تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
ارزیابی واکنش تند مسعود پزشکیان به وضعیت بورس؛

پزشکیان برای بورس شمشیرش را از رو بست!

حال این روز‌های بورس خوب نیست و تحلیلگران این بازار بر این باورند؛ یکسری از سلسله تصمیمات در طول سه‌سال گذشته باعث این ریزش‌ها در بازار سهام شده است که البته این تصمیمات یک‌شبه نبوده که انتظار برود با چند تصمیم یک‌شبه وضعیت بازار بهبود پیدا کند چرا که این شرایط حاصل سه سال‌تصمیمات غلط است.

هیچ کدام از وعده‌های بورسی عملیاتی نشدند

اقتصاد۲۴-  مسعود پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: مشکل بورس همان مشکل اقتصاد کشور است و دخالت ناروای دولت در کسب و کار‌ها و تحریم‌های بین‌المللی این مشکلات را به وجود آورده است و در حالی که قرار بود سه روزه مشکل بورس حل شود، اما این بحران ۳ سال کامل ادامه یافت. متاسفانه برای حمایت از بورس نرخ خوراک صنایع را چند برابر کردند و مصوبه را دو ماه در کشوی معاون اول نگه داشتند تا نورچشمی‌ها فرصت کافی برای خالی کردن پورتفویشان داشته باشند اینطور شد که سقوط بزرگ اردیبهشت ۱۴۰۲ شکل گرفت. قرار بود از بورس حمایت کنید نه اینکه فرصت‌های استفاده از مصوبه‌های پنهانی را برای نورچشمی‌ها فراهم کنید.

واکنش‌ها به انتقاد مسعود پزشکیان از بورس

البته این نقد مسعود پزشکیان از دولت سیزدهم واکنش‌هایی را هم در پی داشته است به عنوان نمونه؛ یکی از خبرگزاری‌های اصولگرا در این مورد نوشت؛ اولین نقد محتوایی گزاره مطرح شده از سوی آقای پزشکیان این است که اساسا ایشان نمی‌دانند افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به ضرر بازار سرمایه است و نه به سود آن، به همین دلیل منتقدین این مصوبه که عموما از بورسی‌ها بودند معتقدند که دولت برای جبران کسری بودجه این مصوبه را گذرانده است، همچنین این خبرگزاری ادعای آقای پزشکیان در مورد معاملات مشکوک و خارج از عرف چند روز قبل و بعد از ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ را رد کرده و نوشته است؛ دستگاه‌های ناظر و قضایی در این خصوص تمام اطلاعات را داده‌اند و تاکنون تخلف محرز و قابل توجهی وجود نداشته است.

هیچ کدام از وعده‌های بورسی عملیاتی نشدند

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره واکنش‌ها به سخنان بورسی مسعود پزشکیان به «اعتماد» گفت: در شرایطی انتخابات زودهنگام دوره چهاردهم ریاست‌جمهوری آغاز شده است که نامزد‌ها درحال دادن وعده‌های مختلف به مردم و رای‌دهندگان هستند، با این حال مروری بر تجربه تاریخی دوره‌های گذشته اقتصادی قطعا مفید خواهد بود. او ادامه داد: یکی از وعده‌هایی که در دوره سیزدهم به اکثریت نامزد‌ها دادند، در مورد حل مسائل مربوط به بازار سرمایه در کوتاه‌مدت بود و حتی شعار‌هایی مانند حل مسائل مربوط به بورس در سه روز هم مطرح شده بود و به یاد دارم برخی نامزد‌های ریاست‌جمهوری دوره گذشته بازدید‌هایی از بازار سرمایه هم داشتند و مکرر بر دولت دوازدهم و تیم اقتصادی آن تاختند و آن دولت را متهم به ضعف و کاستی و اهمال کاری کردند.

یکی از بدترین برهه‌های تاریخ بورس سه سال گذشته بود

این اقتصاددان گفت: با آشکارشدن نتایج انتخابات دوره سیزدهم تقریبا اکثریت طیفی که مدعی اهمال‌کاری دولت گذشته در بورس بودند و ادعا داشتند توانایی حل مسائل بورس را با قید فوریت ودر کوتاه‌ترین زمان ممکن دارند، بر سرکار آمدند. با این حال با گذشت بیش از سه سال از آن تاریخ، شواهد و واقعیت گویای این است که شرایط وخیمی بر بازار سرمایه حاکم شده است و تقریبا چنانچه از فعالان بازار سرمایه سوال شود، مشاهده خواهد شد که یکی از بدترین برهه‌های تاریخ بورس کشور در همین سه سال گذشته رخ داده است به‌طوریکه ارزش معاملات بازار به کمترین میزان خود رسیده است.

ثبات تصمیمات و متغیر‌های کلیدی اقتصاد کلان

این اقتصاددان در ادامه گفت: از این رو چنانچه نامزد‌های دولت چهاردهم به دنبال دادن وعده برای این بازار هستند، باید بر تعمیق بازار سرمایه، ثبات تصمیمات و متغیر‌های کلیدی اقتصاد کلان، تقویت نهاد نظارت، ممانعت جدی از رانت اطلاعات، توسعه نهاد‌های مالی در بازار، ایجاد و تقویت تشکل حقوق سهامداران خرد و بالاخره انتصاب یک تیم مدیریتی مقتدر و متخصص برای احیای حقوق سهامداران تاکید کنند.


بیشتر بخوانید: بورس و اوراق در بن بست تصمیمات دولت


یکی از بهترین بازار‌های اقتصادی به بدترین روز افتاد

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: یکی از بحث‌های مهم در بازار سرمایه این است که می‌بایست هماهنگی بین بخش‌های پولی- ارزی و مالی بر بازار سرمایه حاکم شود. اما متاسفانه عدم هماهنگی‌ها بین سیاست‌های مالی و پولی با بازار سرمایه موجب شده هزینه‌های سیاست‌های یک طرفه پولی، مالی و کسری‌های بودجه بر بازار سرمایه تحمیل شود. او تصریح کرد: سیاست‌های انقباضی پول با روند افزایشی شدید نرخ سود بانکی و انتشار اوراق بدهی متعدد با نرخ‌های گاهی بالای ۳۵ درصد، تغییر نرخ‌ها و متغیر‌های مختلف همچون نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بدون هماهنگی با ارکان بازار سرمایه موجب شده نااطمینانی شدیدی بر بازار سرمایه حاکم شود و همین امر موجب فراری دادن فعالان بازار شده است، به‌طوریکه حتی گاهی آمار‌ها حکایت ازکاهش شدید فعالین این بازار دارد و متاسفانه یکی از بهترین بازار‌های اقتصادی ایران به بدترین شرایط خود دچار شده است.

انباشت ناترازی‌های اقتصاد کلان

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای عبور از بحران‌ها و چالش‌های کلان اقتصادی به خصوص ناترازی‌های ارزی و مالی و انرژی وجود دارد گفت: انباشت ناترازی‌های اقتصاد کلان به دلیل تعلل در اجرای اصلاحات ساختاری و نهادی در دولت‌های گذشته بالاخص ناترازی‌های فزاینده در بخش‌های بانکی، فرونشست زمین، صندوق‌های بازنشستگی، انرژی (نفت وگاز و بنزین، برق و آب) است که باعث به وجود آمدن این بحران‌ها می‌شود. او تصریح کرد: در کنار این تهدیدات و ابر روند‌های مخرب همچون کاهش آهنگ رشد جمعیت و سالمندی، افزایش ادراک فساد مالی و اقتصادی در کنار تنزل سرمایه اجتماعی، تنگنا‌های مالی و تشدید فرسودگی زیرساخت‌های اقتصاد و گذار جهان از وابستگی به سوخت‌های فسیلی، بر شدت و دامنه پیچیدگی‌های اداره و حکمرانی اقتصاد ایران در سال‌های پیشروی دهه ۱۴۰۰ افزوده است.

