تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

کاربرد‌های بازاریابی داده محور در کسب و کار

اگر به‌دنبال پیشرفت کسب‌وکار خود هستید و می‌خواهید پروژه‌های بزرگی را اجرایی کنید، به بازاریابی داده محور نیاز خواهید داشت. به‌طورکلی بازاریابی به معنای جذب مشتریان مختلف در حوزه‌ها و زمینه‌های گوناگون است.

کاربردهای بازاریابی داده محور در کسب و کار

اقتصاد۲۴- اگر به‌دنبال پیشرفت کسب‌وکار خود هستید و می‌خواهید پروژه‌های بزرگی را اجرایی کنید، به بازاریابی داده محور نیاز خواهید داشت. به‌طورکلی بازاریابی به معنای جذب مشتریان مختلف در حوزه‌ها و زمینه‌های گوناگون است.

نکته بسیار مهمی که دراین‌رابطه وجود دارد این است که بازاریابی روش‌های گوناگونی داشته و هرکدام از ترفندهای آن تأثیر خاصی در کسب‌وکار و جذب مشتریان شما می‌گذارند. یکی از مؤثرترین و جدیدترین روش‌هایی که برای این کار وجود دارد، بازاریابی براساس داده است.

بازاریابی که به‌صورت داده محور یا همان Data-Driven باشد، کیفیت بسیار بالایی برای شما خواهد شد. به‌طور مثال، مشتریان و مخاطبان دقیقی را به شما جذب خواهد کرد. همراه ما باشید تا در ادامه این مطلب کاربردهای این روش برای کسب‌وکارها را بیان کنیم.

بازاریابی داده محور چیست؟

در اولین قدم بهتر است کمی بیشتر با بازاریابی داده محور آشنا شویم. این روش بازاریابی را با نام Data-Driven Marketing نیز می‌شناسند. همان‌طور که از نام این روش مشخص است، در آن با بهره‌گیری از داده‌های اساسی و مهم بازاریابی انجام می‌شود.

در روش‌های سنتی بازاریابی، براساس برخی داده‌های کلی تبلیغات انجام می‌شد. چنین موضوعی مشتریان کمی را جذب خود می‌کرد؛ زیرا نمی‌دانستیم مخاطب دقیقا چه نیازی دارد؛ اما در این روش به‌روز با کمک داده‌های دقیق و تحلیل آن‌ها، توانایی تبلیغ‌کردن دقیق برای نیازهای مخاطبین خود را خواهید داشت.

مزایای استفاده از بازاریابی داده محور برای کسب‌وکارها

شاید با خودتان فکر کنید که چرا باید بیشتر هزینه‌کرد و از بازاریابی داده محور بهره برد؟ باید گفت که این روش فوق‌العاده عالی و منحصربه‌فرد مزایایی دارد که در دیگر روش‌ها پیدا نمی‌کنید. از مهم‌ترین این روش‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد:

ایجاد شفافیت بیشتر در مورد مخاطب

یکی از مهم‌ترین مزایایی که با بهره‌گیری از این روش بازاریابی کسب می‌کنید، ایجاد شفافیت کامل در مورد مخاطبین است. فرقی نمی‌کند که چه کسب‌وکاری داشته باشید؛ در هرکدام از موارد باید آشنایی کاملی با مخاطب خود داشته باشید.

به‌طور مثال، باید بدانید که این مخاطب به چه محصولات و خدماتی نیاز داشته و چقدر می‌تواند برای آن هزینه کند. این موضوع در نهایت باعث ایجاد شفافیت‌شده و کمکی بزرگ در تبلیغات می‌کند. هرچه تبلیغ شما با پرسونای مخاطب نزدیک‌تر باشد، تأثیرگذاری آن نیز بهتر خواهد بود.

ایجاد ارتباط قوی با مشتریان بالقوه

نکته دیگری که دررابطه‌ با بازاریابی براساس داده وجود دارد این است که با استفاده از آن قادر به ایجاد ارتباط قوی با مشتریان بالقوه خواهید بود. این موضوع تنها در شرایطی ممکن است که از مشتری خود داده‌های کاملی داشته باشید.

پس‌از اینکه داده‌های مهم درباره مشتری یا مخاطب را جمع‌آوری کردید، می‌توانید مواردی مانند کمپین‌های تبلیغاتی راه‌اندازی کنید. این کمپین با انتظارات مخاطبین شما سازگار بوده و به‌شکلی مؤثر آن‌ها جذب خواهد کرد.

چه کاربردهایی برای بازاریابی داده محور وجود دارد؟

کاربردهای بازاریابی داده محور در کسب و کار

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید دررابطه ‌با بازاریابی داده محور بدانید این است که این روش فوق‌العاده عالی، کاربردهای بسیار زیادی را برای کسب‌وکارها دارد. از مهم‌ترین کاربردهای این روش بازاریابی باید به موارد زیر اشاره کرد:

هدف‌گرفتن مخاطب درست

کاربرد بسیار مهمی که با بهره‌گیری از این روش بازاریابی به‌دست می‌آورید، هدف‌گرفتن مخاطبین درست است. شاید این موضوع ذهن شما را هم درگیر خود کرده باشد که چرا شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ با صرف بودجه‌های کلان باز هم مشتریان کمی دریافت می‌کنند؟

باید گفت که هزینه بازاریابی و زحمتی که برای آن می‌کشید اهمیت کمی دارد؛ مهم‌ترین معیار در یک بازاریابی موفق، جمع‌آوری داده‌های مهم دررابطه ‌با مشتریان است. هرچه دانش بیشتری دررابطه‌با مشتری داشته باشید، بازاریابی شما هدفمندترشده و هزینه کمتری نیز برای شما خواهد داشت.

ارائه‌دادن محتوای مرتبط با مخاطب

کاربرد دیگری که بازاریابی Data-Driven به شما ارائه می‌دهد، آماده‌سازی و ارائه محتوای مناسب و مرتبط به مخاطب است. به‌قول‌معروف، بیشتر مردم از خواندن یا تفکر در محتوای غیرمرتبط با نیازها و علایقشان امتناع می‌کنند.

این یعنی اگر محتوای نامناسب و غیرمرتبط با مخاطبان خود تولید و منتشر کنید، تأثیر آن در بازاریابی بسیار محدود خواهد بود. برای این کار بایستی حتما از داده‌های مهم استفاده کنید. پایه اساسی تبلیغات خود را داده‌های مهم دررابطه‌با نیاز و پرسونای مخاطبین و مشتریان قرار دهید تا بیشترین تأثیر را دریافت کنید.

راحت‌تر کردن شخصی‌سازی

موضوع مهمی که باید در رابطه ‌با Data-Driven Marketing بدانید این است که این روش بازاریابی شخصی‌سازی را برای شما راحت‌تر می‌کند. این کاربرد برای کسب‌وکارهای بزرگ بسیار مهم و اساسی بوده و از هزینه‌های اجرایی کم می‌کند.

زمانی که این روش را پیاده‌سازی می‌کنید، باید داده‌هایی مانند زمان و شکل تعامل با مشتریان، سابقه خرید آن‌ها، علایق و نیازهای مشتریان و اطلاعات جمعیت‌شناختی را جمع‌آوری کنید. این‌گونه می‌توانید نسبت به نیاز مشتری، یک تبلیغ و محتوا فوق‌العاده مؤثر تولید کنید.

کمک به شناسایی بهترین کانال‌ها

همان‌طور که می‌دانید امروز کانال‌های تبلیغاتی بسیار زیادی برای بازاریابی وجود دارد. از کانال‌های ملی تلویزیون گرفته تا رسانه‌های سنتی، شبکه‌های اجتماعی همانند اینستاگرام، اکس (توییتر)، تلگرام، گوگل و اپلیکیشن‌های موبایلی.

هرکدام از این کانال‌های تبلیغاتی، مزایا و معایب خود را دارند. شما باید به‌عنوان یک تحلیل‌گر و بازاریاب حرفه‌ای، نسبت به نیاز کسب‌وکار و جمعیت مشتریان، یک شبکه را برای تبلیغ انتخاب کنید. به‌طور مثال، بهترین کانال برای تبلیغ طراحی سایت و برنامه‌نویسی، اینستاگرام و لینکدین هستند.

