تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۲

درآمد ۳۰۰ میلیونی اینفلوئنسر‌ها و ذائقه‌سازی با ایونت‌های پوشاک

افزایش فروش پوشاک زنانه در «ایونت‌های مد و لباس» از حدود ۸ سال قبل یعنی از زمان استفاده بیشتر از اینستاگرام آغاز شده است؛ موضوعی که بی‌تردید، بلاگر‌ها نقش اصلی آن را ایفا کرده‌اند.

درآمد ۳۰۰ میلیونی اینفلوئنسر‌ها و ذائقه‌سازی با ایونت‌های پوشاک

اقتصاد۲۴- در گزارش اول از پرونده «ایونت‌های پوشاک زنانه» به معرفی یک ایونت و حال و هوای برگزاری آن پرداختیم؛ اینکه فرهنگ خرید در ایونت‌ها به چه سمتی حرکت می‌کند، در یک ایونت چه چیزی انتظار خریدار را می‌کشد، شرایط خرید چگونه است و...؛ اما در این گزارش به چرایی افزایش اقبال از ایونت‌ها می‌پردازیم؛ موضوعی که به نظر می‌رسد بلاگرها، اینفلوئنسر‌ها و حتی برخی مجریانِ زن مطرح تلویزیونی در آن نقش مهمی دارند.

هیاهو برای هیچ!

اگر هنگامی که در حال قدم زدن در میان رگال‌های پر از لباس و میز‌های فروش عطر و بدلیجات در یک «ایونتِ» شلوغ هستید به یکباره متوجه تجمع جمعیت در یک نقطه شوید، احتمالا فکر می‌کنید یا یکی از فروشندگان تخفیف ویژه‌ای برای کالایش درنظر گرفته و یا فروش محصولی در «ایونت» آغاز شده است که تابه‌حال نظیر آن را ندیده‌اید! اما چنین خبری نیست؛ تمام این هیاهو برای حضور یک چهره شناخته‌شده در «ایونت» است.

اما قضیه از چه قرار است؟ معمولا در یک ایونت، آنلاین‌شاپ‌ها حضور دارند، برند‌هایی که فروش آن‌ها خارج از شرایط یک ایونت وابسته به تبلیغات در فضای مجازی توسط بلاگر‌ها و اینفلوئنسرهاست؛ کسانی که به ازای تبلیغ در هر استوری یا پست مبالغ قابل توجهی دریافت می‌کنند که البته مشخص هم نیست بازدهی کافی داشته باشد، اما در یک ایونت، دیگر خبری از پرداخت پول در ازای تبلیغ نیست چراکه برگزارکننده، دستمزد حضور بلاگر یا چهره‌شناخته شده را از پیش پرداخت کرده است و حالا برند‌ها باید برای جلب توجه بیشتر او با یکدیگر رقابت کنند.

یک ماموریت ویژه برای جلب توجه

اگر زمانی که به یک «ایونت» می‌روید کمی آهسته قدم بردارید، در همان بدو ورود افرادی را می‌بینید که معمولا یک بسته با تزئینات ویژه در دست دارند و انتظارِ ورود یک اینفلوئنسر را می‌کشند تا بسته را به او بدهند. در واقع تمام برند‌های حاضر در یک «ایونت» می‌دانند که در طول برگزاری این رویداد قرار است چند چهره شناخته‌شده که توسط برگزارکنندگان استخدام شده‌اند به «ایونت» بیایند، اما کسی از روز و ساعت حضور و حتی نام فردی که قرار است بیاید خبر ندارد؛ بنابراین رساندن محصول به او برای اینکه بعدا اگر دلش خواست و راضی بود، محصول را تبلیغ کند، به یک ماموریت ویژه تبدیل می‌شود! هرچند ممکن است او از گرفتن هدیه خودداری کند و در نهایت در پاسخ به اصرار فروشنده بگوید: «هدیه رو قبول می‌کنم، اما متاسفانه نمی‌تونم براتون تبلیغی انجام بدم.»

اینفلوئنسر وارد می‌شود!

برگزارکنندگان یک «ایونت» در حال انجام یک کار اقتصادی هستند که نیاز به تبلیغ و ساخت محتوا دارد؛ بنابراین تردد مداوم دوربین و فیلمبردار، بخشی جدایی‌ناپذیر از یک «ایونت» است تا بتوانند برای رویداد‌های بعدی که می‌خواهند برگزار کنند خوراک تبلیغاتی داشته باشند. همین موضوع هم کار صاحبان برند‌ها را برای فهمیدن موعدِ حضور یک اینفلوئنسر راحت‌تر می‌کند چراکه دوربین‌ها به یکباره به سمت ورودی «ایونت» هجوم می‌برند و در فاصله زمانی کوتاهی، او با اعوان و انصارش وارد می‌شود!


بیشتر بخوانید:اینفلوئنسر‌ها و بلاگر‌ها اصلی‌ترین فراریان مالیاتی در کشور/ شاخ به شاخ مالیاتی دولت با شاخ‌های اینستاگرامی


فرصت را غنیمت بشمرید

مسابقه از همین لحظه شروع می‌شود؛ بلاگر فرصت محدودی برای حضور دارد و صاحبان برند‌ها سعی می‌کنند او را به سمت رگال محصولاتِ خود هدایت کنند تا هم در فیلم‌های تبلیغاتی ایونت این حضور به چشم بیاید و هم خودشان از اینفلوئنسری که محصول آن‌ها را در دست گرفته محتوایی تولید کنند که به مخاطبان صفحه‌شان نشان دهند لباسی که قرار است از آن‌ها بخرند، سلیقه یک چهره شناخته‌شده و یا مورد تایید اوست.

وقتی اینفلوئنسر‌ها منجی می‌شود!

صحنه‌ای که حضور یک چهره شناخته‌شده در ایونت خلق می‌کند عجیب و جالب است؛ حتی اگر رفاقتی هم بین فروشندگان باشد آن لحظه از بین می‌رود چرا که باید از هزینه‌هایی که کرده‌اند بیشترین استفاده را کنند و احتمالا آن لحظه او را به چشم یک منجی برای برند خود می‌بینند.

اینفلوئنسر‌ها در میان رگال‌ها می‌چرخند تا محتوای تصویریِ مدنظرِ برگزارکنندگان ایونت تهیه شود. او پس از تهیه کلیپ مدنظر، می‌تواند به تک تک برند‌ها سر بزند و با آن‌ها صحبت کند. البته گاهی مشاهده می‌شود که اینفلوئنسر‌های پرهزینه‌تر، زمان کمتری را برای معرفی برند‌ها می‌گذارند و کمتر چیزی گیر آن ایونت می‌آید؛ آن هم با این توجیه که «جای دیگه‌ای هم قول دادم، بیشتر نمی‌تونم بمونم».

فرصت یک خریدِ مجانی!

اما حضور یک چهره شناخته‌شده در یک «ایونت پوشاک زنانه» چه لزومی دارد؟ با توجه به اینکه تاکنون تبلیغ چنین رویداد‌هایی در فضای رسمی کشور مانند صداوسیما، بیلبورد‌های سطح شهر و... انجام نشده است، به یک چهره به چشم بلندگوی تبلیغاتی نگاه می‌شود و البته مبلغ قابل توجهی هم برای خدمات او پرداخت می‌شود. هرچند دستمزد، تنها آورده یک ایونت برای چهره‌های شناخته‌شده نیست؛ بلکه هنگام خروج از ایونت، معمولا دستان او و همراهانش پر از هدایایی است که فروشندگان به امید یک استوری تبلیغی به او داده‌اند و این یعنی او در ازای یک نصف روز زمانی که گذاشته، یک خریدِ مجانی هم کرده است!

فرایند استخدام یک بلاگر

در همین زمینه یک برگزارکننده ایونت که بنابر ملاحظات کاری تمایلی به انتشار نام خود در این گزارش نداشت، به خبرنگار ایسنا توضیح داد: «اولین نکته مهم برای حضور یک چهره شناخته‌شده در ایونت این است که از قبل، فعالیت او به لحاظ بازدهی، جذب مخاطب و از همه مهم‌تر رعایت خط قرمز‌ها بررسی شود. فردی که خط قرمز‌هایی مانند مسائل مرتبط با پوشش اسلامی و... را رعایت نمی‌کند برای حضور در یک ایونت استخدام نمی‌شود، پس شرط اول رعایت ضوابط است.»

او به فضای رقابتی شکل‌گرفته برای استخدام اینفلوئنسر‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «گاهی بعضی از رقبا (برگزارکنندگان ایونت) می‌توانند به یک چهره معروف پول بدهند که مانع از حضور او در برخی ایونت‌ها شوند و با این کار، برگزارکننده را در استخدام افراد با محدودیت مواجه می‌کنند.»

این برگزارکننده ایونت پوشاک زنانه با تاکید بر اینکه حضور چهره‌ها در یک ایونت برای برند‌های حاضر موثر و پرفایده است، درباره مبالغی که آن‌ها برای آمدن به ایونت دریافت می‌کنند، توضیح داد: «چهره‌های شناخته‌شده بسته به تعداد فالوئر، مبالغی از ۲۵ تا ۳۰۰ میلیون تومان برای چند ساعت حضور در ایونت و بارگذاری یک رشته استوری (حدود ۶ استوری) از برگزارکننده دریافت می‌کنند.»

انحصار تبلیغاتِ ایونت در دست اینفلوئنسر‌ها

او با اشاره به اینکه امکان تبلیغات محیطی با مجوز‌های شهرداری برای ایونت وجود دارد، گفت: «اما با توجه به اینکه هزینه‌های چنین تبلیغاتی بالا می‌رود، به لحاظ اقتصادی این تبلیغ برای برگزارکننده به‌صرفه نیست و بهتر است از یک اینفلوئنسر برای تبلیغ استفاده کند. به طور مثال یک ایونت با حضور ۱۰۰ برند، معمولا حدود ۲ میلیارد تومان خروجی دارد که مبلغی برای اجاره هتل، تبلیغات، اجاره رگال، دستمزد نیرو‌های فعال و... هزینه می‌شود و در نهایت برای ایونت‌های بزرگ، خروجی سود حدود ۶۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود که نشان می‌دهد تبلیغاتی به جز فضای بلاگری به‌صرفه نیست.»

با این حساب مشخص می‌شود انحصار تبلیغِ «ایونت‌های پوشاک زنانه» در دست اینفلوئنسرهاست؛ کسانی که در این عرصه با ذائقه‌سازی می‌توانند گروه خاصی از مخاطبان را به سمت ایونت‌ها هدایت کنند؛ مخاطبانی که بر اساس مشاهدات میدانی معمولا به دنبال کالا‌های لاکچری به‌ویژه کالای حجاب لاکچری هستند. موضوعی که ایسنا در گزارش‌های بعدی به آن می‌پردازد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ استوری مسعود ریگی برای هواداران پرسپولیس

عکس/ حرکت زیبای رسول خادم به مناسبت روز مرد

عکسی متفاوت از مسعود پزشکیان در سیستان و بلوچستان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عملیاتی‌شدن تکنولوژی تولید بمب اتم در ایران

فیلم/ تفاوت قیمت تلخ و شوکه‌کننده خودرو در ایران و افغانستان

بازیگر خردسال سینمای ایران درگذشت

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۴ آ‌ذر ۱۴۰۳/ صعود سکه با حمایت دلار و اونس جهانی طلا

برگزاری نخستین جلسه محاکمه متهمان چای دبش

یافتن شواهدی از وجود آب داغ در مریخ

عکس/ فرهاد و فرزاد مجیدی در دبی

عکس/ خودروی شیائومی در تهران

وام‌های بلندمدت ۵۰ ساله بانک‌ها به اشخاص مرتبط

ترامپ نامزد‌های چند وزارت‌خانه را معرفی کرد

مسمومیت با ماکارونی جان دو کودک تهرانی را گرفت + فیلم

برکناری فرماندار انزلی نشانه چیست؟

زهرا نعمتی سرمربی تیم ملی پاراتیروکمان شد

پنج‌شنبه‌ها برای زنان شاغل در این استان تعطیل شد

پایان زودهنگام دولت پزشکیان؟

پیش بینی قیمت دلار فردا ۴ آذر ۱۴۰۳/ صعود دلار از نردبان وین

معرفی سرمربی تیم زنان استقلال

برنامه ایلان ماسک برای سفر به فضا فاش شد

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در هجدهمین نمایشگاه صنعت و معدن

عکس/ نمایی از شهر مشهد و حرم امام رضا در دوران پهلوی

جداسازی دانش‌آموزان اتباع از ایرانی؟

رونمایی از بسته تشویقی بانک رفاه کارگران برای کارفرمایان سازمان تأمین اجتماعی

حضور اعضای هیات‌مدیره و مدیران ارشد بانک تجارت در سیستان و بلوچستان

عکس/ واکنش عجیب به نوشیدنی روی میز در دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

تداوم رکوردزنی زمزم در آبان‌ماه

افزایش پاداش کشف مراکز غیرمجاز رمزارز

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در تهران

هشدار هواشناسی درمورد سفر‌های غیرضروری

حضور بیمه ملت در هجدهمین نمایشگاه بین‌للمللی معدن و صنایع معدنی

نروژ: نتانیاهو وارد اراضی ما شود، حکم بازداشت وی را اجرا می‌کنیم

ادامه حرکت بیمه سرمد در مسیر سودآوری

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۴ آذر ماه ۱۴۰۳

حضور فعال بیمه پارسیان در نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات و تجهیزات معدن

عکس/ اولین کسی که در قطعه هنرمندان دفن شد

در اتاق اصناف ایران چه خبر است؟

عکس/ اولین باری که خیابان‌های تهران ۴۰ سال پیش قفل شد

زنان سرپرست خانوار در جدال با هزینه‌های امرار معاش؛ با ۳ میلیون ماهانه چگونه می‌توان زندگی کرد؟

استفاده از ظرفیت‌های آذربایجان غربی برای ارتقای جایگاه بانک مسکن

عربستان سعودی سد راه نجات زمین است؟

مهارت‌های لازم برای شغل کابینت سازی

عکس/ تاثیر کمبود ویتامین‌ها از روی چهره

پرداخت بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال وام‌های قرض الحسنه خود اشتغالی توسط بانک ملی ایران

محمد کبیری از تدوین برنامه سه ساله کاری خود خبرداد

آوار هزینه‌های مسکن و خوراک بر روی آموزش؛ هزینه ۱۸ برابری آموزش ثروتمندان نسبت فقرا

وزیر خارجه زن آلمان طلاق گرفت

تصویری دیده نشده از عباس کیارستمی و داریوش مهرجویی ۲۷ سال پیش

هشدار جدی درباره افزایش آلودگی هوای تهران

تاکید محمد کبیری بر انتخاب مشاور از اهل تسنن و بومیان

کبیری مدیرعامل کیش: رقبای کیش در ایران نیستند باید نگاهمان بین‌المللی شود

وعده رئیس سازمان محیط زیست درباره محیط بانان