تشدید فرسودگی زیرساخت‌های اقتصاد ایران

شقاقی شهری خاطرنشان کرد: از این رو دوری گزیدن از نگرش روزمرگی و بی تفاوتی دولت آینده نسبت به مسائل کلیدی، ناترازی‌های اقتصاد کلان و لزوم اتخاذ تصمیمات سخت و برنامه‌ریزی فوری درجهت اصلاح ناترازی‌های اقتصاد کلان (با محوریت تامین مالی و اتخاذ تصمیمات سخت قیمتی و غیرقیمتی)، ضروری است. این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: تنگنای منابع مالی و تشدید فرسودگی زیرساخت‌های اقتصاد ایران به دلیل عدم سرمایه‌گذاری‌ها طی دهه‌های اخیر یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصاد ایران شده است که به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور طی دهه ۹۰ از یک سو و تشدید فرایند استهلاک زیرساخت‌ها از سوی دیگر، منابع مالی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت و گاز بر شدت این ناترازی‌ها افزوده است.

نیازمند سرمایه‌گذاری ۶۶۰ میلیارد دلاری هستیم

او ادامه داد: برآورد‌ها نشان می‌دهد کشور حداقل به ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها نیاز دارد به‌طوری که اگر برای توسعه حوزه نفت و گاز هزینه نشود کشور در آینده چاره‌ای جز واردات این محصولات ندارد.

او تصریح کرد: تولید آب و برق و بهبود محیط زیست در کنار ناترازی‌های صندوق‌های بازنشستگی و بانک‌ها، به مبلغی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار در اقتصاد ایران طی دهه ۱۴۰۰ نیاز دارد که جذب این حجم عظیم منابع مالی نیازمند بازسازی مناسبات بین المللی و منطقه‌ای در کنار تقویت امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری و ایجاد ثبات اقتصادی و پیش بینی پذیری اقتصاد ایران است.

شقاقی شهری در ادامه گفت: لذا یکی از ابرچالش‌های اقتصاد کلان در ایران تنگنای منابع مالی و لزوم جذب و سرمایه‌گذاری گسترده در حوزه‌های یاد شده است و طراحی نظام تامین مالی کارآمد بر پایه جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، بدهی محوری و مشارکت عمومی- خصوصی و نیز اصلاحات اساسی نظام تامین مالی مبتنی بر بانک و بازار سرمایه می‌تواند راهگشا باشد.

شقاقی شهری ادامه داد: حجم بدهی خارجی اقتصاد ایران اندک بوده و کمتر از ۱۰ میلیارد دلار است و بدهی داخلی نیز (حدود ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی) است که به عنوان یک فرصت برجسته قابل بیان است و می‌تواند در تامین مالی از طریق اتخاذ راهبرد بدهی محوری و نیز تامین مالی خارجی از کشور‌های جهان راهگشا باشد. بالاخص توسعه زیرساخت‌ها و حل مساله فرسودگی آن و ناترازی‌ها از طریق ابزار بدهی محوری فعلا می‌تواند بهترین راهکار باشد.

این اقتصاددان گفت: البته بهره‌مندی از تامین مالی خارجی، تلاش برای ایجاد اجماع حداکثری در داخل کشور و حذف تحریم‌های ظالمانه از اقتصاد ایران و توسعه دیپلماسی اقتصادی در سطح جهانی و منطقه‌ای، بایستی جزو مهم‌ترین برنامه‌های دولت آینده باشد و قطعا با تقویت دیپلماسی اقتصادی دولت در سطح جهانی و منطقه‌ای در کنار کاهش شدت تنش‌های جهانی و منطقه‌ای، امکان تحقق اهداف و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت آینده در مواجهه و حل مساله تنگنای منابع مالی تسهیل شده و محتمل‌تر خواهد شد.

