تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

داستان نجات پژو ۲۰۶

شرکت پژو، قطعات خودرویی نظیر پژو ۲۰۶ را به صورت پکیج و به هم پیوسته به ایران صادر می‌کرد و امکان آن نبود که بتوان یک قطعه از این مجموعه را به صورت مجزا تولید کرد. در نتیجه یا باید کل قطعات آن پکیج مجدداً تولید یا از همان قطعات استفاده می‌شد.

داستان نجات پژو ۲۰۶

اقتصاد۲۴- خودروسازان بزرگ ایرانی در سال‌های دهه ۷۰ و ۸۰، شمسی روز‌هایی طلایی را پشت‌سر می‌گذاشتند و در همکاری با شرکای خارجی به تولید خودرو‌هایی نظیر پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵، زانتیا، رونیز، ماکسیما، ریو سرگرم بودند. سمند به‌عنوان یک محصول داخلی در همین دوران به تولید انبوه رسید، اما این روز‌های طلایی ناگهان به پایان رسید.

با آغاز زمزمه تحریم‌ها و فشار‌های خارجی در ابتدای دهه ۱۳۹۰، شاهد خروج سریع و غیرحرفه‌ای شرکای فرانسوی، ژاپنی و کره‌ای، از بازار ایران بودیم. خودروسازان ایرانی با بحرانی بزرگ روبرو شدند، چون تنها بخش کوچکی از قطعات خودرو در ایران تولید می‌شد تامین سایر قطعات، به ویژه قطعات برقی و الکترونیکی خودرو، به شرکای خارجی وابسته بودند. در نتیجه تولید برخی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین خودرو‌های آن زمان مثل زانتیا یا ماکسیما، برای همیشه متوقف شد. تنها پژو ۲۰۶ توانست جان سالم به‌در ببرد.

خودرو پژو ۲۰۶ یکی از خودرو‌های محبوب و موفق در ایران است که می‌توانست سرنوشتی مشابه زانتیا و ماکسیما داشته باشد. ایرانخودرو تنها بخشی از قطعات این خودرو را در داخل تولید می‌کرد و برای تولید بخش بزرگی از قطعات این خودرو، با چالشی جدی روبرو بود.
پژو فرانسه به واسطه تحریم‌ها از فروش قطعات خود به ایرانخودرو شانه خالی کرد و انبار‌ها به سرعت از قطعه خالی می‌شدند. نزدیک ۱۳ سال از آن روز‌ها می‌گذرد، اما ایرانخودرو هنوز به تولید خودرو پژو ۲۰۶ و برادر کوچکترش، پژو ۲۰۷ ادامه می‌دهد و در عین حال خودروی ایرانی رانا را روی خط تولید دارد. پرسش اینجا است که به رغم تحریم‌های شدید و بدعهدی شرکای فرانسوی، ایران خودرو چگونه هنوز می‌تواند خطوط تولید این خودرو‌ها را فعال نگاه دارد؟

قطعه‌سازی که به یاری خودروساز شتافت

قطعه‌سازان ایرانی، پیش از آغاز تحریم‌ها بخشی از قطعات خطط تولید خودرو‌هایی نظیر پژو ۲۰۶ را تامین می‌کردند. با این حال تعداد قابل توجهی از این قطعات همچنان از طریق شریک فرانسوی تامین می‌شدند. این شراکت اگرچه مفید بود، اما نمی‌توانست بدون ایراد باشد.
قطعات یدکی پژو ۲۰۶ از نوع فرانسوی گران بودند و علاوه بر آن مشتریان معمولا برای دریافت قطعات ناچار می‌شدند ماه‌ها صبر پیشه کنند تا پژو، قطعات یدکی مورد نیازشان را برای ایرانخودرو بفرستد. نکته دیگر آن بود که به‌خاطر طراحی خاص خودروساز فرانسوی، گاهی خرابی یک قطعه کوچک، باعث می‌شد مشتری مجبور شود مجموعه‌ای از قطعات به‌هم وابسته را به صورت کلی تعویض کند، مسئله‌ای که هزینه‌ای گزاف برای مشتریان در پی داشت. مشکلاتی که امروزه برای مشتریان مونتاژکاران چینی هم برقرار است.

شرکت پژو، قطعات خودرویی نظیر پژو ۲۰۶ را به صورت پکیج و به هم پیوسته به ایران صادر می‌کرد و امکان آن نبود که بتوان یک قطعه از این مجموعه را به صورت مجزا تولید کرد. در نتیجه یا باید کل قطعات آن پکیج مجدداً تولید یا از همان قطعات استفاده می‌شد. به همین دلیل در تمام سال‌های پیش از تحریم، اگرچه بخش‌هایی مانند بدنه خودرو پژو ۲۰۶، داخلی‌سازی شده بود، اما برخی قطعات به ویژه قطعات برقی و الکترونیکی به دلیل پیچیدگی بالا و بی‌میلی و همراهی شرکت فرانسوی، داخلی‌سازی نشدند.

وجود این نقص‌ها و مشکلات شرکت کروز را به فکر انداخت، ماه‌ها پیش از آغاز تحریم‌ها، با صرف منابع مالی و حمایت از تیم‌های تحقیق و نوآوری و خودکفایی، تلاش خود را برای داخلی‌سازی قطعات آغاز کند. ابتدای راه، هنوز مشتری در کار نبود و ممکن بود قطعه‌ای که داخلی‌سازی می‌شود، هرگز فرصت انبوه‌سازی پیدا نکند. با این حال مدیران کروز اعتقاد داشتند دستیابی به دانش تولید قطعات پیچیده در داخل، ارزش سرمایه‌گذاری مالی و انسانی کلان را دارد.


بیشتر بخوانید: گره کار واردات خودرو کجاست و چرا کسی کارکرده‌ها را دوست ندارد؟


شرکت کروز با سرعت کار داخلی‌سازی قطعات پژو ۲۰۶ را پیش برد. ابتدا یک سری از شبکه‌های الکترونیکی را به صورت محدود برای شرکت ایران‌خودرو تولید کرد و پس از حدود هفت ماه کار منسجم و متمرکز، بخش دیگری از این قطعات طراحی و داخلی‌سازی شدند. برآورد اولیه نشان می‌داد کار ساخت و تولید قطعات جدید ممکن است بین هشت ماه تا یک سال به طول بیانجامد و خطوط تولید خودرو پژو ۲۰۶، با خطر توقف مواجه شوند، اما متخصصان شرکت کروز با حدود شش ماه کار فشرده، به نتیجه مورد نظر رسیدند و توانستند بخش بزرگی از قطعات پژو ۲۰۶ را داخلی‌سازی کنند.

قطعات ایرانی، تامین نیاز ایرانی

ثمره داخلی‌سازی قطعات خودروی پژو ۲۰۶، علاوه بر نجات یک خط تولید، کاهش چشمگیر قیمت قطعات بود. در عین حال داخلی‌سازی شبکه برق و الکترونیک خودرو پژو ۲۰۶ باعث شد دانش این بخش از صنعت قطعه‌سازی، بومی شود. در نتیجه بسیاری از امکانات جدید طراحی و به این خودرو افزوده شدند. نصب دزدگیر و قفل مرکزی از مبدا کارخانه در تمامی خودروها، برنامه‌ریزی زمان خاموش و روشن شدن چراغ‌ها و جلو آمپر و ده‌ها امکان جدید در انواع دیگر خودرو‌های در حال تولید، حاصل کسب همین دانش بود. با این اقدام یک پلتفرم برق و الکترونیک داخلی و پیشرفته راه‌اندازی شد که در نتیجه آن خودرو‌هایی نظیر رانا، سمند، انواع پژو و مانند نیز از این نظر خودکفا شدند. سایر شرکت‌های داخلی همین راه را در پیش گرفتند و رقابت بر سر تولید شبکه‌های برق، شدت گرفت.

قطعه‌سازی کروز، به همین دستاورد بسنده نکرد. در حالی که مهندسان تمام تلاش خود را به کار بستند تا با رفع نواقص و ایرادات، ظرف کمتر از یکسال، سطح کیفی محصولات تولیدی خود را به استاندارد‌های جهانی برسانند، با کار و تلاش بیشتر، دانش فنی تولید ACU و ECU به شکل بومی فراهم شد. بقیه قطعه‌سازان و خودروسازان با حرکت در مسیر داخلی‌سازی قطعات پیچیده برقی و الکترونیکی، به جایی برسیدند که امروز کشور از واردات بسیاری از قطعات بی‌نیاز شود و همزمان کارخانه‌های ایرانی قطعاتی با کیفیت جهانی تولید کنند. کاهش قیمت قطعات، رفع سریع کمبودها، پشتیبانی بهتر از محصولات و افزایش چشمگیر سطح اشتغال آفرینی، از جمله دیگر دستاورد‌های داخلی‌سازی قطعات پژو ۲۰۶ بود.

این تجربه نشان داد که اگر خودروسازان ایرانی، به جای اصرار بر همکاری با شرکت‌های خارجی، فرصت تلاش را به قطعه‌سازان ایرانی می‌دادند، امکان داشت اکنون خودرو‌های ملی بهتری تولید می‌کردیم و در عین حال خطوط تولید بسیاری از خودرو‌های خوب و با کیفیت خارجی متوقف نمی‌شدند. مسئله‌ای که می‌تواند درسی برای آینده باشد.

منبع: فرارو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ افشاگری احمدی‌نژاد درباره نقش جلیلی در قرارداد کرسنت

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

فیلم/رئیس ستاد مردمی کل کشور قالیباف به ستاد پزشکیان پیوست

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ کانال وابسته به رائفی پور حمایت از جلیلی را تکذیب کرد

عکس/ دوئل پزشکیان و جلیلی در راند دوم

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/درخواست روحانی از مردم: به سلطان قطعنامه‌ها رأی ندهید

عکس/خودنمایی محمدرضا گلزار با ست نارنجی اش در باشگاه

اینفوگرافی/موضع جلیلی و پزشکیان درباره مذاکرات و تحریم‌ها در مناظره اول

صدای علیرضا قربانی در تخت جمشید پیچید

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/FATF (اف‌ای تی اف) چیست؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

خطر رژه جریان رادیکال انقلابی بیخ گوش ایران!/ بررسی رویکرد سعید جلیلی و ولی نعمتان او در جبهه پایداری از منظر اجتماعی و اقتصادی

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش بینی بورس امروز ۱۳ خرداد ۱۴۰۳

آماده باش دلار برای عصر شنبه بعد از انتخابات/ فرمانده اقتصادی ستاد پزشکیان اقتصاد دوران خاتمی را احیا می‌کند؟

پزشکیان: واردات خودرو را آزاد می‌کنم

آذری جهرمی: امشب، چون پوششی‌ها نبودند، آقای مجری زحمت آن‌ها را می‌کشید

آمار خلاف واقع سعید جلیلی درباره تورم در مناظره زنده

کنایه معنادار پزشکیان به جلیلی: کارشناس شما می‌گوید بین لندکروز و ۴۰۵ هیچ فرقی نیست

اعتراض سعید جلیلی به حدیث و آیه خواندن پزشکیان در مناظره

عکس/صداوسیما بی‌طرف باش!

صداوسیما به‌خاطر مناظره امشب متهم شد!

دفاع جلیلی از مهاجمان به سفارت عربستان

عکس/کنایه تند یک اقتصاددان به سعید جلیلی: دروغ ممنوع!

 بیانیه مجمع مدرسین حوزه علمیه قم درباره اعزام طلاب برای جهاد تبیین: اخبار رسیده حاکیست اعزام‌ برای تبلیغ یک کاندیدا و تخریب کاندیدای دیگر است

سعید جلیلی: برنامه دارم که آمریکا را از تحریم کردن پشیمان کنم

پزشکیان خطاب به جلیلی: آدم‌های «حکومت در سایه» به سفارت انگلیس و سعودی حمله کردند

طعنه‌های سنگین پزشکیان به جلیلی و دولت سایه

گاف جنجالی سعید جلیلی در مناظره با پزشکیان

عکس/قابی از خنده‌های عصبی جلیلی در مناظره امشب

پزشکیان: جلیلی عدد و رقم بلد نیست

پزشکیان:‌ای مردم! در دوره خاتمی زندگیتان بهتر بود یا در دوره رئیسی؟

یک خبر جنجالی درباره رای ندادن قالیباف به جلیلی

پیام پزشکیان به هواداران قبل از رفتن به مناظره دوم

فیلم/آغاز مرحله دوم اخراج اجباری پناهندگان افغانستانی از پاکستان

فیلم/سخنرانی ظریف در مشهد به تشنج کشیده شد

عکس/گوشی آمریکایی قالیباف سوژه شد

اینفوگرافی/اف‌ای تی اف چیست؟

لندکروز در ایران ۴۰ میلیارد در امارات ۴ میلیارد تومان!

فیلم/روایت مدیرعامل سابق یک مرکزنظرسنجی از ریزش رای قالیباف بعد از مصاحبه دخترش!

فیلم/درخواست روحانی از مردم: به سلطان قطعنامه‌ها رأی ندهید

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳

آخرین شایعه درباره انتقال پورحمیدی به پرسپولیس

عکسی از ستاد لاکچری جلیلی که پُربازتاب شد

عکس/پیامک امروز پزشکیان به مردم

انتقال مرد سال آسیا به ایران تایید شد

فیلم/اشاره غیرمستقیم ظریف به همسر جلیلی پربازتاب شد

عکس/مسعود فراستی طرفداران جلیلی را سورپرایز کرد

فیلم/رئیس ستاد مردمی کل کشور قالیباف به ستاد پزشکیان پیوست

پیش بینی قیمت دلار فردا چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳

کاپیتان سپاهان قید استقلال را زد

سرپرست مدیریت شعبۀ استان مازندران بیمه سرمد معرفی شد

مدیر عامل بیمه سرمد در دیدار با مدیر شعب بانک صادرات استان آذربایجان غربی: تمام تلاش تیم مدیریتی بیمه سرمد، علاوه بر تثبیت رشد همه‌جانبه و حرکت بر مدار سودآوری، افزایش رضایت بیمه‌شدگان بوده است

ساختمان جدید مدیریت بیمه سرمد شعبۀ استان آذربایجان غربی افتتاح شد

رانت بلیت هواپیما به جیب چه کسانی می‌رود؟

خواص شگفت انگیز نوشیدن آب گرم برای بدن

چرا واردات نفت به آسیا کاهش یافت؟

تجاوز گروهی به دختر جوان در آپارتمان اجاره‌ای!

درباره بیماری وبا بیشتر بدانید