تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳

تقاضای واقعی خودرو در بازار چقدر است؟

تقاضای غیرمصرفی در بازار خودرو از سال۹۷ همراه با اوج‌گیری تحریم‌ها تشدید شد. سالی که عرضه خودروی سواری از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه به ۹۰۲ هزار دستگاه تنزل کرد.

تقاضای واقعی خودرو در بازار چقدر است؟
اقتصاد۲۴- خطای سیاستگذار در قیمت‌گذاری خودرو در کنار تشدید تحریم صنعت خودرو از یکسو منجر به افت تیراژ خودروسازان شد و از سوی دیگر مشتریان واقعی را از دسترسی به خودرو محروم کرد. با این شرایط میوه بازار خودرو تنها نصیب دلالان و واسطه‌گران شد.

حالا با فاکتور گرفتن از تقاضای اضافی بازار، این سوال مطرح است که سمت و سوی تقاضای مصرفی خودرو در صورت اصلاح قیمت‌ها چیست؟ این سمت و سو با توجه به سه سناریوی بهبود شرایط اقتصادی، تداوم شرایط فعلی و همچنین بدتر شدن شرایط که منجر به رشد منفی اقتصادی، کاهش شدید قدرت خرید و عدم اسقاط می‌شود در بازه زمانی پنج‌سال آینده تعریف شده است.

نتیجه اینکه در صورت رشد پایدار اقتصادی و بهبود قدرت خرید، تقاضای خودرو تا سال ۱۴۰۸ به یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید؛ حال آنکه با بدتر شدن شرایط کنونی و به دنبال آن کاهش شدید قدرت خرید و تورم فزاینده تقاضای مصرفی مرز ۶۰۰ هزار دستگاه را تجربه خواهد کرد.

تقاضای واقعی خودرو چقدر است؟ پس از اوج‌گیری تحریم‌ها از سال ۹۷ بازار خودرو نیز دستخوش تغییرات شد، به‌طوری‌که در کنار تقاضای واقعی، تقاضای کاذب نیز به واسطه معامله پرسود خودرو گسترده شد.

آنچه مشخص است سیاستگذار خودرو به واسطه عدم اصلاح قیمت که موجب ایجاد شکاف عمیق بین قیمت کارخانه و بازار شد، در اصل مقصر اصلی شکل‌گیری تقاضای کاذب در بازار خودرو است. اما در کنار عدم اصلام قیمت، راه‌اندازی لاتاری و قرعه‌کشی خودرو و همچین فروش تمامی خودرو‌ها در سامانه‌عرضه یکپارچه خودرو همگی به واسطه‌گری و دلالی بازار خودرو دامن زد.

بدین ترتیب در شرایطی که مشتریان واقعی از پنج سال گذشته تاکنون از دسترسی به خودرو محروم بودند، اما واسطه‌گران با شگرد‌های خاص خود، محصولات خودرویی را از کارخانه خریده و با قیمت‌های بالایی در بازار به فروش می‌رسانند. در این سال‌ها به واسطه خطای سیاستگذار، سرمایه‌های سرگردان زیادی جذب بازار خودرو شد؛ این در شرایطی است که به نظر می‌رسد این خطا به واسطه عدم تغییر رویکرد‌ها در صنعت خودرو برای مدتی طولانی همچنان پابرجا باشد.

همان‌طور که عنوان شد تقاضای واقعی سال‌هاست که زیر سایه تقاضای کاذب خودرو قرار گرفته و چندان مشخص نیست که تقاضای واقعی بازار خودرو چه میزان است. در این زمینه برخی دست‌اندرکاران صنعت خودرو تقاضای واقعی را یک‌میلیون دستگاه می‌خوانند؛ حال آنکه برخی دیگر تقاضای بازار را حدود ۸۰۰هزار دستگاه عنوان می‌کنند.

با این‌حال خودروسازان در شرایطی سال گذشته یک‌میلیون و ۱۳۶ هزار خودرو سواری به بازار عرضه کردند که بازار باز هم با کمبود خودرو روبه‌رو بود؛ بنابراین تقاضای کاذب خودرو، رقم واقعی تقاضای واقعی را مشخص نمی‌کند. این در حالی است که در سال ۹۶ که خودروسازان یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو عرضه کردند، به دلیل تقاضای کم مجبور به فروش لیزینگ و ترغیب شهروندان با روش‌های مختلف به خرید خودرو شدند؛ بنابراین یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در شرایطی که خودروسازان صادراتی قابل توجهی نیز نداشتند، بیشتر از تقاضا بود.

