اقتصاد۲۴- هرچند که عامهی مردم ایران با درآمد ناچیز و پسانداز اندک، نمیتوانند خودروهای چندمیلیارد تومانی بخرند؛ اما اقلیت متمول با منابع مالی متعدد نیز در کشور ما حضور دارند. پرداخت ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان برای لندکروزر دست دوم یا انواع مدلهای آلمانی، هر روز در بازار ایران انجام میشود که نشانهی جمعیت قابل توجه، ثروتمندان است.
مدلهای لوکس و گرانقیمت چینی در ایران، هنوز ناشناخته هستند. برای مردم ما، فونیکس تیگو ۸ پرومکس با قیمت نزدیک به ۳ میلیارد تومان، دور از دسترس به نظر میرسد، اما هزینه خرید این محصول برای شهروندان چینی، کمتر از ۳۰ هزار دلار است و دهها برند خودروساز در چین وجود دارند که محصولات متنوع با قیمت ۵۰ تا ۱۵۰ هزار دلار تولید میکنند.
گروه سایک موتور (SAIC Motor)، یکی از غولهای صنعتی چین است. در ایران، خودروهای MG و تعدادی از محصولات فردا موتور (FMC) ساخت زیرمجموعهی سایک محسوب میشوند. در سال ۲۰۲۰ شرکت علی بابا که رسما بزرگترین بازار فروش آنلاین چین را در اختیار دارد، وارد صنعت خودروسازی شد و طی همکاری با سایک، iM موتورز را افتتاح کرد. هدف از تاسیس این برند تولید خودروهای لوکس برقی همراه جدیدترین فناوریهای الکترونیک بود.
هماکنون شرکت تازهتاسیس iM با چهار محصول فعالیت میکند. سدانهای L۶ و L۷ با کراساورهای LS۶ و LS۷ در بازار چین وجود دارند. به این ترتیب، LS۷ بزرگترین و گرانترین خودروی تولید iM محسوب میشود. در ساخت این مدل، ترمزهای برمبو، تایرهای میشلن، فنرهای بیلشتاین، پردازندهها و حسگرهای پیشرفتهی انویدیا (Nvidia) بوش و کنتیننتال استفاده شدهاند تا از نظر ایمنی، مصرف انرژی و ارایهی امکانات الکترونیک، یکی از برترین خودروهای برقی دنیا ساخته شود. احتمالا به همین دلیل، قیمت نسبتا نگران برای LS۷ وجود دارد.
امروزه خودروهای چینی با سبک طراحی الهام گرفته از سوپراسپرتهای اروپایی، پرتعداد هستند. این شرایط در فرم چراغهای iM LS۷ دیده میشود و فراری F۸ را به یاد میآورد. همچنین، توجه به استون مارتین در پشت، واضح است.
بیشتر بخوانید: سرعت این ابرخودرو در ۱۹ ثانیه تا ۴۰۰ کیلومتر است + عکس
مشابه بسیاری دیگر خودروهای برقی ساخت چین، iM LS۷ هم فاقد جلوپنجرهی سنتی و مجاری عبور هوا است. صرفا شکافهای باریک در پایین سپر دیده میشوند و حفرههای طرفین، به دلیل نصب حسگرها و رادارها، فضای خالی ندارند. از دیدگاه فنی، نمیتوان iM LS۷ را در نمای روبرو، جذاب و شگفتانگیز توصیف کرد؛ اما سادگی مرسوم در غالب خودروهای برقی، مثل تسلا Y را فراهم میکند.
در نمای جانبی، دستگیرههای مخفی شونده و شیب ملایم سقف به سمت عقب، چشمنواز به نظر میرسند. کراساورهای کمارتفاع یا به بیان دیگر، هاچبکهای بزرگ سقف بلند، مورد توجه بازار جهانی هستند و حالا توسط برندهای چینی، عرضه میشوند. حالت تخم مرغی با پرهیز از خطوط شکسته روی بدنه که قبلا در تسلا مدل Y و آیونیک ۵ وجود داشته، iM LS۷ را شکل میدهد. رینگهای بسیار بزرگ ۲۲ اینچ با تایرهای پهن ۲۵۵ میلیمتر، دیگر نکات جالب در کراساور چینی هستند.
چراغهای باریک و پیوسته در نمای پشت iM LS۷، خمیدگی جذاب و مواج دارند. این حالت مشابه استون مارتین DBX است و خودروی چینی را از رقبای هموطنش، متمایز میکند. این بخش با طرح سپر عقب هماهنگی دارد و زیبا دیده میشود. خطوط برش برای درپوش صندوق، محل نصب پلاک، بال انتهای سقف و طرفین سپر نیز، جذاب به نظر میرسند.
