تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۰۶ فروردين ۱۴۰۳

قیمت گذاری آهن آلات در بازار چگونه انجام می‌شود؟

دانستن اینکه شما باید چه عواملی را در مورد قیمت گذاری آهن آلات در بازار آزاد در نظر بگیرید، این فرصت را به‌وجود می‌آورد تا هوشمندانه و به‌موقع سرمایه‌گذاری یا خرید کنید.

قیمت گذاری آهن آلات در بازار چگونه انجام می‌شود؟

اقتصاد۲۴- صرف نظر از همه عوامل تأثیرگذار روی قیمت‌گذاری آهن آلات در بازار جهانی و داخلی مثل هزینه‌های تأمین سوخت، نوسان دلار و غیره، عرضه و تقاضا عامل اصلی قیمت در بازار است. قیمت‌گذاری پایه فلزات (فلزات غیر آهنی از جمله آلومینیوم، روی، مس، نیکل و سرب)، فولاد و آلیاژهای آهنی به عوامل زیادی بستگی دارد که شامل موارد متعددی می‌شوند. درک عوامل مؤثر روی قیمت‌گذاری آهن آلات می‌تواند به شما خریداران عزیز کمک کند تا متوجه افزایش یا کاهش قیمت‌ها در بازار شوید و محصولات فولادی مورد نیازتان را با قیمت ارزان‌تر تهیه کنید.

دانستن اینکه شما باید چه عواملی را در مورد قیمت گذاری آهن آلات در بازار آزاد در نظر بگیرید، این فرصت را به‌وجود می‌آورد تا هوشمندانه و به‌موقع سرمایه‌گذاری یا خرید کنید. احتمالاً شما هم از نوسانات روزانه قیمت آهن آلات در بازار داخلی خسته شده‌اید و می‌خواهید در بهترین زمان، خرید یا سرمایه‌گذاری‌تان را انجام دهید. برای استعلام قیمت آهن آهن رسان کافی است با شماره 37669485 – 051 تماس بگیرید تا قیمت‌ها را در وب‌سایت‌های معتبر مثل آهن رسان دات‌کام بررسی کنید. همچنین، برای آشنایی با چگونگی قیمت گذاری آهن آلات در بازار کافی است در این مطلب با ما همراه شوید.

عوامل مهم برای قیمت گذاری آهن آلات در بازار

قیمت گذاری آهن آلات

قیمت آهن و مقاطع فولادی همیشه در نوسان است و دلایل متعددی برای آن وجود دارد. از بین عوامل مؤثر روی نوسانات قیمت آهن، مهم‌ترینشان عبارت‌اند از:

هزینه تأمین مواد اولیه

از آنجایی که سنگ آهن جزء اصلی مواد اولیه برای تولید فولاد و آهن محسوب می‌شود، هزینه آن مستقیماً روی نوسانات بازار تأثیر می‌گذارد. تغییرات فصلی و استخراج سنگ آهن از معدن، هر دو به افزایش قیمت سنگ آهن کمک می‌کنند. هر ماده اولیه دیگری (مثل روی یا ضایعات فلزی) که در تولید فولاد استفاده می‌شود، بسته به در دسترس بودن و مقدار تقاضا می‌توانند روی قیمت نهایی آهن آلات تأثیر بگذارند.

مقدار عرضه و تقاضا

اصول ساده عرضه و تقاضا در مورد قیمت آهن آلات همیشه در حال اجرا است. طبق این اصل ساده، وقتی تقاضا برای آهن آلات و محصولات فولادی بالا باشد، عرضه کم‌تری وجود دارد و به‌همین دلیل، قیمت محصولات فولادی افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از افراد، مخصوصاً سرمایه‌گذاران، پیش بینی قیمت آهن آلات را با اندازه‌گیری مقدار عرضه و تقاضا در بازار انجام می‌دهند.

