اقتصاد۲۴- در مدلهای جدید و نوتر خودروها، معمولاً شاهد بروز چنین ایرادی نیستیم. اما با افزایش کارکرد خودرو، علائم لرزش به تدریج ظاهر شده و گاهی شدت آن به حدی میرسد که باعث ناراحتی و اذیت راننده یا دیگر سرنشینان میشود.
در این مقاله قصد داریم به بررسی علل و ارائه راهکارهای رفع این ایراد شایع بپردازیم. اگر این موضوع برای شما جذابیت دارد، لطفاً به ادامه مطلب توجه فرمایید.
در خودروهای معمولی، موتور از طریق دستههای مخصوصی به شاسی متصل میشود. این دستهها دارای قسمتهای انعطافپذیر بوده و وظیفه دارند لرزش حاصل از کارکرد موتور را به حداقل برسانند.
در مقابل، در سوپر اتومبیلهایی مانند فراری F ۵۰، موتور مستقیماً روی شاسی سوار میشود. این طراحی خاص در خودروهای عادی و معمولی به کار گرفته نمیشود.
با گذشت زمان، قسمتهای انعطافپذیر دسته موتور دچار فرسودگی شده و در عملکرد این اجزا اختلال ایجاد میکنند. این امر میتواند منجر به افزایش لرزش خودرو شود.
جایگزینی و تعویض دسته موتور کاری آسان نیست و نیاز به مهارت و ابزارآلات خاص دارد؛ بنابراین توصیه میشود برای بررسی سلامت یا تعویض این قطعه به نمایندگی یا تعمیرگاه مراجعه کنید. نکته مهم آن است که استفاده از قطعات اصلی و با کیفیت میتواند لرزشهای بعدی را به تأخیر بیندازد.
با گذشت زمان، شمعهای موتور نیز کثیف شده و خراب میشوند. این امر میتواند منجر به اختلال در جرقهزنی و انفجارهای ناقص در سیلندرها شود. ازآنجایی که شمعها توسط کوئلها تغذیه میشوند، انفجارهای ناقص نیز میتوانند ناشی از ولتاژ ضعیف کوئلها یا خرابی سیمهای رابط باشد.
اگر خودروی شما قدیمی است و تاکنون نسبت به بررسی سیستم جرقهزنی اقدامی نکردهاید، لرزش آن احتمالاً به این سیستم مربوط میشود. در این مرحله، شما میتوانید به بررسی و کنترل وضعیت شمعها بپردازید. اما اگر مشکل از سایر اجزای این سیستم باشد، مراجعه به تعمیرگاه ضروری خواهد بود.
در موتور درونسوز، انفجار مخلوط سوخت و هوا و پایین رانده شدن پیستون، نیروی محرکه را تولید میکند. اگر یکی از سیلندرها دچار نشتی باشد، فرایند فشردهسازی مخلوط در آن به درستی انجام نخواهد شد و انفجارهای ناقص ایجاد خواهند شد. این امر موجب برهم خوردن تعادل موتور و افزایش ارتعاشات آن میشود.
بروز مشکل نشتی سیلندر، مستلزم بازکردن کامل موتور و صرف زمان و هزینه زیادی است. در صورتی که شما شانس داشته باشید، ممکن است با تعویض واشر سرسیلندر، این مسئله حل شود. اما گاهی خرابی سوپاپها یا رینگهای پیستون نیز میتواند علت نشتی باشد.
برای کارکرد صحیح موتور، باید میزان مشخصی از سوخت از باک به داخل سیلندرها منتقل شود. اما با گذر زمان و به دلایلی نظیر رسوبات باقی مانده از سوخت، فرسودگی مجاری یا خرابی انژکتور، ممکن است در این فرآیند دچار اختلال شده و در نتیجه، انفجارهای ناهماهنگ در داخل سیلندرها باعث ایجاد لرزش در کارکرد موتور گردد.
برای پاکسازی انژکتورها و مجاری انتقال سوخت، افزودنیهای مخصوص وجود دارند که به عنوان راهکاری موقت میتوانند مؤثر باشند. اما در صورتی که استفاده از این مواد کارساز نباشد، بررسی و تمیز کردن رسوبات مجاری سوخت باید توسط یک تعمیرکار ماهر انجام شود.
در خودروهای دارای گیربکس دستی، سایش یا آزاد نشدن کامل کلاچ نیز میتواند باعث ایجاد لرزش در خودرو شود. این مشکل معمولاً به دلیل عواملی همچون نشتی در سیستم هیدرولیک، فرسودگی کابل کلاچ یا خرابی سیلندر اصلی کلاچ بروز میکند.
درگیر باقی ماندن کلاچ، موجب اعمال فشار مضاعف به موتور شده و زمینهساز ایجاد لرزش در خودرو هنگام کار کردن در سرجا میشود. بررسی و تعمیر مجموعه کلاچ، نیازمند مهارت و تجربه خاصی بوده و معمولاً باید توسط تعمیرکاران متخصص در نمایندگی یا تعمیرگاه مجاز انجام شود.
موارد مطرح شده در این متن، از جمله اصلیترین عوامل مرتبط با لرزش موتور هستند. اما صرفاً این عوامل نیستند که میتوانند در بروز این مشکل نقش داشته باشند و پرداختن به همه جوانب آن نیازمند یک مقاله مفصلتر است.
آنچه مسلم است، هرچه خودرو مدت زمان بیشتری از عمر خود را سپری کند، نیاز به توجه و رسیدگیهای دقیقتر افزایش مییابد. بنابراین، برای جلوگیری از سنگینتر شدن هزینههای نگهداری، بهتر است به صورت منظم قطعات مختلف خودرو را بازرسی کرده و در صورت مشاهده هرگونه نقص، نسبت به تعمیر یا تعویض آن در اسرع وقت اقدام نمود.