افزایش وفاداری مشتریان

شاید با خودتان فکر کنید که بیشترین تأثیر بازاریابی داده محور در کسب‌وکارها به چه شکلی انجام می‌شود؟ در پاسخ باید گفت که با پیاده‌سازی استراتژی‌های این روش، مشتریان شما وفادارشده و به کمک مشتریان جدید نیز کمک می‌کنند.

درصورتی‌که تبلیغ یا محتوای ارائه‌شده توسط شما به‌شکلی عالی با نیازهای یک مخاطب سازگار باشد، مخاطب به‌راحتی با آن ارتباط برقرار کرده و حس می‌کند که تمامی نیازهای آن قابل‌رفع هستند. به این شکل علاوه‌بر وفادار شدن مشتری، رضایت آن‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

چگونه از بازاریابی داده محور استفاده کنیم؟

کاربردهای بازاریابی داده محور در کسب و کار

سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه باید از این روش بازاریابی استفاده کنیم؟ مهم‌ترین نکته شرکت در دوره آنلاین تربیت مدیر بازاریابی: از مبانی تا داده محوری است. این دوره فوق‌العاده کاربردی از بهترین و کامل‌ترین دوره‌هایی است که شما را در بازاریابی و استفاده از داده‌های مهم کمک می‌کند.

باید بدانید که این دوره در موسسه آموزش عالی آزاد توسعه برگزار می‌شود. این مجموعه آموزشی، یکی از موسسه‌های بزرگی است که بیش از 15 سال در زمینه آموزش‌های مختلف فعالیت می‌کند. دوره‌های این موسسه بسیار حرفه‌ای بوده و از بهترین اساتید باتجربه در دوره‌ها بهره می‌برند. به همین دلیل است که امروز نزدیک به 15هزار دانشجو در دوره‌های آن شرکت می‌کنند.

جمع‌بندی

باید گفت که بازاریابی داده محور یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین روش‌هایی است که برای مارکتینگ وجود دارد. این روش فوق‌العاده مؤثر را می‌توان یک روش نسبتا جدید و مدرن دانست. خلاف روش‌های سنتی که از اطلاعات کلی برای تولید محتوا و تبلیغ استفاده می‌کردند، در این روش از اطلاعات دقیق استفاده می‌کنند. بهره‌گیری از اطلاعات دقیق در مارکتینگ داده محور، موجب می‌شود تا مزایای بسیار زیادی را کسب کنید.

مهم‌ترین مزایا و کاربردهای این روش برای کسب‌وکارها را باهم در این مطلب بررسی کردیم. برای یادگیری مهارت‌های این روش مارکتینگ، می‌توانید در دوره‌های آموزشی موسسه توسعه شرکت کنید. با شرکت در این دوره‌ها، مهم‌ترین نکات در رابطه با مارکتینگ داده محور را درک کرده و قابلیت استفاده از آن‌ها در پروژه‌های گوناگون را دارید.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت کیا اپتیما، اسپورتیج و سراتو در بازار ایران + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

سقوط هلیکوپتر کاروان رئیس جمهور در جلفا

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خبر مهم و جدید درباره سقوط بالگرد رئیسی

وضعیت سلامتی رئیسی پس از سقوط بالگرد

فیلم/صداوسیما سقوط هلی‌کوپتر رئیسی را تایید کرد

علت سقوط بالگرد رئیسی مشخص شد

نحوه صحیح تعویض دنده خودرو چگونه است؟

فیلم/رئیسی یک ساعت قبل از سانحه

جزئیات جدید از حادثه سقوط بالگرد رئیسی

آخرین استوری یکی از همراهان رئیسی+ عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/پخش نذری در میدان ولیعصر برای سلامتی رئیسی

چرایی رشد قیمت دلار پس از حادثه بالگرد رئیس جمهور/ دلار در این صورت، ارزان نمی‌شود

