تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
مرتضی افقه اقتصاددان:

دوره خاتمی بهترین دوره رونق اقتصادی کشور بود

یک اقتصاددان گفت: دوره ریاست‌جمهوری آقای خاتمی نه تنها بهترین دوره رونق اقتصادی در کشور بود، بلکه بهترین دوره رونق پس از پایان جنگ هم به شمار می‌رود.

دوره خاتمی بهترین دوره رونق اقتصادی کشور بود

اقتصاد۲۴- مرتضی افقه تصریح کرد: ۵۰ درصد صادرات ایران شامل محصولات پتروشیمی می‌شود که یکی از دستاوردهای دوران اصلاحات و زمان آقای خاتمی است که با افزایش آرامش در روابط خارجی رشد سرمایه‌گذاری‌های خارجی به وجود آمد. افقه با اشاره به افزایش اشتغال در زمان اصلاحات گفت: دوره ریاست‌جمهوری آقای خاتمی نه تنها بهترین دوره رونق اقتصادی در کشور بود، بلکه بهترین دوره رونق پس از پایان جنگ هم به شمار می‌رود.

رشد اقتصادی کنونی از دولت قبل آغاز شده بود

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم هیچ شاخص مثبتی را نمی‌توان دید جز یک رشد اقتصادی محدود که باید گفت این رشد اقتصادی از دوره آقای روحانی شروع شده بود، اما دلیل متوقف شدن این رشد در دوران آقای روحانی به خروج یک‌باره دونالد ترامپ از قرارداد برجام برمی‌گردد که پس از آن شاهد تنش‌های بعدی و انقطاع روابط پولی و مالی بودیم و از سوی دیگر با شروع اپیدمی کرونا در سال ۹۸ یک رشد منفی در اقتصاد به وجود آمد.

افقه خاطرنشان کرد: اما با تثبیت شرایط سیاسی از سال ۹۹به بعد رشد اقتصادی در کشور آغاز شد و پس از آن این رشد ادامه پیدا کرد، البته تنها نکته مثبت در دولت سیزدهم فروش نفت بود که نسبت به دولت قبل رشد داشت که اگر آقای روحانی هم در دولت مانده بود همین رشد رخ می‌داد، چراکه از دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن در امریکا یک توافق نانوشته بین ایران و امریکا به وجود آمد که اجازه داده شد چین از ایران نفت بخرد و ایران هم غنی‌سازی خود را کنترل کند.

فروش نفت به چین هم چندان مطلوب نبود

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: افزایش فروش نفت باعث شد تا در دولت سیزدهم تا حدودی درآمدها نسبت به سال ۹۷ که دولت با قطع یک‌باره فروش نفت مواجه شد افزایش یابد. افقه تصریح کرد: آنچه در دولت سیزدهم اتفاق افتاد یک رشد برجسته‌ اقتصادی نبود، بلکه بیشتر این رشد حاصل پر شدن ظرفیت‌های خالی ناشی از بهبود شرایط بعد از کرونا بود و بهبود فروش نفت از طریق شدت گرفتن دور زدن‌ تحریم‌ها رخ داد، هر چند این دور زدن‌ها و نحوه فروش نفت به چین هم چندان مطلوب نبود و حتی قیمت نفت را حدود ۲۰ دلار و زیر قیمت بازار فروختند که پول فروش نفت را هم با دردسرهای زیاد و با کسر هزینه‌های بالا از طریق صرافی‌ها به کشور آوردند.


دولت سیزدهم در بخش کنترل نقدینگی موفق نبود

او ادامه داد: اما سایر اقدامات اقتصادی دولت سیزدهم توام با ناکامی بودند و حتی در بخش کنترل نقدینگی هم چندان موفق نبودند و پس از سه سال تلاش یک مقدار محدودی این کنترل‌ها انجام شد یا در بخش کنترل تورم بعد از سه سال تلاش میزان آن از۴۵ درصد به حدود ۳۸ درصد رسید که این رقم هم در مقایسه با تورم‌های جهانی بسیارغیرعادی است. این اقتصاددان تصریح کرد: بنابراین دولت سیزدهم را نمی‌توان در حوزه اقتصادی چندان موفق تلقی کرد که این عدم موفقیت هم به گواه آمارها و هم به گواه مجلسی‌های همسو و همفکر دولت سیزدهم است

شدت گرفتن تحریم‌ها تجارت را مختل کرد

افقه ادامه داد: این در حالی است که در دوره آقای خاتمی به دلیل گسترش روابط خارجی و سیاست‌های داخلی شاهد یک دوران رونق در کشور بودیم که اصلا قابل قیاس با سیاست‌های دوران آقای رییسی نیست.او با اشاره به تحریم‌ها تصریح کرد: در آن دوران تحریم چندانی نبود هر چند موضوعات هسته‌ای کشور از سوی منافقین فاش شده بود و آغاز مذاکرات هم بود و آقای روحانی هم در آن زمان رییس شورای امنیت ملی بود و توافقاتی صورت گرفت، اما تنش چندانی نبود.این اقتصاددان خاطرنشان کرد: البته بعد از اشغال لانه جاسوسی در ایران تحریم‌های یکجانبه از سوی امریکا انجام شد، اما شدت گرفتن تحریم‌ها از سال ۹۷ انجام شد که نه تنها امریکا، بلکه تقریبا همه کشورهای دنیا از ارتباطات مالی و مراودات تجاری با ایران منع شدند.

