تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۱۴ بهمن ۱۴۰۲

پاسخ آمریکا به حمله به پایگاه نظامی در اردن

واکنش‌ها و گمانه‌زنی‌ها درقبال پاسخ ایالات‌متحده به حملات پهپادی به اردن ادامه دارد. هفته پیش مقاومت اسلامی در عراق مسوولیت حمله به پایگاه لجستیکی-اطلاعاتی «برج ۲۲» امریکایی در اردن را برعهده گرفت و پس از آن دور جدید تنش‌ها در خاورمیانه آغاز شده است.

عقب نشینی بایدن

اقتصاد۲۴- لوید آستین، وزیر دفاع امریکا روز پنجشنبه در سخنانی در پنتاگون در گفتگو با خبرنگاران ادعا کرد که ایالات‌متحده حملات به نیرو‌های امریکایی را تحمل نخواهد کرد.

آستین مدعی شد که این لحظه خطرناکی در خاورمیانه است و خاطرنشان کرد که جنگ مداوم اسراییل علیه حماس در نوار غزه و حملات انصارالله یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ نیز در منطقه مکررا رخ می‌دهد.

او اذعان داشت که ایالات‌متحده به کار خود برای جلوگیری از درگیری گسترده‌تر در منطقه ادامه خواهد داد، اما تمام اقدامات لازم را برای دفاع از خود، منافع و مردم امریکا به کار می‌بندد و هر زمان، هر کجا و به هر شکل که لازم بداند، به تهدید‌ها علیه خود پاسخ می‌دهد.

هراس واشنگتن از جنگ تمام‌عیار

مقامات امریکایی به سی‌بی‌اس نیوز گفتند که آب و هوا عامل اصلی در زمان‌بندی حملات خواهد بود، زیرا ایالات‌متحده می‌تواند در آب و هوای بد حملاتی را انجام دهد، اما ترجیح می‌دهد دید بهتری از اهداف انتخابی داشته باشد تا به گفته آن‌ها ناخواسته خود را وارد درگیری بیشتر نکند.

از زمانی که گروه‌های زیرمجموعه مقاومت اسلامی عراق، به ویژه کتائب حزب‌الله روز چهارشنبه اعلام کردند که عملیات نظامی خود علیه نیرو‌های امریکایی را تعلیق می‌کنند، هیچ حمله جدیدی به پایگاه‌های نیرو‌های امریکایی در منطقه انجام نشده است.


بیشتر بخوانید:تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ۵ فرد و نهاد ایرانی


از سوی دیگر، هیچ نشانه‌ای از سوی مقامات امریکایی مبنی بر اینکه تعلیق اعلام شده از سوی کتائب حزب‌الله حملات تلافی‌جویانه ارتش امریکا را به تاخیر انداخته نیز وجود ندارد. همزمان مقام‌های رسمی ایران هشدار داده‌اند که هرگونه حمله به خاک یا پرسنل ایران باعث تشدید تنش در منطقه پرآشوب خاورمیانه خواهد شد و این‌گونه حملات نیز نیرو‌های ایالات‌متحده را ایمن‌تر نخواهد کرد.

آستین به خبرنگاران گفت که ایالات‌متحده در تلاش است بدون تشدید درگیری در منطقه «افراد و گروه‌هایی که در حمله به اهداف امریکایی نقش داشتند را پاسخگو کند.»

این اظهارات محتاطانه آستین به نظر خطر درگیری گسترده را تا حدی کاهش داده است، اما برخی ناظران خطر جنگی بلندمدت و گسترده را دور از ذهن نمی‌دانند، چراکه ماشین جنگی اسراییل همچنان در غزه فعال است و آن‌طور که رسانه‌های ایرانی گزارش می‌دهند، در حمله بامداد جمعه به وقت محلی، در جریان حمله جنگنده‌های اسراییلی به حومه شهر دمشق، یکی از مستشاران نظامی ایران به نام سعید علیدادی به شهادت رسیده است.

شاهین‌ها را مهار کنید

از نگاه تحلیلگران نظامی و راهبردی، ورود ایالات‌متحده به جنگی جدید در خاورمیانه کمی با راهبرد بایدن فاصله دارد.

