تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳

خطر توقف صادرات با شرايط جديد ثبت سفارش كالا

رييس كنفدراسيون صادرات، در نامه‌اي ضمن انتقاد از شرايط جديد ثبت سفارش، پيشنهاد كرده كه حداقل بانك مركزي در هماهنگي با وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت رفع تعهد ارزي، امكان استفاده از روش «واردات در مقابل صادرات خود» و همچنين «رفع تعهد ارزي با واردات طلا» را مجدد فعال كرده و اجازه ايفاي تعهدات ارزي از اين روش را به صادركنندگان اعطا كند.

خطر توقف صادرات با شرايط جديد ثبت سفارش كالا

اقتصاد۲۴-محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات در نامه‌ای به معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به «اعمال محدودیت‌های جدید و غیرقابل اجرا در ثبت سفارش واردات از یکسو و صدور اطلاعیه سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر تعیین ضرب‌الاجل رفع تعهد ارزی سال ۱۴۰۲ تا پایان تیرماه جاری از سوی دیگر» گفته که وضع اینگونه سیاست‌های دوگانه از سوی دستگاه‌های دولتی، عملا فرصت رفع تعهد ارزی را از صادرکنندگان سلب کرده و منجر به بروز مشکلات و چالش‌هایی در حوزه ایفای تعهدات ارزی صادراتی و به تبع آن، تعلیق کارت‌های بازرگانی و توقف صادرات خواهد شد.

وی همچنین پیشنهاد کرده که حداقل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت رفع تعهد ارزی، امکان استفاده از روش «واردات در مقابل صادرات خود» و همچنین «رفع تعهد ارزی با واردات طلا» را مجدد فعال کرده و اجازه ایفای تعهدات ارزی از این روش را به صادرکنندگان اعطا کند.

به گفته رییس کنفدراسیون صادرات، عدم هماهنگی بین دستورالعمل‌ها و فراهم نبودن امکان اجرای آنها، منجر به توقف ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان به خصوص از سوی واحد‌های کوچک و متوسط که بیشترین سطح اشتغال در کشور را به خود اختصاص داده‌اند، خواهد شد و در نهایت توقف تولید، آن هم در سال جهش تولید با مشارکت مردمی را در پی خواهد داشت.

شرایط جدید دردسرساز برای واردات

اخیرا سامانه جامع تجارت در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که بر اساس مصوبات جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان اخذ ثبت سفارش جدید صرفا برای واحد‌های تولیدی وزارت صنعت، معدن و تجارت که برنامه تولید سال ۱۴۰۳ خود را در بخش تجارت داخلی ثبت کرده باشند و این برنامه به تایید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دفتر تخصصی مربوطه رسیده باشد، امکان پذیر خواهد بود.

بر این اساس امکان اخذ ثبت سفارش جدید برای واحد‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچون گذشته برقرار است، اما اولویت اول با ۷۵۰ کد تعرفه‌ای است که در تامین کالا‌های مورد نیاز کشور از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در اصل به نظر می‌رسد مسوولان متولی این حوزه بر این عقیده هستند که ثبت سفارش‌ها برای مدیریت منابع و مصارف ارزی باید کنترل شود تا به این وسیله از افزایش قیمت ارز جلوگیری شود؛ اما این تصمیم انتقاداتی به دنبال داشت؛ برای مثال هومن حاجی‌پور - قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران - اخیرا گفته که ابهاماتی در این دستورالعمل وجود دارد. یکی از مهم‌ترین ابهامات مربوط به ثبت سفارش ماشین‌آلات تولیدی است که به گفته فعالان بخش خصوصی دستورالعمل اخیر وزارت صمت پاسخگوی آن نیست. چراکه این دستورالعمل بر مبنای سابقه واحد‌های تولیدی یا تجار طراحی شده، اما ماشین‌آلات چندان به سابقه تولیدی ارتباطی ندارد.


بیشتر بخوانید:رشد ۱۴ درصدی صادرات محصولات لبنی+ جدول


او همچنین گفته بررسی فهرست ۷۵۰ کد تعرفه که در اولویت واردات قرار گرفته نشان می‌دهد که بسیاری از این اقلام اگرچه نیاز شهروندان و جزو حقوق حقه آنهاست، اما اقلام ضروری کشور نیست؛ برای مثال توپ رنگی پینت‌بال، چوب ماهیگیری، سنجاق قفلی، تیغ اصلاح، مانکن خیاطی و ... جزو آن ۷۵۰ قلم ذکر شده، اما کالا‌های مورد نیاز صنایع که می‌توان لیست بلندبالایی از آن تهیه کرد، در این فهرست جایی ندارد.