همچنین، اگر تقاضا به‌شدت کاهش پیدا کند، عرضه افزایش می‌یابد و قیمت‌ها در بازار پایین خواهند آمد. هزینه‌های آهن آلات در بازار امروز تحت تأثیر عرضه و تقاضای فعلی پیش‌بینی شده‌اند و قیمت‌گذاری در روزهای دیگر با توجه به عرضه و تقاضای همان روز انجام می‌شود.

هزینه‌های حمل‌ونقل

هزینه حمل‌ونقل یکی دیگر از عوامل کلیدی است که روی قیمت آهن آلات در بازار تأثیر می‌گذارد. هزینه‌های حمل‌ونقل معمولاً با هزینه سوخت و نیروی کار تعیین می‌شوند. مسیر حمل‌ونقل هم روی قیمت نهایی آهن آلات وارداتی تأثیر می‌گذارند؛ مخصوصاً اگر آهن آلات از مسیر خارج از کشور و مناطق خیلی دور جهان ترانزیت شوند. ناآرامی‌های سیاسی یا دیگری بین کشورها هم می‌توانند روی هزینه‌های حمل‌ونقل تأثیر منفی بگذارند.

قیمت جهانی نفت

قیمت نفت و قیمت آهن آلات با همدیگر هم‌بستگی دارد و در شرایطی که قیمت جهانی نفت بالا برود، شاهد افزایش قیمت در بازار آهن هم خواهیم بود. حمل‌ونقل آهن آلات و محصولات فولادی با استفاده از سوخت و فرآورده‌های نفتی انجام می‌شود و به‌همین دلیل، نفت می‌تواند نقش مهمی در قیمت گذاری آهن آلات ایفا کند.

تغییرات آب‌وهوایی و فصلی

فصل‌ها و تغییرات آب‌وهوایی روی قیمت آهن آلات تأثیر می‌گذارند؛ اما چگونه؟ جالب است بدانید که تغییرات آب‌وهوایی می‌توانند با تأثیر روی مسیر حمل‌ونقل و استخراج مواد اولیه از معادن، باعث بالا رفتن یا پایین آمدن قیمت در بازار آهن شوند.

تولیدات صنعتی

صنایع وابسته به آهن آلات و مقاطع فولادی، از ساختمان‌سازی و خودروسازی گرفته تا کشتی‌سازی، می‌توانند باعث افزایش تقاضا برای خرید آهن آلات و در نهایت، افزایش قیمت آن‌ها شوند.

نوسان نرخ دلار آمریکا

نوسان ارزش دلار آمریکا در بازار سیاه، همیشه روی قیمت گذاری و نوسانات قیمت همه محصولات مخصوصاً آهن آلات سایه انداخته است. با توجه به هزینه‌های حمل‌ونقل محصولات فولادی وارداتی و هزینه تأمین سوخت از خارج از کشور که به دلار پرداخت می‌شوند، نمی‌توان از نقش دلار آمریکا در قیمت گذاری آهن آلات در بازار داخلی صرف نظر کرد.

