تاریخ انتشار: ۰۷:۳۷ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
این خبر تکمیل می‌شود؛

آخرین اخبار از شهادت رئیس جمهور و همراهانش/ دولت بیانیه داد؛ مسیر پر افتخار و خدمت ادامه خواهد داشت/ واکنش دولت‌های جهان به شهادت سید ابراهیم رئیسی

ابراهیم رئیسی و همراهانش در بالگرد سانحه دیده در منطقه طویل آذربایجان شرقی، به مقام رفیع شهادت نائل شدند.

آخرین اخبار از شهادت رئیس جمهور

اقتصاد۲۴- ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت، پس از افتتاح سد قیز قلعه سی به منظور افتتاح ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز به این شهر عازم شد، اما بالگرد وی در این مسیر در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود دچار سانحه شد.

در نتیجه این سانحه تلخ، ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان، آیت الله آل هاشم امام جمعه تبریز، استاندار تبریز و امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه و جمعی دیگر از همراهان رئیسی در این پرواز به شهادت رسیدند.

بعد از وقوع این حادثه و در حالی که شرایط جوی محدوده وقوع حادثه بسیار نامساعد، همراه با بارش باران و مه شدید بود، صد‌ها امدادگر از سوی جمعیت هلال احمر و همچنین نیرو‌های نظامی به محل اعزام شده و عملیات جستجو برای یافتن بالگرد آغاز شد.

بنا به روایت ایسنا حتی برخی از کشور‌ها همچون ترکیه، روسیه و ... نیز به شکل داوطلبانه آمادگی خود برای مشارکت در عملیات جستجو را اعلام کرده و در آن مشارکت داشتند.

سرانجام بعد از گذشت حدود ۱۵ ساعت جستجو در این محل و علیرغم وجود مه شدید، بارش باران و تاریکی هوا امدادگران جمعیت هلال احمر موفق به شناسایی محل سقوط این بالگرد در منطقه‌ای به نام «طویل» شدند. پس از آن نیز تیم‌های امدادی و نظامی در محل حاضر شده و اقدامات خود را آغاز کردند، اما متاسفانه در نتیجه این سانحه رئیس جمهوری کشورمان و همراهانش در این بالگرد به شهادت رسیده بودند.

اسامی شهدای حادثه بالگرد رئیس جمهور

اسامی شهدای سانحه هوایی به این شرح است؛

١-ابراهیم رئیس الساداتی
٢- محمد علی آل‌هاشم
٣-حسین امیرعبداللهیان
۴-مالک رحمتی
۵- مهدی موسوی
۶-یک نیروی سپاه انصارالمهدی (هویت نامشخص)
٧-خلبان (هویت نامشخص)
٨-کمک خلبان (هویت نامشخص)
٩-کروچیف (هویت نامشخص)

عملیات شناسایی با استفاده از پهپادهای ایرانی

از سوی یگر فرمانده سپاه آذربایجان شرقی گفت: جست‌وجو و رهگیری مکان بالگرد توسط پهپاد‌های ایرانی صورت گرفته است.

سردار اصغر عباسقلیزاده در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: جست‌وجو و رهگیری مکان بالگرد توسط پهپاد‌های ایرانی صورت گرفته است و به مکان بالگرد رسیدیم.

پس از شهادت رئیس جمهور، کشور چگونه اداره خواهد شد؟

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران روز گذشته به همراه عده ای از همراه از جمله وزیر امور خارجه در مسیر بازگشت از منطقه خداآفرین به تبریز دچار سانحه شد و صبح امروز خبر شهادت وی و دیگر همراهان او در بالگرد منتشر شد. اما وضعیت اداره کشور در این شرایط چگونه خواهد بود؟
 
سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان به شهادت رسید.

از آنجایی که وی شخص اول اجرایی کشور بشمار می‌آمد، ترتیباتی در قانون اساسی پیش بینی شده است که در صورت عزل یا فوت نابهنگام رئیس جمهوری و ...، وضعیت اداره کشور چگونه خواهد بود.


بیشتر بخوانید: پس از شهادت رئیس جمهور، کشور چگونه اداره خواهد شد؟


 مطابق اصل ۱۳۱ قانون اساسی «در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس‌جمهور یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس‌جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه و معاون اول رئیس‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس‌جمهور معاون اول نداشته باشد مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند.»

در دوره کفالت ریاست جمهوری در ایران نمی‌توان وزیران را استیضاح کرد یا به آنان رای عدم اعتماد داد و نیز نمی‌توان برای تجدید نظر در قانون اساسی و یا امر همه پرسی اقدام نمود.

واکنش‌های خارجی به شهادت رییس جمهوری و هیات‌همراه

پاکستان عزای عمومی اعلام کرد

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در صفحه ایکس خود  شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت و اعلام کرد: پاکستان به نشانه احترام به رئیس جمهور و همراهانش و در همبستگی با ایران برادر، یک روز عزای عمومی اعلام خواهد کرد پرچم آن (ایران) نیمه برافراشته خواهد بود.

 نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در ساعت ۱ بامداد به وقت ونزوئلا در تماس تلفنی با حجت اله سلطانی سفیر جمهوری اسلامی ایران، مراتب تسلیت و همدردی خود، دولت و ملت ونزوئلا بابت شهادت جناب اقای رئیسی و جناب اقای امیرعبدالهیان و همراهانشان را ابراز داشت. 
مادورو همچنین خواستار اعلام مراتب تسلیت ایشان به مقام معظم رهبری و خانواده های محترم جناب اقای رئیسی و امیرعبدالهیان گردید. 

سخنگوی دولت نجات ملی یمن درباره شهادت رئیس جمهور ایران: این مصیبت وارده را به رهبری، دولت و ملت ایران و تمام مستضعفین جهان تسلیت می گوییم. 

بشار اسد شهادت رئیس‌جمهور ایران را تسلیت گفت

 بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در پیامی اعلام کرد قلبا به نام خود و مردم کشور عربی سوریه، شهادت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و همراهانشان را به آیت الله العظمی امام خامنه ای و دولت و مردم دوست، ایران تسلیت می‌گوییم.


 بیانیه نخست‌وزیر عراق در پی شهادت رئیس جمهور ایران

ضمن عرض تسلیت و همدردی صمیمانه خود به رهبر جمهوری اسلامی و دولت و ملت ایران، همبستگی خود را با ملت برادر ایران و با برادران مسئول در جمهوری اسلامی اعلام می داریم.پیام تسلیت حکیم به رهبر و ملت ایران در پی شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش  نقش پررنگ آن فقید در حیات انقلابی و سیاسی و فرهنگی ایران و منطقه و جهان را گرامی می‌داریم و این سانحه را به رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای صمیمانه تعزیت می‌گوییم و با ملت و دولت ایران هم‌دردی می‌کنیم و به خانواده و بستگان آن فقید تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال می‌خواهیم که آن فقید عزیز را مشمول رحمت واسعه خویش قرار دهد و در بهشت‌برین جای دهد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) امروز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: خالصانه ترین مراتب تسلیت و تعزیت و همدردی خود را با رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای (مدظله العالی) و دولت و ملت دوست ایران ابراز می داریم.

نخست وزیر هند: در کنار ایران هستیم
از درگذشت غم‌انگیز رئیس‌جمهور متأسف و متاثر شدیم.
هند در این دوران غم‌انگیز در کنار ایران ایستاده است.

بیانیه مهم دولت درپی شهادت ابراهیم رئیسی

بیانیه هیات دولت در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ المُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

در سال‌روز میلاد مسعود حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام روح بلند خادم ملت ایران، خادم الرضا حضرت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور مردمی و محبوب آسمانی شد.

رئیس جمهور پرتلاش و خستگی ناپذیر مردم ایران که در راه اعتلا و پیشرفت کشور جز خدمت به مردم بزرگ ایران سر از پا نمی‌شناخت، بر سر عهد خود ایستاد و جان خود را فدای ملت کرد.

هیات دولت جمهوری اسلامی ایران با عرض تسلیت سانحه جانسوز بالگرد، عروج رییس جمهور محبوب و خدوم و مغتنم حضرت آیت الله رییسی و همراهانش دکتر حسین امیر عبدالهیان وزیر جهادی امور خارجه، حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم امام جمعه تبریز، دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و سایر همراهان را به محضر امام عصر (عج)، رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کند.

به ملت وفادار و قدرشناس و عزیزمان اطمینان می‌دهیم مسیر پر افتخار و خدمت با تاسی به روحیه خستگی ناپذیر آیت الله رئیسی قهرمان و خادم ملت و یار وفادار رهبری ادامه خواهد داشت و با استعانت از خدای متعال و همراهی مردم بزرگوار کوچکترین خللی در مدیریت جهادی کشور ایجاد نخواهد شد.

متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی

بسم الله الرّحمن الرّحیم

انا لله و انا الیه راجعون

با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم.

این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.

رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد.

در این حادثه‌ی سنگین شخصیت‌های برجسته‌ئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.


بیشتر بخوانید:عکس/ توئیت رهبر انقلاب در پی شهادت رئیس جمهوری


اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانواده‌های محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم.

