تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
انتقاد تند سیدمصطفی هاشمی‌طبا به شرایط ورزش کشور

پایان پنجمین روز رقابت‌های المپیک بدون مدال/ دختران قایقران در آن رطوبت با روسری تلاش کردند بعد یک عده زیر کولر نشستند و انتقاد می‌کنند!

پنج روز از آغاز رسمی بازی‌های المپیک سپری شد و ورزشکاران ما در رشته‌های مختلف با رقیبان خود به رقابت پرداختند، اما موفق به کسب مدال نشدند. کاروان ورزشی ایران در بازی‌های المپیک معمولا چشم به مدال‌آوری کشتی‌گیران و وزنه‌بردار‌ها و تکواندوکاران دارد تا در جدول مدال مسابقات به جایگاهی دست پیدا کند.

پایان پنجمین روز رقابت‌های المپیک بدون مدال/ دختران قایقران در آن رطوبت با روسری تلاش کردند بعد یک عده زیر کولر نشستند و انتقاد می‌کنند!

اقتصاد ۲۴- پنج روز از آغاز رسمی بازی‌های المپیک سپری شد و ورزشکاران ما در رشته‌های مختلف با رقیبان خود به رقابت پرداختند، اما موفق به کسب مدال نشدند. کاروان ورزشی ایران در بازی‌های المپیک معمولا چشم به مدال‌آوری کشتی‌گیران و وزنه‌بردار‌ها و تکواندوکاران دارد تا در جدول مدال مسابقات به جایگاهی دست پیدا کند. البته در این بین، گاهی ورزشکارانی در رشته‌هایی مثل تیراندازی و دوومیدانی داشتیم که موفق به کسب مدال شدند که آن‌هم حاصل یک جرقه بوده تا برنامه‌ریزی و آینده‌نگری فدراسیون‌های آن رشته‌ها. در ورزش کشورمان شاید هر یکی دو، دهه ستاره‌هایی مثل حدادی و فروغی ظهور کنند و در المپیک مدال بگیرند! به بهانه نتایج کاروان ورزشی ایران در پاریس با سیدمصطفی هاشمی‌طبا، رییس باسابقه ورزش کشورمان تماس گرفتیم که صحبت‌های‌مان به مسائل دیگر هم کشیده شد! در ادامه چکیده‌ای از این گپ و گفت را می‌خوانید.

عملکرد و نتایج کاروان ورزش کشورمان در بازی‌های المپیک را دنبال می‌کنید؟

بله. کم و بیش دنبال می‌کنم!

ارزیابی شما از نتایج ورزشکاران ما که تا این لحظه موفق به کسب مدال نشدند، چیست؟

می‌گویند وقتی فردی باد بکارد توفان درو می‌کند. ما حقیقتا در این زمینه‌ها نه کار می‌کنیم و نه سرمایه‌گذاری می‌کنیم. مگر ما در ایران چند تا شمشیرباز داریم؟ می‌شود تعدادشان را شمرد. اگر سطح عمومی ورزش وسیع نباشد تابش هم کم می‌شود. سال‌ها گفتم یکی در آموزش و پرورش به تربیت بدنی توجه نمی‌شود و اینکه از حداقل امکاناتی که داریم استفاده نمی‌شود. مثلا آکادمی المپیک را ۲۳ سال است که تاسیس کردیم، اما در ده، پانزده سال اخیر اصلا از آن استفاده نمی‌شود. اگر می‌گویند استفاده می‌شود، آمار دهند و بگویند چه کاری در این چندین سال گذشته کردند؟ فقط در آنجا خرج می‌کنند! خودشان با خودشان بازی می‌کنند. کاری که آکادمی المپیک برای توسعه ورزش باید انجام دهد متاسفانه اصلا انجام نمی‌دهند. من حاضرم با هر کسی که در طول ۱۰، ۱۲ سال اخیر در آنجا مسوولیت داشته مناظره کنم. کمیته ملی المپیک خودش را برای رشد فنی بچه‌های ورزشکار نگذاشته، در تمام سطوح، از نوجوان و نونهال تا بالاتر. وقتی کشوری چنین نگاهی به ورزش دارد خب نتایج هم به همین شکل است. مگر بیشتر از این باید توقع داشته باشیم؟ در فرانسه ۵۰ درصد از زمان هفتگی دانش‌آموزان صرف تربیت‌بدنی می‌شود، اما در اینجا از آکادمی خودمان هم استفاده نمی‌کنیم، مگر اینکه ستاره‌هایی از یک باشگاه‌هایی و در شهر‌هایی مثل جویبار و جا‌های دیگر بیایند در چندتا رشته قهرمان شوند وگرنه ما اصلا کار سیستماتیک انجام نمی‌دهیم. برای المپیک یک برنامه ۱۲ ساله لازم است. ما حتی برای قایقرانی یک پیست دو کیلومتری نداریم؛ کار به آن صورت از طرف کسانی که باید پیگیری شود، انجام نمی‌شود، بعد چه انتظاری از ورزشکاران داریم؟

کمبود امکانات سخت‌افزاری و عدم توجه به پرورش ورزشکاران در مدارس، دلیل ناکامی ورزش ما است یا دلایل دیگری هم دارد؟

من بیشتر نرم‌افزاری را می‌گویم، بله. سخت‌افزاری هم مشکل داریم. البته ورزش برد و باخت دارد، مثلا یک روز پاکدامن قهرمان آسیا می‌شود یا دوم در دنیا می‌شوند. آن‌ها هم همین‌طور هستند. قهرمان سه دوره المپیک در شمشیربازی در این دوره باخت، اما در کل آن کاری که باید انجام دهیم، انجام نمی‌دهیم.


بیشتر بخوانید: ناکامی؛ نتایج ورزشکاران ایران در ۳ روز نخست المپیک


تا کی قرار است که فقط حضور بعضی از ورزشکاران در المپیک را افتخار تلقی کنیم؟

شما ببینید مثلا در قایقرانی امکانات آبی در جا‌های دیگر را می‌بینیم. مثلا من یادم می‌آید آقای سهرابیان می‌خواست در بوشهر کانالی درست کنند تا بتوانند از آب دریا استفاده کنند. آخرش هم فکر نکنم موفق شده باشند! سهرابیان بنده خدا با تمام وجود کار می‌کند، اما یک نفر مگر چقدر زورش می‌رسد؟ یکی از وظایف کمیته المپیک این است که از آکادمی برای رشد و پایش ورزشکاران استفاده کنند. بیایند شرایط ورزشکاران را بسنجند و نقاط ضعف‌شان را بشناسند و دنبال برطرف کردن آن باشند، اما اصلا هیچ اقدامی نمی‌شود. شما بروید به عنوان یک خبرنگار یک بازدید از کمیته ملی المپیک داشته باشید، فقط در حال رنگ کردن دیوار‌ها هستند و پول خرج می‌کنند اینکه کار نشد. آن‌وقت هیچ ورزشگاهی در کمیته المپیک وجود ندارد. بعد چه توقعی از ورزش ما دارید؟

به قایقرانی اشاره کردید. با بعضی از قهرمانان این رشته صحبت می‌کردیم می‌گفتند چند سال است که گمرک قایق‌های آن‌ها را ترخیص نکرده! خیلی از ورزش‌دوستان از این مسائل بی‌اطلاع هستند و برای همین در شبکه‌های اجتماعی از آن‌ها به عنوان توریست‌های پاریس نام می‌برند. درباره حواشی پیش آمده در این خصوص که واکنش دو قایقران زن را هم در پی داشت چه صحبتی دارید؟

این‌ها زحمت می‌کشند. آقای سهرابیان دارد خیلی زحمت می‌کشد. دختران قایقران ما با آن شرایط رطوبت بالا با آن لباس و روسری که دارند زحمت خودشان را می‌کشند و کارشان را انجام می‌دهند. خیلی از افرادی که زیر کولر نشستند انتقاد می‌کنند، اما آن کار که مدیریت در ورزش و کمیته ملی المپیک باید انجام دهند، رها کردند. نه! آن‌ها هم وظیفه دارند! به من گفتند که ما سپردیم به فدراسیون‌ها، بله خوب است، اما وقتی کمیته ملی المپیک می‌خواهد ورزشکار بفرستد باید خودش هم یک جوهری داشته باشد یا یک کوششی کند. امکاناتش را هم دارد، سخت‌افزارش را دارد و آدمش را هم دارد، اما بی‌کار هستند و فقط صبحانه و ناهار و شام می‌خورند!

یک سوال خارج از بحث، خبر دارید که بازی‌های تیم‌های پرطرفدار به جای ورزشگاه آزادی قرار است در ورزشگاه تختی برگزار شود؟

خنده‌دار است! ورزشگاه آزادی با این همه امکانات و طراحی عالی تعمیر نمی‌شود و می‌خواهند ورزشگاهی با گنجایش ۱۲۰ هزار نفری و ۴۰۰ هکتار زمین در کنار حرم امام بسازند. اصلا خنده‌دار است! اگر دوربین روی این مسائل باشد و دنیا ببینند همه دنیا به ما می‌خندند! می‌گویند ورزشگاه سالم خودتان را نمی‌رسید و می‌خواهید ورزشگاه ۱۲۰ هزار نفری با مجموعه کامل درست کنید خب ما الان در مشهد و تبریز و اصفهان داریم که می‌شود کامل شود و تا این حد امکانات ورزشی در تهران متمرکز نشود، اما اصلا نه گوش می‌کنند و نه می‌پرسند و فقط بلدند تبلیغاتی الکی کنند، خب تبلیغ کنند چه کار می‌شود کرد!

برگردیم به بحث اصلی! ورزش‌های انفرادی مثل کشتی و تکواندو و وزنه‌برداری عملکرد بهتری نسبت به ورزش‌های تیمی داشتند. علتش چیست؟

نه. این‌طوری نیست! دوومیدانی مگر انفرادی نیست؟ ما در تاریخ یک مدال گرفتیم آن‌هم حدادی بود. اگر انفرادی موفق هستیم چرا در دوومیدانی یا شنا نمی‌توانیم؟ این بحث انفرادی و تیمی یک بحث انحرافی است. الان تکواندو و کشتی که موفق می‌شوند، چون از پنج سالگی کار می‌کنند. مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد! پس باید از کودکی به بچه‌ها توجه کرد گفتم در فرانسه ۵۰ درصد درس هفتگی بچه‌ها ورزش است، اما اینجا اصلا و فقط سر المپیک یادمان می‌افتد و دوباره آموزش و پرورش یک درس‌هایی می‌گذارد که هیچ هم یادش نمی‌ماند! فشار این فرمول و آن فرمول را حفظ کن یا فلان تست را بزن! به جای اینکه در مدارس، درس زندگی بدهند و درس تربیت بدنی باشد و بچه‌ها آمادگی پیدا کنند همان‌طور چرخ برای خودش می‌چرخد!


بیشتر بخوانید: فیلم/تیم قایقرانی بانوان ایرانی در المپیک به رتبه چهارم رسید


استعداد‌هایی که شانسی پیدا می‌شوند و رشد می‌کنند؟

بله! آن‌هم در بعضی از رشته‌ها. در بعضی از رشته‌ها مثل والیبال دو سال است که آن توجهی که باید در سطح جهانی به آن شود، نمی‌شود. دلیلش را هم خود بچه‌های والیبال می‌دانند چیست. نیرو داریم، اما توجه نمی‌شود.

عربستان میزبان جام‌جهانی شد، اما در فضای مجازی می‌بینیم که با ساخت یک انیمیشن کشور ما هم مثلا میزبان المپیک شده است! چرا در کشور خودمان نمی‌توانیم میزبان رویداد‌های مهم باشیم؟

به ما نمی‌دهند! چون ما شرایط آن‌ها را نمی‌پذیریم و آن‌ها هم شرایط ما را نمی‌پذیرند. تمام شد و رفت! البته در بعضی رشته‌ها ممکن است این اتفاق رخ بدهد، اما چرا نباید ایران، المپیک را برگزار کند؟ چرا نباید بازی‌های آسیایی را برگزار کند؟ چون شرایط ما یک‌جوری است که نمی‌توانیم. حالا این برای ورزش ما است. شبکه بانکی ما، رابطه‌های بانکی ما قطع شده بعد یک عده نشستند و می‌گویند FATF استعماری است و قطع کنیم، چون رابطه بانکی نمی‌خواهیم و می‌خواهیم چه کار! مملکت این‌طوری می‌چرخد نتیجه می‌شود همین. می‌شویم زنگ تفریح در خیلی از رشته‌ها! حالا امیدوارم در رشته‌های کشتی و تکواندو و وزنه‌برداری که کارمان خیلی سخت است، بتوانیم مدال‌هایی کسب کنیم تا شرایط کشورمان در جدول بهتر شود.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

فیلم/ سردار حاجی زاده: منتظر فرصت عملیات وعده صادق ۲ هستیم

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سیمان امروز ۱۰ مرداد ۱۴۰۳+ جدول

آخرین اخبار از ترور اسماعیل هنیه در تهران و واکنش‌ها به آن + عکس و فیلم

عکس/شوخی جالب و خنده‌دار مردم با امضای پزشکیان

عکس/ نحوه ترور اسماعیل هنیه در تهران

عکس/تمام خانواده اسماعیل هنیه که ترور شدند

عکس/ ترور اسماعیل هنیه در تهران در صدر اخبار رسانه‌های جهان

اینفوگرافی/ کدام موشک مخصوص ترور طراحی شده است؟

عکس /فوری؛ تصویر اولیه از محل اصابت اقامتگاه شهید اسماعیل هنیه در تهران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

مرگ آرام تخت جمشید در پی افزایش فرونشست زمین

علیرضا نیکبخت: من از چهره‌ام پول در می‌آورم

۹ درخواست بورسی از دولت جدید

چهره‌های سیاسی در مراسم تشییع پیکر اسماعیل هنیه چه گفتند؟

اسماعیل هنیه هنگام نماز شب ترور شد؟

بررسی واکنش بازار ارز و سکه در پنج تاریخ مهم

عکس/ چگونگی شناسایی محل اسماعیل هنیه

اینفوگرافی/ روند گرم شدن ایران و جهان در ۱۰۰ سال گذشته

فیلم/ گفتگوی عربی رهبر انقلاب با پسر اسماعیل هنیه

توهین نژادپرستانه ترامپ به کامالا هریس: تو هندی هستی یا سیاهی؟

عکس/ واکنش محسن میردامادی به شهادت هنیه با هشتگ نفوذی

اعلام برنامه زمانی آزمون‌های سراسری سال ۱۴۰۴+جدول

دلار در کریدور بالاتر جا خوش کرد؟

تصویری از اسماعیل هنیه و مسعود پزشکیان در دیوارنگاره ولیعصر

حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران به ایستگاه ۴۰ رسید

اجاره‌های نجومی در شهر جدید پردیس + جدول

فیلم/ سکانس عجیب سریال گاندو که پس از ترور هنیه وایرال شد

خالد مشعل گزینه جانشینی هنیه کیست؟/ رییس دفتر سیاسی پیشین حماس چطور از سوء قصد اسرائیلی‌ها در پایتخت اردن جان سالم به در برد؟

آپدیت جدید تلگرام با قابلیت‌های مدرن+ عکس

کدام نمادها بیشترین و کمترین بازدهی را داشتند؟ + اینفوگرافی

جدیدترین نظرسنجی‌ها درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

تغییرات چشمگیر قیمت‌ این خودروها در بازار

شهادت هنیه تاثیری بر بازار ارز ما نخواهد داشت

فیلم/ نگاه رهبر انقلاب به جایگاه در حال بازسازی نمازجمعه قبل از آغاز نماز بر پیکر شهید هنیه

ذخیره زیر ۲۰درصدی ۱۰ سد مهم کشور + جدول

جزییات واریز حقوق ۳ میلیونی به حساب بازنشستگان

شارژ طلا با تشدید ریسک‌ها

اسماعیل هنیه با این سلاح به شهادت رسید +عکس

قیمت جدید گوشت، مرغ، برنج و روغن اعلام شد + جدول

عکس/ آخرین وداع فرزندان شهید اسماعیل هنیه با پدر

نرخ تورم سالانه کالا‌ها و خدمات در تیرماه ۱۴۰۳+ نمودار

تصویری از پیکر شهید فواد شکر، فرمانده راهبردی حزب الله

قیمت جدید سیمان امروز ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

رشد قیمت بیت کوین در انتظار بازار است؟

عکس/ تصویری عجیب و تاسف‌برانگیز از دریاچه ارومیه

علت انتخاب تهران برای ترور اسماعیل هنیه چه بود؟

افزایش عجیب رهن و اجاره در کرج + جدول

نامه پادشاه عربستان به مسعود پزشکیان+ عکس

عکس/ اشک‌های پزشکیان در مراسم اقامه نماز اسماعیل هنیه

روی خوش بازار خودرو به دولت جدید

عکس/ تصاویری از عجیب‌ترین تماشاگران المپیک پاریس

تاثیر مثبت عارف بر جو روانی بورس

محل سکونت اسماعیل هنیه چگونه ردیابی شد؟

فیلم/ محل شهادت اسماعیل هنیه در تهران

انهدام باند توزیع سکه‌های تقلبی طلا؛ هشدار پلیس به خریداران و طلا فروشی‌ها

فیلم/ پیام دختر هنیه به نتانیاهو: خون پدرم پیروزی را رقم خواهد زد

عکس/ ساختمان محل ترور اسماعیل هنیه از مسیر قدیمی توچال!

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۱۱ مرداد ۱۴۰۳

منطقه شیرین خرید دلار از دست رفت؟

موقعیت زمانی و مکانی یک ترور؛ چرا تهران برای ترور هنیه انتخاب شد؟/ واکنش ایران چه خواهد بود؟