تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
جنجال روز تعطیل؛ اعتراض فعالان اقتصادی و شهروندان در یک کارزار به تعطیلی پنجشنبه‌ها به‌جای شنبه‌ها

کارزار درخواست برای تعطیل کردن شنبه به‌جای پنجشنبه

بهروزی‌فر، نمایندهٔ مجلس می گوید: چیزی که از قول من دربارهٔ همزمانی با تعطیلات یهودیان منتشر شده، کذب است

جنجال روز تعطیل

اقتصاد۲۴-انتقاد از انتخاب پنجشنبه به‌عنوان دومین روز تعطیل در هفته، در میان فعالان اقتصادی ادامه دارد. اتاق بازرگانی تهران و کنفدراسیون صادرات ایران در بیانیه‌هایی جداگانه انتخاب پنجشنبه را به باد انتقاد گرفته‌اند و گفته‌اند چنین انتخابی آسیب‌های فراوانی برای اقتصاد کشور به‌دنبال خواهد داشت. از طرفی، جمعی از شهروندان نیز با راه‌اندازی یک کارزار اعتراضی، خواستار تعطیلی شنبه‌ها به‌جای پنجشنبه‌ها شده‌اند. اما پس از آنکه نقل‌قولی از «خلیل بهروزی‌فر»، نمایندهٔ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، مبنی‌بر اینکه تعطیلی پنجشنبه‌ها به‌دلیل همراهی نکردن با تعطیلی یهودیان بوده است، روز گذشته او این اظهارات را «کذب محض» خواند و گفت انتخاب پنجشنبه‌ها «به‌دلایل کارشناسی» بوده است. بااین‌حال، هنوز این طرح در جلسهٔ علنی مجلس مطرح و تصویب نشده و زمان رسیدن آن به صحن نیز مشخص نیست.

ماجرای اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری که براساس آن قرار بود ساعات کاری هفته از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت کاهش یابد و تعداد روز‌های هفته نیز به‌جای یک‌روز، دو روز شود، جنجالی شد. زمانی که اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کردند پنجشنبه را به‌عنوان دومین روز تعطیل هفته انتخاب کرده‌اند، انتقاد‌هایی از سوی فعالان اقتصادی مطرح شد؛ چراکه آن‌ها خواستار تعطیلی روز شنبه برای هماهنگی بیشتر با جامعهٔ جهانی بودند. اما جنجال زمانی بالا گرفت که سایت «دیده‌بان ایران» اظهارنظر «خلیل بهروزی‌فر»، نمایندهٔ فومن و عضو کمیسیون اجتماعی، را منتشر کرد که گفته بود: «علت انتخاب‌نشدن شنبه‌ها، همراهی‌نکردن با تعطیلات مذهبی یهودیان (سبت) بوده است.» موضوعی که «حسین سلاح‌ورزی»، فعال اقتصادی و رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران، به آن واکنش نشان داد و تعطیل کردن پنجشنبه‌ها به‌جای شنبه‌ها را کار گروه‌های فشار دانست.

اتاق تهران: امیدواریم در نهاد‌های بالادستی تأیید نشود.

اما روز گذشته در ادامهٔ انتقاد‌ها به تصمیم نمایندگان کمیسیون اجتماعی، اتاق بازرگانی تهران در بیانیه‌ای، این تصمیم را «بی‌توجهی به پیشنهاد منطقی، کارشناسانه و مبتنی‌بر منافع ملی فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار» دانست: «تصمیم اخیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در صورت تأیید نهایی و تبدیل به قانون جاری کشور، قطع ارتباط اقتصاد کشور با بازار‌های بین‌المللی را به چهار روز در هفته افزایش می‌دهد و روشن است که در شرایط تحریم و محدودیت‌های خارجی و تنگنا‌های داخلی، ضمن تحمیل زیان مضاعفی بر اقتصاد کشور خصوصاً در شرایط دشوار کنونی، نقض اکید منویات مقام معظم رهبری در دستیافت به اهداف شعار سال خواهد بود.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «سالیان متمادی است که سیاستگذاران اقتصادی کشور، بی‌توجهی به پیشنهادات فعالان اقتصادی را با بهانه‌هایی، چون تفاوت مطالبات، یکدست نبودن خواسته‌ها و ناهماهنگی نظرات توجیه می‌کنند، اما تصمیم اخیر نشان داد این بی‌توجهی از عدم باور قلبی و ذهنی به فعالان عرصهٔ تولید و تجارت و بی‌اعتنایی نهادینه‌شده به آن در حکمرانی اقتصادی کشور نشئت می‌گیرد که طی دهه‌های گذشته خلاف تمام توصیه‌ها، همواره موانع متعددی در برابر توسعهٔ بخش خصوصی و سپردن امور اقتصادی به دست مردم ایجاد کرده است.»

