تاریخ انتشار: ۱۹:۲۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

عده‌ای از کارشناسان در حالی نوک پیکان انتقادات خود در زمینه ارزبری را به سوی خودروسازان خصوصی می‌گیرند که با کنار هم قرار دادن آمارها می‌توان دید ایران خودرو و سایپا نه تنها کارنامه درخشانی در زمینه استفاده از منابع و توانایی‌های داخلی ندارند، بلکه در حال تعمیم بهره‌وری پایین خود در سایر زمینه‌ها به منابع ارزی نیز هستند.

اخبار خودرو

اقتصاد۲۴- ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۴۹۰ میلیون دلار واردات داشته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته در حالی که تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد افت داشته است. این مورد برای سایپا هم صدق می‌کند؛ سایپا که در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد به تولیدات خود افزوده، با وارداتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۲۰ درصد ارز بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ مصرف کرده است!

به گزارش پرشین خودرو، حدود سه هفته از زمان انتشار لیست ۱۰۰ واردکننده نخست کشور توسط گمرک می‌گذرد، اما هنوز حرف و حدیث‌هایی درباره ارزبری صنایع مختلف مخصوصاً صنعت خودرو در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به گوش می‌رسد.

عده‌ای از کارشناسان در حالی نوک پیکان انتقادات خود در زمینه ارزبری را به سوی خودروسازان خصوصی می‌گیرند که با کنار هم قرار دادن آمار‌ها می‌توان دید ایران خودرو و سایپا نه تنها کارنامه درخشانی در زمینه استفاده از منابع و توانایی‌های داخلی ندارند، بلکه در حال تعمیم بهره‌وری پایین خود در سایر زمینه‌ها به منابع ارزی نیز هستند.

طبق آمار منتشره از سوی گمرک، ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، تحت نام خود و شاخه خراسان، در مجموع حدود ۴۹۰ میلیون دلار واردات داشته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد افت داشته است. این مورد برای سایپا هم صدق می‌کند؛ سایپا که در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد به تولیدات خود افزوده، با وارداتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۲۰ درصد ارز بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ مصرف کرده است!

اما داستان ارزبری ایران خودرو و سایپا به این اعداد خلاصه نمی‌شود. باید توجه داشت که بخشی از واردات مورد نیاز برای تولید خودرو‌های این خودروسازان توسط قطعه‌سازان رخ می‌دهد و در نتیجه، مجموع ارزبری نهایی خودرو‌های به اصطلاح "ایرانی" بسیار بیشتر از اعدادی است که بالاتر به آن‌ها اشاره شد.

برای رسیدن به اعداد حقیقی در زمینه داخلی‌سازی این خودروها، باید به سراغ میزان ارزبری اعلام شده توسط وزارت صمت رفت. در ادامه تلاش شده تا داخلی‌سازی پنج پلتفرم ایران خودرو و سایپا محاسبه شود؛ شاخصه‌ای که نسبت متوسط ارزبری خودرو‌های یک پلتفرم به ارزش قطعات آن را نشان می‌دهد.

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

ابتدا به سراغ قدیمی‌ترین پلتفرم یعنی پلتفرم پژو ۴۰۵ می‌رویم که هم‌اکنون خودروهایی، چون پارس، سورن و دنا بر پایه آن تولید می‌شود.

به طور متوسط، وابستگی خودرو‌های این پلتفرم به واردات – که سابقه حدوداً ۳۴ ساله در ایران دارد – از لحاظ ارزش قطعات، ۴۶ درصد است و این یعنی داخلی‌سازی آن در حدود ۵۴ درصد برآورد می‌شود. در مجموع در سال ۱۴۰۲، بیش از ۲۸۰ هزار دستگاه خودرو برپایه این پلتفرم تولید شده است.

پلتفرم بعدی، پلتفرم پژو ۲۰۶ است که سابقه آن به سال ۱۳۸۰ باز می‌گردد و هم‌اکنون خودرو‌های پژو ۲۰۷ و رانا برپایه آن تولید می‌شود. به طور متوسط، ۵۶ درصد از قطعات خودرو‌های این پلتفرم وارداتی است و داخلی‌سازی آن حدود ۴۴ درصد است. تیراژ محصولات آن نیز در سال ۱۴۰۲، بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه بوده است.

اما جدیدترین پلتفرم ایران خودرو که از سال ۱۳۹۹ پا به خط تولید گذاشته، پلتفرم مورد استفاده در خودرو تارا است که با تیراژی نزدیک به ۵۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۲، وابستگی ۵۰ درصدی به واردات داشته و فقط ۵۰ درصد از ارزش قطعاتش از داخل تامین می‌شود.

نکته قابل توجه این است که همانند سایر خودرو‌های ایران خودرو و سایپا، اضافه شدن گیربکس اتوماتیک به تارا به مقدار قابل ملاحظه‌ای به ارزبری خودرو می‌افزاید؛ به گونه‌ای که ارزبری تارا اتوماتیک، حدوداً ۱۹۰۰ دلار (۵۰ درصد) بیشتر از ارزبری تارا دستی است. همچنین باید توجه داشت که توسعه این پلتفرم در زمان تحریم‌ها رخ داده و قاعدتاً انتظار می‌رفت که تلاش شود وابستگی آن به واردات کاهش یابد؛ موردی که اعداد، خلاف آن را نشان می‌دهد.

در این زمینه، وضعیت پلتفرم‌های سایپا، گرچه بهتر است، اما به گونه‌ای نیست که بتوان آن‌ها را نیز بومی نامید. پلتفرم X ۲۰۰ که سال ۱۳۸۹ با تیبا کار خود را آغاز کرد، هم‌اکنون پایه انواع مختلف ساینا و کوییک محسوب می‌شود و با تولید حدود ۳۱۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۲، پرتیراژترین پلتفرم ایران است.

اما همین تیراژ بالا و عدم بهره‌گیری از تکنولوژی‌های مدرن، سبب نشده که بی‌نیاز از واردات باشد و ۳۲ درصد از ارزش قطعات مورد استفاده در خودرو‌های این پلتفرم نیازمند ارز هستند. به این ترتیب، داخلی‌سازی آن در حدود ۶۸ درصد محاسبه می‌شود.

وضعیت پلتفرم جدید سایپا نامناسب‌تر است. پلتفرم SP ۱۰۰ که خودروی شاهین از سال ۱۳۹۹ برپایه آن تولید شده، نیازمند اختصاص ارز به میزان ۴۴ درصد از ارزش قطعاتش است و به این ترتیب، داخلی‌سازی‌ای در حدود ۵۶ درصد دارد.

در سال ۱۴۰۲، حدود ۵۱ هزار دستگاه خودرو شاهین دستی و اتوماتیک برپایه این پلتفرم تولید شده که مدل اتوماتیک، نیازمند حدود ۹۲۰ دلار (۲۴ درصد) ارز بیشتری نسبت به مدل دستی است. همچنین می‌توان انتظار داشت آغاز تولید آریا برپایه این پلتفرم، منجر به افزایش ارزبری و کاهش درصد داخلی‌سازی آن شود؛ اتفاقی که احتمالاً با شروع تولید خودرو ریرا برپایه پلتفرم تارا نیز خواهد افتاد.

موردی که باید در مواجهه با این اطلاعات مدنظر قرار بگیرد این است که هیچ کدام از خودرو‌هایی که پلتفرم آن‌ها مورد بررسی قرار گرفتند در جایی غیر از ایران تولید نمی‌شود و عملاً تامین ۳۲ تا ۵۶ درصد ارزش قطعات آن‌ها از خارج از کشور (یا حداقل بخش زیادی از این مقدار)، توجیه عقلانی ندارد. اتفاقی که شاید بتوان دلیل آن را ناتوانی این دو خودروساز در توسعه زیرساخت‌های بومی زنجیره ارزش محصولاتشان و تلاش برای سرپوش گذاشتن بر این ناتوانی از طریق ارزپاشی دانست.

این ناتوانی در ارزبری خودرو‌های مونتاژی ایران خودرو هم قابل مشاهده است. ایران خودرو در حالی برای مونتاژ حدود ۲۳ هزار دستگاه از محصولات هایما در سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۲۹۰ میلیون دلار ارز (۱۲ هزار و ۶۰۰ دلار به طور متوسط برای هر دستگاه) مصرف کرده که مجموع فروش محصولات هایما در خارج از ایران در سال ۲۰۲۳، تنها حدود ۱۲ هزار دستگاه تخمین زده می‌شود. اتفاقی که نشان می‌دهد ارزی که به سختی و در شرایط تحریم به دست آمده، به محصولات غیررقابتی چینی اختصاص یافته و عملاً – چه در مورد خودرو‌های به اصطلاح تولیدی و چه در مورد هایما‌های مونتاژی – صرف سر پا نگه‌داشت کسب‌وکار‌های خارجی شده است.

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور
سهم ارزش وارداتی و داخلی پلتفرم‌های ایران خودرو و سایپا از مجموع ارزش قطعات آن‌ها در سال ۱۴۰۲

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ تصویری از سردار شهید حاج‌عباس نیلفروشان در کنار پدرش

دلنوشته ابراهیم حاتمی‌کیا در پی شهادت سیدحسن نصرالله‌

فیلم/ نشان‌دادن تصویر سیدحسن نصرالله در پخش زنده بی‌بی‌سی ازسوی شهروند گریان لبنانی

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

ذوعلم: حکم رهبر انقلاب برای کمک به لبنان واجب عینیست

فراخوان هلال احمر برای اعزام نیروهای داوطلب به لبنان

فیلم/ جواد لاریجانی: ترور شهید نصرالله ناشی از نفوذ بود

نیویورک تایمز: هاشم صفی‌الدین زنده است

تعطیلی اجراهای موسیقی تا اطلاع ثانوی

پیام سیدمحمد خاتمی در پی شهادت سیدحسن نصرالله

واکنش معاون اول رئیس‌جمهور به شهادت سیدحسن نصرالله

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۸ مهر ماه ۱۴۰۳

پیام ظریف در پی شهادت سیدحسن نصرالله

اینفوگرافی/ زندگینامه شهید سید حسن نصرالله

فیلم/ آغاز مراسم سوگواری در ضاحیه بیروت

هاشم صفی‌الدین، جانشین احتمالی سید حسن نصرالله کجاست؟

عکس/ توییت محمدعلی ابطحی در پی شهادت سیدحسن نصرالله

فیلم/ روضه‌خوانی سیدحسن نصرالله برای سیدالشهدا (ع)

عکس/ تجمع جمعی از دانشجویان تهرانی در اعتراض به شهادت سید حسن نصرالله

عکس/ تسلیت سید مقتدی صدر برای شهادت سید حسن نصرالله

عکس/ برافراشته شدن پرچم سیاه در بیروت

فیلم/ سخنرانی کوبنده سید حسن نصرالله الهام بخش مقاومت

فیلم/ روایت سیدحسن نصرالله از اولین دیدار با امام خمینی (ره)

معرفی گاک ترامپچی ۱؛ سدانی زیبا با حضور هوآوی + عکس

عکس/ پست جدید صفحه سید حسن نصرالله

فیلم/ لحظه اعلام شهادت سید حسن نصرالله در شبکه‌های مختلف جهان

فیلم/گریه مجری شبکه المیادین با اعلام خبر شهادت سید حسن نصرالله

حماس شهادت سید حسن نصرالله را تسلیت گفت

فیلم/لحظه اعلام خبر ترور سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان از شبکه خبر

تسلیت وزارت امور خارجه ایران در پی شهادت نصرالله

پیام سیدحسن خمینی بعد از شهادت نصرالله

متن بیانیه حزب الله درباره شهادت سید حسن نصرالله

فوری/سید حسن نصرالله به شهادت رسید

عکس/برافراشتن پرچم سیاه با تصویر سید حسن نصرالله در بیروت

فیلم/دو انفجار شدید در بیروت پایتخت لبنان

واکنش بازار‌ها به حمله اسرائیل علیه لبنان/ بورس سرخ شد، طلا کانال ۴ میلیون را فتح کرد/ گمانه‌زنی درباره شهادت حسن نصرالله، با بازار‌های سرمایه چه کرد؟

فیلم ارتش اسرائیل از بمباران  ضاحیه بیروت

عکس‌های زیبای ترلان پروانه از جنوبگردی

سرطان واژن چیست و راه های درمان آن کدامند؟

پیام مهم رهبر انقلاب برای جنایت‌های رژیم صهیونیستی در لبنان

فیلم/ اولین بارش برف پاییزی در توچال

عکس/ توییت عجیب آشنا درباره سردار نیلفروشان

گزارش بورس امروز شنبه ۷ مهرماه ۱۴۰۳

آمار مدیرعامل ایران‌خودرو از زیان این شرکت

هلدینگ صبا تامین، شرکتی دولتی با ۶۰۰ میلیارد تومان کاهش درآمد‌ فقط در یک سال/ آقای رئیس جمهور و وزیر تعاون در جریان هستید؟

فیلم/قطع خبرهای شبکه الجزیره و خبر اعلام رسمی ترور نصرالله توسط ارتش اسرائیل

شکایت علیرضا بیرانوند از باشگاه پرسپولیس

تصویری عجیب از فرماندهان اسرائیلی در زمان حمله به بیروت

طلا وارد کانال ۴ میلیونی شد

جزئیات بیانیه صهیونیست‌ها با ادعای ترور سید حسن نصرالله