اقتصاد۲۴- این سیستم در وسایل نقلیه با نامهای دیگری از جمله استاپ استارت، S&S و حتی تکنولوژی میکرو هیبرید شناخته میشود، اما صرفنظر از نامگذاری، سیستم استارت استاپ خودکار یک ویژگی معمول در خودروهای مدرن است که باید بیشتر به آن پرداخت. اگر برای شما این سؤال پیش آمده که آیا سیستم موردبحث تأثیر منفی روی موتور خودرو دارد یا خیر باید دانست پاسخ به این سؤال منفی است. البته پاسخ مفصل سؤال شما نیازمند بررسی چگونگی کارکرد استارت استاپ خواهد بود.
سیستم استارت استاپ خودکار احتمالاً باعث آسیب رساندن به موتور خودرو نمیشود. البته طبیعی است که برخی افراد اعتقاد داشته باشند خاموش و روشن شدن مکرر موتور میتواند باعث افزایش استهلاک آن در طول زمان شود و البته شاید از یک نگاه چنین چیزی درست هم باشد. در واقع سیکلهای روشن و خاموش شدن مداوم موتور خودرو باعث استهلاک میشود، اما خوشبختانه مهندسان صنعت خودرو راههای هوشمندانهای برای کاهش این امر پیدا کردهاند. این سیستم همانطور که از نامش مشخص است در زمان توقف وسیله نقلیه باعث خاموش شدن خودکار موتور شده و زمانی که خودرو شروع به حرکت کند موتور روشن خواهد شد. هدف از بهکارگیری این تکنولوژی کاهش مصرف سوخت است تا به این ترتیب شاهد معرفی یکی از مؤثرترین تکنولوژیها برای کاهش مصرف خودروها باشیم. با این تفاسیر بهکارگیری سیستم استارت استاپ قدمی درست برای کاهش آلایندگی دیاکسید کربن محسوب میشود و این سیستم در خودروهای هیبریدی و برقی هم میتواند باعث کاهش مصرف انرژی شود.
فورد در سال ۲۰۱۲ تکنولوژی موردبحث را در آمریکا معرفی کرد هرچند فولکسواگن از سال ۱۹۸۳ آن را در محصولاتش بکار برده است. از آن زمان تاکنون تمامی خودروسازان مطرح جهانی سیستمهای استارت استاپ خود را معرفی کردهاند. البته اینکه خودروسازان چگونه توانستهاند استهلاک بالاتر موتورها را کاهش دهند جای بحث دارد.
بیشتر بخوانید: معرفی برتونه جیبی ۱۱٠؛ هیولای سبز جادهها + عکس
سیستمهای استارت استاپ خودکار طراحی نسبتاً سادهای دارند. این سیستمها در زمانی که تشخیص دهند خودرو متوقف شده موتور را خاموش کرده و زمانی که پدال کلاچ یا گاز فشار داده شود موتور را روشن خواهند کرد. همانطور که گفته شد هدف اصلی از بهکارگیری این تکنولوژی کاهش مصرف سوخت و آلایندگی است و برخی افراد میگویند با استفاده از این سیستم میتوان شاهد کاهش ۳ تا ۸ درصدی آلایندگی دیاکسید کربن بود. این امر نه تنها روی محیطزیست تأثیر مثبت دارد بلکه باعث کاهش هزینههای مالکان نیز شود.
تکنولوژی استارت استاپ خودکار شامل یک سری سنسورهاست که با باتری، گیربکس، چرخها و میللنگ ارتباط دارد. این سنسورهای نسبتاً ساده میتوانند بر پایه دور موتور عمل کنند تا از ساکن بودن و حرکت خودرو مطلع شوند. زمانی که ایستادن خودرو تشخیص داده شد موتور از طریق ECU و سیستم باتری الکترونیک EBS خاموش میشود. این همان اتصال الکترونیکی است که در زمان چرخاندن سوئیچ سیستم جرقهزنی را درگیر میکند. در زمان شروع به حرکت نیز عکس این عمل رخ میدهد و موتور روشن میشود.
با این تفاسیر چرا برخی افراد میگویند استارت استاپ میتواند باعث استهلاک بالای موتور شود؟ زمانی که موتور روشن است روغنموتور یک مرز مایع بین بلبرینگها و میللنگ تشکیل میدهد، اما زمانی که خودرو متوقف میشود روغنموتور حالت ساکن پیدا میکند. وقتی موتور دوباره روشن شود میللنگ حرکت میکند و یک اصطکاک بالقوه بین آن و بلبرینگها وجود خواهد داشت و این شرایط حداقل تا زمانی که روغنموتور وظیفه خود را انجام دهد باقی خواهد ماند. چنین نگرانیهایی تا جایی پیش رفته که برخی خودروسازان بهطور کامل استفاده از سیستم استارت استاپ را کنار گذاشتهاند. به همین خاطر هر زمانی که موتور استارت میخورد امکان ایجاد اصطکاک بین میللنگ و سایر قطعات وجود خواهد داشت. خوشبختانه سیستمهای استارت استاپ به دلیل ماهیت خود و تکنولوژی استاندارد موجود این میزان اصطکاک را به حداقل رساندهاند. موضوع این است که سیستم موردبحث به اندازه استارت موتور در هوای سرد آسیبزا نیست. زمانی که روغنموتور سرد است ویسکوزیته بیشتری دارد و در زمان استارت در هوای سرد میللنگ باید با روغنموتور سرد کار کند و به همین خاطر مدتی طول میکشد تا شرایط ایده آل حکمفرما شود. به همین خاطر در چنین شرایطی استهلاک موتور بالاتر خواهد بود.
البته سیستم استارت استاپ خودکار زمانی کار میکند که روغنموتور گرم شده است. در واقع این سیستم زمانی که دمای روغن به حد مشخصی نرسیده باشد فعال نمیشود. از آنجایی که اکثر سیستمهای موردبحث معمولاً باعث خاموش شدن موتور برای مدت کمی میشوند بنابراین ریسک پایینی برای سرد شدن موتور وجود خواهد داشت. البته اقدامات حفاظتی دیگری نیز وجود دارد. بسیاری از این سیستمها دارای تایمری هستند که میللنگ را در موقعیت ایده آل متوقف میکند تا استارت مجدد نرمتری وجود داشته باشد. همچنین به خاطر اینکه انتظار میرود خودروها سیکلهای استارت موتور زیادی داشته باشند، اکثر آنها با استارترها و باتریهای بهتری تولید میشوند.
همین موضوع درباره خودروهای هیبریدی مجهز به سیستم استارت استاپ خودکار نیز صدق میکند چراکه از استارترها و باتریهای بهتری در آنها استفاده شده تا سیکلهای روشن و خاموش شدن مکرر موتور را تحمل کنند. برخی خودروسازان حتی از سیستم احتراق ویژهای برای روشن شدن مجدد موتور استفاده کرده که از جمله آنها میتوان به مزدا اشاره کرد که شمعها با استفاده از تکنولوژی i-stop در محصولاتی همچون مزدا ۶ بهصورت مستقیم داخل سیلندر جرقه میزنند. برخی منابع مدعی هستند در خودروهای فاقد سیستم استارت استاپ خودکار، خاموش کردن موتور پشت هر چراغقرمز میتواند باعث آسیب بیشتر موتور و افزایش مصرف سوخت شود چراکه خودروهای قدیمیتر فاقد تکنولوژیهایی برای جلوگیری از استهلاک بیشتر موتور هستند. در نهایت باید گفت نباید نگران استهلاک موتور ناشی از بهکارگیری سیستم استارت استاپ خودکار بود و اگر هم آن را دوست ندارید میتوانید آن را غیرفعال کنید.