تاریخ انتشار: ۱۹:۲۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

عده‌ای از کارشناسان در حالی نوک پیکان انتقادات خود در زمینه ارزبری را به سوی خودروسازان خصوصی می‌گیرند که با کنار هم قرار دادن آمارها می‌توان دید ایران خودرو و سایپا نه تنها کارنامه درخشانی در زمینه استفاده از منابع و توانایی‌های داخلی ندارند، بلکه در حال تعمیم بهره‌وری پایین خود در سایر زمینه‌ها به منابع ارزی نیز هستند.

اخبار خودرو

اقتصاد۲۴- ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۴۹۰ میلیون دلار واردات داشته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته در حالی که تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد افت داشته است. این مورد برای سایپا هم صدق می‌کند؛ سایپا که در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد به تولیدات خود افزوده، با وارداتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۲۰ درصد ارز بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ مصرف کرده است!

به گزارش پرشین خودرو، حدود سه هفته از زمان انتشار لیست ۱۰۰ واردکننده نخست کشور توسط گمرک می‌گذرد، اما هنوز حرف و حدیث‌هایی درباره ارزبری صنایع مختلف مخصوصاً صنعت خودرو در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به گوش می‌رسد.

عده‌ای از کارشناسان در حالی نوک پیکان انتقادات خود در زمینه ارزبری را به سوی خودروسازان خصوصی می‌گیرند که با کنار هم قرار دادن آمار‌ها می‌توان دید ایران خودرو و سایپا نه تنها کارنامه درخشانی در زمینه استفاده از منابع و توانایی‌های داخلی ندارند، بلکه در حال تعمیم بهره‌وری پایین خود در سایر زمینه‌ها به منابع ارزی نیز هستند.

طبق آمار منتشره از سوی گمرک، ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، تحت نام خود و شاخه خراسان، در مجموع حدود ۴۹۰ میلیون دلار واردات داشته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد افت داشته است. این مورد برای سایپا هم صدق می‌کند؛ سایپا که در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد به تولیدات خود افزوده، با وارداتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۲۰ درصد ارز بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ مصرف کرده است!

اما داستان ارزبری ایران خودرو و سایپا به این اعداد خلاصه نمی‌شود. باید توجه داشت که بخشی از واردات مورد نیاز برای تولید خودرو‌های این خودروسازان توسط قطعه‌سازان رخ می‌دهد و در نتیجه، مجموع ارزبری نهایی خودرو‌های به اصطلاح "ایرانی" بسیار بیشتر از اعدادی است که بالاتر به آن‌ها اشاره شد.

برای رسیدن به اعداد حقیقی در زمینه داخلی‌سازی این خودروها، باید به سراغ میزان ارزبری اعلام شده توسط وزارت صمت رفت. در ادامه تلاش شده تا داخلی‌سازی پنج پلتفرم ایران خودرو و سایپا محاسبه شود؛ شاخصه‌ای که نسبت متوسط ارزبری خودرو‌های یک پلتفرم به ارزش قطعات آن را نشان می‌دهد.

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

ابتدا به سراغ قدیمی‌ترین پلتفرم یعنی پلتفرم پژو ۴۰۵ می‌رویم که هم‌اکنون خودروهایی، چون پارس، سورن و دنا بر پایه آن تولید می‌شود.

به طور متوسط، وابستگی خودرو‌های این پلتفرم به واردات – که سابقه حدوداً ۳۴ ساله در ایران دارد – از لحاظ ارزش قطعات، ۴۶ درصد است و این یعنی داخلی‌سازی آن در حدود ۵۴ درصد برآورد می‌شود. در مجموع در سال ۱۴۰۲، بیش از ۲۸۰ هزار دستگاه خودرو برپایه این پلتفرم تولید شده است.

پلتفرم بعدی، پلتفرم پژو ۲۰۶ است که سابقه آن به سال ۱۳۸۰ باز می‌گردد و هم‌اکنون خودرو‌های پژو ۲۰۷ و رانا برپایه آن تولید می‌شود. به طور متوسط، ۵۶ درصد از قطعات خودرو‌های این پلتفرم وارداتی است و داخلی‌سازی آن حدود ۴۴ درصد است. تیراژ محصولات آن نیز در سال ۱۴۰۲، بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه بوده است.

اما جدیدترین پلتفرم ایران خودرو که از سال ۱۳۹۹ پا به خط تولید گذاشته، پلتفرم مورد استفاده در خودرو تارا است که با تیراژی نزدیک به ۵۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۲، وابستگی ۵۰ درصدی به واردات داشته و فقط ۵۰ درصد از ارزش قطعاتش از داخل تامین می‌شود.

نکته قابل توجه این است که همانند سایر خودرو‌های ایران خودرو و سایپا، اضافه شدن گیربکس اتوماتیک به تارا به مقدار قابل ملاحظه‌ای به ارزبری خودرو می‌افزاید؛ به گونه‌ای که ارزبری تارا اتوماتیک، حدوداً ۱۹۰۰ دلار (۵۰ درصد) بیشتر از ارزبری تارا دستی است. همچنین باید توجه داشت که توسعه این پلتفرم در زمان تحریم‌ها رخ داده و قاعدتاً انتظار می‌رفت که تلاش شود وابستگی آن به واردات کاهش یابد؛ موردی که اعداد، خلاف آن را نشان می‌دهد.

در این زمینه، وضعیت پلتفرم‌های سایپا، گرچه بهتر است، اما به گونه‌ای نیست که بتوان آن‌ها را نیز بومی نامید. پلتفرم X ۲۰۰ که سال ۱۳۸۹ با تیبا کار خود را آغاز کرد، هم‌اکنون پایه انواع مختلف ساینا و کوییک محسوب می‌شود و با تولید حدود ۳۱۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۲، پرتیراژترین پلتفرم ایران است.

اما همین تیراژ بالا و عدم بهره‌گیری از تکنولوژی‌های مدرن، سبب نشده که بی‌نیاز از واردات باشد و ۳۲ درصد از ارزش قطعات مورد استفاده در خودرو‌های این پلتفرم نیازمند ارز هستند. به این ترتیب، داخلی‌سازی آن در حدود ۶۸ درصد محاسبه می‌شود.

وضعیت پلتفرم جدید سایپا نامناسب‌تر است. پلتفرم SP ۱۰۰ که خودروی شاهین از سال ۱۳۹۹ برپایه آن تولید شده، نیازمند اختصاص ارز به میزان ۴۴ درصد از ارزش قطعاتش است و به این ترتیب، داخلی‌سازی‌ای در حدود ۵۶ درصد دارد.

در سال ۱۴۰۲، حدود ۵۱ هزار دستگاه خودرو شاهین دستی و اتوماتیک برپایه این پلتفرم تولید شده که مدل اتوماتیک، نیازمند حدود ۹۲۰ دلار (۲۴ درصد) ارز بیشتری نسبت به مدل دستی است. همچنین می‌توان انتظار داشت آغاز تولید آریا برپایه این پلتفرم، منجر به افزایش ارزبری و کاهش درصد داخلی‌سازی آن شود؛ اتفاقی که احتمالاً با شروع تولید خودرو ریرا برپایه پلتفرم تارا نیز خواهد افتاد.

موردی که باید در مواجهه با این اطلاعات مدنظر قرار بگیرد این است که هیچ کدام از خودرو‌هایی که پلتفرم آن‌ها مورد بررسی قرار گرفتند در جایی غیر از ایران تولید نمی‌شود و عملاً تامین ۳۲ تا ۵۶ درصد ارزش قطعات آن‌ها از خارج از کشور (یا حداقل بخش زیادی از این مقدار)، توجیه عقلانی ندارد. اتفاقی که شاید بتوان دلیل آن را ناتوانی این دو خودروساز در توسعه زیرساخت‌های بومی زنجیره ارزش محصولاتشان و تلاش برای سرپوش گذاشتن بر این ناتوانی از طریق ارزپاشی دانست.

این ناتوانی در ارزبری خودرو‌های مونتاژی ایران خودرو هم قابل مشاهده است. ایران خودرو در حالی برای مونتاژ حدود ۲۳ هزار دستگاه از محصولات هایما در سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۲۹۰ میلیون دلار ارز (۱۲ هزار و ۶۰۰ دلار به طور متوسط برای هر دستگاه) مصرف کرده که مجموع فروش محصولات هایما در خارج از ایران در سال ۲۰۲۳، تنها حدود ۱۲ هزار دستگاه تخمین زده می‌شود. اتفاقی که نشان می‌دهد ارزی که به سختی و در شرایط تحریم به دست آمده، به محصولات غیررقابتی چینی اختصاص یافته و عملاً – چه در مورد خودرو‌های به اصطلاح تولیدی و چه در مورد هایما‌های مونتاژی – صرف سر پا نگه‌داشت کسب‌وکار‌های خارجی شده است.

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور
سهم ارزش وارداتی و داخلی پلتفرم‌های ایران خودرو و سایپا از مجموع ارزش قطعات آن‌ها در سال ۱۴۰۲

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ بن سلمان زیر چادر در بیابان عربستان

عکس/ دیدار صادر کننده حکم بازداشت نتانیاهو با آیت الله سیستانی

عکس/ مهر‌های جعلی در پرونده چای دبش

عکس/همسر علیرام نورایی در اینستاگرام گرد و خاک به پا کرد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/محمدعلی فردین در پشت صحنه «سلطان قلب‌ها»

عکس / مسابقه دوی ماراتن دبی با مشارکت هزاران شرکت‌کننده

عکس عجیب میثم مطیعی در کنار ویرانه‌های بیروت

عکس/ شهادت یک فوتبالیست لبنانی در حملات اسراییل

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ رهبر انقلاب: بسیج یک شبکه سازی فرهنگی و اجتماعی و نظامی است

پیشنهاد جدید و متفاوت کیهان درباره تبلیغ حجاب

برق منازل دیگر قطع نمی‌شود

اینفوگرافی/ مکانیسم ماشه با تحریم‌های ایران چه می‌کند؟

کنایه عادل فردوسی‌پور به محمود احمدی‌نژاد

سرمایه گذاری فولاد خراسان و آغاز عملیات اجرایی پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهری نیشابور

فیلم/ مداحی حاج صادق آهنگران در حضور رهبری

شب یلدا ۱۴۰۳ چند شنبه است؟

آیا نرخ تورم از محدوده فعلی خود نیز عبور می‌کند؟

دیدار جمعی از بسیجیان سراسر کشور با رهبر انقلاب

دلار در مسیر نزولی حرکت خواهد کرد؟

سومین جلسه رسیدگی به پرونده چای دبش

ارزش واقعی مزد کارگران در یک ماه چند دلار است؟

شرط صعود پایدار بورس

خریداران سکه بخوانند؛ آغاز حراج سکه از ساعت ۱۲ + جزییات

پایداری در عصر جدید؛ ماجرای حذف ظریف و تقابل‌های تازه در جریان جلیلی- پایداری

ماشه یا برجام؛ تعلیق ادامه دار ایران و غرب میان توافق یا عدم توافق و مساله مذاکره

عکس/ پریوش نظریه بازیگر سریال گیلدخت در ۵۵ سالگی

آغاز به کار ریال دیجیتال در آینده نزدیک

نگاهی به دیدار حساس الریان و پرسپولیس

فیلم/ آواز خوانی علیرضا قربانی در جشن حافظ

بیروت در بزنگاه شکاف فرقه‌ای؛ چرا اسرائیل جنگ را به میدان لبنان کشاند؟

ترکیب احتمالی استقلال برابر پاختاکور

خیز دلار نیمایی برای ورود به کانال جدید

پشت پرده تعامل ایران و عربستان و جاماندن اسرائیل؛ ریاض پلن تل‌آویو را خنثی کرد

شروط آیین نامه جدید دولت در واردات خودرو

ترکیب احتمالی پرسپولیس برابر الریان قطر

مساله فراموش شده امنیت زنان؛ هیچ خبری از لایحه تامین امنیت زنان مقابل خشونت نیست

چرا دلار به کانال ۶۸ تومانی بازگشت؟

فیلم/ صحنه دلخراش بریدن دست برای سرقت موبایل

ماجرای مسمومیت عجیب در ۳ روستای گیلانغرب چه بود؟

جزییات قطع برق تهران در روز ۵ آذر ۱۴۰۳+ جدول

قیمت طلا جهانی افزایشی شد

افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد به نفع کیست؟

واکنش ایران به ادعای مداخله در قتل خاخام اسرائیلی

طلا و سکه در سایه نوسان منفی قیمت دلار

فیلم/ مهسا طهماسبی اولین دهه ۷۰ جوکر

ریزش قیمتی دلار، طلا و سکه

آغاز ثبت نام فروش فوری سایپا از امروز + لینک و جزئیات

قیمت دام زنده امروز ۵ آذر ۱۴۰۳ اعلام شد + جدول

فیلم/ درخواست شوکه کننده کارشناس تلویزیون از مردم برای فرزندآوری

عصبانیت کیهان از شروع مذاکرات با اروپا

ممنوع الکاری معین زد تایید شد؟!

قیمت خودرو‌های جک و لیفان کرمان موتور امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

فیلم/ تولد ۴۳ سالگی لیلا بلوکات در بیمارستان

آغاز برف و سرمای شدید از امروز در سراسر کشور

قیمت قند و شکر امروز + جدول

دلیل مخالفت ایران با وزنه زدن کیانوش رستمی چیست؟

تخریب کوه بی‌بی شهربانو در پی ریزش صبح امروز