پس می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که تقاضای واقعی خودرو در بازار بیشتر از یک‌میلیون دستگاه در شرایط کنونی نیست، کما اینکه بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو تولید یک‌میلیون دستگاه را نیز بی‌تقاضا خوانده و بر ۸۰۰ هزار دستگاه تاکید دارند.

اما نقطه شکل‌گیری تقاضای کاذب در بازار خودرو در سال ۹۷ بود، سالی که عرضه خودرو از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال ۹۶ به ۹۰۰ هزار دستگاه رسید. افت تولید و عرضه خودرو، تقاضا در بازار را افزایش داد، این در شرایطی است که به واسطه عدم‌اصلاح قیمت و تعیین دستوری قیمت خودرو، خرید از کارخانه و فروش در بازار آن هم با قیمت بالا سود سرشاری را نصیب معامله‌کننده می‌کرد.

در شرایطی از سال ۹۷ کلید واسطه‌گری و دلالی در بازار خودرو زده شد که سرمایه‌های سرگردان زیادی به این بازار ورود کردند. اگر چه از سال ۹۷ تا سال گذشته روند تولید بهبود پیدا کرده، به‌طوری‌که عرضه خودرو در سال ۱۴۰۲ به یک‌میلیون و ۱۳۶ هزار دستگاه رسیده، اما دلالان از این بازار عبور نکرده و همچنان به دنبال سود‌های کلان از خودرو هستند.

در این زمینه یک دست‌اندرکار صنعت خودرو می‌گوید که به دلیل آشفتگی در بازار و همچنین به واسطه سیاست گذاری غلط دولت در صنعت خودرو، تقاضای واقعی خودرو چندان مشخص نیست و بیشتر خودرو‌هایی که از کارخانه خریداری می‌شود بلافاصله با قیمت بالا در بازار به فروش می‌رسد.

وی تاکید می‌کند که این روند مختص یک دسته یا گروه مشخص نیست؛ به‌طوری‌که با توجه به شرایط کنونی بازار، ممکن است یک خانم خانه‌دار هم با پس‌انداز خود خودرویی ثبت‌نام کند و پس از دریافت آن از کارخانه، خودروی مذکور را در بازار به فروش برساند.


بیشتر بخوانید:  جدیدترین قیمت انواع بنز در بازار خودرو ایران + جدول


وی دلیل این امر را سود بالای معامله خودرو می‌داند و تاکید می‌کند که کف سودی که فروشنده از عرضه خودرو در بازار به دست می‌آورد، ۱۰۰ میلیون تومان است.

تقاضای واقعی خودرو در بازار چقدر است؟

مسیر تقاضای خودرو

همان‌طور که عنوان شد در بازار خودروی کشور دو تقاضا برای خودرو وجود دارد: تقاضای واقعی و کاذب. تقاضای کاذب از سال ۹۷ همراه با افت تولید خودرو در کشور کلید خورد و تا به امروز بسیاری از مشتریان واقعی از دسترسی به خودرو، آن هم با قیمت کارخانه، محروم هستند؛ بنابراین در پروسه عرضه خودرو با قیمت دستوری، نه خودروساز تاکنون سودی برده و نه مشتری، و تنها واسطه‌گران و دلالان میوه بازار خودرو را چیده‌اند؛ کما اینکه سیاستگذار خودرو نیز نردبان میوه‌چینی واسطه‌گران بوده است. حال با کنار گذاشتن تقاضای کاذب در بازار خودرو، سوالی که مطرح می‌شود این است که تقاضای واقعی خودرو تا ۵ سال آینده چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد. آیا تقاضای واقعی روند صعودی خواهد داشت یا بنا بر شرایط ناپایدار اقتصادی کشور، تقاضا نزولی خواهد شد؟

در این زمینه به گزارشی مراجعه می‌کنیم که چندی پیش یک پژوهشکده خودرو آن را منتشر شد. در این گزارش تقاضای واقعی خودروی سواری البته به شرط اصلاح قیمت‌ها از سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۸ بررسی شده است؛ به‌طوری‌که به طور مشروط تقاضای ۵ سال آینده خودرو زیر ذره‌بین قرار گرفته است. در گزارش مذکور سه شرط برای میزان تقاضای واقعی تعریف شده است: بهبود شرایط، تداوم شرایط فعلی و بدتر شدن شرایط.

