تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اسحاق جهانگیری کیست؟ /آیا می‌تواند از سد شورای نگهبان عبور کند؟

اسحاق جهانگیری از جمله چهره‌های سیاسی مهم در ایران به شمار می‌رود. جهانگیری در طول سال‌های متمادی، مناصب مختلفی را در نظام سیاسی ایران بر عهده داشته است. آخرین سمت رسمی وی، معاونت اولی ریاست جمهوری در دولت حسن روحانی بود که از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ ایفای نقش نمود. اکنون اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۳ ثبت نام کرده است.

اسحاق جهانگیری کیست؟

اقتصاد ۲۴- پس از مدت‌ها انتظار، اسحاق جهانگیری بالاخره در پنجمین روز ثبت‌نام چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، برای ثبت‌نام حاضر شد. وی ساعاتی قبل از ورود به ستاد انتخابات وزارت کشور، از تصمیم خود مبنی بر کاندیداتوری در این انتخابات خبر داد.اسحاق جهانگیری را باید جدیدترین گزینه اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش‌رو دانست. البته اگر موفق به عبور از سد شورای نگهبان شود. در این مطلب درباره سوابق و فعالیت‌های جهانگیری می‌خوانید. 

بیوگرافی اسحاق جهانگیری

اسحاق جهانگیری، فرزند حسن جهانگیری کوه‌شاهی، در بیستمین روز از دی ماه سال ۱۳۳۶ در روستای سوغان حاجی‌آباد، واقع در دهستان کوه شاه استان کرمان، به دنیا آمد. وی دومین فرزند پسر خانواده جهانگیری است.

جهانگیری، که علاقه‌مند به تحصیل بود، پس از پایان دوره متوسطه، در دانشگاه کرمان به تحصیل پرداخت و موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته فیزیک شد. سپس، وی تحصیلات خود را در دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد و موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع گردید. همچنین، جهانگیری دکترای مدیریت صنعتی را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات دریافت کرد.

همسر اسحاق جهانگیری کیست؟

همسر اسحاق جهانگیری منیژه جهانگیری است و حاصل این ازدواج دو پسر به نام‌های محمدحسین و حسام، و دو دختر به نام‌های هدی و فائزه هستند. حسن جهانگیری، پدر اسحاق، قبل از مهاجرت به سیرجان کارگر معدن کرومیت آبدشت (از معادن توابع اسفندقه) بود و به عنوان کارمند در اداره کشاورزی سیرجان بازنشسته شد.

سوابق اسحاق جهانگیری پس از انقلاب

اسحاق جهانگیری فعالیت‌های پس از انقلاب خود را در دهه ۱۳۶۰ با برنامه جهاد سازندگی آغاز کرد. وی سپس به عنوان رئیس سازمان جهاد سازندگی در جیرفت مشغول به کار شد. جهانگیری بعد‌ها عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی استان کرمان شد و تا اواسط دهه ۱۳۶۰ در جهاد کشاورزی فعال بود.

پس از این دوره، حضور و فعالیت‌های سیاسی جهانگیری جدی‌تر شد. او در طول سال‌ها مناصبی، چون نمایندگی مجلس، استانداری، عضویت در کابینه و در نهایت معاون اول رئیس‌جمهور را تجربه کرد. وی در دوران ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی استاندار اصفهان بود و همچنین در دولت سیدمحمد خاتمی وزیر معادن و فلزات شد.

اسحاق جهانگیری کیست؟ /آیا می‌تواند از سد شورای نگهبان عبور کند؟

نسبت فامیلی جهانگیری با هاشمی رفسنجانی چیست؟

اسحاق جهانگیری در طول سال‌های فعالیت سیاسی خود، ارتباط نزدیکی با هاشمی رفسنجانی داشته است. علی‌رغم نداشتن نسبت فامیلی، جهانگیری توانست در دوران نمایندگی مجلس، با برقراری ارتباط خوب با هاشمی، نردبان ترقی در عرصه سیاسی را با سرعت بیشتری طی کند.