دولت سیزدهم از حضور بایدن به درستی بهره نبرد

افقه تصریح کرد: البته پیش از شدت گرفتن تحریم‌ها و از سال‌های۹۵ و ۹۶ به بعد و پس از توافقات برجامی به رونق خوبی هم در کشور رسیدیم و حتی رشد ۱۲ درصدی را هم شاهد بودیم، اما خروج از برجام و تحریم‌های بی‌سابقه به یک‌باره باعث شد که از دوره آقای روحانی به بعد برخی شاخص‌های اقتصادی مجددا دچار مشکل شوند و از سال ۱۴۰۰ به بعد هم با بازگشت جو بایدن شرایط کمی بهتر شد، اما متاسفانه دولت سیزدهم نتوانست از حضور جو بایدن که بهترین فرصت برای بازگشت برجام بود به درستی استفاده کند و تحریم‌ها باز هم ادامه پیدا کرد و ما ناچار شدیم تا تجارت‌مان را با زحمت و هزینه بسیار زیاد به مردم ادامه دهیم.بر اساس این گزارش و طبق گزارش بانک مرکزی، متوسط رشد اقتصادی فصلی دولت‌های نهم و دهم (پاییز ۱۳۸۴ - تابستان ۱۳۹۲) معادل 5/2 درصد و متوسط رشد اقتصادی فصلی دولت‌های یازدهم و دوازدهم (پاییز ۱۳۹۲ - تابستان ۱۴۰۰) معادل 5/1 درصد بوده است. اما در ۶ فصل نخست عملکرد دولت سیزدهم (پاییز ۱۴۰۰ – زمستان ۱۴۰۱) به ۴.۴ درصد افزایش یافت که کارشناسان اقتصادی این رشد را به افزایش فروش نفت مرتبط می‌دانند.

منبع: اعتمادآنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

زمین‌لرزه ۴.۸ ریشتری در اردبیل

مناظره بایدن و ترامپ؛ ۱۷ سوالی که پاسخ آسانی ندارند/ آیا ایالات متحده باید از دموکراسی در خاورمیانه حمایت کند؟

حضور ظریف در حسینیه جماران برای رای دادن+ عکس

فیلم/ انتقاد کارشناس صداوسیما از نظرسنجی‌های انتخاباتی

آغاز رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

مقام معظم رهبری پس از انداختن رای خود به صندوق: دوام و آبروی جمهوری اسلامی در دنیا متوقف به حضور مردم است/افزایش رای‌دهنگان برای جمهوری اسلامی نیاز قطعی است

آغاز رسمی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳؛ چه کسانی حقِ رأی دارند، با چه مدرکی؟ /اعلام نتایج تا قبل از ظهر روز شنبه

فیلم/نتایج انتخابات چه زمانی اعلام می‌شود؟

فیلم/وزیر کشور رای خود را به صندوق انداخت

فیلم/رهبر انقلاب رأی خود را به صندوق انداختند

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت + جدول

قیمت ماشین های لکسوس در بازار + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

هیس! کاندیدا‌های ریاست‌ جمهوری در حال محیط‌زیست‌زدایی و میراث‌زدایی از ایران هستند!/ ایرانِ این نامزد‌ها کجاست؟

به این ۸ دلیل روزی یک لیوان شیر بخورید

اینفوگرافی/شایع‌ترین علائم کمبود کلسیم

کدام مواد مغذی برای ارتقای عملکرد تیروئید ضروری هستند؟

گم شدن اصلی‌ترین بحران‌های ایران در میان وعده‌های ناممکن پوششی‌ترین کاندیدا‌ها/ مهاجران افغان، آب، خشکسالی، زنان و ... دیگر هیچ!

جبران فقر آهن با این ۵ ماده غذایی

نیکزاد: مردم به شایعات انصراف قالیباف توجه نکنند

جنجال تازه داماد حسن روحانی خبرساز شد

اطلاعیه ستاد انتخابات؛ ساعت شروع اخذ رای اعلام شد

فیلم/چند نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری هستند؟

ستاره پرسپولیس پیشنهاد ۵۰ میلیاردی را رد کرد!

عکس/قیمت آپارتمان‌های شرق تهران

بمب بزرگ پرسپولیس؛ ستاره سوریه‌ای در راه ایران!

عکسی بسیار قدیمی از کریم شیره‌ای/ او که بود؟

بازار لپ تاپ به دست قاچاقچیان می‌افتد

زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی: به گمان «شریعتمداری»، یگانه شدن کاندیدا‌های جناح‌شان معجزه می‌کند

عکس / اقدام رسمی استقلال برای بازگشت مهدی قایدی

عکسی از شال و عمامه شهید رئیسی در مراسم چهلم شهدای خدمت

اولین مناظره انتخاباتی بایدن و ترامپ؛ آن‌چه باید بدانیم

عکسی از همسر و دختران شهید ابراهیم رئیسی

عکس/فرزند رهبر انقلاب در مراسم اربعین رئیسی

تصویری از علم الهدی در مراسم چهلم ابراهیم رئیسی

اولین عکس از قاضی‌زاده بعد از انصراف از انتخابات

عکس پُربازدید از پزشکیان در مراسم چهلم رئیسی

قاضی‌زاده سخنان سخنگوی خود را رد کرد

واکنش کرباسچی به انصراف کاندیداهای پوششی

سقف قیمت بلیت پرواز‌های داخلی اعلام شد

برنامه بازی‌های ایران در مرحله سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