بهبود شرایط به این معنا که رشد اقتصادی پایدار باشد و در کنار آن قدرت خرید مردم هم بهبود پیداکند و از سوی دیگر اسقاط به طور گسترده انجام شود؛ در کنار این موارد تورم نیز کاهشی باشد. در چنین شرایطی تقاضای خودروی سواری رشد صعودی خواهد داشت و از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۳ می‌تواند به یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار دستگاه می‌رسد.

همان‌طور که اشاره شد این رقم در صورت بهبود شرایط و بهبود قدرت خرید مردم اتقاق خواهد افتاد. روند رشد تقاضا در این سال‌ها به این صورت خواهد بود که در سال ۱۴۰۴ تقاضای واقعی به یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه، در سال ۱۴۰۵ به یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه، در سال ۱۴۰۶ به یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه، در سال ۱۴۰۷ به یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه، و در نهایت در سال ۱۴۰۸ به یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید؛ بنابراین طبق این پیش‌بینی از امسال تا ۱۴۰۸، تقاضای واقعی خودرو، آن هم به شرط اصلاح قیمت‌ها، هر سال ۱۵۰ هزار دستگاه رشد خواهد کرد.

همان‌طور که عنوان شد رشد تقاضا با بهبود شرایط اقتصادی روند خوبی خواهد داشت؛ این در شرایطی است که در صورت تداوم شرایط فعلی، یعنی کاهش قدرت خرید، اسقاط محدود و در نهایت تثبیت تورم، تقاضای خودرو بر اساس پیش‌بینی این پژوهشکده روند نزولی به خود خواهد گرفت؛ به‌طوری‌که تقاضای واقعی از یک‌میلیون و ۲۵ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۳ به ۸۵۰ هزار دستگاه تا سال ۱۴۰۸ خواهد رسید. در این گزارش تاکید شده که با توجه به تداوم شرایط فعلی، تقاضا در سال جاری به یک‌میلیون و ۲۵ هزار دستگاه می‌رسد؛ حال آنکه در سال ۱۴۰۴ این میزان به ۹۹۰ هزار دستگاه خواهد رسید.

اما در سال ۱۴۰۵ تقاضا ۹۵۵ هزار دستگاهی را تجربه می‌کند و در سال ۱۴۰۶ تقاضا به ۹۲۰ هزار دستگاه می‌رسد. اما پیش‌بینی سال ۱۴۰۷ تعداد ۸۸۵ هزار دستگاه است و سال آخر مورد بررسی، یعنی ۱۴۰۸، نیز به ۸۵۰ هزار دستگاه می‌رسد؛ بنابراین روند تقاضای خودرو با توجه به تداوم شرایط فعلی نزولی است. اما شرایط دیگری نیز در این گزارش در نظر گرفته شده و آن بدتر شدن شرایط است. بدتر شدن به این معنا که رشد اقتصادی منفی شود و در کنار آن قدرت خرید شهروندان افت شدیدی را به خود ببیند.

در کنار آن، اسقاط متوقف و تورم فزاینده باشد. در چنین شرایطی تقاضای خودرو امسال به ۹۰۰ هزار دستگاه می‌رسد و تا پنج سال آینده به ۶۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید. بدین ترتیب طبق این پیش‌بینی در سال آینده تقاضا به ۸۴۰ هزار دستگاه برسد و در سال ۱۴۰۵ تقاضای ۷۸۰ هزار دستگاهی را تجربه خواهد کرد.

اما در سال ۱۴۰۶ پیش‌بینی شده که با بدتر شدن شرایط تقاضای واقعی ۷۲۵ هزار دستگاه خواهد بود و در سال ۱۴۰۷ تقاضا با روند نزولی به ۶۶۰ هزار دستگاه می‌رسد و در نهایت در سال ۱۴۰۸ تقاضای خودرو رقم ۶۰۰ هزار دستگاهی را تجربه خواهد کرد. بدین ترتیب طبق این گزارش، اگر شرایط اقتصادی بدتر و تورم فزاینده شود، تقاضای واقعی خودرو افت خواهد کرد.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

حضور گسترده افغانستانی‌ها در ایران نوعی تهدید است که نباید عمق پیدا کند/ معنی ندارد افغان‌ها از منابع ارزشمند ما، رایگان یا با هزینه خیلی کم بهره ببرند

عکس/استوری سحر دولتشاهی و جواد کاظمیان برای ناهید کیانی و کیمیا علیزاده

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ توهین زننده سردبیر روزنامه همشهری به کیمیا علیزاده!