اتاق تهران: امیدواریم نظر نهایی سیاستگذاران و قانونگذاران در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، عدم تأیید این تصمیم و استماع نظرات کارشناسی فعالان اقتصادی و بخش خصوصی با هدف بیشینه‌سازی منافع ملی و به کار بستن آن باشد


بیشتر بخوانید:مخالفت اتاق بازرگانی با تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه‌ها


این بیانیه همچنین اضافه می‌کند: «موضوع تعطیلی ایام پایان هفته، نمودی از تجمع و یکدستی خواسته‌های فعالان اقتصادی و سایر شقوق اجتماعی کشور است که در همراهی با یکدیگر و با انتشار سیلی از بیانیه، اطلاعیه، مصاحبه و اظهارنظرات، تلاش می‌کنند تا از خواسته و آرزوی سربازان خط مقدم اقتصادی کشور را که مجدداً نادیده انگاشته شده، برای پیشینه‌سازی منافع ملی محقق کنند. امیدواریم نظر نهایی سیاستگذاران و قانونگذاران در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، عدم تأیید این تصمیم و استماع نظرات کارشناسی فعالان اقتصادی و بخش خصوصی با هدف بیشینه‌سازی منافع ملی و به کار بستن آن باشد.»

کنفدراسیون صادرات: مجلس تجدیدنظر کند

علاوه‌بر اتاق تهران، کنفدراسیون صادرات ایران نیز به این تصمیم کمیسیون اجتماعی مجلس واکنش نشان داد. این کنفدراسیون با ارسال نامه‌ای به «محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس نوشت: «عدم تطبیق تعطیلات پایان هفته در ایران با سایر کشور‌های دنیا، منجر به برقراری محدود ارتباطات تجاری با بازار‌های جهانی آن هم در شرایطی خواهد شد که اقتصاد ایران با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند که به‌طور قطع، تصمیم نمایندگان مبنی‌بر اعلام رسمی تعطیلات پایان هفته در روز‌های پنجشنبه و جمعه و نیز فرصت مؤثر سه‌روزه در هر هفته برای تعامل و انجام مراودات تجاری با بازار‌های جهانی، بیش‌ازپیش بر سختی آن خواهد افزود.»

در بخشی از این نامه آمده است: «موکول‌کردن تعطیلات پایان هفته به جمعه و شنبه می‌تواند تعداد روز‌های مؤثر برای فعالان اقتصادی در تعاملات تجاری با دنیا را به چهار روز در هفته افزایش دهد و زمینه‌ساز فضای مؤثرتری در تجارت خارجی و ارزآوری برای کشور شود.»

نامهٔ کنفدراسیون صادرات ایران با این جملات به پایان رسیده است: «کنفدراسیون صادرات ایران به‌عنوان تشکل بالادستی حوزهٔ صادرات غیرنفتی، همراه با دیگر بخش‌های اقتصادی، مخالفت خود با محدود شدن فعالیت‌های تجاری را اعلام و از مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا با تجدیدنظر در این تصمیم، زمینهٔ رشد و ارتقای سطح تعاملات اقتصادی کشور با دنیا را فراهم کنند.»

کارزار ۱۵ هزار نفری

اما شهروندان هم بیکار ننشستند و با راه‌اندازی یک کارزار اعتراضی خواستار تغییر در این تصمیم شدند. این کارزار با عنوان «درخواست و مطالبه‌گری برای تعطیل‌کردن شنبه به‌جای پنجشنبه» از طرف «همهٔ اقشار مردم به‌ویژه فعالین اقتصادی» و خطاب به «ابراهیم رئیسی» و قالیباف نوشته شده است. در این کارزار که تا بعدازظهر سه‌شنبه موفق به جمع‌آوری حدود ۱۵ هزار امضا شد، درخواست شده «به‌منظور جلوگیری از کاهش تعاملات فعالین اقتصادی، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران با کشور‌های مختلف به‌خصوص در محدودیت‌های گستردهٔ ناشی از تحریم‌های بین‌المللی» تعطیلات هفتگی کشور روز‌های «شنبه و یکشنبه» یا «جمعه و شنبه» انتخاب شوند.

در متن این کارزار آمده است: «درصورت تعطیلی پنجشنبه و جمعه در ایران، ایام کاری مشترک با دنیا به سه روز در هفته کاهش پیدا می‌کند و بالتبع ضمن تشدید خسارات ناشی از تحریم و منزوی کردن ایران و تضعیف مراودات و مبادلات تجاری و اقتصادی کشور، به آثار و تبعات جبران‌ناپذیری بر تولید ناخالص داخلی، تجارت خارجی ایران و برخی از ارکان توسعهٔ پایدار در کشور منتج خواهد شد.»

بهروزی‌فر: بحث ما کارشناسی بود، نه مذهبی

اما یک روز پس از انتشار اظهارات بهروزی‌فر در «دیده‌بان ایران» دربارهٔ همراهی‌نکردن با تعطیلات یهودیان، او این اظهارات را تکذیب کرد. این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به خبرگزاری خانهٔ ملت گفته است: آنچه دولت در لایحهٔ خود مطرح کرده بود، تعیین شنبه تا چهارشنبه به‌عنوان روز کاری بود که ما در کمیسیون اجتماعی تنها از منظر کارشناسی و نه سیاسی و مذهبی لایحه را بررسی و مصوب کردیم.


بیشتر بخوانید:تعطیلی شنبه به کارکنان واگذار شد!


او گفته است: «مصوبهٔ کمیسیون اجتماعی همان لایحهٔ پیشنهادی دولت یعنی ۴۰ ساعت و پنج روز کاری هفته در نظر گرفته شده است. این مصوبه به‌زودی وارد صحن علنی مجلس خواهد شد و اگر تغییراتی قرار است در آن صورت بگیرد، در صحن و در قالب پیشنهادات نمایندگان مجلس بررسی و رأی‌گیری خواهد شد.»

بهروزی‌فر گفته است موردی که از زبان بنده دربارهٔ بحث اقلیت‌های مذهبی و شائبه‌ای که در دلیل مخالفت با تعطیلی روز شنبه مطرح شد، کذب است: «ما ادیان الهی را قبول داریم و به پیروان آن‌ها احترام می‌گذاریم. جزو اقلیت‌های مذهبی کشور و هم‌وطن‌های ما هستند. در خارج از کشور و در سطح جهان هم مورد احترام و تکریم ما هستند، زیرا آن‌ها هم به خداوند اعتقاد دارند و جزو پیروان الهی هستند.»

این نمایندهٔ مجلس گفته است: «آنچه بنده در مصاحبه اعلام کرده بودم، مربوط به لایحهٔ دولت بود و آنچه دولت در لایحهٔ خود مطرح کرده بود، تعیین شنبه تا چهارشنبه به‌عنوان روز کاری بود که ما در کمیسیون اجتماعی تنها از منظر کارشناسی و نه سیاسی و مذهبی لایحه را بررسی و مصوب کردیم.»

بهروزی‌فر نقل قول منتشرشده از خود را «کذب» اعلام می‌کند و تا زمان تنظیم این گزارش، سایت دیده‌بان ایران به‌عنوان منتشرکنندهٔ این نقل‌قول واکنشی به اظهارات این نمایندهٔ مجلس نشان نداده است.

منبع: روزنامه پیام ما
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
محمد
0
1
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
اقتصاددانان محترم.‌با وضع اقتصادی ک هست فرق نداره شنبه یا دوشنبه یا پنج شنبه تعطیل باشه یا حتی جمعه هم تعطیل نباشه..خانه ازپای بست ویران است پس سخت نگیرید
احمد
1
2
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت کار مفید کارمندان در ایران جزو پایین ترین راندمان در دنیا
هست وای به حال اینکه یک روز دیگر هم به تعطیلات اضافه بشه
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

عکس/ عکسی قدیمی از امیرجعفری و ریما رامین‌فر و پسرشان

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خداحافظی سلنا گومز با ۴۳۰ میلیون کاربر

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ خانه لاکچری هانده ارچل بازیگر ترک فیلم مست عشق

انگیزه متهم برای قتل زن مورد علاقه‌اش: فقط می‌خواستم گوشی‌اش را چک کنم

چگونه دو اسپیکر بلوتوثی را به هم وصل کنیم؟

عکس/ استایل جذاب مه لقا باقری سوژه کاربران شد

چطور بفهمیم کیلومتر شمار خودرو دستکاری شده؟

فیلم/ اعتراف سارقان موتورسوار اتوبان های تهران

داور بازی استقلال و تراکتور استعفا داد!

سازنده واکسن آسترازنکا اعتراف کرد

فیلم/ چهره‌های فضای مجازی زیر ذره بین قوه قضاییه

فیلم/ دختر آیت‌الله طالقانی: بی‌حجابی مجازاتی ندارد

اعلام شرایط وام فوری ۲۰۰ میلیونی بانک ملی+ جزییات

خوشگذرانی نانسی عجرم به همراه فرزندانش در شهربازی + عکس

سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد

فیلم/ شادی یک جفت لک لک بعد از اولین تخم گذاری

اولین عکس از درب جدید طلای حرم امام رضا (ع)

فیلم/تعقیب و گریز دیدنی زورگیر‌های موتورسوار در الهیه

اقتصاد ژاپن دست پر آمد

جهش تولید نفت ایران در سال جاری

افتتاح بلندترین سکوی بانجی جامپینگ دنیا

امضای قرارداد ۶ میلیارد دلاری قطر برای ساخت کشتی حمل گاز

سقوط اکتشافات نفت و گاز در جهان

حراج نفت ایران به قیمت مال‌دزدی است!

فیلم/ بارش شدید باران در ماهیدشت کرمانشاه

مبلغ عیدی روز معلم ۱۴۰۳ مشخص شد

ماجرای عکس جعلی ترانه علیدوستی و پدرش

بازار نیمه تعطیل طلا، صعودی شد

فیلم/حمله یک مهاجم مسلح با شمشیر سامورایی به مردم در لندن

قیمت جدید انواع میوه و سبزی در بازار +جدول

استقلالی‌ها پولدار شدند

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

فیلم/زاکانی هر کاری می‌کند جز اداره شهر!

فیلم/طوفان شدید در استان الانبار عراق

اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است

اعلام محدودیت ترافیکی جاده‌ها در تعطیلات آخر هفته

خودروسازان به ازای هر ۱ میلیون دلار ارز تخصیصی، چه تعداد خودروی نو تولید کردند؟

گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رکورد جالب عیسی آل‌کثیر در جام‌حذفی

پس لرزه تنش‌های بازار طلا در بازار ارز

اوسمار: سپاهان بلوف زده است

آقای گلزار این قرتی بازی‌ها از شما بعیده!

ترکیب احتمالی استقلال مقابل تراکتور

نامه محرمانه AFC برای استقلال و پرسپولیس

اینفوگرافی/ سهم افغانستانی‌ها از یارانه‌های پنهان در سال چقدر است؟

توضیحات قوه قضاییه درباره پرونده چای دبش

چرا بانک‌ها به پرداخت وام خرید خانه بی‌‏‌میل هستند؟

فیلم/ مورد عجیب مالیات طلافروش‌ها؛ ماهانه ۸۰۰ هزار تومان!

دوران حبس بابک زنجانی به پایان رسید!

اینفوگرافی/ ۱۰ سینمای پر فروش کشور در سال ۱۴۰۳

زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای به بار می آورد؟

فیلم/ گزارشی از قرارداد جنجالی شهردار تهران با چینی‌ها