تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۶ تير ۱۴۰۳

دو نظریه در مورد سوء قصد نافرجام به جان ترامپ/ آیا حادثه تیراندازی کمک بزرگی به ترامپ خواهد بود؟

سوء قصد به جان ترامپ پیروزی او را تضمین نمی‌کند، اما می‌تواند به شانس او برای پیروزی کمک کند. با این وجود، کارزار انتخاباتی ادامه دارد و ممکن است جوادثی بیش از آن چه در روز شنبه رخ داد را در طول این مسیر شاهد باشیم.

دو نظریه در مورد سوء قصد نافرجام به جان ترامپ/ آیا حادثه تیراندازی کمک بزرگی به ترامپ خواهد بود؟

اقتصاد ۲۴- مدت زمان زیادی به طول نیانجامید که پس از سوء قصد نافرجام به جان "دونالد ترامپ" باعث کشته شدن یکی از شرکت کنندگان در آن میتینگ و مجروح شدن دو تن دیگر شد توجه تحلیلگران سیاسی به موضوعی مهم و غیر قابل انکار معطوف شد: معنای این سوء قصد چیست و برای ترامپ از نظر سیاسی چه پیامد‌هایی به دنبال خواهد داشت؟

به گزارش فرارو به نقل از وُکس؛ در میان مفسران و کاربران رسانه‌های اجتماعی اساسا دو واکنش غریزی و متضاد جداگانه در این باره وجود داشته است. اولین واکنش مبتنی بر این استدلال بوده که سوء قصد اخیر به جان ترامپ به مثابه یک امتیاز سیاسی برای او در انتخابات خواهد بود و احتمال پیروزی اش در ماه نوامبر را افزایش می‌دهد. واکنش دوم مبتنی بر این استدلال بوده که نباید چندان غافلگیر شد و ممکن است سوء قصد تفاوت چندانی در نتیجه انتخابات ایجاد نکند. بدون اطلاع از آینده واقعا نمی‌توانیم با اطمینان خاطر در این باره نظر دهیم، اما در هر یک از دو استدلال یاد شده نکاتی وجود دارند که تا حدی قانع کننده هستند. در اینجا به تشریح دو استدلال ذکر شده خواهیم پرداخت:

آیا حادثه تیراندازی کمک بزرگی به ترامپ خواهد بود؟

تاریخ مملو از نمونه‌هایی از رهبرانی است که از یک سوءقصد جان سالم به در برده اند و از آن موضوع به عنوان بهانه‌ای برای تمرکز قدرت و سرکوب آزادی‌های مدنی استفاده کرده اند. از آنجایی که ترامپ در قدرت نیست در حال حاضر نمی‌تواند این کار را انجام دهد و پرسش اصلی این است که آیا حادثه تیراندازی اخیر بر توانایی او برای پیروزی در انتخابات ماه نوامبر تاثیر می‌گذارد یا خیر. بسیاری (از جمله برخی از منتقدان پر سر و صدای ترامپ) بر این باورند که به دلیل ترکیبی از دلایل ذیل شانس پیروزی او در انتخابات نوامبر به طور چشمگیری افزایش یافته و حادثه تیراندازی به این برد انتخاباتی احتمالی کمک می‌کند.


بیشتر بخوانید: فیلم/ ماجرای عجیب زن محافظ دونالد ترامپ


آنان استدلال می‌کنند که سوء قصد اخیر پایگاه MAGA یا طرفداران افراطی ترامپ را فعال می‌کند. در بخش عمده سال جاری پرسش‌هایی در این باره مطرح شده بود که آیا پایگاه حامیان ترامپ به طور خاص در مقایسه با سال‌های پیش قابلیت بسیج کم تری داشته اند یا خیر. در طول سال گذشته کارزار ترامپ با جمع آوری کمک‌های مالی کوچک دست و پنجه نرم می‌کرد. این وضعیت پس از محکومیت جنایی ترامپ در تاریخ ۳۰ مه تغییر کرد و باعث افزایش گسترده کمک‌های مالی به کارزار ترامپ شد که حاشیه برتری بایدن در این باره را از بین برد. شاید سوء قصد به ترامپ نیز کاتالیزور مشابهی باشد: یک شوک برق آسا باعث جلب توجه بیش‌تر پایگاه حامیان ترامپ به سوی او می‌شود و تضمین می‌کند که آنان حتما پای صندوق‌های رای حاضر خواهند شد.

هم چنین، سوء قصد اخیر به جان ترامپ ممکن است باعث شود او بتواند همدردی را در میان رای دهندگان به سوی خود جلب کند. گاهی اوقات اگر یک سیاستمدار برجسته هدف گلوله قرار گیرد، اما زنده بماند موجی از همدردی و حمایت از او ایجاد می‌شود. برای مثال، هنگامی که "رونالد ریگان" رئیس جمهور اسبق امریکا در سال ۱۹۸۱ هدف اصابت گلوله قرار گرفت و به شدت مجروح شد میزان رضایت افکار عمومی از او از حدود ۶۰ درصد به حدود ۶۸ درصد طبق نتیجه نظرسنجی انجام شده توسط گالوپ افزایش یافت.

برای ترامپ تصاویر منتشر شده از لحظه سوء قصد علیه او می‌تواند به نفع اش تمام شود. عکس‌های گرفته شده از او درست پس از تیراندازی صورت گرفته صورت خونین ترامپ با مشت گره کرده بالا برده شده او را نشان می‌دهند و پشت سرش پرچم امریکا نمایان است. طرفداران او در رسانه‌های اجتماعی اظهار داشتند که حرکت ترامپ نشان دهنده عزم و اراده سرسختانه او برای پیروزی است و بسیاری از انان حادثه اخیر را با حادثه تیراندازی سال ۱۹۱۲ میلادی علیه "تئودور روزولت" در جریان سخنرانی‌ای در کارزار انتخاباتی اش مقایسه کرده اند تیراندازی‌ای که هنگام به پایان رسیدن سخنرانی روزولت انجام شد. البته این مقایسه کاملی نیست، زیرا ترامپ سخنرانی خود را به اتمام نرساند و روزولت نیز در آن انتخابات متحمل شکست شد.

این شرایط می‌تواند سبب شود رای دهندگانی با میزان پایین اعتماد به سیاستمداران به سمت ترامپ جلب شوند. اکنون یک روند کلی بر سیاست امریکا حاکم است و آن این که رای دهندگان با سطح اعتماد پایین در جامعه و نظام سیاسی در کلیت آن در حال چرخش به راست هستند.

صرفنظر از حقایق پیرامون تیراندازی اخیرا صورت گرفته نظریه‌های توطئه پیرامون آن نیز مطرح شده اند با این مضمون که "آنان" متشکل از دموکرات‌ها، رسانه‌ها و "قدرت‌های در سایه" می‌خواستند ترامپ کشته شود و به نوعی مقصر و مسئول بروز حادثه تیراندازی اخیر هستند. برخی از متحدان ترامپ در حال حاضر به طور علنی این استدلال را مطرح می‌کنند. اگر این استدلال از سوی بخش عمده‌ای از جامعه امریکا خریدار داشته باشد می‌تواند مزیت نوظهور حزب جمهوری خواه را در میان رای دهندگان به سطح پایین به سیاستمداران گسترش دهند.

آیا تیراندازی اخیر علیه ترامپ تفاوت چندانی ایجاد نخواهد کرد؟

اغلب زمانی که مفسران یک لحظه سیاسی را تغییر دهنده بازی می‌دانند، مفید است که یک گام به عقب برداریم و با دیده شک و تردید به موضوع نگاه کرده و از خود بپرسیم: آیا واقعا چیز زیادی را تغییر خواهد داد؟


بیشتر بخوانید: تک‌تیرانداز ترامپ از چه سلاحی برای کشتن ضارب استفاده کرد؟ + عکس


هنوز نزدیک چهار ماه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا باقی مانده است. از هم اکنون تا ۵ نوامبر ۲۰۲۴ زمان زیادی باقی مانده است. هفته گذشته داستان اصلی انتخابات آن بود که آیا "جو بایدن" می‌تواند به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات باقی بماند یا خیر. روشن نیست که آیا حادثه تیراندازی اخیر تنها رویدادی است که در ادامه مسیر کارزار انتخاباتی رخ داده یا حوادث بیش تری در راه هستند. نتایج نظرسنجی‌ها در طول رقابت چند ماه گذشته بایدن و ترامپ ثابت بوده و با تغییر چندانی همراه نبوده است. برای مثال، عملکرد بد بایدن در مناظره اخیر یکی از بغرنج‌ترین رخداد‌های کارزار انتخاباتی بود، اما تنها حدود ۲ امتیاز جایگاه او را در میانگین نظرسنجی‌های ملی کاهش داد. در نتیجه، تکان خوردن شدید نتایج نظرسنجی درباره میزان اقبال عمومی نسبت به ترامپ و بایدن بسیار دشوار بوده است. اکثر رای دهندگان دیدگاه شان درباره ترامپ مدت هاست که شکل گرفته و بعید به نظر می‌رسد که نظرشان به دلیل حادثه تیراندزی علیه او تغییر کند. حتی اگر یک "جهش همدردی" کوتاه مدت برای ترامپ وجود داشته باشد ممکن است تا زمان برگزاری انتخابات دوام نیاورد. همدردی با ریگان در حادثه تیراندازی علیه او تنها چند ماه پس از آن رخداد به طول انجامید. هم چنین، طرح استدلال‌هایی مبنی بر آن که دموکرات‌ها یا دلالان قدرت در سایه مقصر تیراندازی علیه ترامپ بودند ممکن است برای بسیاری از رای دهندگان در میان عموم مردم امریکا قانع کننده نباشد.