مهراد عباد، عضو اتاق بازرگانی ایران و تهران نیز درباره مشکلات اجرای این طرح در کشور به تجارت نیوز گفت: دو مورد از مشکلات عمده این طرح شامل افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش قاچاق است. چراکه بسیاری از مواد اولیه تولید محصولات مختلف، از سایر کشور‌ها وارد می‌شود. اجرای این طرح باعث توقف واردات شرکت‌های بازرگانی و در نهایت افزایش قیمت مواد اولیه می‌شود. واردات کالا‌ی قاچاق هم بیشتر می‌شود. زیرا واردات کالای قاچاق، هزینه کمتری دارد. خیلی از شرکت‌های وارداتی کوچک، مواد اولیه شرکت‌های بزرگ و بخش دولتی را تامین می‌کنند. در نتیجه ادامه این روند، مشکلات زیادی برای تولید داخل ایجاد می‌کنند.

از طرف دیگر نجفی عرب - رییس اتاق بازرگانی تهران - نیز در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرده که طبق این مصوبه امتیاز دولتی ثبت سفارش به صورت تبعیض‌آمیز به برخی از بنگاه‌های اقتصادی اعطا شده که این موضوع ناقض ماده (۵۲) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی است.

همچنین طبق گفته‌های او ممنوع کردن واردات آن دسته از واحد‌های تولیدی که برنامه تولید سال ۱۴۰۳ خود را در بخش تجارت داخلی ثبت نکرده باشند یا این برنامه به تایید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دفتر تخصصی مربوطه نرسیده باشد، از دو حیث چالش‌برانگیز خواهد بود؛ این مساله به‌طور کلی ظرفیت تولید ملی را کاهش می‌دهد و مانعی اساسی در مسیر جهش تولید خواهد بود و همچنین الزام تأیید برنامه توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دفتر تخصصی مربوطه ضمن افزایش سطح مداخلات دولتی در فعالیت بنگاه‌های اقتصادی، موجبات گسترش فساد اداری را فراهم خواهد کرد.

این مقام مسوول همچنین خواستار ابطال مصوبه مربوط به ثبت سفارش در سال جاری و تدوین دستورالعمل جدید شده است. حال باید منتظر ماند و دید وزارت صمت در این رابطه چه تصمیمی خواهد گرفت.

یک واردکننده که نخواست نامش ذکر شود نیز در گفتگو با «اعتماد» با اشاره به این دستورالعمل می‌گوید: «من با طرف خارجی برای واردات قرارداد داشته‌ام، اما با دستورالعملی که یک شبه صادر شده زیان بالایی کردم. عده خاصی به بهترین امکانات دسترسی دارند و بخش عمده صادرکننده و واردکنندگان، از خیلی چیز‌ها محروم‌اند.»

او درباره چالش‌های دستورالعمل جدید می‌افزاید: «هر کانتینر بار برای ما ۶۰ میلیون تومان قیمت تمام شده دارد. ۲ میلیارد تومان پول برای ۱۰ کانتینر واریز کرده‌ام که سه برابر رقمی است که باید بپردازم. اما این کار را کرده‌ام تا بتوانم بعد از تخصیص ارز، کالا را وارد کنم. چون هزینه دموراژ کالا روی کشتی روزی ۳۰۰ دلار است و زیان سنگینی است. اما ارز تخصیص داده نمی‌شود و مجبورم با قیمت‌های بالایی ارز تهیه کنم تا از این زیان جلوگیری شود.»

این فعال تجاری می‌افزاید: «عده‌ای از رانت اطلاعاتی برخوردارند و می‌دانند که چنین دستورالعمل‌هایی قرار بوده صادر شود. خیلی‌ها در تناژ بالایی اقدام به ثبت سفارش کالا با دستورالعمل قبلی کرده‌اند و با اتفاق کنونی، به زیان بالایی دچار شده‌اند. این روند منجر به کاهش واردات در برخی کالا‌ها و افزایش قیمت‌ها خواهد شد.»

