردن ازشون یاد بگیرید
ناشناس
1
0
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
والله نمیدونم آدم مخش صوت میکشه نمیدونم من گیج شدم نمیدونم حالا بااین دفاع ایران درجنگ غزه باید دلارمیامدپایین نه می رغت بالا به نظرمن ایران ابرقدرت منطقه وحتی میتونم بگم ابرقدرت جهان داره میشه اسراییل نتونسته برغزه مسلط بشه بعدچهارماه این تحسین برانگیزه ملت این بی انصاف نباشید به نظرمن ریال ایران بایدارزشش ازطلاهم بیشتربشه
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
لعنت بر دودمان آنهایی که باعث شده و می شوند که ارزش پول ما بیاد پایین و خودشان با این گرانی ها سودهای هنگفت ببرن، ای هزاران بار لعنت......
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/استوری حامد بهداد، درواکنش به عدم نصب تصاویر شهدای ارتش

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

عکس/ جمیله علم الهدی بعد از شهادت ابراهیم رئیسی

فیلم/ پیکر امیرعبداللهیان در آرامگاه ابدی آرام گرفت

عکس/ استقبال مادر ابراهیم رئیسی از پیکر فرزندش در فرودگاه مشهد

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

عکس/گریه کاظم صدیقی برای امیر عبداللهیان

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

اینفوگرافی/رتبه ایران در مهاجرت به آمریکا

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پیش بینی بورس فردا شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت دلار فردا ۵ خرداد ۱۴۰۳

عکس سلفی با محافظ خبرسازِ ابراهیم رئیسی

تصویرِ یک کافه‌ی متفاوت در تهران که وایرال شد

اقدام سیدحسن نصرالله به احترام شهادت رئیسی

همسرم بی‌توجهی کرد، او و دخترم را کشتم!

بیش از صد هزار افغانستانی در تشییع رئیس جمهور شرکت کردند

پیام ویژه وریا غفوری: نام و یادت گرامی

فیلم / اگر رقبای رئیسی رد صلاحیت نمی شدند ما چنین رئیس جمهور عزیزی نداشتیم

فیلم/ علم الهدی: من از ایشان (رئیسی) گناه که هیچ حتی یک مکروه هم ندیدم

رویترز: آمادگی پوتین برای توقف جنگ اوکراین

مخالفت مجمع تشخیص با لایحه حجاب و عفاف

ماجرای خودکشی دختر ۱۹ ساله از روی پل پیرنیا شیراز

می‌بینید که در حال حاضر کسی محل اسرائیل نمی‌گذارد؟

مجری باسابقه تلویزیون راهی بیمارستان شد

مراسم ختم شهید امیرعبداللهیان برگزار شد + عکس

بهترین لپ‌تاپ های ایسوس

فیلم/ هشدار جدی ایلان ماسک به والدین

مراسم سومین روز شهادت آیت الله رییسی و همراهان در شیراز

فیلم/ آرامگاه سیدمهدی موسوی، فرمانده یگان حفاظت رئیس جمهور در شهر ری

نقی معمولی و ارسطو در سواحل قبرس+ عکس

فیلم/ بارش برف بهاری در ارتفاعات تهران

عکس/ پیام علیرضا بیرانوند برای شهادت ابراهیم رئیسی

تصاویری قدیمی از شهربازی تهران که جمع شد

بهترین ساعت‌های هوشمند شیائومی

تعهد طالبان برای تامین کامل حقابه ایران تا این تاریخ

ترکیه‌ای‌ها سقوط بالگرد رئیسی را پیش بینی کرده بودند؟

نوشیدن چای با این شرایط سرطان‌زا است

عکس/ دلنوشته احساسی سخنگوی وزارت خارجه برای امیرعبداللهیان

احتمال برگزاری دیدار دوستانه ایران و روسیه در سال ۲۰۲۵

بازیگران معروف کره‌ای که قبلا ملکه زیبایی بودند + عکس

اظهارات عجیب حسین الله‌کرم درباره روی مین بردن رئیسی

پیام عربی مراسم رئیس جمهور به بازار ارز

سانحه بالگرد رییس جمهور ابهامات زیادی دارد

انهدام باند سرقت مسلحانه در البرز

اولین برد تیم والیبال بانوان در چلنج کاپ آسیا

ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل استقلال خوزستان

فیلم/ آمریکا، فلسطین را به رسمیت می شناسد؟

شاسی‌بلند محبوب کیا در بازار ایران به آخر خط رسید+عکس

صعود انفجاری قیمت در بازار این دارایی در راه است

پیش‌بینی مهم از قیمت خودرو در هفته آینده

گام بلند تیم فوتبال دختران ایران در راه قهرمانی کافا

چشم امید عربستان به پروژه نئوم

عکس/محمد خاتمی و حسن خمینی در یک مراسم ویژه

عکس/توئیت عجیب میرسلیم درباره رئیسی جنجالی شد

پیام تسلیت وزیر امور خارجه اتریش

فیلم/کارشناس صداوسیما: حذف رقبای رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ کار خوبی بود

قیمت خانه در منطقه ۲۲ تهران چقدر است؟

حسین رضازاده در فهرست پرافتخارترین وزنه‌برداران تاریخ المپیک

فیلم/ شرط شهادت، نسبت داشتن با جمهوری اسلامی است!