تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد:

تکرار سناریوی سرکوب ارز در سال ۱۴۰۳/ دلار ۸۰ هزار تومانی با فرود قوی سیاه در بازار ارز؟

یک کارشناس بازار ارز می‌گوید دلار ۶۵ هزار تومانی حباب مثبت دارد، یعنی وقتی ارزش دلار را روی کاغذ در می‌آوریم ۵۶ هزار تومان است، اما قیمت در بازار از این ارزش فراتر رفته و می‌گوییم حباب مثبت دارد. خب وقتی حباب مثبت داشته باشد دولت راحت‌تر می‌تواند آن را سرکوب کند.

//////// تکرار سناریوی سرکوب ارز در سال ۱۴۰۳/ دلار ۸۰ هزار تومانی با فرود قوی سیاه در بازار ارز

اقتصاد ۲۴- نازنین خودی- بازار‌های مالی کشور فروردین امسال را با شوک یک تنش نظامی جدی آغاز کردT تا جایی که دلار برای ساعاتی به بیش از ۷۰ هزار تومان هم رسید و به دنبال آن سایر بازار‌ها تحت تاثیر قرار گفتند. با پایان یافتن این ماه سایه جنگ نیز کم کم از سر بازار‌ها محو شد و طغیان دلار جای خود را به آرامشی داده که تکرار سناریوی سال قبل را مبنی بر سرکوب دوباره دلار پیش روی کارشناسان قرار داده است.

چند روزی است که این اسکناس در میان دو قیمت ۶۴ و ۶۵ هزار تومان قرار گرفته و آن طور که «سجاد بوربور» کارشناس بازار ارز می‌گوید حتی ممکن است با توجه به وضعیت شاخص‌های اقتصادی به محدوده ۶۰ هزار تومان نیز برگردد. این به شرطی اتفاق خواهد افتاد که قوی سیاه در بازار ارز پدیدار نشود.

قوی سیاه در ادبیات بازار‌های مالی به واقعه‌ای اشاره دارد که پیش‌بینی آن به خاطر نادر بودنش کار سختی است و در صورتی که اتفاق بیفتد عواقب فاجعه باری را به همراه خواهد داشت!

فاصله معنادار ارزش و قیمت دلار

سجاد بوربور، کارشناس بازار ارز در ارزیابی وضعیت حاکم بر بازار ارز به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: ما باید بین ارزش و قیمت دلار یک تفاوتی ببینیم. در حال حاضر با متغیر کلان اقتصادی که وجود دارد، با نقدینگی حدود ۸ هزار همت و با رشد اقتصادی که داشتیم روی کاغذ دلار حدودا ۵۶ تا ۵۷ هزار تومان است. ما دقیقا در سال ۱۴۰۲ هم این را دیدیم. در این سال ارزش واقعی دلار تا پایان سال همان ۴۲ یا ۴۳ هزار تومان بود. ولی ما سال را با دلار ۵۰ هزار تومان شروع کردیم. اصلا یکی از علت‌هایی که دولت توانست دلار را مدت زیادی در طول پنجاه هزار تومان نگه دارد، این بود که قیمت بالاتر از ارزش رفته بود، یعنی قیمت بیش از آن چیزی که دلار روی کاغذ می‌ارزید در بازار معامله می‌شد.

به گفته او در حال حاضر هم همین است. دلار ۶۵ هزار تومان حباب مثبت دارد، یعنی وقتی ارزش دلار را روی کاغذ در می‌آوریم ۵۶ هزار تومان است، اما قیمت در بازار از این ارزش فراتر رفته و می‌گوییم حباب مثبت دارد. خب وقتی حباب مثبت داشته باشد دولت راحت‌تر می‌تواند آن را سرکوب کند.

آیا دولت پتانسیل سرکوب قیمت دلار را دارد؟

این کارشناس بازار ارز در پاسخ به این سوال که آیا دولت پتانسیل سرکوب قیمت دلار را دارد به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: با بررسی تراز تجاری ایران برای سال ۱۴۰۳ و خروج سرمایه‌ای که ما متصور هستیم و نفتی که خوب فروش می‌رود و ما داریم تارگت‌های گذشته را می‌زنیم، پاسخ مثبت است. این‌ها دست به دست هم می‌دهد که دولت بتواند نرخ ارز امسال را کنترل کند، ولی خب هر اتفاقی مانند جنگ در آینده ممکن است بیفتد که ما اصطلاحا به آن قوی سیاه می‌گوییم.


بیشتر بخوانید: چرا با وجود جنگ ایران و اسرائیل، دلار از کانال ۷۰ به ۶۰ هزار تومان سقوط کرد؟/ تداوم کاهش قیمت دلار به این شرط


بوربور در ادامه یادآور می‌شود: البته وقتی می‌گوییم دست دولت پر است، منظور مثل سال‌های ۸۹ و ۹۰ نیست که بالای ۲۰۰ میلیارد دلار نفت فروختیم. برآورد ما این است که دولت توانسته سال قبل بین ۵۰ تا ۵۰ میلیارد دلار نفت بفروشد.

آبان ماه سرنوشت ساز برای دلار

آن طور که سجاد بوربور به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: دو سه ماه مانده به انتخابات آمریکا در آبان ماه بازار‌ها به یک کما می‌روند، یعنی هیچ کسی دستش به خرید و فروش هم نمی‌رود. همه منتظرند ببینند که انتخابات چه می‌شود. آن جاست که دلار می‌تواند حباب خالی کند و حتی دولت می‌تواند خیلی محکم‌تر در این میان عمل کند و قیمت دلار را پایین بیاورد، ولی اگر به هر دلیلی نتیجه انتخابات طوری باشد که اهالی اقتصاد فکر کنند که تنش‌های زیادی بعدش هست دوباره انتظارات تورمی دلار را بالا می‌برد.

پیش‌بینی قیمت دلار در شش ماهه اول و دوم سال

این کارشناس بازار ارز در پیش بینی قیمت دلار، امسال را به شش ماهه اول و شش ماهه دوم تقسیم می‌کند. به گفته او در شش ماهه اول اگر وضعیت همین طور باشد یعنی یک فضایی باشد که انگار جنگ نیست، اما هست، به عبارتی یک فضای خاکستری حاکم باشد، ۲، ۳ ماه مانده به انتخابات آمریکا پیش‌بینی من این است که دلار به سمت ۶۰ هزار تومان حرکت کند. در پایان سال ۱۴۰۳ ارزش دلار روی کاغذ بین ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان است، به شرط اینکه اتفاق بدی مثل جنگ و تشدید تحریم‌ها و سنگین‌تر شدن آن تا جایی که ما نتوانیم نفت بفروشیم، نیفتد. در صورت وقوع این اتفاقات در اولین گام دلار به ۸۰ هزار تومان می‌رسد و از آن به بعد دوباره باید تحلیل‌هایمان را به روز کنیم.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
افشین
2
0
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
دلار مثل بادمجان هست. اگر زیاد عرضه شود قیمت پایین می‌کشد و اگر کم‌عرضه شود بالا می‌رود. اینهمه تحلیل های آقایان همش به دوزار نمی ارزید. مواردی هم مثل تنش‌های اخیر مقطعی هست و اینجاست که باید بازار ساز وارد عمل شود.
اسی
2
0
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
این آمریکای خاک برسر هست که باید بره یه فکری بحال دلارش کنه که انقدر دچار تورم میشه به ما چه مربوط !!!
ناشناس
1
5
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
بالا و پایین آمدن دلار را دولت انجام می‌دهد برای اینکه سرمایه های مردم را از دستشان خالی کند با توجه به کسری بودجه در طول سال این عمل چندین بار تکرار خواهد شد
کارشناس ارشد علوم اقتصادی
1
5
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
همین الانش هم دلار رشد بیشتر از حد کوپنش رو کرده بیشتر از قیمت واقعیش رو هم کرده، موضوع اینه که این شده ابزار دست دلالها که با یه چ س قیمت رو ببرن بالا با یه مذاکره با عربستان بیارن پایین ، این چیزا چطور زمان جنگ ۸ ساله آلت دست دلالها نیبود!؟ و از سال ۹۱ به این طرف مد شده!؟ اشتباه گرفتین ارزش پول ملیتون رو با تتر و بیت کوین یا مگه دلار سهام بورسه یا بیت کوینه؟ لااقل از طالبان یاد بگیرید بی سوادها نادان ها خجالت بکشید حتی از پول افغانی طالبان هم بی ارزش تر شده پول ملی ایران، هر افغانی الان شده ۹۵۰ تومن یاد قیمت دلار در سال ۹۰ می افتین نه، مگه دلار سهام بورسه!؟ به اندازه فیکه بیشتر از حد کوپنشه، دلار در عرض سه ماه از سی هزار رسید به شصت هزار یعنی دوبرابر فیک و حالا ۶۵ هزار فیک، درحالیکه با مقایسه قیمت کالاها حتی با خود کشور آمریکا و دودوتا چهارتا و نرخم تورم دوکشور مشخص میشه که این قیمت واقعی دلار بین ۲۰ هزار تومن تا ۲۸ هزار تومنه و بیشترش قفط فیکه و رانته و دلالی
ناشناس
1
3
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
بازاریان بخصوص آنانی که در عرضه وفروش قطعات خودرو، کامپیوتر و ... بی انصاف ترین وبی .... ترین افراد حامعه ایران را تشکیل می دهند! چراکه به محض افزایش حتی در حد یک سنت، ده صد کالاهای خود را افزایش می دهند واز فروش خودداری، اما به محض پایین آمدن نرخ دلار خیلی دیر وبه ندرت قیمت را کاهش می دهند؛ جالب تر اینکه بسیاری از این افراد سودجو، دون ارزش، سواستفاده اهل تهران هستند و بس، چه بسا ...ترین بازاریان تهرانی ها باشند وبس؛ که جز به پول ومنفعت خویشو ...
جواد. یک تولید کننده.
0
0
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
این پیش بینی ها همش ضرضر مفت.....قیمت میتونید کنترل کنند بیاند کف بازار ...
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
وقتی نرخ سود بانکی سرکوب شود طبیعی است که ارزش پول ملی کاهش میابد بی ارزشی پول ملی تا آنجا پیش میرود که یا مثل ترکیه فنر سود بانکی در میرود و به پنجاه درصد میرسد یا ایران مثل ونزوئلا خالی از جمعیت میشود حالا چه کسانی خواستار خالی شدن ایران از جمعیت هستند؟خوب صهیونیستها،حالا کارشناسانی که اصرار دارند دولت نرخ ارز را بالا ببرد چه کسانی هستند؟ایادی صهیونیست،چرا مردم ما، ایادی صهیونیست را نربایند و سرخود شکنجه ندهند تا کانالهای صهیونیسم با بازارهای ایران کشف و مسدود شوند ؟
ناشناس
0
1
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ترامپ که اومد دلار چهار تومن بود ،ترامپ که رفت دلار شده بود ۱۸تومن ،این میشه چهار برابر و نیم،حالا بایدن که اومد دلار ۱۸تومن بود الان دلار شده نزدیک هفتادتومن اینم چهار برابر،حالا شما بگو،برای ایران چه فرقی بین ترامپ و بایدن هست؟یه مشت .... تحلیل میدن
ناشناس
چرا اطلاعات غلط می دی همه چی از خروج ترامپ از برجام ده برابر شد ترامپ که اومد دلار سه هزار و ششصد بود وقتی از برجام خارج شد به بیست هزار و با رفتنش قیمت دلار به ۳۲ هزار رسید آرشیو موجوده
نازنین
0
0
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
چرا چرت می گی چرا اطلاعات غلط می دی !؟ یه سرچ کن ببین تاریخش و نرخها هست همه بدبختی ها از سر اون پیرمرد یک دوره ایه، دقیقا وقتی این ترامپ دیوارکش بدقدم اومد دلار سه هزارو هشتصد بود وقتی هم خبرش از برجام کشید کنار و خروج کرد این گ و س ا ل ه حتی از پیمان پاریس هم خارج شد و وقتی خبر مرگش یک دوره ای شد و رفت دلار سی و دو هزار شد و قیمت هرمتر مسکن در تهران پونزده برابر شد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تعجب مردم در فضای مجازی از مدل گوشی بهرام رادان

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

بهترین مارک کولر گازی ایرانی و خارجی

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

تغییر تاریخ واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عدم وجود نهاد مستقل تصمیم‌گیر و مجری، حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی

فیلم/ گزارش لحظه‌به‌لحظه حمید معصومی‌نژاد از بازگشت به ایران

اعطای نشان خورشید تابان امپراطور ژاپن به معصومه ابتکار

آتیلا حجازی: تیم استقلال اکنون نیاز به آرامش و تمرکز دارد

فوت دردناک نخبه کنکوری

پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت

این مناطق تهران خانه‌های ارزان‌قیمت دارند + جدول

فیلم/ جلوگیری از دف‌ نوزای نوازنده زن در مراسم یادبود شهید مطهری

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد

رضا عطاران صدام می‌شود

خبر ویژه برای متقاضیان خودروهای وارداتی

عکسی قدیمی از همنشینی روحانی تندرو با سیدمحمد خاتمی

فیلم/ تصاویر دهشتناک از سیل در شبستر آذربایجان شرقی

فیلم/ علیرضا بیرانوند وارد صنعت مدلینگ شد

اردوغان: نتانیاهو بی‌رحم است

دلیل افزایش قیمت حج چیست؟

فیلم/ لحظه آغاز بارش شدید باران در تهران

باشگاه پرسپولیس: وقاحت رخ داده در آزادی، توهین به همه زنان بود

تمجید فوق‌العاده نشریه فورفورتو از علی دایی

خبر مهم از قانون کار و قرارداد کارگران

عکس/ بابا پنجعلی پایتخت در ۷۱ سالگی

بسته شدن محورهای این استان بر اثر سیلاب و آب‌گرفتگی

عکسی قدیمی از سیدمحمد خاتمی در کنار همسر و فرزند عطاء الله مهاجرانی

ادعای عجیب وزیر آموزش و پرورش

واکنش ۲ امام جمعه به مسمومیت الکی پزشکان

عکس/ تصویری جالب از فرهاد اصلانی در روزنامه‌ قبل انقلاب

امیر جدیدی این بار با لباس تنیس به سینما می‌آید + عکس

عکس/ بنیامین بهادری هنوز دلتنگ همسر اولش است!

بازدید کنجکاوانه خانواده‌های اسرائیلی‌ از بقایای موشک ایرانی

بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

هند در مسیر ۵۰۰ گیگاوات انرژی پاک

با کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان این خودروی اتوماتیک را بخرید + جدول

بازیابی بلندمدت یا افزایش کوتاه‌مدت قیمت اتریوم؟

بازدهی بورس در هفته دوم اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ آبگرفتگی معابر شهر ایلام بر اثر شدت بارش باران

فیلم/ هودی سید جواد هاشمی دردسرساز شد!

فیلم/ کمک سگ زنده یاب حادثه متروپل برای پیدا کردن یسنا

جزئیاتی از قطع روابط تجاری ترکیه با اسرائیل

آخرین آمار از تعداد کودکان کار در پایتخت

عکس/ خانم بازیگر با تیپ مردانه خبرساز شد

ماجرای حصارکشی در بوستان لاله تهران چیست؟

چهره بزرگراه‌های پایتخت تا ۲ ماه آینده دگرگون می‌شود

فیلم/ پذیرایی فست فودی دونالد ترامپ از آتش نشانان نیویورک!

آمریکا و عربستان در آستانه توافق هسته‌ای غیرنظامی؟

کاهش قیمت نوبرانه‌ها تا پایان این ماه

فیلم/ طبیعتگردی به لطف نصب پله برقی در چین

عکس/ عاشقانه‌ای دیگر از آناهیتا همتی و همسرش

فیلم/ سکانس دیدنی این فیلم از رقص مهران مدیری

خاطره عجیب پرستو صالحی از برخوردش با تتلو در ترکیه

عکس/ تصویری دیده نشده از شادمهر و عشق اول زندگی‌اش!