هاشمی رفسنجانی در کتاب خاطرات خود به تلاش جهانگیری برای آشتی میان او و مهدی کروبی اشاره کرده است. این رابطه نزدیک، به جهانگیری کمک کرد تا مناصبی همچون استانداری اصفهان و وزارت معادن و فلزات را به دست آورد.


بیشتر بخوانید: عبدالناصر همتی کیست؟/ از رئیس کلی بانک مرکزی تا دو بار حضور انتخاباتی


در نهایت، جهانگیری با حمایت هاشمی رفسنجانی، برای کسب ریاست‌جمهوری نامزد شد، اما در نهایت به نفع حسن روحانی کنار‌کشید. 

خاطرات اسحاق جهانگیری از سردار سلیمانی

در اولین سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اسحاق جهانگیری در سازمان جهاد سازندگی در استان کرمان فعالیت می‌کرد، که با هدف رسیدگی به مناطق محروم و دور افتاده تشکیل شده بود. در همان برهه زمانی، قاسم سلیمانی نیز در نیرو‌های بسیج در کرمان مشغول بسیج نیرو‌ها برای جبهه و جنگ بود. آشنایی و همکاری جهانگیری و سلیمانی به همین دوران باز می‌گردد که هر دو در تلاش‌های پس از انقلاب در کرمان درگیر بودند. اسحاق جهانگیری در مصاحبه‌ای اظهار کرده است که شهید سلیمانی از همان ابتدا نقش محوری در بسیج نیرو‌های کرمان برای جنگ و جبهه داشت و به یکی از فرماندهان برجسته سپاه پاسداران تبدیل شد که در ادارۀ جنگ نقش کلیدی داشت.

سابقه اسحاق جهانگیری در مجلس شورای اسلامی

اسحاق جهانگیری در دو دوره متوالی از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۱ به عنوان نماینده مردم شهرستان جیرفت در مجلس شورای اسلامی حضور داشت. ایران در این دوره مجلس شورای اسلامی، در شرایط بسیار حساسی قرار داشت؛ چرا که در این دوره جنگ ایران و عراق پایان یافت، امام خمینی (ره) درگذشت و همچنین کشور به دلیل تغییر رهبری، موقعیت ویژه‌ای را تجربه می‌کرد.

کارنامه اسحاق جهانگیری در استانداری اصفهان

پس از اتمام دوره نمایندگی مجلس، اسحاق جهانگیری که هم با هاشمی رفسنجانی و هم با سید محمد خاتمی همسویی داشت، چند مسئولیت اجرایی برعهده گرفت. در سال آخر دوره اول ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، جهانگیری به سمت استاندار استان اصفهان انتخاب شد. در همان سال‌های استانداری جهانگیری، سفر آیت الله منتظری به اصفهان اتفاق افتاد که جهانگیری به عنوان رئیس شورای تأمین استان، آن را به خوبی مدیریت کرد. 

اسحاق جهانگیری در کابینه محمد خاتمی

با پایان یافتن دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ با کسب بیش از ۲۰ میلیون رأی به عنوان رئیس جمهور هفتم انتخاب شد. با روی کار آمدن دولت اصلاحات، اسحاق جهانگیری به عنوان وزیر صنایع و معادن در کابینه خاتمی انتخاب شد.

یکی از اقدامات جهانگیری در این دوره، توقف خط تولید پیکان بود. او با قاطعیت و در تقابل با فشار‌های موجود، از ادامه تولید این محصول که دیگر مورد پسند مردم نبود، جلوگیری کرد. جهانگیری معتقد بود که حفظ منافع و حقوق شهروندان، اولویت اصلی بوده و به همین دلیل تولید پیکان که دیگر نمی‌توانست نیاز‌های مردم را برآورده سازد و باید متوقف می‌شد.

اسحاق جهانگیری کیست؟ /آیا می‌تواند از سد شورای نگهبان عبور کند؟

همکاری اسحاق جهانگیری و حسن روحانی پس از رد صلاحیت هاشمی

اسحاق جهانگیری در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ زمانی که احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور بود، در دفترش در نزدیکی میدان هفتم تیر به امور شخصی می‌رسید و همچنین صاحب امتیاز و مدیرمسئول ماهنامه صنعت و تجارت بود. او در آخرین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ قصد داشت برای ثبت‌نام به وزارت کشور برود که خبر ورود هاشمی رفسنجانی به وزارت کشور همه جا پخش شد. چند روز بعد، خبر رد صلاحیت هاشمی نیز سراسر رسانه‌ها را پر کرد. جهانگیری که خود آماده همکاری با هاشمی رفسنجانی در انتخابات بود، از این اقدام تعجب کرد و آن را غیرقابل باور دانست و گفت اگر قبل از آن به او می‌گفتند که هاشمی رد صلاحیت خواهد شد، باور نمی‌کرد. او همچنین به مسئولان مربوطه انتقاد کرد و گفت آن‌ها باید برای هر ۱۰ دقیقه ملاقات با هاشمی، واسطه پیدا می‌کردند.

حسن روحانی پس از ردصلاحیت غیرمنتظره در انتخابات ۱۳۹۲، با حمایت‌های پررنگ هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، با کسب بیش از ۱۸ میلیون رأی به پیروزی رسید. در حالی که شائبه‌هایی درباره انتخاب اکبر ترکان به عنوان معاون اول مطرح بود، اسحاق جهانگیری برای معاون اولی برگزیده شد و تا پایان دولت دوازدهم در این سمت باقی ماند. جهانگیری حتی در انتخابات ۱۳۹۶ نیز با ثبت‌نام و احراز صلاحیت، از روحانی حمایت کامل داشت و با جدیت در برابر رقبا ایستادگی می‌کرد. با این وجود، با شروع به کار دوره دوم دولت تدبیر و امید، اختلاف و فاصله مشهودی بین روحانی و جهانگیری ایجاد شد، به‌طوری که جهانگیری اظهار داشت در تغییر معاونان وزرا هیچ نقشی نداشته و تمام تصمیم‌گیری‌ها در دفتر ریاست‌جمهوری انجام می‌شد.

شکایت قالیباف از اسحاق جهانگیری

در ماجرای اختلاف بین قالیباف و جهانگیری، قالیباف شکایتی علیه جهانگیری مطرح کرد. ادعای قالیباف این بود که جهانگیری در مناظره‌های انتخاباتی سال ۱۳۹۶ مطالبی خلاف واقع درباره وی گفته است. جالب اینجاست که این شکایت ظاهراً همان زمان ثبت شده بود، اما چندی بعد قوه قضاییه به پیگیری آن پرداخت.

در این میان، برخی مدعی شدند که جهانگیری در حال گرفتن رضایت از قالیباف است. اما خود جهانگیری و برخی منابع آگاه این ادعا را تکذیب کردند و اعلام کردند که جهانگیری از حضور در دادگاه برای شفاف‌سازی مسائل دوره مدیریتش استقبال می‌کند.

همچنین، اتهام جهانگیری در این پرونده، اتهام افترا به قالیباف با اتهاماتی همچون تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی بوده است. 

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
علی پوراحمد
0
0
جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
اسحاق جهانگیری از سد وجدان و مردم گذشت و همه را زیر پای خود گذاشت ولی این بار به امید خداوند همین ابتداء با تو دهنی شورای نگهبان مواجه خواهد شد .
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت طلا و سکه امروز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/حاشیه‌های حضور پزشکیان پای صندوق رأی

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ آشا محرابی در کنار پدرش اسماعیل محرابی

عکس/ واکنش رضا رشیدپور به توییت توهین آمیز یک نماینده مجلس

عکس متفاوت پزشکیان و ظریف در قلعه‌حسن‌خان

عکس/ احمدی نژاد روز انتخابات با مردم ترکیه عکس یادگاری گرفت

عکس/روحانی رأی خود را به صندوق انداخت

عکس/تندرو‌ها به سنگ قبر والدین رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان هم رحم نکردند!

عکس/زهرا، مسعود را بدرقه کرد

عکس/ آیت الله جنتی رای خود را به صندوق انداخت

عکس/استایل بهاره رهنما پای صندوق رای

حضور سید محمد خاتمی در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۱۶ تیر ۱۴۰۳

مسعود پزشکیان کیست؟/ با نهمین رئیس جمهوری ایران آشنا شوید

عکس/اولین واکنش ظریف و آذری جهرمی بعد از پیروزی در انتخابات

اینفوگرافی/مسعود پزشکیان را بهتر بشناسید

فیلم/نتایج رسمی و نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری

فیلم/ اولین صحبت های پزشکیان بعد از پیروزی در انتخابات

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

کفگیر خودروسازان به ته دیگ خورد؛ دست به دامن تبلیغات غیرمستقیم/ ماجرای فروش قسطی خودرو چیست؟

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

فیلم/نگاهی کوتاه به سوابق و فعالیت‌های مسعود پزشکیان

پیش بینی بورس امروز ۱۶ تیر ۱۴۰۳

نهمین رئیس‌جمهور ایران کیست؟

عکس/ بازتاب انتخابات ایران در رسانه‌های معتبر ترکیه

عکس/جشن بامدادی ستاد پزشکیان در حرم امام رضا

عکس/ روزنامه اصولگرا سند رئیس جمهوری پزشکیان را زد!

پایان شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری/ مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهور ایران شد

رکود اقتصادی چیست؟

عکس/بازیگر «نون خ» در عروسی زوج معروف سینما

عکس/استایل چشمگیر همسر بهرام رادان در سفارت فرانسه

عکس/ حضور عروس و داماد در انتخابات بدون حجاب؛ صدا و سیما پخش کرد!

ادارات این استان شنبه با تاخیر آغاز می‌شود

متلک خبرساز عباس عبدی به رئیس ستاد جلیلی

مسعود پزشکیان با فاصله معنا داری جلوست

سخنگوی ستاد انتخابات: از ساعت ۲:۳۰ به بعد نتایج انتخابات اعلام می‌شود

عکس واکنش‌برانگیز از نذری ستاد جلیلی در روز انتخابات

رای‌گیری تمام و شعب اخذ رای بسته شد؛ شروع شمارش آرا

عکس/ کیهان صفحه اولش را اینگونه بست

افزایش هزینه های سفر، گردشگری در ایران را به تله انداخت/ هزینه دو سفر داخلی در ازای یک سفر خارجی

تصویری جالب از شباهت یکی از اهالی خوی به مسعود پزشکیان

غیر رسمی؛ میزان مشارکت در انتخابات اعلام شد

عکس / کیوان صمیمی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در انتخابات شرکت کرد

آذری جهرمی: پاشیم بریم سوت پایان بازی رو بزنیم

تبلیغات غیرقانونی نماینده زن مجلس برای سعید جلیلی

عکس/چهره جنجالی انتخابات قبلی به جلیلی رای داد!

اگر گواهینامه رانندگی گم شد چه باید کرد؟

جو بایدن کیست و میراثش برای آمریکا چه بوده است؟

عکس/لباس عجیب المیرا شریفی‌مقدم پای صندوق رأی‌

ماجرای عکس زیباکلام با حمید نوری چه بود؟

فیلم/مصاحبه صداوسیما با خاتمی که تلویزیون پخش نکرد

پیام خاص مولوی عبدالحمید درباره انتخابات

مشارکت ۴۳ درصدی در انتخابات ریاست جمهوری تا ساعت ۲۱

هر آنچه باید از موزه هنر‌های تزیینی اصفهان بدانید

ظریف: هموطن برای پیروزی قاطع بپا خیزید

عصبانیت اردوغان از حکم یوفا علیه ترکیه

آذری جهرمی: هیچ صندوقی شمارش نشده