از سوی دیگر، ایران نیز بار‌ها از عدم تمایل خود به ورود به هر نوع درگیری با ایالات‌متحده در منطقه گفته است و اتهامات ادعایی مقامات امریکایی مبنی بر حمایت تسلیحاتی تهران از گروه‌های مقاومت را رد کرده است، اگرچه مقامات نظامی و سیاسی در تهران پاسخ به هرگونه تهدید ایالات‌متحده را کوبنده توصیف می‌کنند. همچنین تهران بار‌ها از طریق مقامات و نمایندگان خود اعلام کرده است که ایران پشت حمله به پایگاه امریکایی در اردن نبوده است. پس به نظر می‌رسد ورود دو طرف به جنگ بسیار بعید است.

تام روگان، تحلیلگر نظامی-امنیتی در واشنگتن اگزمینر نوشت که به نظر می‌رسد شاهین‌ها و اتاق جنگ تلاش دارند بایدن را وادار کنند تا با پاسخ نظامی ادعایی‌اش محاسبات راهبردی ایران را تغییر دهد.

روگان افزود: حمله اردن نشان داد که تنش در خاورمیانه چقدر می‌تواند به نقطه جوش برسد.

او همچنین معتقد است که کاخ سفید احتمالا با اظهارات خود مبنی بر اینکه به دنبال تشدید تنش نیست، راه را بر افزایش خطر درگیری مستقیم با ایران کم کرده است. این درحالی است که ایالات‌متحده تنها گاه به گاه پاسخ نظامی محدودی به حملات انصارالله و دیگر گروه‌های مقاومت در منطقه می‌دهد.

روگان در پایان ادعا کرد ایالات‌متحده باید با ایران به درک جدیدی از تساهل برسد، در غیر این صورت ممکن است منطقه که به انبار باروت شبیه است، منفجر شود. جف فاکس در نشریه امریکایی «نیشن» با انتقاد از قانونگذاران «شمشیر به دست» که به دنبال انتقام علیه ایران هستند، نوشت که این هیجانات ساعت‌های اولیه باید کنترل شود، چراکه هر دولتی را می‌تواند به اشتباهات راهبردی بکشاند.

او معتقد است که تصمیم و تلاش بایدن برای جلوگیری از خصومت‌ها در منطقه افزایش یافته است، چراکه او اخیرا به فکر آتش‌بس در غزه است. نویسنده با تعیین تشدید خصومت‌های نیرو‌های مقاومت به عنوان واکنشی به درگیری اسراییل و حماس، استدلال می‌کند که بایدن باید مسیر خود را به سوی «دیپلماسی آرام» تغییر دهد و از اسراییل نیز بخواهد تا مسیر خود را تغییر دهد. او در پایان گفت: «آشوبی که بایدن در خاورمیانه گسترش می‌دهد، ناگزیر در وطن خود یعنی امریکا نیز احساس خواهد شد.»

توماس فریدمن، ستون‌نویس نیویورک تایمز نیز به «دکترین بالقوه بایدن» اشاره می‌کند که می‌تواند شامل حمله انتقام‌جویانه نظامی قوی، تلاش برای شکل‌گیری یک کشور غیرنظامی فلسطین در غزه و کرانه باختری و اتحاد امنیتی گسترده ایالات‌متحده با عربستان‌سعودی باشد که شامل عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم اسراییل نیز می‌شود.

فریدمن معتقد است که این دکترین می‌تواند «بزرگ‌ترین تغییر راهبردی در منطقه از زمان معاهده کمپ دیوید در سال ۱۹۷۹ باشد.»

رایزنی با پکن برای متوقف کردن انصار‌الله

در بانکوک، دیپلمات ارشد چین هفته گذشته با مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور بایدن در مورد ایران گفتگو کرد. چند روز بعد، در پکن، مقامات مذاکرات طولانی‌مدت در مورد مهار جریان فنتانیل به ایالات‌متحده را ازسر گرفتند. کاخ سفید می‌گوید آقای بایدن قصد دارد در بهار با شی جین‌پینگ، رهبر چین، تلفنی گفتگو کند. به گفته یک مقام ارشد دولت بایدن، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین را تحت فشار قرار داد تا از نفوذ دیپلماتیک کشورش برای متقاعد کردن ایران جهت کاهش حمایت از انصارالله یمن استفاده کند که به کشتی‌های تجاری مرتبط با اسراییل و اکنون بریتانیا و ایالات‌متحده، در دریای سرخ حمله می‌کنند.

