تاریخ انتشار: ۰۰:۰۷ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۳
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد:

خبر درمانی از چشم بورس افتاده؛ سهامداران منتظر تغییر در مدیریت سازمان بورس هستند/ تصمیمات داخلی خطرناک‌تر از انتخابات آمریکاست!

ظاهرا واکنش بازار به گفته‌های اخیر وزیر اقتصاد در مورد بورس مثبت بوده است، اما کم رمقی این حرکت مثبت نشان از آن دارد که حساسیت آن دیگر مثل سابق نیست و اقدامات جدی‌تر را برای جذب اعتماد و سرمایه می‌طلبد. اقداماتی، چون تغییر مدیریت سازمان بورس. در غیر این صورت آن طور که «فردین اقابزرگی» تحلیلگر ارشد بازار سرمایه می‌گوید وکیل مدافع منفعل و مسکوت، سایه سنگین ناامیدی را در بازار تشدید و دیوار اعتماد را در آن تخریب می‌کند.

/////////خبر درمانی از چشم بورس افتاده است؛ سهامداران منتظر تغییر در مدیریت سازمان بورس هستند/ چشم انداز بازار سرمایه از دریچه انتخابات امریکا

اقتصاد ۲۴- نازنین خودی- بازار سرمایه با آغاز به کار کابینه پزشکیان و تیم اقتصادی او روند مثبت، اما ضعیفی را به خود گرفته است. حالا نگاه‌ها در انتظار تصمیمات اساسی در زمینه اقتصاد و اجرایی شدن آن است تا به این ترتیب بورس هم بتواند نفسی تازه کند. برای شروع عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی تلاش دارد تا پالس‌های مثبتی را به بازار سرمایه بفرستد. او در تازه‌ترین اظهارات خود بر رفع ناترازی بودجه تاکید کرده و از کاهش نرخ‌های متعدد ارز تاکید کرده تا به این ترتیب خبر خوشی را به اهالی بورس داده باشد.

ظاهرا واکنش بازار به این گفته‌ها مثبت بوده است، اما کم رمقی این حرکت مثبت نشان از آن دارد که حساسیت آن دیگر مثل سابق نیست و اقدامات جدی‌تر را برای جذب اعتماد و سرمایه می‌طلبد. اقداماتی، چون تغییر مدیریت سازمان بورس. در غیر این صورت به تعبیر «فردین آقابزرگی» تحلیلگر ارشد بازار سرمایه وکیل مدافع منفعل و مسکوت سایه سنگین ناامیدی را در بازار تشدید و دیوار اعتماد را در آن تخریب می‌کند.

به گزارش اقتصاد ۲۴ روند معاملات بورس در اولین هفته شهریور به شکلی بود که شاخص کل با رشد ۸ هزار و ۲۴۶ واحدی به سطح ۲ میلیون و ۷۶ هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن بازار نیز در همین جهت ۳ هزار و ۲۹۹ واحد رشد کرد و در سطح ۶۴۸ هزار واحدی ایستاد.

ضربان بورس کند شد

فردین آقابزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه طی یک گفتگو با اقتصاد ۲۴ در خصوص رفتار بازار پس از روی کار آمدن تیم اقتصادی دولت و وعده‌های آنان عنوان می‌کند: بازار سرمایه چند روزی است یک ضربان کوچکی در جهت مثبت پیدا کرده است. اما من فکر می‌کنم فضای کاری ما که در چهار سال گذشته مرتبا با گفتاردرمانی و خبر درمانی کنترل شده دیگر از این موارد تاثیر نمی‌پذیرد.

به گفته او یکی از برجسته‌ترین تصمیمات کوتاه مدت تغییرات در سطح عالی سازمان بورس و ارکان بورس است چون این موضوع استیفای حقوق سهامداران و انعکاس خواسته‌های ذینفعان بازار به دولت به عنوان بازیگر اصلی اقتصاد است.

چرا سازمان بورس چشمش را بر چند بند قانونی بسته است؟

این کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به ضرورت این اقدام توضیح می‌دهد: در سالیان گذشته کارنامه سازمان بورس ضعیف بوده است. مخصوصا در مورد اجرای ماده هفت قانون بازار اوراق بهادار بند ۸، ۹ و ۱۱. بعضا حتی همسویی نیز اتفاق افتاده است، یعنی همراهی یک موسسه عمومی غیردولتی به نام سازمان بورس با یکی از بازیگران بزرگ بازار که دولت باشد. یکی از مصادیق آن عدم پیگیری کد‌های ذینفع و دارندگان اطلاعات نهانی از موضوع افزایش نرخ خوراک پتروشیمی در اردیبهشت پارسال است.

ارتزاق از بورس به سبک سازمان برنامه و بودجه!

آقابزرگی می‌افزاید: نمونه دیگر دعوت و پذیرایی از سازمان برنامه و بودجه به عنوان مطالبه گر ۴۲۰۰ همت عنوان اوراق از بازار بورس است. باید به این نکته توجه داشته باشیم که اندازه بازار ما ۸ هزار همت است، یعنی بیش از ۵۰ درصد این میزان به راحتی طی یک جلسه مطالبه می‌شود! مسئولان باید توجه ویژه به این نکات داشته باشند. در غیر این صورت تغییر خاص و محسوسی را در این وضعیت شاهد نخواهیم بود.


