تاریخ انتشار: ۱۹:۲۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

عده‌ای از کارشناسان در حالی نوک پیکان انتقادات خود در زمینه ارزبری را به سوی خودروسازان خصوصی می‌گیرند که با کنار هم قرار دادن آمارها می‌توان دید ایران خودرو و سایپا نه تنها کارنامه درخشانی در زمینه استفاده از منابع و توانایی‌های داخلی ندارند، بلکه در حال تعمیم بهره‌وری پایین خود در سایر زمینه‌ها به منابع ارزی نیز هستند.

اخبار خودرو

اقتصاد۲۴- ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۴۹۰ میلیون دلار واردات داشته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته در حالی که تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد افت داشته است. این مورد برای سایپا هم صدق می‌کند؛ سایپا که در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد به تولیدات خود افزوده، با وارداتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۲۰ درصد ارز بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ مصرف کرده است!

به گزارش پرشین خودرو، حدود سه هفته از زمان انتشار لیست ۱۰۰ واردکننده نخست کشور توسط گمرک می‌گذرد، اما هنوز حرف و حدیث‌هایی درباره ارزبری صنایع مختلف مخصوصاً صنعت خودرو در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به گوش می‌رسد.

عده‌ای از کارشناسان در حالی نوک پیکان انتقادات خود در زمینه ارزبری را به سوی خودروسازان خصوصی می‌گیرند که با کنار هم قرار دادن آمار‌ها می‌توان دید ایران خودرو و سایپا نه تنها کارنامه درخشانی در زمینه استفاده از منابع و توانایی‌های داخلی ندارند، بلکه در حال تعمیم بهره‌وری پایین خود در سایر زمینه‌ها به منابع ارزی نیز هستند.

طبق آمار منتشره از سوی گمرک، ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، تحت نام خود و شاخه خراسان، در مجموع حدود ۴۹۰ میلیون دلار واردات داشته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد افت داشته است. این مورد برای سایپا هم صدق می‌کند؛ سایپا که در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد به تولیدات خود افزوده، با وارداتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۲۰ درصد ارز بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ مصرف کرده است!

اما داستان ارزبری ایران خودرو و سایپا به این اعداد خلاصه نمی‌شود. باید توجه داشت که بخشی از واردات مورد نیاز برای تولید خودرو‌های این خودروسازان توسط قطعه‌سازان رخ می‌دهد و در نتیجه، مجموع ارزبری نهایی خودرو‌های به اصطلاح "ایرانی" بسیار بیشتر از اعدادی است که بالاتر به آن‌ها اشاره شد.

برای رسیدن به اعداد حقیقی در زمینه داخلی‌سازی این خودروها، باید به سراغ میزان ارزبری اعلام شده توسط وزارت صمت رفت. در ادامه تلاش شده تا داخلی‌سازی پنج پلتفرم ایران خودرو و سایپا محاسبه شود؛ شاخصه‌ای که نسبت متوسط ارزبری خودرو‌های یک پلتفرم به ارزش قطعات آن را نشان می‌دهد.

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

ابتدا به سراغ قدیمی‌ترین پلتفرم یعنی پلتفرم پژو ۴۰۵ می‌رویم که هم‌اکنون خودروهایی، چون پارس، سورن و دنا بر پایه آن تولید می‌شود.

به طور متوسط، وابستگی خودرو‌های این پلتفرم به واردات – که سابقه حدوداً ۳۴ ساله در ایران دارد – از لحاظ ارزش قطعات، ۴۶ درصد است و این یعنی داخلی‌سازی آن در حدود ۵۴ درصد برآورد می‌شود. در مجموع در سال ۱۴۰۲، بیش از ۲۸۰ هزار دستگاه خودرو برپایه این پلتفرم تولید شده است.

پلتفرم بعدی، پلتفرم پژو ۲۰۶ است که سابقه آن به سال ۱۳۸۰ باز می‌گردد و هم‌اکنون خودرو‌های پژو ۲۰۷ و رانا برپایه آن تولید می‌شود. به طور متوسط، ۵۶ درصد از قطعات خودرو‌های این پلتفرم وارداتی است و داخلی‌سازی آن حدود ۴۴ درصد است. تیراژ محصولات آن نیز در سال ۱۴۰۲، بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه بوده است.

اما جدیدترین پلتفرم ایران خودرو که از سال ۱۳۹۹ پا به خط تولید گذاشته، پلتفرم مورد استفاده در خودرو تارا است که با تیراژی نزدیک به ۵۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۲، وابستگی ۵۰ درصدی به واردات داشته و فقط ۵۰ درصد از ارزش قطعاتش از داخل تامین می‌شود.

نکته قابل توجه این است که همانند سایر خودرو‌های ایران خودرو و سایپا، اضافه شدن گیربکس اتوماتیک به تارا به مقدار قابل ملاحظه‌ای به ارزبری خودرو می‌افزاید؛ به گونه‌ای که ارزبری تارا اتوماتیک، حدوداً ۱۹۰۰ دلار (۵۰ درصد) بیشتر از ارزبری تارا دستی است. همچنین باید توجه داشت که توسعه این پلتفرم در زمان تحریم‌ها رخ داده و قاعدتاً انتظار می‌رفت که تلاش شود وابستگی آن به واردات کاهش یابد؛ موردی که اعداد، خلاف آن را نشان می‌دهد.

در این زمینه، وضعیت پلتفرم‌های سایپا، گرچه بهتر است، اما به گونه‌ای نیست که بتوان آن‌ها را نیز بومی نامید. پلتفرم X ۲۰۰ که سال ۱۳۸۹ با تیبا کار خود را آغاز کرد، هم‌اکنون پایه انواع مختلف ساینا و کوییک محسوب می‌شود و با تولید حدود ۳۱۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۲، پرتیراژترین پلتفرم ایران است.

اما همین تیراژ بالا و عدم بهره‌گیری از تکنولوژی‌های مدرن، سبب نشده که بی‌نیاز از واردات باشد و ۳۲ درصد از ارزش قطعات مورد استفاده در خودرو‌های این پلتفرم نیازمند ارز هستند. به این ترتیب، داخلی‌سازی آن در حدود ۶۸ درصد محاسبه می‌شود.

وضعیت پلتفرم جدید سایپا نامناسب‌تر است. پلتفرم SP ۱۰۰ که خودروی شاهین از سال ۱۳۹۹ برپایه آن تولید شده، نیازمند اختصاص ارز به میزان ۴۴ درصد از ارزش قطعاتش است و به این ترتیب، داخلی‌سازی‌ای در حدود ۵۶ درصد دارد.

در سال ۱۴۰۲، حدود ۵۱ هزار دستگاه خودرو شاهین دستی و اتوماتیک برپایه این پلتفرم تولید شده که مدل اتوماتیک، نیازمند حدود ۹۲۰ دلار (۲۴ درصد) ارز بیشتری نسبت به مدل دستی است. همچنین می‌توان انتظار داشت آغاز تولید آریا برپایه این پلتفرم، منجر به افزایش ارزبری و کاهش درصد داخلی‌سازی آن شود؛ اتفاقی که احتمالاً با شروع تولید خودرو ریرا برپایه پلتفرم تارا نیز خواهد افتاد.

موردی که باید در مواجهه با این اطلاعات مدنظر قرار بگیرد این است که هیچ کدام از خودرو‌هایی که پلتفرم آن‌ها مورد بررسی قرار گرفتند در جایی غیر از ایران تولید نمی‌شود و عملاً تامین ۳۲ تا ۵۶ درصد ارزش قطعات آن‌ها از خارج از کشور (یا حداقل بخش زیادی از این مقدار)، توجیه عقلانی ندارد. اتفاقی که شاید بتوان دلیل آن را ناتوانی این دو خودروساز در توسعه زیرساخت‌های بومی زنجیره ارزش محصولاتشان و تلاش برای سرپوش گذاشتن بر این ناتوانی از طریق ارزپاشی دانست.

این ناتوانی در ارزبری خودرو‌های مونتاژی ایران خودرو هم قابل مشاهده است. ایران خودرو در حالی برای مونتاژ حدود ۲۳ هزار دستگاه از محصولات هایما در سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۲۹۰ میلیون دلار ارز (۱۲ هزار و ۶۰۰ دلار به طور متوسط برای هر دستگاه) مصرف کرده که مجموع فروش محصولات هایما در خارج از ایران در سال ۲۰۲۳، تنها حدود ۱۲ هزار دستگاه تخمین زده می‌شود. اتفاقی که نشان می‌دهد ارزی که به سختی و در شرایط تحریم به دست آمده، به محصولات غیررقابتی چینی اختصاص یافته و عملاً – چه در مورد خودرو‌های به اصطلاح تولیدی و چه در مورد هایما‌های مونتاژی – صرف سر پا نگه‌داشت کسب‌وکار‌های خارجی شده است.