چه عواملی باعث قیمت گذاری بالا در آهن آلات می‌شوند؟

قیمت گذاری آهن آلات در بازار

همان‌طور که عوامل مختلفی روی قیمت گذاری آهن آلات در بازار تأثیر می‌گذارند، عوامل مؤثری هم وجود دارند که به‌صورت اختصاصی باعث افزایش قیمت در بازار آهن می‎شوند. از جمله این عوامل مؤثر روی افزایش قیمت آهن آلات و مقاطع فولادی در بازار آهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نرخ جهانی آهن و شمش فولاد: عرضه و تقاضا در بازار جهانی آهن، عامل اصلی افزایش نرخ آهن و شمش فولاد در سطح بین‌المللی است. در سطح جهانی از شاخص LME (بورس فلزات لندن) برای قیمت گذاری آهن استفاده می‌شود.
  • هزینه فولاد ضد زنگ (استینلس استیل): موارد مختلفی از جمله تعرفه‌ها، مقدار عرضه و تقاضا و سهمیه‌های صادراتی برای تولید این نوع فولاد، قیمت فولاد ضد زنگ را افزایش می‌دهند. این اتفاق در نهایت باعث افزایش مقاطع فولادی کاربردی از جمله میلگردها، نبشی‌ها و تیرآهن‌ها می‌شود.
  • تحریم‌های بین‌المللی: تحریم‌های اقتصادی ایران توسط ایالات متحده آمریکا از جمله تحریم بازار آهن و تولیدکنندگان عمده آهن آلات یکی از عوامل مهم افزایش قیمت در بازار داخلی است. این مسئله علاوه بر محدودیت شدید صادرات آهن آلات از واردات مواد اولیه از جمله سنگ آهن و شمش فولاد هم جلوگیری می‌کند تا آهن آلات در بازار داخلی با افزایش قیمت همیشگی مواجه شود.
  • احتکار آهن آلات در انبار: کاهش عرضه آهن آلات و محصولات فولادی به بازار، یکی از عواملی است که از 2 روش روی افزایش قیمت محصولات در بازار آهن تأثیر می‌گذارد. روش اول، افزایش تقاضا همراه با کاهش عرضه به بازار و افزایش قیمت آهن آلات است که به آن اشاره کردیم. روش دوم، شامل کاهش عرضه و احتکار بعضی خریداران در انبار می‌شود که از روش اول، خطرناک‌تر و تأثیرگذارتر است.

اهمیت نظارت بر قیمت گذاری در بازار آهن

تولیدکنندگان حوزه آهن آلات باید دائماً روی قیمت گذاری آهن آلات در بازار داخلی نظارت جدی داشته باشند. نظارت بر نوسانات قیمت آهن آلات به کسب‌وکارها و صنایع وابسته این امکان را می‌دهد تا تصمیمات استراتژیک مناسبی را برای خرید و سرمایه‌گذاری انجام دهند. از طرفی، کارخانه‌ها باید همراه با سیاست‌های مثبت دولت تلاش کنند تا هزینه‌های سربار تا حد امکان کنترل شوند. این اتفاق مثبت باعث می‎شود تا برندهای تولیدکننده آهن آلات در مواجهه با نوسان قیمت بازار  آهن، همچنان رقابتی عمل کنند و به تولید خود ادامه دهند.

برای خرید یا سرمایه‌گذاری در بازار آهن منتظر کاهش قیمت بمانم؟

اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار آهن آلات ایران یا خرید سهام محصولات فولادی در بازار بورس کالا را دارید، بهتر است همین حالا اقدام به خرید کنید. حتی اگر از جمله افراد فعال در حوزه ساختمان‌سازی و صنایع وابسته دیگر هستید، بهتر است منتظر کاهش قیمت در بازار آهن نباشید. با توجه به عوامل مهمی که روی افزایش و نوسان قیمتی محصولات فولادی اثر می‌گذارند، تقریباً هیچ‌وقت شاهد افت محسوس قیمت‌ها نخواهیم بود. در نتیجه، اگر امروز اقدام به خرید نکنید، محصولات فولادی را باید با قیمت بیشتری در روزهای بعد خریداری کنید.

با همه این اوصاف، برای دریافت مشاوره تخصصی و کاربردی پیشنهاد می‌کنیم که با کارشناسان فروش بازار آهن ایران از طریق پل ارتباطی 37669485 – 051 تماس بگیرید. ضمناً فراموش نکنید که بهترین روش برای بررسی و استعلام قیمت امروز آهن آلات و محصولات فولادی، استفاده از جدول‌های قیمت وب‌سایت‌های معتبر از جمله آهن رسان دات‌کام است.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

عکس/ تعجب مردم در فضای مجازی از مدل گوشی بهرام رادان

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین مارک کولر گازی ایرانی و خارجی