کامبک عجیبی که رئال مادرید خورد

اعزام پهپادهای بایراکدار و آکینجی ترکیه به ایران

معاون وزیر خارجه: دو بار با آل هاشم (سرنشین هلی کوپتر رئیس‌جمهور) تماس برقرار شده

محل احتمالی سقوط بالگرد رئیس جمهور شناسایی شد

پوشش خبرساز مجریان صداوسیما در شب تولد امام رضا(ع)

اظهار نگرانی سیدمحمد خاتمی برای حال رئیس‌جمهور

هلال احمر: گزارشاتی مبنی بر تماس از افراد حاضر در بالگرد رئیس جمهور داشتیم

عکس/درخواست صفحه اینستاگرام رئیسی از مردم بعد از سانحه بالگرد

اطلاعیه جدید هلال‌احمر درباره حادثه بالگرد

واکنش روحانی به وقوع سانحه برای بالگرد رئیسی

میدان نشان می‌دهد تا ۲ یا ۳ ساعت آینده به خبر قطعی می رسیم

عکس/ کلاه سبز‌های نوهد وارد عملیات تجسس شدند

نخستین واکنش رهبر انقلاب به سانحه بالگرد رئیسی

لاریجانی برای سلامتی رئیسی، دست به دعا شد

توییت خبرساز بهادری‌جهرمی درباره سانحه بالگرد رئیسی

علت سقوط بالگرد رئیسی مشخص شد

تکذیب خبر فوت آیت الله مظاهری توسط فرزندش

نیروهای امداد در یک قدمی سانحه بالگرد رئیسی

بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟

تسنیم: در محل حادثه برای بالگرد رئیسی تخته سنگ‌های عظیمی با ارتفاع بیش از ۷۰ متر پشت به پشت هم قرار دارند

کار برای جستجوی بالگرد حامل رئیسی دشوار شد

خبر مهم و جدید درباره سقوط بالگرد رئیسی

صدا و سیما: آخرین مکانی که جی پی اس بالگرد رئیس جمهور فعال بوده در نزدیک معدن مس سونگون بوده

آخرین اخبار از سانحه بالگرد حامل رییس جمهور/ عزیمت ۴۰ تیم واکنش سریع +عکس و فیلم

امکان وکالتی کردن حساب مشتریان بانک ملی ایران برای ثبت سفارش خرید خودروهای برقی

عکس/مه سنگین در تصاویر پشت سر خبرنگارِ حاضر در محل حادثه بالگرد

عکس/تصویری از جلسه تجسس و نجات بالگرد رئیسی

تصویری از منطقه‌ای که هلی‌کوپتر رئیسی در آن سقوط کرد

فیلم/رئیسی یک ساعت قبل از سانحه

استوری معاون هلال احمر که بیش از دو ساعت پیش منتشر شده

اعزام سگ‌های زنده‌یاب به محل حادثه بالگرد رئیسی

آخرین استوری یکی از همراهان رئیسی+ عکس

تصاویری از همراهان ابراهیم رئیسی در حادثه بالگرد

توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رئیسی + فیلم

وضعیت سلامتی رئیسی پس از سقوط بالگرد

جنگل دیزمار، محل دقیق‌تر وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیسی در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا

فیلم/صداوسیما سقوط هلی‌کوپتر رئیسی را تایید کرد

هرگز ناشتا شیر نخورید

افزایش آمار جراحی‌های زیبایی در ایران

فیلم/شرایط سخت آب و هوایی در محل سانحه بالگرد رئیسی

الهام علی اف در ایران چه می‌کند؟

اولین واکنش نماینده مجلس به وقوع حادثه برای بالگرد رئیسی

جزئیات جدید از حادثه سقوط بالگرد رئیسی

تلاش گسترده نیروهای امدادی برای جستجوی بالگرد رئیسی

عکس جذاب هازال کایا بازیگر سریال عشق ممنوع

فیلم/ خبر‌های تایید نشده از وقوع سانحه برای بالگرد رئیسی

عکس/ زیر نویس شبکه خبر درباره فرود سخت بالگرد حامل رئیسی

پشت پرده ویدئوی اخیر علی شمخانی چه بود؟