منبع: روزنامه اعتماد
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۵
حسنی
0
3
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
در زمان روحانی بوده همه مردم را تشویق کردند قیمتها را بردند بالا چند نفر آقا زاده مال خودشان شبانه خالی کردند کل مردم ضرر کردند
سید
ما حافظه مون هنوز خوبه .
سقوط بزرگ بورس در زمان روحانی بود
ناشناس
0
0
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
توضیح واضحات
ناشناس
0
0
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
نه تو زمان حسن کلید بورس عالی بود و گل و بلبل

سال ۹۹ ریزش بزرگ بورس اتفاق افتاد

حافظه شما اگه حافظه ماهی هست ملت خوب یادش کی سرمایه اش تو بورس سوخت
امید
0
0
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
عجب حافظه ی دارید از ۱۴۰۰تا حال بورس نابود شده حافظت مثل دیده گاه اربابانت هست
ناشناس
0
0
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
بورس نگو بگو قمار خانه شرعی دولت
خان داداش
0
0
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
*** خودتی
ما مردم عادی اینقدر هم ک شما رسانه‌ها و حامیان سیاسی شما فکر می‌کنند ساده یا فراموشکار نیستیم
در رقابت بین رفسنجانی و احمدی‌نژاد تا آخرین لحظه طرفدار رفسنجانی بودم ، چون اورا فردی باتجربه و کارکشته میدانستم، اما چند شب قبل از روز نهایی برگزاری انتخابات در تلویزیون با او مصاحبه‌ای کردند ک باعث شد رای من و خیلی‌های دیگر تغییر کند
آقای رفسنجانی در اون میزگرد ب مجری گفت
چند ماهه سقف خونه‌ام خراب شده ، ب هر بانکی مراجعه میکنم ب من وام نمی‌دهند تا آنرا تعمیر کنم
من و خیلی‌های دیگه بخاطر این توهینی ک ب شعورمون شده بود رای خودم رو تغییر دادم
امروز هم من و خیلی‌های دیگه ک دنبال آرامش در این سرزمین هستیم با دروغهای شما رسانه‌های طرفدار پزشکیان رای خودمون رو تغییر میدیم
مگه در آبان ۱۴۰۱ شاخص بورس ب کانال ۱۲۰۰ نیامد؟؟
مگه امروز با این همه ریزش در کانال ۲ملیون نیست؟؟؟
ملت رو خر فرض نکنید
ناشناس
0
0
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
اساساً دولت سیزدهم بورس رو به کما برد ،این دولت هیچ اراده ای به احیای بازار سرمایه و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری به خود نشان نداد. گزینه مهم تغییر تیم اقتصادی به تیمی صادق ، پاکدست و راستگو در دولت پزشکیان است .
مرتضی
0
0
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
صعود بورس درزمان چه کسی بود؟
علی
0
0
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
ودرزمان رییسی ادامه یافت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

مراسم سالگرد ازدواج شاهرخ استخری و همسرش + عکس

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

عکس/ استوری خبرساز محمدحسین میثاقی

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره بازیگر سریال بچه مهندس بعد از ۶ سال

عکس/ تفاوت دانشگاه در حضور جلیلی و پزشکیان

عکس/ پشت پرده عدم حمایت نامزد‌های انتخابات از گشت ارشاد

عکس/ کنایه به سعید جلیلی با هشتگ عمق راهبردی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ زخم کاری ظریف به جلیلی و زاکانی در ۵ دقیقه

فیلم/ ظریف:اسلام مخالفتی با صلح ندارد

فیلم/قطع میکروفون فواد ایزدی به دلیل رعایت قانون در میزگرد

شاسی‌بلند تیگو ۸ به بازار عرضه می‌شود؟

فیلم/ظریف: قدرت به معنای قدرت نظامی نیست

فیلم/ پزشکیان خطاب به ایزدی: برجام اگر بد بود چرا دولت شهید رئیسی آن را پاره نکرد؟

فیلم/اولین تصاویر از خسارات زلزله در کاشمر

فیلم/ پزشکیان: دست از دعوا و اختلاف برداریم

تیپ مجلسی شبنم قلی‌خانی در یک کنسرت + فیلم

فیلم/ پزشکیان: قرار است تا ابد با آمریکا دعوا کنیم ؟

فیلم/ پزشکیان: از بخوربخور‌های تحریم برخی از آقازاده‌ها زندگی اشرافی تهیه کرده‌اند

فیلم/ آیا پزشکیان دولت سوم روحانی است؟

فیلم/ ظریف: پزشکیان شخصیتی صادق و وطن‌پرست است

شاهزاده محبوب سریال جومونگ ۵۰ ساله شد +عکس

فیلم/ مشاور پزشکیان: بدون سیاست خارجی نمی‌توانیم منافع اقتصادی کشور را پیش ببریم

۳ نامزد با سیاست‌های خارجی متفاوت؛ مروری بر مواضع پزشکیان، قالیباف و جلیلی

فیلم/ پزشکیان: باید با کشورهای منطقه پیمان عدم تعرض امضا کنیم

فیلم/ پزشکیان: نمیخواهم مردم چشم به اخبار بدوزند تا ببینند کی دلار گران می‌شود

فیلم/ پزشکیان: راهنمای سیاست خارجی ما منافع مردم خواهد بود

فیلم/ مشاوران و کارشناسان میزگرد سیاسی پزشکیان چه کسانی هستند؟

فیلم/ ورود مسعود پزشکیان به همراه ظریف به صدا و سیما

اینفوگرافی/ درآمد گردشگری امارات از درآمد نفتی ایران سبقت گرفت!

عکس/ تصاویری از خسارت زلزله در کاشمر

عکس/ استایل فوق جذاب مونیکا بلوچی در خیابان‌های نیویورک

چه کسی اجازه داده دختری را سوار ون کنند و ببرند؟

زورگیری در بوستان جوانمردان و پردیسان

عکس/تصویری از عراقچی در کنار ظریف و پزشکیان در حال اقامه نماز

مناسک حج ۱۴۰۳

فیلم/ابراز علاقه متفاوت نیکی مظفری به پدرش در یک مکان عمومی

تغییر چهره لادن مستوفی همه را متعجب کرد+ عکس

نکونام بی خیال این ۵ بازیکن مطرح استقلال شد!

عکس/ پاسخ فعال حوزه انرژی به ایده تخیلی سعید جلیلی

مشکل بزرگ پرسپولیس در تمدید قراردادها

اپل بعنوان اولین برند یک تریلیون دلاری جهان!

خبر مهم وزیر درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان

بازخوانی انتخابات‌های ریاست جمهوری از ۵۸ تا ۱۴۰۰

دلار با سیگنال برجام یک پله بالا رفت

فراخوان مشمولان خدمت سربازی تیرماه سال ۱۴۰۳

عکس/ مسعود پزشکیان قبل از مناظره!

زمان پخش فیلم انتخاباتی مسعود پزشکیان اعلام شد

مدیرعامل اسنپ از سهم بازار ۹۲ درصدی این تاکسی اینترنتی خبر داد

پشت پرده ماجرای مسمومیت آلومینیومی دیالیزی‌ها؛ دستگاه‌های نظارتی چه برنامه‌ایی دارند؟

گزارش بورس امروز سه شنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۳

مهلت ارائه اسناد هزینه‌های درمانی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشور به بیمه ملت تا ۱۵ تیرماه تمدید شد + لیست نمایندگان منتخب

ریخت و پاش عجیب زاکانی در شهرداری

فیلم/ دروغگویی به سبک علیرضا زاکانی!

وضعیت سلامتی رهبر انقلاب چطور است؟‌

منتفی شدن گزینه ایتالیایی پرسپولیس

نامزد‌های انتخابات برای ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه سوخته مردم در بورس چه برنامه‌ای دارند؟

ارز دیجیتال شیبا اینو چیست و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در آن کدام است؟