به گفته یک مقام امریکایی آگاه از مذاکرات در گفتگو با رویترز، وانگ و سالیوان همچنین در مورد کره‌شمالی، میانمار و دریای چین جنوبی گفتگو و با مذاکرات سطح پایین‌تر در مورد برخی از این مسائل موافقت کردند. این مقام امریکایی به رویترز گفت که در این جلسه، سالیوان اهمیت استفاده پکن از اهرم قابل‌توجه خود بر تهران را برای پایان دادن به این حملات خطرناک در دریای سرخ مطرح کرد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داد که مقامات چینی از همتایان ایرانی خود خواسته‌اند که در مهار حملات انصارالله یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ کمک کنند. در این گزارش به نقل از منابع ایرانی و دیگر منابع آمده است، ایالات‌متحده پیش از این از چین خواسته بود تا با ایران حملات را مهار کنند.

این مقام امریکایی با تایید این جنبه از گزارش رویترز مدعی شد که «این اولین‌بار نیست که ما از پکن می‌خواهیم نقش سازنده‌ای ایفا کند. ما مطمئنا منتظر می‌مانیم و نتایج را می‌بینیم.»

اهرم بایدن برای مهار شهرک‌نشین‌ها

به گزارش آسوشیتدپرس، کاخ سفید می‌گوید خشونت شهرک‌نشینان در کرانه باختری اشغالی «امنیت ملی و منافع سیاست خارجی» ایالات‌متحده را تهدید می‌کند. بنابراین، نیویورک تایمز به نقل از کاخ سفید، در گزارشی اعلام کرده است که واشنگتن ۴ شهرک‌نشین یهودی در کرانه باختری را تحریم کرده است.

کاخ سفید در اطلاعیه‌ای، این شهرک‌نشینان اسراییلی را به دلیل حمله به جوامع فلسطینی در کرانه باختری اشغالی به اتهام تضعیف ثبات و امنیت در سرزمین‌های اشغالی و اراضی فلسطینی تحریم کرده است.

این اعلامیه روز پنجشنبه در بحبوحه فشار فزاینده بر رییس‌جمهور جو بایدن به دلیل حمایت تزلزل‌ناپذیر او از جنگ اسراییل علیه غزه منتشر شد.

این درحالی است که تنش در خاورمیانه همچنان بالاست و بیم آن می‌رود که به نقطه انفجار برسد و پای بایدن به جنگی که به ظاهر خواهان آن نیست، آن‌هم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری باز شده است.

این تحریم‌ها دیوید چای چاسدای، عینان تانجیل و ینون لوی را هدف قرار می‌دهد که متهم به حمله و ارعاب علیه فلسطینیان ساکن در کرانه باختری هستند. آن‌ها همچنین شالوم زیکرمن را هدف قرار می‌دهند که متهم به حمله برای بی‌ثبات کردن منطقه است. پیش از این، آکسیوس گزارش داده بود که دولت بایدن تحریم وزرای راست افراطی کابینه نتانیاهو، ایتامار بن گویر و بزالل اسموتریچ را درنظر گرفته، اما رای خود را تغییر داد.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای هدف قرار دادن مقامات رژیم اسراییل با تحریم‌ها وجود ندارد. کاخ سفید همچنین فرمان جدیدی برای مجازات عاملان «خشونت شهرک‌نشینان افراطی» در کرانه باختری صادر کرد.


بیشتر بخوانید:حمله مجدد آمریکا و انگلیس به یمن


جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که خشونت شهرک‌نشینان تهدیدی جدی برای صلح، امنیت و ثبات در کرانه باختری، اسراییل و منطقه خاورمیانه است و امنیت ملی و منافع سیاست خارجی ایالات‌متحده را تهدید می‌کند.

این فرمان اجرایی با سفر روز پنجشنبه بایدن به میشیگان، ایالتی حساس در غرب میانه ایالات‌متحده مصادف شد که محل زندگی یک جامعه بزرگ عرب امریکایی است. به نظر می‌رسد بایدن با این فرمان اجرایی و اقداماتی از این دست، به دنبال آن است تا نظر منفی جامعه مسلمان و عرب ایالات‌متحده را در قبال حمایت بی‌چون و چرای دولتش از حملات اسراییل در غزه، به نفع خود مثبت کند.

در همین رابطه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسراییل، این اقدام ایالات‌متحده را رد کرده و مدعی است که اکثریت قریب به اتفاق شهرک‌نشینان کرانه باختری «شهروندان قانونمند» هستند.

مقامات اسراییلی به ندرت مظنونان خشونت علیه فلسطینیان را تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهند.

به گفته خانواده‌ای فلسطینی، ماه گذشته، شهرک‌نشینان اسراییلی و یک افسر پلیس، توفیق عجاق، ۱۷ ساله فلسطینی-امریکایی را در کرانه باختری به ضرب گلوله کشتند. خشونت از این دست در سال‌های اخیر علیه فلسطینیان ساکن کرانه باختری به شدت افزایش یافته است.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

بهترین فیلترشکن برای اندروید

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

بهترین پهپادهای رزمی جهان

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین تفرجگاه‌های طالقان در فصل بهار

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پست بازیگر مشهور ترک، سوژه کاربران ایرانی شد

فیلم/خانم قهرمان تکواندو جهان به کمک رسول خادم رفت

نفس بازغی تولد مادرش را اینگونه تبریک گفت + عکس

فیلم/حقوق خبرنگار جنجالیِ حامی دولت چقدر است؟

امیر تتلو با این شایعه دوباره صدر اخبار شد!

استان تهران تقسیم می‌شود؟

عکس‌های جدید سحر قریشی در خیابان های آمریکا

واکنش جواد نکونام به حضور آتیلا حجازی در استقلال + عکس

عکس/ واکنش عزت‌الله ضرغامی به برخورد تند آمران حجاب

کاهش قیمت طلای جهانی

بلومبرگ: سرمایه‌گذاری در بورس ایران هیچ ریسکی ندارد

مزیت معافیت معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

تکلیف نامعلوم عرضه خودرو‌های وارداتی!

سردار حاجی زاده: وعده صادق نکات پنهان زیادی دارد

گراهام بل چگونه تلفن را اختراع کرد؟

چطور ارز دانشجویی بگیریم

امسال خاموشی نداریم

متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

اگر خریدار طلا از صندوق‌ها هستید، بخوانند

کاهش قیمت دلار تا کی ادامه دارد؟

میوه نوبرانه ارزان می شود

فیلم/در ون‌های گشت ارشاد پلیس چه می‌گذرد؟

مستاجران خانه‌های دلاری در تهران چه کسانی هستند؟

سهام‌های ارزنده بورس رشد می کنند؟

رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند/کوتاهی مجلس در زمینه چای دبش و پتروشیمی باختر

نکات طلایی درباره رمز کارت سوخت که حتما باید بدانید

فیلم/ از بین بردن چربی پهلو با این شش حرکت

فیلم/ بدرقه پدرانه آیت الله هاشمی برای رفتن مهدی به زندان

قیمت جهانی نفت کاهشی شد

فیلم/ روشی برای تقسیم کیک

اجرای طرح کالابرگ ادامه دارد؟

سید رضا اکرمی: گرانی هست، اما همه اعضای خانواده باید کار کنند

چرخ اقتصاد مسکن نمی‌چرخد

شعر معنادار علیرضا بیرانوند برای طرفداران زن پرسپولیسی + عکس

طلا و سکه چه قیمت‌هایی را در این هفته تجربه می‌کنند؟

عکس جنجالی از مجری زن سابق صداوسیما در BBC

احترام اوسمار برای زنان پرسپولیسی + عکس

شیب تند کاهش قیمت در بازار خودرو

سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی؟

فیلم/شبکه خبر صدا و سیما هک شد؟

فیلم/پاسخی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد ثروت افسانه‌ایش داد

عکس/ حضور سیدمحمد خاتمی در یک مراسم

فیلم دیده‌نشده از لحظه پیدا شدن یسنا؛ خوشحالی شدید مردم محلی

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ + جدول

قیمت انواع خودرو‌های رنو + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

حضور چینی‌ها در بازار مسکن منتفی است؟