سیّدعلی خامنه‌ای

 

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ تجمع جمعی از دانشجویان تهرانی در اعتراض به شهادت سید حسن نصرالله

عکس/ تسلیت سید مقتدی صدر برای شهادت سید حسن نصرالله

عکس/ برافراشته شدن پرچم سیاه در بیروت

فیلم/ سخنرانی کوبنده سید حسن نصرالله الهام بخش مقاومت

فیلم/ روایت سیدحسن نصرالله از اولین دیدار با امام خمینی (ره)

معرفی گاک ترامپچی ۱؛ سدانی زیبا با حضور هوآوی + عکس

عکس/ پست جدید صفحه سید حسن نصرالله

فیلم/ لحظه اعلام شهادت سید حسن نصرالله در شبکه‌های مختلف جهان

فیلم/گریه مجری شبکه المیادین با اعلام خبر شهادت سید حسن نصرالله

حماس شهادت سید حسن نصرالله را تسلیت گفت

فیلم/لحظه اعلام خبر ترور سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان از شبکه خبر

تسلیت وزارت امور خارجه ایران در پی شهادت نصرالله

پیام سیدحسن خمینی بعد از شهادت نصرالله

متن بیانیه حزب الله درباره شهادت سید حسن نصرالله

فوری/سید حسن نصرالله به شهادت رسید

عکس/برافراشتن پرچم سیاه با تصویر سید حسن نصرالله در بیروت

فیلم/دو انفجار شدید در بیروت پایتخت لبنان

واکنش بازار‌ها به حمله اسرائیل علیه لبنان/ بورس سرخ شد، طلا کانال ۴ میلیون را فتح کرد/ گمانه‌زنی درباره شهادت حسن نصرالله، با بازار‌های سرمایه چه کرد؟

فیلم ارتش اسرائیل از بمباران  ضاحیه بیروت

عکس‌های زیبای ترلان پروانه از جنوبگردی

سرطان واژن چیست و راه های درمان آن کدامند؟

پیام مهم رهبر انقلاب برای جنایت‌های رژیم صهیونیستی در لبنان

فیلم/ اولین بارش برف پاییزی در توچال

عکس/ توییت عجیب آشنا درباره سردار نیلفروشان

گزارش بورس امروز شنبه ۷ مهرماه ۱۴۰۳

آمار مدیرعامل ایران‌خودرو از زیان این شرکت

هلدینگ صبا تامین، شرکتی دولتی با ۶۰۰ میلیارد تومان کاهش درآمد‌ فقط در یک سال/ آقای رئیس جمهور و وزیر تعاون در جریان هستید؟

فیلم/قطع خبرهای شبکه الجزیره و خبر اعلام رسمی ترور نصرالله توسط ارتش اسرائیل

شکایت علیرضا بیرانوند از باشگاه پرسپولیس

تصویری عجیب از فرماندهان اسرائیلی در زمان حمله به بیروت

طلا وارد کانال ۴ میلیونی شد

جزئیات بیانیه صهیونیست‌ها با ادعای ترور سید حسن نصرالله

فیلم/ بمب سنگرشکن اسرائیل چطور عمل می‌کند؟

آشنایی با بمب سنگرشکن اسرائیل در حمله به بیروت

اینفوگرافی/مردم کدام کشور‌ها به زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم تسلط بیشتری دارند؟

نگاهی به بیوگرافی و سوابق سیامک نمازی

عکس/توئیت منتسب به دختر سید حسن نصرالله درباره وضعیت پدرش

سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ چگونه خواهد بود؟

عکس/ خانه دیدنی و تاریخی توسلیان در نطنز

از هر ۱۰۰۰ نوزادی که بدنیا می‌آیند، ۵ نفر آن‌ها کم شنوا هستند

سقوط میلیاردی قیمت آپارتمان در پردیس و پرند

فیلم / ویرانی گسترده بعد از حمله امروز صبح اسرائیل به جنوب لبنان

پایان تولید نوشابه کوکاکولا در ایران

عکس/ کاخ خورشید کلات نادری در خراسان

معرفی سلاح LOSAT؛ ضد تانک خودرویی سریع و مرگبار

عکس/دستور تخلیه فوری بیمارستان بهمن در بیروت

واکنش تند عارف به حمله شدید اسرائیل به لبنان

مرگ در معدن؛ روایتی از تنهاییِ کارگران و خانواده‌ی بازماندگانِ معدن بعد از پایانِ عملیات

دولت تکلیف یارانه نقدی را مشخص کرد؟

فیلم/ گزارش عجیب نفیسه کوهنورد از لحظات اولیه حمله اسرائیل