کراساور برقی iM LS۷ با طول ۵،۰۴۹ و عرض ۲،۰۰۲ و ارتفاع ۱،۷۳۱ و فاصله محوری ۳،۰۶۰ میلیمتر تولید شده است. هرچند که این خودرو از سطح زمین، فاصلهی چندانی ندارد؛ اما از تمام زوایا، حتی ارتفاع سقف و فاصله بین محورها، بزرگتر از هیوندای سانتافهی ۲۰۱۷ موجود در ایران است.
نمایشگرهای بزرگ و پیوسته، موضوع جدید در خودروهای امروزی نیستند و مدلهای برقی به وفور از این سبک استفاده میکنند؛ اما برای iM LS۷ نمونهای عظیم و سرتاسری استفاده شده است که بسیار کمیاب است. این ترفند، کابین کراساور چینی را متفاوت از رقبا نشان میدهد و برای سرنشینان، تجربهای خاص فراهم میکند.
روی داشبورد، نمایشگر ۳۹ اینچ وجود دارد. کمی پایینتر نزدیک کنسول، پنل لمسی ۱۲/۸ نیز نصب شده است تا دسترسی راننده به امکانات خودرو سادهتر شود. طرح فرمان به شکل یوغ (یوک) فاقد نیمهی بالایی است و دید عالی به نمایشگر اصلی فراهم میکند؛ اما طبیعتا چالشهایی برای راننده دارد. دیگر موضوع جالب، حذف کلیدهای فیزیکی روی فرمان و دیگر نقاط داشبورد یا کنسول است.
شرکت سازنده ادعا میکند برای LS۷ صندلیهای خاص با طراحی ویژه و راحتی عالی وجود دارد. این شرایط، همراه سیستم تعلیق پیشرفته و حسگرهای تحلیل جاده، انتقال تنشها به سرنشینان را کاهش میدهد. اصطلاح “جاذبهی صفر” یا zero-gravity برای توصیف مجموعهی فناوریها و تجهیزات مرتبط با صندلی LS۷ استفاده شده است. در مدل فول، چهار صندلی برقی هستند و حتی سرنشینان عقب میتوانند حالت خوابیده را تجربه کنند.
شیشهی جلو کشیده تا بالای سر، سقف پانورامیک، پوشش نرم روی داشبورد، فرمان، صندلیها و تودریها، فراتر از امکانات مرسوم در غالب خودروهای دنیا است. این تجهیزات حس لوکس و آرامبخش فراهم میکنند. کراساور iM برای ۴ سرنشین بلندقد، جادار و راحت محسوب میشود. صندوق عقب این خودرو، ۷۳۳ لیتر فضای حمل بار دارد و خواباندن صندلیهای عقب، نزدیک به ۲ هزار لیتر فراهم میکند.
بیشتر بخوانید:سرعت این ابرخودرو در ۱۹ ثانیه تا ۴۰۰ کیلومتر است + عکس
دو نوع قوای محرک و باتریهای متفاوت برای iM LS۷ ارایه میشود. ارزانترین نمونه، تک موتور ۳۴۰ اسب بخار با گشتاور ۴۷۵ نیوتنمتر، همراه باتری ۷۷ کیلووات ساعت است. این مدل در زمان ۶/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و توان پیمایش ۵۰۰ کیلومتر فراهم میکند. کراساور iM LS۷ تک موتوره، محرک عقب است و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت دارد.
نسخهی دو موتور دو دیفرانسیل، ۵۷۰ اسب بخار و ۷۲۵ نیوتنمتر است. این مدل در زمان ۴/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و همراه باتری ۱۰۰ کیلووات ساعت ساخت CATL، توان پیمایش ۶۷۰ کیلومتر فراهم میکند.
شهروندانی چینی برای خرید نسخههای مختلف iM LS۷ از ۴۲ تا ۶۲ هزار دلار پرداخت میکنند. این خودرو با امکانات کامل، شامل پارک دوبل اتوماتیک، فناوری خودران سطح دو شامل رانندگی بین خطوط و کروز کنترل هوشمند با حسگرهای پیرامون بدنه، نزدیک به ۷۰ هزار دلار قیمت دارد.
اگر فرض کنیم، تخفیفهای مربوط به مالیات و عوارض گمرکی خودروهای برقی، برای iM LS۷ اعمال شود؛ ارزانترین مدل این خودرو برای مشتری ایرانی، ۳/۵ تا ۴ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت. این کراساور چینی، به وضوح گرانتر از فونیکس تیگو ۸ پرومکس مدیران خودرو است و امکانات رانندگی خارج جاده نیز فراهم نمیکند؛ اما برای علاقهمندان خودروهای پرشتاب و عاشقان فناوری که امکان رانندگی با محصولات تسلا را ندارند؛ بسیار جذاب خواهد بود.