تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳

خبر مهم معاون پزشکیان درباره یارانه نقدی

معاون رئیس جمهوری گفت: با کمک همه مؤلفه‌های قدرت باید بتوانیم به جایی برسیم که برای مردم ایران تولید ثروت کند و دولت به ۳ وظیفه اصلی‌اش برسد، یکی ایجاد امنیت و همچنین احساس امنیت در مردم، آموزش و سلامت.

یارانه نقدی

اقتصاد۲۴-محمد جعفر قائم‌پناه معاون اجرایی رئیس‌جمهوری در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: از مردم ایران تشکر می‌کنم که با حضور در انتخابات و سپس تشکیل کابینه ظرف سه ماه توانستند استحکام نظام جمهوری اسلامی را نشان دهند.

وی اظهار کرد: کابینه وفاق ملی در این مدت شکل گرفت. جا دارد از تدبیر رهبر معظم انقلاب و حمایت‌های ایشان در تشکیل این دولت سپاسگزاری کنیم. همین طور از رئیس مجلس شورای اسلامی که تدبیر کرد و نمایندگان هم حمایت کردند و تمام اعضای کابینه پیشنهادی را با رأی اعتماد خود انتخاب کردند و قدم مثبتی در جهت وفاق ملی برداشتند.

قائم پناه تاکید کرد: دولت ما وفاق ملی نام گرفته که در مقابل آن، تعارض و عدم سازش و اختلاف است. در این روز‌ها که صحبت از وفاق می‌شود، در واقع همه افرادی که در این کشور صاحب اندیشه هستند، ولی نگاه‌های متفاوتی در چارچوب نظام دارند را برای ساختن ایران دور هم جمع کنیم.

بیایم با هم سازگار باشیم و توافق کنیم

معاون اجرایی رئیس جمهور تصریح کرد: همانطور که دکتر پزشکیان بار‌ها در سخنرانی‌ها تأکید داشته که یک گروه و دسته نمی‌تواند کشور را اداره کند و با دعوا نمی‌شود مملکت را اداره کرد، وفاق بر این مبنا بود که بیایم با هم سازگار باشیم و توافق کنیم. توافق به این معناست که همه بر سر اصولی مشترک به توافق برسیم که کشور را چگونه اداره کنیم.

قائم پناه ادامه داد: در کشور ابرچالش‌های مختلف داریم؛ مشکل صندوق‌های بیمه، ناترازی انرژی، معیشت مردم، تورم، منطقه پرآشوب، دشمنان خارجی و هزاران مشکل دیگر. ۴۴ سال است که از انقلاب می‌گذرد؛ معتقدیم جایگاه ایران باید والاتر از آنچه هست باشد؛ مردم باید بهتر از این زندگی کنند.

وی گفت: برای رسیدن به این هدف باید حول یک محور توافق کنیم؛ چه سازشی بهتر از چشم اندازی که رهبر انقلاب ۲۰ سال پیش ترسیم کردند.

معاون اجرایی رئیس جمهور افزود: وقتی در چشم انداز، ایران را کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و با هویت اسلامی انقلابی و الهام بخش در جهان اسلام با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین‌الملل می‌دانیم، چه ارزشی بالاتر از اینکه کشورمان را بِه از این کنیم و در جایگاه واقعی‌اش قرار دهیم.

قائم پناه اظهار کرد: حق مردم ایران بیش از این است، با این ثروتی که داریم و موقعیت خاص ژئوپلتیکی که داریم می‌توانیم محل تبادلات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در منطقه باشیم، چرا باید این چنین مردم ما در زندگی دچار سختی باشند؟


بیشتر بخوانید:یارانه نقدی مرداد واریز شد


وی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم بر این مشکلات فائق شویم و به چشم اندازی که رهبر معظم انقلاب داشته‌اند برسیم و ایران را بر اساس هویت دینی و تاریخی‌مان بسازیم، لازمه‌اش این است که به توافق بر این مبنا که به ایرانی پیشرفته، آزاد و مردمی که با رفاه زندگی کنند، برسیم.

از همه طیف‌ها در کابینه حضور دارند

معاون اجرایی رئیس جمهور ادامه داد: از طیف‌های مختلفی در کابینه حضور دارند، حتی عزیزی که در دور اول به دکتر پزشکیان رأی نداده بود در کابینه ما حضور دارد.

قائم پناه تصریح کرد: کابینه را بر این مبنا انتخاب کردیم که از همه جریان‌ها و نحله‌های فکری که در کشور هست بتوانیم برگزینیم، وجود این طیف‌های مختلف در کابینه مظهر وفاق بود؛ بالاتر از آن، در مجلس بر اساس وفاق و هماهنگی و تعامل سازنده کابینه رأی آورد.

وی ادامه داد: در دوره‌های گذشته کابینه به طور کامل در مجلس انتخاب نمی‌شد، ولی در این دور به طور کامل رأی اعتماد گرفتند آن هم در حالی که گرایش مجلس تا حدودی با دکتر پزشکیان ۱۰۰ درصد هماهنگ نبود، ولی برآیند مجلس، توافق سازی بود.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: در کابینه از زنان استفاده کردیم، از گروه‌های مختلف استفاده کردیم، حتی از گروه‌های مختلف خودمان نظرسنجی کردیم، فقط شورای راهبردی نبود که در تعیین کابینه نقش داشتند؛ گروه‌های دیگر هم بودند حتی دکتر پزشکیان از رقبای خود درخواست کرد تا اگر پیشنهادی برای جایگزینی در کابینه دارند، ارائه دهند؛ بنابراین دست توافق و برادری به سوی همه دراز و منجر به تشکیل کابینه شد.

قائم پناه افزود: در سطح مدیران میانی و استانداران هم باید تلاش کنیم بر اساس شاخص‌های شایستگی، توانایی، دانش، کارآمدی انتخاب شوند؛ فارغ از جنسیت، قومیت، سن و موقعیت فکری. مردم منتظر چنین وضعی باشند، کسی فکر نکند که فقط از یک جناح در دولت دکتر پزشکیان حضور داشته باشد؛ کسانی که می‌خواهند برای ایران کاری کنند، در چارچوب رویکرد رئیس جمهور در کابینه ما جای خواهد داشت.

وی اظهار کرد: در انتخاب مدیران خود وزرا مختارند با هماهنگی با رویکرد دکتر پزشکیان از زنان و جوانان استفاده کنند، من به عنوان معاون اجرایی رئیس جمهور، پیگیر اجرای این دستور دکتر پزشکیان هستم که وزرا معاونان خود را بر اساس جوانگرایی و حضور زنان انتخاب کنند تا مشارکت آن‌ها در اداره امور کشور را داشته باشیم.

معاون اجرایی رئیس جمهور تاکید کرد: انتخاب مدیران میانی و استانداران با این رویکرد است که همه احساس مشارکت در دولت داشته باشند.

قائم پناه افزود: در هنگام عملیات مرصاد که تمامیت ارضی کشور در خطر بود، از همه جای ایران برای مقابله با منافقین آمدند، از شرق و شمال غرب و جنوب و مرکز کشور در این عملیات حضار بودند؛ کسی دیگری را برای دفاع از کشور گزینش نکرد.

وی تصریح کرد: این نشان می‌دهد وقتی وفاق داشته باشیم و وحدت کنیم، می‌توانیم بر چالش‌های بزرگ غلبه کنیم؛ نخبگان باید به کمک ما بیایند تا ایران را به چایگاه خودش برسانیم، ما هیچ احساس کمبود نباید نسبت به همسایگان داشته باشیم که از آن‌ها پایینتر باشیم، باید در منطقه اول باشیم و جایگاه علمی - فناوری اول را کسب کنیم؛ این جایگاه حق ماست و سابقه تاریخی‌مان نشان می‌دهد ایران می‌تواند در منطقه اول باشد.

معاون اجرایی رئیس جمهور ادامه داد: در جلسه چهارشنبه هیأت دولت، سخنگوی توانمندی در هیأت وزیران انتخاب و معرفی خواهد شد، سخنگوی دولت تا ۹۰ درصد انتخاب شده، ولی طبق قانون باید به تصویب هیأت وزیران برسد.

قائم پناه گفت: رئیس جمهور تاکنون نشست خبری نداشته، چون درگیر تشکیل کابینه بوده است و اولین نشست خبری رئیس جمهور احتمالا در هفته آینده برگزار می‌شود، اما تصمیم با خود رئیس جمهور است.

وی افزود: اولین شرط وفاق ملی این است که سیاست‌های کلی نظام، برنامه هفتم و سند چشم انداز را میثاق خودمان برای اجرا بدانیم، در روز‌های آینده برای هر وزارتخانه تکالیف رسیدن به این اهداف مشخص خواهد شد، رویکرد دولت وفاق برای اداره کشور، بر مبنای مبانی علمی و دانایی است، دولتی که مبتنی بر کارشناسی باشد، توانمند خواهد بود.

معاون اجرایی رئیس جمهور اظهار کرد: رویکرد این دولت، اداره کشور بر مبنای حق و عدالت است؛ حقوق آحاد مردم ایران بدون توجه به جنسیت، موقعیت جغرافیایی، بدون توجه به مذهب و گرایش‌های سیاسی ایفا شود، هیچ کس در کشور نباید احساس کند که حقش ضایع شده است؛ رئیس جمهور قول داده و بر این اساس باید رضایت مردم را جلب کنیم.

قائم پناه یادآور شد: در همه کارکنان دولت از وزیر تا آخرین رده‌ای که با مردم در همه بخش‌ها ارتباط دارند، باید این باور ایجاد شود که مردم ارباب ما هستند، کسی با ارباب خود از سر غرور صحبت نکند، ما باید با مردم از سر تکریم صحبت کنیم، از همینجا از همه کارکنان دولت می‌خواهم تا این رویکرد را در جامعه به منصه ظهور برسانند که مردم ارباب ما هستند و به آن‌ها احترام کنیم؛ حتی اگر درخواست غیر قانونی دارند به آن‌ها بگوییم که عذر می‌خواهم و نمی‌توانم کمکت کنم و از اینکه قانون اجازه نمی‌دهد به شما کمک کنم، عذرخواهی می‌کنم، نه اینکه مردم را سر بدوانیم.

وی ادامه داد: از یک طرف برنامه هفتم را داریم و پروژه‌ها مشخص است. هنوز به این جمع بندی نرسیده‌ایم که هیأت دولت را به استان‌ها ببریم، شاید رویکرد جدیدی برای پیگیری داشته باشیم.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: دنیای جدید، دیجیتالی است و می‌شود از راه دور کنترل کرد، ولی حتما رئیس جمهور با مردم صحبت خواهد کرد و به دیدار مردم می‌رود، اما شاید شیوه‌ای که در گذشته بوده، ادامه پیدا نکند. اگر قانون اجرا شود، شاید کمتر نیاز باشد تا مصوبات استانی داشته باشیم.

قائم پناه افزود: هزاران پروژه ناتمام در کشور داریم و از سوی دیگر محدودیت منابع داریم؛ اگر قرار باشد پروژه‌ها و مصوبات جدید در استان‌ها شکل بگیرد، شاید پروژه‌های قبلی اجرا نشود و بر اساس منابعمان باید اول پروژه‌های نیمه کاره را اجرا کنیم و سپس در استان‌ها پروژه‌های جدید شروع کنیم.

وی اظهار کرد: مصوبات دولت‌های قبلی تا جایی که امکان داشته باشد یا توجیه اقتصادی داشته باشد بلاشک مکلف به اجرای تعهدات هستیم و این حق مردم بر گردن دولت است.

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه باید برای فائق آمدن بر مشکلات، کشور ما ثروتمند شود و تولید ثروت شود، تاکید کرد: تا کِی می‌خواهیم مردم را با یارانه و کمک‌های کمیته امداد و بهزیستی اداره کنیم؟ مردم باید با عزت توانمند شوند و آنقدر توانایی داشته باشند که تولید کنند و نیازی به کمک‌های دولت نداشته باشند.

قائم پناه تصریح کرد: یارانه حتما ادامه خواهد یافت، اما مردم نباید به گونه‌ای زندگی کنند که دست نیاز به سوی نهاد‌های حمایتی دراز کنند و مددجو باشند؛ شأن مردم ایران بالاتر از اینهاست و همه آن‌ها با حریت زندگی کنند و ثروتمند باشند.

وی ادامه داد: با کمک همه مؤلفه‌های قدرت باید بتوانیم به جایی برسیم که برای مردم ایران تولید ثروت کند و دولت به ۳ وظیفه اصلی‌اش برسد، یکی ایجاد امنیت و همچنین احساس امنیت در مردم، آموزش و سلامت.


بیشتر بخوانید:فیلم/ مهر تایید رهبری بر سخنان رئیس جمهور درباره انتخاب وزرا


معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: این روز‌ها بعد از اینکه مسئولیت گزینش از سوی رئیس جمهور به من محول شد، صد‌ها پیامک برای من ارسال شد و گفتند ما مشمول کد ۱۹ برای جذب دبیران شدیم، در ابلاغ من بر بهبود روش‌های گزینش برای جذب نیروی انسانی توانمند و شایسته و متعهد و پرهیز از تنگ نظری‌ها و نگرش‌های سلیقه‌ای و غیر حرفه‌ای تأکید شده است لذا باید شایستگان را استخدام کنیم و گزینش را روزآمد کنیم؛ همه کسانی که در این کشورند، حق دارند و همه تحصیلگردگان حق دارند استخدام شوند.

قائم پناه افزود: عدم گزینش افراد باید بر منطقه حق و عدالت باشد؛ وزیر آموزش پیگیر رفع این مشکل است، از اینجا از همه افرادی که کد ۱۹ و ۵ خورده‌اند، می‌خواهم اعتراض کتبی خود را اعلام کنند، حتما هسته مرکزی گزینش آموزش و پرورش رسیدگی خواهد کرد. از عزیزان می‌خواهم با جوانان این کشور با زبان احترام صحبت کنند.

معاون اجرایی رئیس جمهور ادامه داد: در ابلاغ رئیس جمهور به همه وزرا، اجرای چشم انداز، سیاست‌های کلی نظام و برنامه هفتم تأکید شده است وقتی مجلس برنامه هفتم را تدوین و تصویب کرده و از بدنه کارشناسی دولت برآمده است و خود رئیس جمهور هم از جزئیان این قانون مطلع است، قطعا برنامه جدید نخواهیم داشت.

قائم پناه گفت: ممکن است در اجرا، بخش‌هایی از برنامه هفتم قابلیت اجرایی نداشته باشد یا منابع آن تأمین نشود که در این صورت می‌توانیم در تعامل با مجلس، بند‌هایی را تغییر بدهیم، اما یقینا هم تلاش ما این است که به درصد بالایی از اهداف قانون برنامه برسیم و مانند گذشته ۱۰ تا ۲۵ درصد نباشد، امیدواریم بالای ۸۰ تا ۹۰ درصد به شاخص‌هایی که در برنامه ۵ ساله تعیین شده، برسیم؛ این میسر نیست مگر اینکه همه ارکان نظام همدل باشند.

وی افزود: اعلام حمایت قوه قضاییه از دولت بی سابقه بوده است و رئیس قوه با قوت اعلام کرد برای اجرای برنامه هفتم حامی دولت هستیم و بالاتر از اینها، حمایت رهبر انقلاب و مردم است و از مردم می‌خواهیم تا اجرای برنامه هفتم را از ما مطالبه کنند.

معاون اجرایی رئیس جمهور اظهار کرد: درصدد برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم با استفاده از پلتفرمی، درخواست‌های مردم را به شکل علمی دریافت و جمع بندی کنیم و مطالبات مردم را به استحضار رئیس جمهور برسانیم.

قائم پناه تاکید کرد: جامعه توانمند می‌تواند مطالبه‌گر باشد؛ اینجاست که نتیجه بسط و گسترش نهاد‌های مدنی، صنفی و احزاب سیاسی باید حد واسطی باشند برای انتقال خواسته‌ها و مطالبات مردم به صورت سازمان یافته به دولت. توسعه نهاد‌های مدنی می‌تواند قدمی در جهت توانمدسازی مردم برای درخواست مطالباتشان از دولت باشد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

گرما در اروپا، اسکی در آفریقا!

عکس/میز پذیرایی مفصل در بخش فرست‌کلاس ایران‌ایر

عکس/ هوتن شکیبا و هدی زین العابدین در یک قاب

عکس/ استایل خاص و جذاب ابرا خانم سریال یاغی

عکس/ سلفی جذاب مارال بنی آدم و همسرش

اینفوگرافی/ مدال‌آوران کشتی در المپیک پاریس از کدام استان‌ها بودند؟

عکس/ واکنش آذری جهرمی به بازداشت مدیر تلگرام در فرانسه

اینفوگرافی/ تعداد زائرین اربعین در ۹ سال اخیر

عکس/ شترسواری بهنوش طباطبایی در بیابان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ اولین سفر ناصرالدین شاه به فرنگ

بخشودگی صددرصدی جرایم وسایل نقلیه موتوری فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث

عکس/ نیما شاهرخ شاهی مهاجرت کرد!

عکس/سفره نذری برای بازگشت آپولو ۱۳ به زمین

طعنه تند ایلان ماسک به زاکربرگ مالک فیس بوک

حسین رضازاده پست جدید گرفت+ حکم

خبر مهم کرباسچی درباره رفع حصر+ عکس

پاداش طلایی برای نقره ناهید کیانی

اسامی برگزیدگان مرداد ماه قرعه‌کشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران اعلام شد

فیلم/واکنش رهبر انقلاب به دستگیری مالک تلگرام

جامعه پزشکی علیه علیرضا دبیر

انتقال جانباختگان و مصدومان حادثه اتوبوس زائران پاکستانی

ادعای تازه و عجیب امیرحسین ثابتی درباره وزرا + عکس

بیمه کوثر خدمت‌رسان زائران گرامی اربعین حسینی

عکس/ صف اتوبوس در خیابان فردوسی ۵۰ سال پیش

عکس/ حیاط قدیمی خانه امام خمینی

ظریف به دولت بازگشت + عکس

نامه فسخ قرارداد مهرداد محمدی در دست محمد حسین میثاقی! + سند

علیرضا خامسیان معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر عارف شد

افشاگری درباره حامی ساخت گوشی‌های فیک در ایران؛ سازنده و عامل اصلی نوکیا‌های تقلبی کیست؟

گزارش بورس امروز سه شنبه ۶ شهریور ماه ۱۴۰۳

ادامه اعتراض پرستاران تا تحقق مطالبات؛ آیا رویکرد دولت چهاردهم در قبال مطالبات پرستاران تغییر می‌کند؟

تعیین تکلیف پرونده کلیه متقاضیان نمایندگی در مهلت قانونی

تایید فروش برج میلاد توسط سامانه وزارت راه

ابوالفضل پورعرب در بیمارستان بستری شد

عکس/فروش کادیلاک در ایران فقط با ۱۹۷ هزار تومان!

جریمه مسافرکشی با ماشین شخصی چقدر است؟

املاک مازاد بانک شهر در مزایده عمومی به فروش می‌رسد

کسب پنج مدال طلا در المپیاد نجوم و اخترفیزیک+ عکس

دلار در مرز کریدور ششم درجا زد

اطلاعیه جذب نیروی انسانی در موسسه اعتباری ملل (ویژه استان‌های کرمان و هرمزگان)

عذرخواهی کارشناس صداوسیما بابت توهین به مهسا امینی

اینفوگرافی/حداقل دستمزد کشور‌های مختلف جهان به دلار

فیلم/توصیه رهبر انقلاب به اعضای دولت چهاردهم برای سفر‌های استانی

مزایده عمومی املاک و مستغلات مازاد موسسه اعتباری ملل (نوبت دوم)

آغاز مزایده ۱۰۰ هزار لوازم خانگی خارجی از فردا

رئیس کمیته امداد امام (ره) ابقا شد+ حکم

این خانم سخنگوی دولت پزشکیان می‌شود؟ +عکس

تانک سبک ام ۱۰ بوکر؛ چابک و قدرتمند

آغاز جشنواره محصولات بیمه‌ای شرکت بیمه ملت به مناسبت روز دارو‌ساز

فیلم/ بسته حمایتی مسعود پزشکیان قربانی گرفت

خبر مهم معاون پزشکیان درباره یارانه نقدی

جشنواره بیمه‌های مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان تمدید شد

عکس/ شاه گلی تبریز در زمان قاجار

اظهار نظر عجیب ترامپ درباره آزادسازی دارایی‌های ایران

چهره جذاب شیرین سریال «نون خ» + عکس

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از قرارگاه‌های بیمه معلم بازدید کرد

پشتیبانی شبانه روزی برای ارائه خدمات به زائران حسینی

دیدار هیئت دولت چهاردهم با رهبر انقلاب

ریس سازمان حج و زیارت از قرارگاه بیمه معلم در کربلای معلی بازدید کرد