بنابراین، سوء قصد به جان ترامپ پیروزی او را تضمین نمی‌کند، اما می‌تواند به شانس او برای پیروزی کمک کند. با این وجود، کارزار انتخاباتی ادامه دارد و ممکن است حوادثی بیش از آن چه در روز شنبه رخ داد را در طول این مسیر شاهد باشیم.

منبع: فرارو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

عکس/ واکنش احمد خمینی به استقلالی شدن رضاییان

عکس/چهره متفاوت ناریه سریال مختارنامه در سن ۵۶ سالگی

عکس/ جمیله علم الهدی، همسر ابراهیم رئیسی در حسینیه اعظم زنجان

عکس/ عزاداری پزشکیان و لاریجانی در کنار مداح معروف

عکس/ به دار کشیدن ۹ آزادیخواه تبریز در روز عاشورا

عکس/ بوسه جنجالی قالیباف بر شانه مسعود پزشکیان

عکسی قدیمی از مراسم عروسی اردوغان و همسرش

عکس/ مسعود پزشکیان ظهر تاسوعا کجا رفت؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ع️کس/ کنایه حسین سلاح‌ورزی از اسب زین شده‌ای که پزشکیان تحویل می‌گیرد!

عکس/ اهدای پرچم گنبد حرم امام حسین (ع) به پزشکیان با حضور سردار قاآنی

عکس/ دختر امام و دختر پزشکیان در مراسم عزاداری در حرم امام

صادرات نفت ایران در انتظار انتخابات واشنگتن است

یک خبر بد برای دارندگان خودروی چینی!

سود سهام عدالت چه زمانی واریز می‌شود؟

عکس/ تصاویری از سینه زنی علی لاریجانی و حسن روحانی

فیلم/ حال و هوای صبح روز عاشورا در کربلا

عکس/ تصاویری از گریه‌های پزشکیان در شب عاشورا

فیلم/ ماهیگیری انبوه روی کشتی

تکذیب خبر عجیب درباره واریز حقوق بازنشستگان

یارانه نقدی این دهک‌ها واریز شد

فیلم/ لحظه انفجار بمب در نماز جمعه تهران و ادامه خطبه‌ توسط رهبر انقلاب

بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی با تعزیه ایرانی چه کردند؟ / نگاهی به تاثیر آیین و هنر مردمی در آثار سینمایی و نمایشی

قیمت روز زعفران + جدول

دو نظریه در مورد سوء قصد نافرجام به جان ترامپ/ آیا حادثه تیراندازی کمک بزرگی به ترامپ خواهد بود؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

عملیات در جهنم؛ نیروگاه رامین چگونه بدون خاموشی تعمیر شد؟/ امیدواری برای اجرای قرارداد بازسازی نیروگاه با روسیه در دولت چهاردهم

کد مورس جدید همستر کامبت امروز

فرهنگ نذری دادن همچنان زنده است؛ هزینه صد پرس غذای نذری چقدر است؟

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

نبض اقتصاد پوشاک در دستان دستفروشان/ وخامت اوضاع بازار پوشاک با تورم بالا/ دردسرهای ارزان فروش ها در بازار پوشاک

چگونه تیپ شخصیتی خود را تشخیص دهیم؟

روش نگهداری بادمجان سرخ شده در فریزر

گیاهی که بیش‌تر از یک همبرگر آهن دارد

این خوراکی‌ها را با موز نخورید

احتمال گرانی خودرو پس از تحلیف ریاست جمهوری چقدر است؟/ بازار خودرو شوک جدیدی را تجربه می‌کند؟

فیلم/ ماجرای تیراندازی در حرم شاهچراغ چیست؟

فیلم/ حادثه در شاه‌چراغ؛ ماجرا چیست؟

معاون امنیتی استانداری فارس: انفجاری در شاهچراغ رخ نداده است

انفجار در اطراف حرم شاهچراغ

یک نفر دیگر در استقلال ماندنی شد

عکس/ مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی (ع) با حضور رهبر انقلاب

همستر عامل پیروزی پزشکیان بود؟

پزشکیان: اگر مسئولان به حق و عدالت رفتار کنند، مگر می‌شود مردم از ما ناراضی باشند؟

اعلام اعضای کارگروه انتخاب وزاری گروه اقتصاد و صنعت دولت چهاردهم + اسامی

عکس/ علیرضا بیرانوند با هواداران پرسپولیس خداحافظی کرد

عکس/ تغییر چهره افغانی‌های مقیم ایران به دست جراحان پلاستیک برخلاف قانون

اعضای کارگروه انتخاب گزینه‌های وزارت بهداشت دولت چهاردهم مشخص شد

فیلم/ نخستین حضور احمدی‌نژاد در بین مردم ایران بعد از بازگشت از ترکیه

فیلم/ ویدیویی از حسین تهی پای دیگ نذری

عکس/ تصویری از مسعود پزشکیان در کنار نوه امام خمینی (ره)