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور
سهم ارزش وارداتی و داخلی پلتفرم‌های ایران خودرو و سایپا از مجموع ارزش قطعات آن‌ها در سال ۱۴۰۲

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ دیدار دوستانه ملک حسین پادشاه اردن با محمدرضا پهلوی ۶۴ سال پیش در تهران

بازداشت قاتل یک دختر جوان در پیشوا

عکس/ پوشش متفاوت احمدرضا پسر رضاخان ۶۵ سال پیش به همراه همسرش در یک زیارتگاه

تصویر اسرائیل از پیکر محمد سنوار بعد از شهادت

عکس/ چهره بامزه و دوستداشتنی آنجلینا جولی ۳۹ سال پیش در کنار خانواده اش

دستور پزشکیان درباره خانه اندیشمندان علوم انسانی

فرسایشی شدن مذاکرات، عامل رویگردانی بیشتر مردم از بورس/ واکنش بازار سهام به تغییر احتمالی رییس سازمان چه خواهد بود؟

فیلم/مجری تلویزیون، قتل و جنایت را هم گردن «نمایش خانگی» انداخت!

عکس/ هژبر یزدانی ابرسرمایه‌دار دوران پهلوی ۶۰ سال پیش در یک مهمانی

پیش بینی قیمت دلار امروز ۱۹ خرداد ۱۴۰۴/ دلار در برزخ مذاکرات

عکس/ چهره خندان هاشمی رفسنجانی و سردار سلیمانی ۲۹ سال پیش در چادر عشایر

فیلم/پاسخ ایران به پیشنهاد مکتوب آمریکا در حال نهایی شدن است

واکنش روسیه به قطعنامه تازه علیه ایران

خرید دو ملی‌پوش برای استقلال قطعی شد

از این تاریخ دوباره هوا گرم می‌شود

فرزندان کاظم صدیقی بازداشت شدند

زلنسکی: آماده آتش‌بس با روسیه هستیم

آمار قابل تامل از تعداد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی

بازیگر و تهیه کننده مشهور سینما درگذشت

عکس لو رفته از پیامک جنجالی به نمایندگان مجلس

شرح لحظه به لحظه روز قتل از زبان قاتل الهه

ماجرای مفقود شدن یک دانشجوی پزشکی در کرج

بیژن اشتری درگذشت

یک استقلالی سرمربی تیم ملی امید شد

خبر خوش درویش؛ ۴بازیکن جدید در راه پرسپولیس

فیلم/ شوخی رونالدو با لهجه مسی

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند کودکان و نوجوانان را افسرده کنند

عکس/صفحه رسمیِ تاسیان تولد صابر ابر را این‌گونه تبریک گفت

طلاق سالمندان در تهران ۲ برابر شده است

عکس/بازگشت فرش ایرانی به کتابخانه سازمان ملل در ژنو

مقصد خطرناک برای آقای گل لیگ برتر؟

فیلم/وحید امیری با پرسپولیس تمدید کرد

خالق قصه‌های مجید در بیمارستان بستری شد

فیلم/سیدعلی مدنی‌زاده کیست؟

طرز تهیه آبگوشت قنبید قمی (آبگوشت کلم قمری) به روش اصیل قمی

شله ماش لری، غذایی که با یک بار امتحان عاشقش می‌شوید!

مروری بر وجوه نمادین رمان شلیک به قلب تهی ناتالیا گینزبورگ

فیلم/خودروساز نمی‌تواند به بهانه‌های مختلف قیمت اعلام کند

عکس/مراسم ازدواج لیدی دایانا با شاهزاده چارلز ۴۴ سال پیش

عکس/گاندی و چرخ نخ‌ریسی در ۷۹ سال پیش

عکس/ ابر قارچی بر فراز ناکازاکی ۸۰ سال پیش

دستگاهی جدید برای رفع انسداد عروق

طلا‌های الهه حسین‌نژاد پرونده را پیچیده کرد!

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۴

تاریخ جلسه رای اعتماد مدنی‌زاده مشخص شد

ستاره ایرانی برترین دروازه‌بان اسپانیا شد

اینفوگرافی/ تاثیر آلودگی هوا بر مرگ و میر ناشی از بیماری‌ها

بازداشت ستاره جنجالی تیک‌تاک در آمریکا

عکس/ چهره متفاوت سید حسن نصرالله در ۲۰ سالگی و کنار مادرش

چرا نوجوانان سیگار می کشند؟