عکس/ حقوق حیرت انگیز معلم دیپلم در سال ۱۳۵۰

عکس/ استایل جذاب نفیسه روشن در سفر به کرمانشاه

عکس/استادیوم‌های شگفت‌انگیز عربستان برای جام جهانی ۲۰۳۴

عکس/ رنگ طلای المپیک یک هفته‌ای رفت!

عکس/ نقشه ایران در شاهنامه چگونه بود؟

قدیمی‌ترین عکس از منارجنبان در اصفهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

حسن یزدانی به حسین رضازاده هم نرسید

حضور فعال بیمه نوین با دو پنل تخصصی در نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی

آرامش به بازار سیمان بازگشت؟ + جدول

قیمت جدید میلگرد امروز ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

خداحافظی با سامانه یکپارچه خودرو؛ سلام دوباره به قرعه کشی!

آغاز پیش فروش بلیط پرواز‌های اربعین از امروز

عکس/استوری تبریک کمند امیر سلیمانی برای تولد الیکا عبدالرزاقی

بوکسور جنجالی المپیک طلا گرفت!

فیلم/افشاگری حامی درباره تهیه کننده کنسرت کانادا

استوری احساسی بهنوش طباطبایی برای ناهید کیانی و کیمیا علیزاده + عکس

قیمت نفت افزایش یافت

با فرامین صوتی نرم ‌افزارفام موسسه اعتباری ملل

فیلم/کتاب درس ریاضی در دوران قاجار

نشست تخصصی ترویج کسب و کار در همایش بین‌المللی IPF با حضور مدیران پتروشیمی جم

غرفه بیمه کوثر میزبان بازدیدکنندگان

درخواست بازگشت مهاجران افغانستانی توسط عضو ارشد طالبان

سرین بدیعی مشهور به شاهزاده سرین کیست؟

اعتراض طالبان به خروج مهاجران افغان از ایران

اینفوگرافی/ کشور‌های با امنیت بالاتر در زمان جنگ جهانی سوم

اعلام جزئیات اقساط وام ضروری بازنشستگان

وابستگی ایران به واردات غلات ۲.۵ برابر شد

فیلم/ سخنان جنجالی عبده تبریزی درباره بورس

فیلم/ قطع سخنرانی کامالا هریس توسط طرفدار فلسطین

ایا برای کاشت مو حتما باید کچل کرد؟

بار مالی فاکتور «مسکن رئیسی» روی دوش دولت پزشکیان + اینفوگرافی

واکنش المیرا شریفی‌مقدم به مقام دومی حسن یزدانی + عکس

خرید خانه با یک میلیارد تومان در شهر ری ممکن است؟ + جدول

عکس/برنامه‌های ۴۰ سال پیش صداوسیما در سالروز تولد امام رضا (ع)

تقاضای واقعی خودرو در بازار چقدر است؟

ادعای کیهان درباره نقش رهبری در انتخاب وزرا

حضور چند وزیر رئیسی در دولت چهاردهم قطعی شد!

مرگ زیر تیغِ آفتاب؛ کارمندان تعطیل می‌شوند و کارگران نه/ مرگ کارگر پالایشگاه پارس جنوبی برای گرمازدگی

عباس عبدی: ظریف مثل مار زخم خورده بود

فیلم/جان ترامپ باز هم به خطر افتاد!

ستیز با حمل‌ونقل پاک در تهران

آیا وضعیت آبان ۱۴۰۱ برای بورس تکرار می‌شود؟

دلار در انتظار تصمیمات سیاسی آچمز شد

شکست چرخه تلافی؛ معمای مسیر برون رفت خاورمیانه در دوران پسا ترور مقام‌های حماس و حزب‌الله

بانک مرکزی چه محدودیت هایی در تامین ارز دارد؟

افزایش نگرانی‌ها در آستانه معرفی کابینه؛ ارزیابی فعالان سیاسی از شایعات و تصمیم پزشکیان

فیلم/تمرینات سخت ورزشی مازیار لرستانی

بدن‌های بی‌مکان؛ افزایش رد مرز‌های غیر‌قانونی، همراه با برخورد‌های شدید با اتباع افغانستانی

در ۴۱ حراج مرکز مبادله چند کیلو شمش طلا به فروش رسید؟

سیگنال مهم دولت چهاردهم به قیمت سکه

فیلم/تاسیسات استراتژیک گازپروم روسیه به دست اوکراینی‌ها افتاد

تورم پایان سال ۱۴۰۳ چقدر می‌شود؟

برگ برنده بورس چه زمانی رو می شود؟

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات