تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳

کدام وزرای پیشنهادی لب مرز هستند؟

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم از روز شنبه در مجلس شورای اسلامی آغاز شده و فردا برای ۱۹ وزیر پیشنهادی رای‌گیری می‌شود. اگرچه از ابتدای بررسی صلاحیت‌ها در مجلس، فضا به نفع وزرا تغییر کرده است، اما همچنان برخی از وزرا ممکن است نتوانند با اقبال مجلس روبه‌رو شوند.

کدام وزرای پیشنهادی لب مرز هستند؟

اقتصاد۲۴-بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم از روز شنبه در مجلس شورای اسلامی آغاز شده و فردا برای ۱۹ وزیر پیشنهادی رای‌گیری می‌شود. اگرچه از ابتدای بررسی صلاحیت‌ها در مجلس، فضا به نفع وزرا تغییر کرده است، اما همچنان برخی از وزرا ممکن است نتوانند با اقبال مجلس روبه‌رو شوند. از سوی دیگر گفته‌های برخی نمایندگان از مبهم بودن فضای مجلس در رای اعتماد به وزرا حکایت دارد.

با این حال، اما به نظر می‌رسد همچنان احتمال‌عدم رای اعتماد به دلیل سیاسی زیاد است و در این میان اتهامات سیاسی متوجه ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان و میدری وزیر پیشنهادی کار و رفاه اجتماعی است، اما رئیس کمیسیون اجتماعی می‌گوید شرایط برای میدری وزیر پیشنهادی کار بهبود یافته است. از سوی دیگر سپهوند، عضو کمیسیون انرژی نیز از تغییر نظر کمیسیون متبوعش در خصوص پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت خبر داد.

بهبود وضعیت میدری

علی بابایی‌کارنامی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه وضعیت میدری بهبود یافته است، گفت: بعد از بررسی صلاحیت وزرا وضعیت آقای میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بهتر شده و مجلس به سمت اقناع برای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی کار پیش می‌رود. نمایندگان بحث‌های جدی دارند که این بحث‌ها در حوزه سیاسی و کارآمدی است. البته در مورد آقای میدری بیشترین حساسیت در مورد نگاه سیاسی‌شان است، نه کارآمدی‌شان. او خاطرنشان کرد: مجلس تلویحا توانمندی و کارآمدی وزیر پیشنهادی کار را قبول دارد.

مخصوصا مبانی فکری ایشان در حوزه رفاه، عدالت‌سنجی و عدالت‌مآبی مورد اقبال است و نگاه وزیر کار برای پیگیری مطالبات مردم در حوزه‌هایی که این وزارتخانه شاخصش عدالت است، قابل تحسین است. امیدوارم دوستان با دقت‌نظر به اجماع برسند. بعد از بررسی صلاحیت میدری به نسبت گذشته نگرانی که نمایندگان داشتند در حال حل شدن است. این نماینده مجلس، به وضعیت سایر وزرای پیشنهادی اشاره کرد و افزود: وزیر صمت، نیرو و نفت چالش‌هایی در صحن خواهند داشت، البته وضعیت این افراد به نسبت روز‌های ابتدایی که وزرا معرفی شدند بهتر شده، اما هنوز جای کار دارند.

تغییر نظر کمیسیون انرژی در مورد پاک‌نژاد

رضا سپهوند، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز به وضعیت پاک‌نژاد در مجلس اشاره کرد و گفت: پاک‌نژاد سه مرحله در کمیسیون انرژی حاضر شد و در نوبت اول و دوم برنامه‌هایشان را ارائه داد. برخی از برنامه‌های ایشان با برنامه هفتم مطابقت نداشت. پاک‌نژاد برای بار سوم درخواستی را به هیات رئیسه مجلس داد که مجددا در کمیسیون انرژی حاضر شود و این جلسه برگزار شد.

در این جلسه وزیر پیشنهادی نفت برنامه‌هایش را اصلاح کرده بود و برنامه‌هایش تطابق خوبی با برنامه‌های بالادستی از جمله برنامه هفتم داشت. او ادامه داد: از سوی دیگر مسائل دیگری نیز در مورد پاک‌نژاد مطرح بود مبنی بر اینکه به جا‌هایی وصل است. اما ایشان اعلام کرد که شخصیت مستقلی است و به صورت مستقل و با مشورت کارشناسان حوزه تصمیم می‌گیرد.

بر این اساس نگاه کمیسیون انرژی نسبت به وزیر پیشنهادی نفت مثبت شده است. البته مجددا در کمیسیون در مورد پاک‌نژاد رای‌گیری نشد، چون آیین‌نامه داخلی مجلس این اجازه را نمی‌دهد، اما اکثریت اعضای کمیسیون انرژی با وزیر پیشنهادی نفت موافق هستند. این نماینده مجلس تاکید کرد: در صحن علنی مجلس نیز بسیاری از نمایندگان نظر مثبتی به وزیر پیشنهادی نفت دارند.

بر همین اساس به نظر می‌رسد که ایشان می‌تواند از مجلس رای اعتماد بگیرد. سپهوند در خصوص اینکه کدام یک از وزرای پیشنهادی نمی‌توانند از مجلس رای اعتماد بگیرند، اظهار کرد: با وجود مخالفت‌هایی که یک گروه خاص در صحن علنی مجلس دارند، به نظر می‌رسد تمامی وزرای معرفی شده به مجلس رای می‌آورند. او تصریح کرد: نمایندگان حق دارند که مخالف یا موافق صحبت کنند.

اما با وجود نگاه دکتر پزشکیان که کابینه وفاق ملی را معرفی کرده، عده‌ای در درون مجلس برخلاف وفاق ملی برای جریان سیاسی خودشان تلاش می‌کنند و می‌خواهند کابینه‌ای مطابق میل آن‌ها تشکیل شود. ما می‌گوییم نمایندگان نظر کارشناسی‌شان را در مورد افراد بگویند و مخالفت کنند، اما مجلس دادگاه و محلی برای تفتیش عقاید نیست.


بیشتر بخوانید:خشم اصولگرایان از حامی سرسخت سعید جلیلی در مجلس؛ آیا تربیت شدگان مکتب «دولت سایه» چالشی تازه برای حاکمیت می‌شوند؟


این نماینده مجلس ادامه داد: زمانی‌که تمامی وزرا از مراکز امنیتی تاییدیه گرفتند، وظیفه نماینده زیر سوال بردن این تاییدیه نیست. وظیفه مجلس نظارت و قانون‌گذاری است و باید برنامه‌های وزرا را بررسی کند. اما یک عده می‌خواهند تمامی مسائل را سیاسی کنند و شرایط کنونی ما نیز نتیجه همین نگاه‌های سیاسی و جناحی است که موجب ایجاد بحران‌های مختلفی شده است.

سپهوند در خصوص اینکه کدام وزرای پیشنهادی کمترین رای را می‌آورند، گفت: با مسائلی که در صحن علنی مجلس وجود دارد مشخص است که بیشترین مخالفت‌ها سیاسی است. با وجود اینکه همه کابینه رای می‌آورد، اما به نظر می‌رسد ظفرقندی، میدری و همتی رای کمتری نسبت به سایر وزرا کسب کنند؛ در حالی‌که این وزرا در حوزه کاری خود متخصص هستند، اما وقتی نگاه‌ها سیاسی باشد، این تخصص نادیده گرفته می‌شود.

۳ تا ۴ وزیر لب مرز هستند

همچنین حسنعلی اخلاقی‌امیری، نماینده مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: در مورد رای اعتماد به وزرای پیشنهادی تا روز چهارشنبه نمی‌توان صددرصد قضاوت کرد، چرا که گفت‌وگوی وزرا و نمایندگان به رفع ابهامات کمک می‌کند. اما تا کنون ۳ تا ۴ وزیر لب مرز هستند و باید تلاش کنند تا نمایندگان را قانع کنند. در این شرایط ممکن است با رای ضعیفی وزیر شوند. او با اشاره به وضعیت ظفرقندی و صالحی‌امیری اظهار کرد: ظفرقندی وزیر بهداشت و درمان تخصص و علم دارد، اما در خصوص برخی مواضع سیاسی‌شان تا الان کوتاه نیامده‌اند.

برخی از برداشت‌های سیاسی ایشان درست نبوده و ایشان تا به حال توجیه می‌کنند. وزیر میراث فرهنگی نیز لب مرز است. در حوزه میراث ظرفیت بزرگی در کشورمان داریم و گردشگر می‌تواند جای نفت را در کشور ما بگیرد. اما سابقه صالحی‌امیری امنیتی و سیاسی بوده و همین دغدغه نمایندگان است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: همچنین نمایندگان نسبت به میدری، وزیر کار ابهاماتی دارند که ایشان می‌توانست این ابهامات را در صحن برطرف کند. میدری در کمیسیون ما قول دادند که این ابهامات را برطرف کنند، اما گویا یادشان رفت. از سوی دیگر عملکرد اقتصادی همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد برای عموم مردم و نمایندگان توجیه ندارد.

اخلاقی در مورد وزیر راه و شهرسازی گفت: به نظر می‌رسد ایشان رای اعتماد می‌آورند. به هر حال خانم صادق از بدنه وزارتخانه هستند و در این وزارتخانه رشد کرده‌اند. از سوی دیگر نشاط جوانی و تخصص دارند، بنابراین به نظر می‌رسد ایشان رای بیاورند.


بیشتر بخوانید:فیلم/ تذکر تندرو‌های مجلس درباره عراقچی به قالیباف


او تاکید کرد: به نظر می‌رسد وزیر پیشنهادی نفت نیز بتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد. این عضو کمیسیون فرهنگی در مورد اینکه احتمال‌عدم رای اعتماد به چند وزیر پیشنهادی وجود دارد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد از میان ۴ وزیر پیشنهادی بهداشت، کار، میراث فرهنگی و اقتصاد، ۲ تا ۳ نفرشان رای اعتماد کسب نکنند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز به وضعیت وزیر پیشنهادی نفت در مجلس اشاره کرد و گفت: در مورد وزیر پیشنهادی نفت هنوز به نتیجه نرسیده‌ام، چون ایشان به لحاظ علمی و پژوهشی اطلاعاتی از نفت دارند، اما در عمل و کار تجربی سابقه‌ای ندیدیم؛ جز یک مورد که می‌گویند برای آتش‌سوزی یک چاه رفتند و ۴۰ روز درآنجا ماندند. اما مورد دیگری از ایشان سراغ نداریم.

در حالی‌که صنعت نفت، صنعتی نیست که بتوان با روال عادی با آن رفتار کرد. او ادامه داد: باید فردی به عنوان وزیر نفت انتخاب شود که جامع‌نگر باشد و بداند که بخشی از بعد دفاعی ما وابسته به نفت است. از این بابت هم باید مطمئن شویم که دید پاک‌نژاد چیست. تا الان به نتیجه نرسیده‌ام که به وزیر پیشنهادی نفت رای بدهم، اما در حال بررسی هستم. جو صحن علنی مجلس را الان نمی‌توان پیش‌بینی کرد، چون نمی‌توان به موافقت و مخالفت در گفتار بسنده کرد.

ممکن است که در پنهان نمایندگان رای بدهند یا ندهند. این نماینده مجلس در مورد نظر مجلس در خصوص وزیر پیشنهادی بهداشت، اظهار کرد: نظر مجلس در مورد ظفرقندی هم بینابین است. انتقادات مطرح می‌شود و بستگی به تریبونی که در اختیار افراد قرار می‌گیرد، دارد، اما پشت صحنه فکر هر نماینده تا قبل از زمان رای‌گیری نمی‌تواند به نتیجه برسد. من نیز هنوز به نتیجه نرسیده‌ام. حاجی‌دلیگانی یادآور شد: پیش‌بینی می‌کنم ۳ تا ۴ وزیر پیشنهادی رای اعتماد کسب نکنند. البته فضا نسبت به ابتدا تغییر کرده و در زمانی‌که وزرا معرفی شدند، پیش‌بینی من‌عدم رای‌آوری ۶ وزیر پیشنهادی بود.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تشکیل پرونده قضایی ترور اسماعیل هنیه+ فیلم

استایل خاص و متفاوت غزل شاکری در یک مراسم خصوصی

«مرگ همستر»؛ واقعیت یا تاکتیک تبلیغاتی؟

اینجا ایران است؛ بلوکه ۲۳۰ میلیونی برای خرید خودروهای گران بی کیفیت!/ با لاتاری جدید ایران خودرو، پای دلالان بیشتری به بازار خودرو باز می‌شود؟

آخرین وضعیت پرونده آرزو بدری

فیلم/ نماینده مخالف مومنی گفت به او رای موافق می‌دهد

هزینه رهن و اجاره آپارتمان‌های نقلی و ۵۰ متری در تهران

آخرین وضعیت پرونده چای دبش+ فیلم

فیلم/حال و هوای مجلس پس از حضور پزشکیان در صحن علنی

حضور مسعود پزشکیان در صحن مجلس

جنتی: عراقچی بهترین گزینه برای وزارت خارجه است

حمله تند روزنامه اصولگرا به امیرحسین ثابتی؛ برای رسانه‌های خارجی خوراک ضد رهبری جور کرد

عکس/پوشش متفاوت سیدحسن خمینی در پیاده روی اربعین

استقبال روزنامه اصولگرا از ایستادگی قالیباف در برابر تندرو‌های مجلس

حمایت پسر شهید فخری زاده از عراقچی + عکس

فیلم/ اشاره وزیر پیشنهادی ارشاد به تغییر در جامعه زنان ایرانی

عکس/ کارت‌های دریافت سهمیه تریاک

آغاز قطع آنتن گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۵ قاچاق

احمد میدری، اقتصاددانی عملگرا و متخصص در انتظار چراغ سبز بهارستان/ بچه آبادان که نظراتش در حوزه عدالت اجتماعی به مسعود پزشکیان نزدیک است

فیلم/وزیر پیشنهادی ارشاد: جامعه ایران ۱۰ سال قبل هم نیست

قیمت گوشت قرمز در بازار + جدول

فیلم/وضعیت عجیب صحن مجلس در زمان سخنرانی گزینه وزارت ارشاد

قیمت سیمان امروز ۳۰ مرداد ۱۴۰۳+ جدول

قیمت جدید میلگرد امروز ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ آخرین وضعیت آرزو بدری در بیمارستان

کوچ اجاره نشین‌ها به مناطق پایین‌تر شهرها

عکس/ آذری‌ جهرمی و مداح معروف در پیاده روی اربعین

باز شدن پای فوتبالیست های معروف به پرونده کوروش کمپانی؛ از بیرانوند تا صادقی

فیلم/علت تاخیر حمله ایران به اسرائیل چیست؟

عقبگرد قیمت نفت در برابر مذاکرات صلح

اونس طلا نزولی شد

جمعیت ایران از ۹۱ میلیون نفر گذشت!

فیلم/ وزیر پیشنهادی علوم از نسل زد گفت

فیلم زیر خاکی از لیلا حاتمی و لیلی رشیدی، ۳۹ سال پیش

همتی تاکید دارد که هدفش نجات اقتصاد کشور است/ دیگر نباید با آزمون و خطا فشار را به دوش مردم بیندازیم

عکس/قیمت کله پاچه ۵۰ سال پیش در ایران

عکس/ آگهی فروش خانه با طویله به جای پارکینگ در تهران قدیم

فیلم/ اگر در روز ۱۳ صفر طلا خریدید این ویدئو را ببینید

تذکر آذری جهرمی به حامیان مسعود پزشکیان

ورود تقاضای جدید به بازار ارز

فیلم/پرداخت وام برای ثبت‌نام خودرو ممنوع شد

پزشکیان به جای گرانی بنزین بودجه بعضی نهاد‌ها را قطع کند

عکس آلن دلون بر روی صفحه موبایل آقای نماینده در صحن علنی مجلس

چرا قانون افزایش سن بازنشستگی شامل کارگران ساختمانی نمی‌ شود؟

مساله آقازادگان خارج‌نشین و واکنش افکار عمومی؛ چرا زندگی آقازاده‌های ایرانی در خارج جنجال‌برانگیز است؟

پروژه یکسان سازی نرخ‌های دلار کلید خورد؟

تحریم‌های دهه ۹۰ چه بر سر درآمد سرانه آورد؟

شانس برنده شدن در قرعه کشی ایران خودرو چقدر است؟

فیلم/ تایید وزیر پیشنهادی علوم در کمیسیون

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۳۰ مرداد