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ماهی امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ جلیلی بازنده‌ای است که رها نمی‌کند!

قیمت طلا و سکه امروز یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

علی طیب نیا، اصلی‌ترین گزینه وزارت اقتصاد در دولت مسعود پزشکیان کیست؟/ تورم در ایران با طیب نیا تک رقمی می‌شود؟

عکس‌های خانوادگی مسعود پزشکیان

ترانه علیدوستی در دامان طبیعت +عکس

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/کشتی جنگی ایران دچار سانحه شد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ آجیل‌خوردن پوتین وسط نشست بین‌الملل

اعلام زمان قرعه‌کشی لیگ بیست‌وچهارم

هافبک پرسپولیس به دنبال جدایی

ظریف: نباید اجازه دهیم پیروزی مردم را به شکست تبدیل کنند

عکس/ خودنمایی یوسف تیموری در باشگاه بدنسازی

جزییات متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد

دستمزد رضا عطاران لو رفت

فیلم/ رونمایی علیرضا حیدری از بدن ورزیده‌اش

پاسخ معنادار آذری جهرمی به معصومه ابتکار

پیش‌بینی قیمت دلار فردا سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳

تاثیر لانینا بر ایران چیست؟

اختلاف بانک مرکزی و سازمان غذا و دارو؛ دودی که به چشم مردم می‌رود

بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده سیگار در جهان

شرایط معافیت خدمت سربازی در ایران+ جزییات

قتل رفیق باشگاهی به‌خاطر یک ساعت مچی!

ویرایش عکس در واتساپ با هوش مصنوعی!

معرفی پیشرفته‌ترین خودروی برقی ایران + عکس

حضور بیمه معلم در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی آسانسور

عکس/ استایل سنتی نیوشا ضیغمی در یک مراسم

عکس/ پیام فوری بهنوش بختیاری به مسعود پزشکیان

عکس یادگاری مژده لواسانی و نیوشا ضیغمی در یک مراسم

تیپ بازیگر سریال دونگ‌یی در جزایر هاوایی + عکس

داماد مسعود پزشکیان کیست؟ +عکس

احمدی‌نژاد الان کجاست و چه می‌کند؟ + عکس

فیلم/ شعرخوانی مسعود پزشکیان برای امام حسین به زبان ترکی

بازار میلگرد در مسیر صعود+ جدول

عکس/ تصویر سیدمحمد خاتمی در صداوسیما همه را سورپرایز کرد!

ابلاغ قانون برنامه هفتم توسعه+ جزییات

چهار گروه مخالف پیوستن ایران به FATF

فیلم/نقش همایون شجریان در ازدواج مهدی پاکدل و رعنا آزادی ور

سبقت ناگهانی قیمت هلو از گوشت

عکس/با داماد مسعود پزشکیان آشنا شوید

عکس/ استایل شاد و رنگی یک بازیگر معروف در ۵۳ سالگی

عکس/دختر بازیگر معروف در آغوشِ منوچهر هادی

اوکراین زندانیان را برای جنگ با روسیه آماده می‌کند

دیدار طیب‌نیا با مسعود پزشکیان+ عکس

فیلم جشن عروسی پسر بازیگر معروف وایرال شد

جزئیات جدید از تبادل پیام و مذاکره غیرمستقیم با آمریکا

برای پس‌انداز کردن پول چه باید کرد؟

فیلم/دیدار دوستانه روحانی و پزشکیان

بلیت ایرلاین‌های لاکچری گران‌تر است یا ایرلاین‌های ایرانی؟

برنامه‌های هفتگانه مسعود پزشکیان برای اقتصاد کشور

امروز ترلان پروانه ۲۶ ساله شد + عکس

مشارکت زنان عربستانی در مراحل تعویض پرده کعبه+ عکس

گزارش بورس امروز دوشنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۳

پایان آتش‌بس یک هفته میان دو طیف جبهه انقلاب/ قالیباف یا جلیلی، مقصر شکست کیست؟

کسری بودجه ۱۴۰۳ از افت قیمت دلار جلوگیری می‌کند

ارز دیجیتال پولکادات چیست و چرا این روزها شهرت یافته است؟

فیلم/نماز جماعت در خیابان های فرانسه