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

تغییر تاریخ واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

فیلم/ هشدار ظریف به کشور‌های عربی خاورمیانه

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اردوغان: نتانیاهو بی‌رحم است

دلیل افزایش قیمت حج چیست؟

فیلم/ لحظه آغاز بارش شدید باران در تهران

باشگاه پرسپولیس: وقاحت رخ داده در آزادی، توهین به همه زنان بود

تمجید فوق‌العاده نشریه فورفورتو از علی دایی

خبر مهم از قانون کار و قرارداد کارگران

عکس/ بابا پنجعلی پایتخت در ۷۱ سالگی

بسته شدن محورهای این استان بر اثر سیلاب و آب‌گرفتگی

عکسی قدیمی از سیدمحمد خاتمی در کنار همسر و فرزند عطاء الله مهاجرانی

ادعای عجیب وزیر آموزش و پرورش

واکنش ۲ امام جمعه به مسمومیت الکی پزشکان

عکس/ تصویری جالب از فرهاد اصلانی در روزنامه‌ قبل انقلاب

امیر جدیدی این بار با لباس تنیس به سینما می‌آید + عکس

عکس/ بنیامین بهادری هنوز دلتنگ همسر اولش است!

بازدید کنجکاوانه خانواده‌های اسرائیلی‌ از بقایای موشک ایرانی

بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

هند در مسیر ۵۰۰ گیگاوات انرژی پاک

با کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان این خودروی اتوماتیک را بخرید + جدول

بازیابی بلندمدت یا افزایش کوتاه‌مدت قیمت اتریوم؟

بازدهی بورس در هفته دوم اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ آبگرفتگی معابر شهر ایلام بر اثر شدت بارش باران

فیلم/ هودی سید جواد هاشمی دردسرساز شد!

فیلم/ کمک سگ زنده یاب حادثه متروپل برای پیدا کردن یسنا

جزئیاتی از قطع روابط تجاری ترکیه با اسرائیل

آخرین آمار از تعداد کودکان کار در پایتخت

عکس/ خانم بازیگر با تیپ مردانه خبرساز شد

ماجرای حصارکشی در بوستان لاله تهران چیست؟

چهره بزرگراه‌های پایتخت تا ۲ ماه آینده دگرگون می‌شود

فیلم/ پذیرایی فست فودی دونالد ترامپ از آتش نشانان نیویورک!

آمریکا و عربستان در آستانه توافق هسته‌ای غیرنظامی؟

کاهش قیمت نوبرانه‌ها تا پایان این ماه

فیلم/ طبیعتگردی به لطف نصب پله برقی در چین

عکس/ عاشقانه‌ای دیگر از آناهیتا همتی و همسرش

فیلم/ سکانس دیدنی این فیلم از رقص مهران مدیری

خاطره عجیب پرستو صالحی از برخوردش با تتلو در ترکیه

عکس/ تصویری دیده نشده از شادمهر و عشق اول زندگی‌اش!

فیلم/ پدر مهران غفوریان بازجوی ساواک بود؟

فیلم/ گل شهاب زاهدی نامزد دریافت جایزه پوشکاش؟

فیلم/ رکوردشکنی دوباره ترانه احمدی در مسابقات آزاد اسکیت

عقب‌نشینی قیمت طلا در بازار جهانی

برنت به بیش از ۸۳ دلار رسید

فیلم/ وضعیت فاجعه ‌بار خیابان‌های دزفول با وقوع سیل

فیلم/ جاری شدن سیلاب در خیابان‌های شهر کامیاران

وقوع سیل‎ و کولاک در این ١٣ استان

آخرین قیمت شاهین دست دوم در بازار + جدول قیمت

افزایش آمار جمعیت بدمسکن در کشور

هشدار برای معامله امتیاز طرح نهضت ملی مسکن پرند

وزارت کار علیه تشکل‌های کارگری

فیلم/ تجمع اعتراضی مردم در پارک لاله علیه زاکانی

رانت ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان