تاریخ انتشار: ۱۹:۲۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

عده‌ای از کارشناسان در حالی نوک پیکان انتقادات خود در زمینه ارزبری را به سوی خودروسازان خصوصی می‌گیرند که با کنار هم قرار دادن آمارها می‌توان دید ایران خودرو و سایپا نه تنها کارنامه درخشانی در زمینه استفاده از منابع و توانایی‌های داخلی ندارند، بلکه در حال تعمیم بهره‌وری پایین خود در سایر زمینه‌ها به منابع ارزی نیز هستند.

اخبار خودرو

اقتصاد۲۴- ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۴۹۰ میلیون دلار واردات داشته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته در حالی که تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد افت داشته است. این مورد برای سایپا هم صدق می‌کند؛ سایپا که در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد به تولیدات خود افزوده، با وارداتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۲۰ درصد ارز بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ مصرف کرده است!

به گزارش پرشین خودرو، حدود سه هفته از زمان انتشار لیست ۱۰۰ واردکننده نخست کشور توسط گمرک می‌گذرد، اما هنوز حرف و حدیث‌هایی درباره ارزبری صنایع مختلف مخصوصاً صنعت خودرو در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به گوش می‌رسد.

عده‌ای از کارشناسان در حالی نوک پیکان انتقادات خود در زمینه ارزبری را به سوی خودروسازان خصوصی می‌گیرند که با کنار هم قرار دادن آمار‌ها می‌توان دید ایران خودرو و سایپا نه تنها کارنامه درخشانی در زمینه استفاده از منابع و توانایی‌های داخلی ندارند، بلکه در حال تعمیم بهره‌وری پایین خود در سایر زمینه‌ها به منابع ارزی نیز هستند.

طبق آمار منتشره از سوی گمرک، ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، تحت نام خود و شاخه خراسان، در مجموع حدود ۴۹۰ میلیون دلار واردات داشته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد افت داشته است. این مورد برای سایپا هم صدق می‌کند؛ سایپا که در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد به تولیدات خود افزوده، با وارداتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۲۰ درصد ارز بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ مصرف کرده است!

اما داستان ارزبری ایران خودرو و سایپا به این اعداد خلاصه نمی‌شود. باید توجه داشت که بخشی از واردات مورد نیاز برای تولید خودرو‌های این خودروسازان توسط قطعه‌سازان رخ می‌دهد و در نتیجه، مجموع ارزبری نهایی خودرو‌های به اصطلاح "ایرانی" بسیار بیشتر از اعدادی است که بالاتر به آن‌ها اشاره شد.

برای رسیدن به اعداد حقیقی در زمینه داخلی‌سازی این خودروها، باید به سراغ میزان ارزبری اعلام شده توسط وزارت صمت رفت. در ادامه تلاش شده تا داخلی‌سازی پنج پلتفرم ایران خودرو و سایپا محاسبه شود؛ شاخصه‌ای که نسبت متوسط ارزبری خودرو‌های یک پلتفرم به ارزش قطعات آن را نشان می‌دهد.

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

ابتدا به سراغ قدیمی‌ترین پلتفرم یعنی پلتفرم پژو ۴۰۵ می‌رویم که هم‌اکنون خودروهایی، چون پارس، سورن و دنا بر پایه آن تولید می‌شود.

به طور متوسط، وابستگی خودرو‌های این پلتفرم به واردات – که سابقه حدوداً ۳۴ ساله در ایران دارد – از لحاظ ارزش قطعات، ۴۶ درصد است و این یعنی داخلی‌سازی آن در حدود ۵۴ درصد برآورد می‌شود. در مجموع در سال ۱۴۰۲، بیش از ۲۸۰ هزار دستگاه خودرو برپایه این پلتفرم تولید شده است.

پلتفرم بعدی، پلتفرم پژو ۲۰۶ است که سابقه آن به سال ۱۳۸۰ باز می‌گردد و هم‌اکنون خودرو‌های پژو ۲۰۷ و رانا برپایه آن تولید می‌شود. به طور متوسط، ۵۶ درصد از قطعات خودرو‌های این پلتفرم وارداتی است و داخلی‌سازی آن حدود ۴۴ درصد است. تیراژ محصولات آن نیز در سال ۱۴۰۲، بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه بوده است.

اما جدیدترین پلتفرم ایران خودرو که از سال ۱۳۹۹ پا به خط تولید گذاشته، پلتفرم مورد استفاده در خودرو تارا است که با تیراژی نزدیک به ۵۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۲، وابستگی ۵۰ درصدی به واردات داشته و فقط ۵۰ درصد از ارزش قطعاتش از داخل تامین می‌شود.

