تاریخ انتشار: ۰۷:۰۷ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد:

تتر چیست و چرا جای دلار را در ایران گرفته است؟

ارز‌های رمزنگاری شده مانند بیت کوین و اتریوم اغلب با هدف خاصی طراحی شده‌اند. تتر که معمولاً به آن USDT نیز گفته می‌شود، از این قاعده مستثنی نیست. تتر یک ارز دیجیتال است که برای معامله دقیقاً با ۱ دلار آمریکا در هر زمان طراحی شده است.

تتر چیست؟

اقتصاد۲۴ شیوا سپهری: اگرچه بازار کریپتوکارنسی به دلیل به دست آوردن یا از دست دادن یک روزه ۱۰ تا ۳۰ درصد از ارزش خود بدنام است، تتر دقیقا برعکس عمل می‌کند. از نظر طراحی، توکن علاوه بر اینکه ارزش آن به دلار وابسته است، هیچ کاربرد دیگری ندارد. در واقع، تتر اولین توکنی بود که عنوان یک ارز دیجیتال پایدار یا به اختصار استیبل کوین را به دست آورد. در بخش‌های بعدی این مقاله، بررسی می‌کنیم که تتر چگونه کار می‌کند، چرا محبوبیت آن افزایش یافته است و چه زمانی می‌توانید از یک استیبل کوین به‌جای دلار آمریکا استفاده کنید.

اصول اولیه درباره تتر

قبل از اینکه بفهمیم تتر چگونه کار می‌کند، در اینجا چند اصطلاح رایج در صنعت ارز‌های دیجیتال و معنای آن‌ها آورده شده است:

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین یک توکن ارز دیجیتال است که برای حفظ پیوند یک به یک با یک با دارایی خاص یا ارز فیات طراحی شده است. به عنوان مثال، یک استیبل کوین که دلار آمریکا را ردیابی می‌کند، همیشه با با قیمت ۱ دلار معامله می‌شود. نوسانات قیمت استیبل کوین در صورتی که اصلاً اتفاق بیفتد نادر است.

بلاک چین چیست؟

در زمینه ارز‌های دیجیتال، بلاک چین اساساً دفتر کل تراکنش‌هایی است که در سراسر رایانه‌ها در سراسر جهان توزیع می‌شود. برخی از بلاک چین‌ها مانند اتریوم، به کاربران اجازه می‌دهند تا داده‌ها را به هر تراکنش متصل کنند. از آنجایی که داده‌های تراکنش پس از ثبت هرگز قابل تغییر نیستند، توسعه دهندگان می‌توانند کل برنامه‌ها یا توکن‌ها را در بالای این بلاک چین‌های موجود ایجاد کنند.

تمرکززدایی در ارز‌های دیجیتال

اغلب می‌شنوید که ارز‌های دیجیتال مانند بیت کوین به عنوان ارز غیرمتمرکز توصیف می‌شوند. این اصطلاح اساساً به این معنی است که ارز دیجیتال مورد نظر توسط یک نهاد منفرد مانند یک دولت کنترل نمی‌شود. درعوض، شبکه توسط کاربران منفرد اداره می‌شود و اطمینان حاصل می‌شود که هیچ حزب یا گروهی نمی‌تواند کنترل آن را به دست بگیرد.

تتر چگونه کار می‌کند؟

در دنیای معاملات ارز‌های دیجیتال بسیار نوسان، توکن‌هایی مانند تتر یک واحد حساب آشنا را ارائه می‌دهند که با اکوسیستم ارز دیجیتال نیز سازگار است. این بدان معناست که مانند هر ارز دیجیتال دیگر، USDT را می‌توان در کیف پول‌های نرم افزاری ذخیره کرد و برای کالا‌ها و خدمات از آن استفاده کرد. تتر را می‌توان بین افراد منتقل کرد و تقریباً در هر سناریویی که از اشکال دیگر پول استفاده می‌کنید، کاربرد دارد.

تتر که در سال ۲۰۱۴ تحت عنوان "Realcoin" راه اندازی شد، اولین استیبل کوین جهان بود. توسعه دهندگان آن ایده داشتن یک ارز دیجیتالی شبیه بیت کوین را که نوسان قیمتی نداشته باشد در نظر داشتند. مهمترین ویژگی آن این شامل ویژگی‌هایی مانند معاملات بدون مرز و امکان تجارت بدون دخالت شخص ثالث است. تتر اساساً یک ارز دیجیتال بسیار ساده است. توسعه دهندگان Tether به جای توسعه شبکه بلاک چین، تصمیم گرفته‌اند از بلاک چین بیت کوین به عنوان پایه اساسی استفاده کنند. تتر‌ها در بلاک چین بیت کوین وجود دارد.

به زبان ساده، تتر توسط یک ذخیره مرکزی پشتیبانی می‌شود که حاوی دارایی‌هایی برای پشتیبان گیری از ارزش هر توکن است. این جفت شدن یک به یک چیزی است که از کاهش یا افزایش قیمت Tether در بازار آزاد جلوگیری می‌کند. در ساده‌ترین شکل، ذخیره استیبل کوین می‌تواند یک حساب بانکی باشد که در آن پول نقد واقعی به عنوان وثیقه برای توکن‌های صادر شده نگهداری می‌شود. با این حال، تا ژوئن ۲۰۲۱، ۶۲ میلیارد توکن USDT در گردش است. به طور طبیعی، نمی‌توان انتظار داشت که ذخایر تتر ۶۲ میلیارد دلار پول نقد داشته باشد. حتی اپل، یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان، حدود ۲۰۰ میلیارد دلار نقدینگی نقدی دارد. در عوض، ذخایر تتر فقط شامل درصد کمی از پول نقد است، در حالی که بقیه اوراق تجاری، اسناد خزانه یا سایر سرمایه گذاری‌ها هستند. در تئوری، هر دارنده USDT می‌تواند درخواست بازخرید توکن‌های خود را در برابر دلار واقعی کند. با این حال، در عمل، توکن‌ها فقط توسط صرافی‌های بزرگ ارز‌های دیجیتال خریداری و بازخرید می‌شوند. به گزارش اقتصاد۲۴ ارزش این تراکنش‌ها معمولاً میلیون‌ها دلار است، بنابراین انتظار می‌رود که کاربران نهایی توکن‌های خود را در این صرافی‌ها بخرند و بفروشند.


بیشتر بخوانید: لایت کوین چیست؟


به طور خلاصه، استیبل کوین‌ها برخلاف ارز‌های دیجیتال سنتی هستند، زیرا ماهیت آن‌ها سوداگرانه نیستند. با اعمال مفهوم ذخیره یک به یک آن‌ها ذاتاً پایدار و در برابر نوسانات قیمت مقاوم هستند. با این حال، مطمئناً خطری برای نگهداری تتر یا هر استیبل کوین دیگری وجود دارد. اگر دارایی‌های ذخیره ناکافی باشند یا وجود نداشته باشند، پیوند در برابر دلار آمریکا ممکن است از بین برود.

تتر، یک کلاس منحصر به فرد از ارز‌های دیجیتال چیست؟

اگرچه تتر مانند هر ارز دیجیتال دیگری عمل می‌کند، اما از نظر فلسفی بر خلاف اکثر ارز‌های دیجیتال موجود در بازار امروز است. این به این دلیل است که توسط یک موجودیت منفرد پشتیبانی و کنترل می‌شود که آن را بسیار متمرکز می‌کند. Tether Limited، شرکتی که این ارز دیجیتال را ایجاد کرده است، همچنین به دلیل عدم شفافیت در موارد متعدد مورد انتقاد قرار گرفته است. با این حال، در ظاهر، تتر دارای ویژگی‌های هر ارز دیجیتال سنتی است. همانطور که قبلا ذکر شد، توکن‌های تتر بر روی بلاک چین‌های موجود صادر می‌شوند. در واقع USDT در طول سال‌ها بر روی هشت پلتفرم مختلف بلاک چین از جمله بیت‌کوین، اتریوم و ترون منتشر شده است.

تتر چیست؟

در نتیجه، کم و بیش می‌توانید امنیت رمزنگاری تتر را بدیهی بدانید، زیرا خود توکن‌ها نمی‌توانند تقلبی یا هک شوند. اکثر توکن‌های USDT اکنون بر روی بلاک چین اتریوم وجود دارند که به طور جهانی امن و مقاوم در برابر دستکاری تلقی می‌شود. با این حال، آنچه بسیار کمتر مشخص است، ادعای شرکت تتر لیمیتد مبنی بر داشتن ذخایر دلاری کافی برای هر توکن USDT است که تا به امروز منتشر کرده است. جنبش کریپتوکارنسی بر پایه‌های عدم تمرکز و عدم اعتماد بنا شده است. با این حال، تتر نقطه مقابل این ایدئولوژی‌ها است، زیرا یک نهاد غیرشفاف آن را کنترل می‌کند. علاوه بر این، حتی بدون خطرات ذکر شده، اقدامات شرکت تتر لیمیتد تنها در طول سال‌ها باعث بحث‌برانگیزتر شدن استیبل کوین شده است. 

چگونه تتر به یک استیبل کوین واقعی تبدیل شد؟

یک مورد استفاده محبوب برای استیبل کوین‌ها شامل تجارت ارز‌های دیجیتال است. اگر نیاز دارید بیت کوین یا آلت کوین خود را در طول یک سقوط نقد کنید، استیبل کوین‌هایی مانند تتر جایگزینی سریع و پایدار برای دلار آمریکا ارائه می‌کنند. با تتر، لازم نیست به نقل و انتقالات بانکی کند و گران قیمت تکیه کنید. علیرغم کاستی‌هایی که دارد، تتر توانسته صنعت تجارت جهانی ارز‌های دیجیتال را ساده کند. به طور خاص، نقدینگی را در بسیاری از مبادلات ارز‌های دیجیتال بهبود بخشید. این امر به ویژه در پلتفرم‌های بین المللی مانند بایننس که به معامله گران ده‌ها کشور ارائه می‌دهد، مفید است. با استفاده از جفت‌های معاملاتی مبتنی بر USDT، صرافی‌ها مجبور به ایجاد بازار جدید فیات خاص برای هر ارز دیجیتال نیستند. با این حال، تتر تنها استیبل کوین موجود نیست. در واقع، صد‌ها توکن دیجیتالی وجود دارد که به دلار آمریکا، یورو یا برخی ارز‌های فیات دیگر متصل هستند. همه آن‌ها عملکرد اساسی یکسانی را ارائه می‌دهند، پس چرا تتر به رشد خود ادامه می‌دهد در حالی که اکثر رقبای آن راکد باقی می‌مانند؟ پاسخ نسبتاً سرراست است. مشابه بیت کوین، تتر از مزیت بی‌نظیری برخوردار است. این توکن بیش از نیم دهه در این مرحله وجود داشته است، به این معنی که تقریباً همه آن را می‌شناسند و مایلند آن را در ازای سایر ارز‌های دیجیتال معامله کنند.

آیا باید از تتر استفاده کرد؟

بیش از ۶۰ میلیارد دلار تتر در حال حاضر در گردش وجود دارد. تتر یکی از با ارزش‌ترین ارز‌های دیجیتال در جهان است. حتی با وجود جایگزین‌ها، اکثر معامله‌گران ارز دیجیتال حداقل در حال حاضر به تتر پایبند هستند. اگر یک معامله گر ارز‌های دیجیتال هستید، به احتمال زیاد هیچ گزینه‌ای جز معامله با تتر نخواهید داشت، مگر اینکه صرافی نقدینگی کافی برای ارز فیات شما داشته باشد. علاوه بر این، اکثر صرافی‌های پرمخاطب هنوز از سایر استیبل کوین‌ها پشتیبانی محدودی دارند. تتر در سال‌های اخیر توانسته است به جز چند مورد نادر، پیوند یک به یک خود را با دلار آمریکا حفظ کند. این بدان معنی است که معامله گران و صرافی‌ها هیچ دلیل عملی برای تغییر به یک استیبل کوین متفاوت نداشته اند.

با این حال، استیبل کوین‌های جایگزین مانند USD (USDC) و (DAI) اخیراً محبوبیت خود را آغاز کرده‌اند. به‌ویژه در پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز مانند Uniswap. علاوه بر این، سرمایه گذاران نهادی و معتبر احتمالا به سمت استیبل کوین‌های معتبرتر جذب خواهند شد. در حالی که تتر احتمالاً در سال‌های آینده رواج خواهد داشت، اما ممکن است تسلط قریب به اتفاق آن در نهایت کاهش یابد.

تتر را می‌توان تقریباً در هر صرافی ارز دیجیتال خریداری کرد. با این حال، قبل از خرید، به خاطر داشته باشید که توکن‌های USDT بیمه نیستند. اگر یک صرافی ارز دیجیتال توکن‌های شما را در اثر هک از دست بدهد یا تتر یک شبه پیوند خود را از دست بدهد، پول شما به طور غیرقابل برگشتی از دست خواهد رفت. برای این منظور، قبل از خرید، دقت لازم را انجام دهید.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
سید مرادی
0
0
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
بنی‌آدم اعضای یک‌پیکرند
که در آفرینش زیک گوهرند
چو عضوی به‌درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی‌غمی
نشاید که نامت نهند آدمی
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسر امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ قالیباف همه جا با سیسمونی شناخته شد

عکس/ خانواده شهید تندگویان حمایت از قالیباف را تکذیب کرد

عکس/ پاسخ تند مشاور وزیر روحانی به سخنان قاضی زاده هاشمی

عکس/ یادآوری به قاضی زاده هاشمی؛ شلیک گاز اشک آور به تجمع جانبازان

عکس / واکنش خبرنگاران به وعده‌های خیالی و توهمی زاکانی و قاضی زا‌ده هاشمی

عکس/ دروغ دوباره سعید جلیلی درباره صادرات نفت ایران

عکس/بازیگرانی که در فصل جدید پایتخت حذف شدند

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پوششی‌ترین کاندیداها، نجومی‌ترین وعده‌ها را دادند/ سعید جلیلی در حالی از یک جهان فرصت حرف می‌زند که خودش مدام فرصت سوزی کرد

فیلم/تبلیغ متفاوت حسن آقامیری برای مسعود پزشکیان

فیلم/هوادار پزشکیان در خیابان های مشهد

اطلاعیه کمیته نهاد‌های مالی ستاد دکتر پزشکیان در خصوص صنعت بانکداری

معرفی جنگنده Su-۳۵ و ویژگی‌های خارق‌العاده آن

زمان تعویض تسمه تایم خودرو

کاهش قیمت نفت معکوس شد

مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر در تهران

عکس/دیدار مسعود پزشکیان با حسن روحانی

جزییات جدید فساد در فوتبال؛ مدیرعامل یک تیم لیگ برتری چند میلیارد گرفت تا تیمش بازنده شود!

گزارش بورس امروز چهارشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۳

ریزش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت طلا

فیلم/فقر خشن سهم مردم از ۶۷ میلیارد بشکه نفت

ورود بازارساز به بازار ارز

چه کسانی واردات واکسن را متوقف کردند؟

دریافت مدارک فیزیکی در ارادات از این تاریخ متوقف می‌شود

صرافی ارزپلاس، تجربه‌ای مطمئن و راحت از دنیای ارزهای دیجیتال

فیلم / درخواست عجیب یک شهروند کرمانی از سعید جلیلی

فیلم / پخش دفاعیه عباس اخوندی از صداوسیما

قیمت جدید گوشت اعلام شد

فیلم/ حضور نسل زد در ستادهای پزشکیان

فیلم/ سرنوشت میکروفون دکتر فاضلی چه شد؟

پزشکیان همچنان پیشتاز است

۳ روش برای صرفه‌جویی در هزینه سفر به مشهد در تعطیلات

فیلم/فریاد یاحسین میرحسین حامیان پزشکیان این بار در مشهد

پیش شماره ۰۹۱۶ مال کجاست؟

فیلم/پاسخ جالب یه مادر شهید به رئیس ستاد قالیباف: به پزشکیان رای می دهم

شرایط سرمایه گذاری در آمریکا چیست؟

فوری / پیام ویدئویی حسن روحانی در حمایت از پزشکیان

پژمان بازغی تولد نفس را اینگونه تبریک گفت +عکس

انس جهانی طلا کم رمق شد

سنگ تمام فیفا برای علیرضا بیرانوند + عکس

فیلم/اولین ویدئو ضبط شده از استاد شجریان در تلویزیون

عکس/استایل زیبای بهاره افشاری در پست جدیدش

عادل فردوسی‌پور: کاش می‌گفتم چه بلا‌هایی سرم آوردند!

فیلم/ مسعود پزشکیان بر سر مزار رئیسی

چرا فروش طلای دست دوم ممنوع شد؟

فیلم/تمجید پزشکیان از خاتمی در یزد

عکس/ ظریف در قزوین کولاک کرد

فیلم/آخرین آمار از مصدومان و مفقودین سیل سوادکوه

فیلم/ گرمای هوا و آب شدن علائم راهنمایی ورانندگی!

بیش از ۱۳۰۰ نفر در حج امسال جان باختند

شیوع تب دنگی در ایران؛ ۹۰ ایرانی مبتلا شدند

عکس/همه مداحان پشت قالیباف درآمدند غیر از یک نفر!

فیلم/حمایت مردم یزد از پزشکیان با شعار یا حسین میرحسین

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۶ تیر ۱۴۰۳

سعید جلیلی و باقر قالیباف در خانه محسن رضایی چه می کنند؟

رد پای افغانستانی‌ها در وعده‌های انتخاباتی نامزد‌های ریاست جمهوری

فیلم/استقبال کودک مشهدی از پزشکیان به سبک کیان پیرفلک

اجرای تعیین سقف اجاره بها از امروز