نکته قابل توجه این است که همانند سایر خودرو‌های ایران خودرو و سایپا، اضافه شدن گیربکس اتوماتیک به تارا به مقدار قابل ملاحظه‌ای به ارزبری خودرو می‌افزاید؛ به گونه‌ای که ارزبری تارا اتوماتیک، حدوداً ۱۹۰۰ دلار (۵۰ درصد) بیشتر از ارزبری تارا دستی است. همچنین باید توجه داشت که توسعه این پلتفرم در زمان تحریم‌ها رخ داده و قاعدتاً انتظار می‌رفت که تلاش شود وابستگی آن به واردات کاهش یابد؛ موردی که اعداد، خلاف آن را نشان می‌دهد.

در این زمینه، وضعیت پلتفرم‌های سایپا، گرچه بهتر است، اما به گونه‌ای نیست که بتوان آن‌ها را نیز بومی نامید. پلتفرم X ۲۰۰ که سال ۱۳۸۹ با تیبا کار خود را آغاز کرد، هم‌اکنون پایه انواع مختلف ساینا و کوییک محسوب می‌شود و با تولید حدود ۳۱۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۲، پرتیراژترین پلتفرم ایران است.

اما همین تیراژ بالا و عدم بهره‌گیری از تکنولوژی‌های مدرن، سبب نشده که بی‌نیاز از واردات باشد و ۳۲ درصد از ارزش قطعات مورد استفاده در خودرو‌های این پلتفرم نیازمند ارز هستند. به این ترتیب، داخلی‌سازی آن در حدود ۶۸ درصد محاسبه می‌شود.

وضعیت پلتفرم جدید سایپا نامناسب‌تر است. پلتفرم SP ۱۰۰ که خودروی شاهین از سال ۱۳۹۹ برپایه آن تولید شده، نیازمند اختصاص ارز به میزان ۴۴ درصد از ارزش قطعاتش است و به این ترتیب، داخلی‌سازی‌ای در حدود ۵۶ درصد دارد.

در سال ۱۴۰۲، حدود ۵۱ هزار دستگاه خودرو شاهین دستی و اتوماتیک برپایه این پلتفرم تولید شده که مدل اتوماتیک، نیازمند حدود ۹۲۰ دلار (۲۴ درصد) ارز بیشتری نسبت به مدل دستی است. همچنین می‌توان انتظار داشت آغاز تولید آریا برپایه این پلتفرم، منجر به افزایش ارزبری و کاهش درصد داخلی‌سازی آن شود؛ اتفاقی که احتمالاً با شروع تولید خودرو ریرا برپایه پلتفرم تارا نیز خواهد افتاد.

موردی که باید در مواجهه با این اطلاعات مدنظر قرار بگیرد این است که هیچ کدام از خودرو‌هایی که پلتفرم آن‌ها مورد بررسی قرار گرفتند در جایی غیر از ایران تولید نمی‌شود و عملاً تامین ۳۲ تا ۵۶ درصد ارزش قطعات آن‌ها از خارج از کشور (یا حداقل بخش زیادی از این مقدار)، توجیه عقلانی ندارد. اتفاقی که شاید بتوان دلیل آن را ناتوانی این دو خودروساز در توسعه زیرساخت‌های بومی زنجیره ارزش محصولاتشان و تلاش برای سرپوش گذاشتن بر این ناتوانی از طریق ارزپاشی دانست.

این ناتوانی در ارزبری خودرو‌های مونتاژی ایران خودرو هم قابل مشاهده است. ایران خودرو در حالی برای مونتاژ حدود ۲۳ هزار دستگاه از محصولات هایما در سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۲۹۰ میلیون دلار ارز (۱۲ هزار و ۶۰۰ دلار به طور متوسط برای هر دستگاه) مصرف کرده که مجموع فروش محصولات هایما در خارج از ایران در سال ۲۰۲۳، تنها حدود ۱۲ هزار دستگاه تخمین زده می‌شود. اتفاقی که نشان می‌دهد ارزی که به سختی و در شرایط تحریم به دست آمده، به محصولات غیررقابتی چینی اختصاص یافته و عملاً – چه در مورد خودرو‌های به اصطلاح تولیدی و چه در مورد هایما‌های مونتاژی – صرف سر پا نگه‌داشت کسب‌وکار‌های خارجی شده است.

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور
سهم ارزش وارداتی و داخلی پلتفرم‌های ایران خودرو و سایپا از مجموع ارزش قطعات آن‌ها در سال ۱۴۰۲

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ دیدار صادر کننده حکم بازداشت نتانیاهو با آیت الله سیستانی

عکس/ بن سلمان زیر چادر در بیابان عربستان

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس / مسابقه دوی ماراتن دبی با مشارکت هزاران شرکت‌کننده

عکس/ شهادت یک فوتبالیست لبنانی در حملات اسراییل

عکس/ مهر‌های جعلی در پرونده چای دبش

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/همسر علیرام نورایی در اینستاگرام گرد و خاک به پا کرد

عکس/محمدعلی فردین در پشت صحنه «سلطان قلب‌ها»

عکس عجیب میثم مطیعی در کنار ویرانه‌های بیروت

عکس/ نتانیاهو به این کشور‌ها برود دستگیرش می‌کنند

عکس/ گربه میهمان ویژه دیدار جام حذفی!

اینفوگرافیک / چرا اتهامات رادیکال‌ها در مورد ماجرای تابعیت فرزندان ظریف نادرست است؟

اینفوگرافی/ مکانیسم ماشه در برجام چیست؟

عکس/ فرش کردستان با نقش شیر و خورشید متعلق به ۱۵۰ سال پیش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

آیا افزایش قیمت بیت کوین عامل قطع برق در ایران است؟/ هزینه برق مصرفی برای استخراج بیت کوین‌ در ایران چقدر است؟

عکس/ عاشقانه حسین پاکدل و همسرش در پشت صحنه یک نمایش

عکس/ سلفی بهاره رهنما با شهاب حسینی و رضا عطاران

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۵ آذر۱۴۰۳

عکس/ واکنش نهاد‌های بین المللی به حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت

اینفوگرافی/ میانگین مصرف بنزین خودرو‌ها در جهان چقدر است؟

ارز دیجیتال چیست و ویژگی‌ها و مزایای آن کدامند؟

پیش بینی بورس امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

عکس/«ناصر ملک‌مطیعی» در حال دویدن در خیابان‌های تهران

نقش بانک‌های مرکزی در بازار فارکس چیست؟

عکس دو نفره و صمیمی درستکار و سرمربی روسیه

عکس/جشن تولد علی شادمان با حضور رپر مشهور

چه عواملی بر عرضه و تقاضا تأثیر می‌گذارند؟

بیشترین علت شکایت از آموزش و پرورش چیست؟

چرا بورس واکنش منفی به صدور قعطنامه شورای حکام نداشت؟/ ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت خبر بدی برای بازار سرمایه است

دفاع قاطعانه علی ربیعی از دولت پزشکیان

اطلاعیه مهم/ گاز این مناطق فردا ۸ ساعت قطع می‌شود

وحید محمودی سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری شد

فیلترینگ یا خودتحریمی در جنگ روایت‌ها !

چرا برای اولین بار در چند دهه اخیر برق مردم در آبان ماه قطع شد؟

اینفوگرافیک / چرا اتهامات رادیکال‌ها در مورد ماجرای تابعیت فرزندان ظریف نادرست است؟

شرایط و ضوابط واردات انواع خودرو‌های سواری

محرومیت ۳۴ ورزشکار از پاداش دولت توسط رئیس جمهور!

اسپانسر جنجالی لوگوی پرسپولیس را توقیف کرد!

عکس/استوری نرگس خانه به دوش درباره بیماری عجیبش

ماجرای جنجالی یک قتل اشتباهی در تهران

پزشکیان: در حال تهیه یک دستورالعمل کلی بر مبنای وفاق ملی هستیم

بیشترین فوت شدگان تهران در کدام مناطق ساکن بوده‌اند؟

عکس/استوری تازه ملیکا شریفی‌نیا درباره خبر ازدواجش

توئیت عضو دفتر رهبری درباره مذاکره ایران و آمریکا

فیلترینگ، آسیب جدی به پیشرفت علوم خواهد زد

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۵ آ‌ذر ۱۴۰۳/ ریزش قیمت سکه و طلا آغاز شد؟

لاریجانی: ایران در حال آماده‌سازی پاسخ به اسرائیل است

عکس/ نتانیاهو به این کشور‌ها برود دستگیرش می‌کنند

عکس/ گربه میهمان ویژه دیدار جام حذفی!

زلنسکی: احتمال پایان جنگ در ۲۰۲۵ زیاد است

غیبت سیدمهدی رحمتی به‌دلیل یک عمل جراحی

عکس عجیب میثم مطیعی در کنار ویرانه‌های بیروت

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت دلار فردا ۵ آذر ۱۴۰۳/ ریزش قیمت دلار با فرمان مذاکرات هسته‌ای

آخرین تغییرات سازمان سنجش از زبان وزیر علوم

عکس/محمدعلی فردین در پشت صحنه «سلطان قلب‌ها»

تحول در سیاست‌های بانک‌ها: از بنگاه‌داری به تامین مالی تولید