بیشتر بخوانید:  بورس رای اعتماد به تیم پزشکیان را به فال نیک گرفت/ پایان یک مرداد دیگر در بورس؛ چشم بازار به تغییرات مثبت اقتصاد در دولت چهاردهم


به گفته وی از خواسته‌های فعالان بازار سرمایه، ذینفعان بازار، مدیران تولید و صنعت این است که نظام مبتنی بر عرضه و تقاضا در تمامی ابعاد کسب و کار به اجرا در بیاید. به عنوان مثال نرخ ارز را چند نرخی نداشته باشیم و بتوانیم در حقیقت سهم سود شرکت‌ها و صنایع را به طور محفوظ به خود ذینفعان آن پس بدهیم. نه این که به صورت دستوری سایر ذینفعان از پتانسیل‌های صادراتی شرکت‌ها و مدیران شرکت‌ها سوء استفاده کنند.

سازمان بورس؛ وکیل مدافعی مسکوت

فردین آقابزرگی در ادامه انتقاد از عملکرد سازمان بورس تصریح می‌کند: اگرچه بازار سرمایه در نهایت چه با دولت اصولگرا، چه با دولت اصلاح طلب، چه دولت‌هایی که بورس را به رسمیت نمی‌شناختند و چه دولت‌هایی که فراخوان عمومی برای گسیل منابع مالی مردم به بورس دادند حرکت کرده است، اما اگر وکیل مدافع تمام قد از استیفای حقوق سهامداران دفاع می‌کرد، مطمئنا این نگاه یاس و ناامیدی در بازار به وجود نمی‌آمد.

به باور او در مقام مقایسه با بازدهی سایر بازار‌ها مثل مسکن و خودرو، ما در بورس از سطح ارزندگی مناسب برخورداریم، اما عدم اقبال و عدم شکل‌گیری روند مثبت به طور یکپارچه و عمیق در بازار ما عمدتا به نحوه عملکرد حمایتی سازمان بورس برمی‌گردد. فارغ از اینکه تصمیمات اقتصادی است که بازار بورس را به این روز درآورده، اما وکیل مدافع منفعل مسکوت یا بعضا همراه دولت، سایه سنگین ناامیدی در بازار را تشدید و دیوار اعتماد را در بازار تخریب می‌کند.

چشم انداز بازار سرمایه از دریچه انتخابات آمریکا

این کارشناس بازار سرمایه در پایان با اشاره به پیش بینی خود از وضعیت بورس پس از انتخابات آمریکا که قرار است در آبان ماه امسال برگزار شود، می‌گوید: عمده تاثیرات اقتصاد بر بازار سرمایه ما ناشی از تصمیماتی است که خودمان در داخل می‌گیریم؛ بنابراین صرف تغییر یک رییس جمهور، ترامپ یا هریس یا دموکرات و جمهوری‌خواه، نه اینکه بخواهیم بگوییم تاثیری ندارد، ولی تاثیر این تغییرات ژئوپلیتیک به مراتب از آن نوع تصمیماتی که دولت به عنوان پاشنه آشیل بورس اتخاد می‌کند کمتر است.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/اولین ماشین بنزینی جهان

فیلم/ پاول دوروف به قید ۵ میلیون دلار وثیقه آزاد شد

عکس/قاب بامزه و دوست‌داشتنی از خانواده بهرام رادان

خبر درمانی از چشم بورس افتاده؛ سهامداران منتظر تغییر در مدیریت سازمان بورس هستند/ تصمیمات داخلی خطرناک‌تر از انتخابات آمریکاست!

عکسی که نعیمه نظام‌دوست از عمو پورنگ منتشر کرد

پنج ایده برای نجات رسانه ؛ ضرورت بازآفرینی سیاستگذاری رسانه‌ای در ایران

فیلم/پیشنهاد وزیر نیرو برای کاهش مصرف برق: از پنکه استفاده کنید

دستگیری گدای افغانستانی که ساعتی ۱.۶ میلیون درآمد داشت!

عکس/فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت چهاردهم در مراسم نکوداشت زنده یاد امین تارخ

فیلم/شوخی رئیس جمهور در مراسم تودیع و معارفه وزرای آموزش و پرورش

واکنش نماینده مجلس به احتمال گران شدن قیمت بنزین

کشته شدن محافظ سابق الهام علی‌اف در ترکیه

عکس/آخرین تصویر از وضعیت جسمی علی اکبر ولایتی

رونمایی از مقصد هافبک وفادار لیگ برتر

عکس/مشعل پارالمپیک در دستان جکی‌چان

رشد ۱۲ برابری ورود خودروی خارجی به ایران نسبت به سال گذشته

پاول دوروف آزاد شد

العربیه به نقل از منابع اروپایی: ایران سیگنال‌هایی ارسال کرده که تمایل خود را برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای تایید می‌کند

رسول خطیبی جانشین مدیرعامل سابق استقلال شد

پاداش ۱۸ میلیاردی برای ناهید کیانی

وعده کنکوری وزیر آموزش و پرورش به دانش‌آموزان

قتل هولناک زن ۶۰ ساله در شرق تهران‌

خبر خوش دولت برای بازنشستگان کشوری

کتف مصدوم کار دست حسن یزدانی داد

پزشکیان: نباید برای افراد پرونده سازی و آن‌ها را از کشتی انقلاب پیاده کرد

برق این مشترکان در شهر تهران قطع می‌شود

اعلام جرم برای کشف حجاب کارگردان و بازیگر زن سینما

محمد بحرانی، جناب خان در CCU بستری شد

قوه قضاییه: اعلام نقص تحقیقات در پرونده هواپیمای اوکراینی ارتباطی با انتخابات ندارد

عکس/مالخرهای گوشی قاپ استاد معین اتباع افغان بودند

سقوط بیت کوین شدت گرفت؟ /مرز حساس بیت کوین از دست رفت

رهبر انقلاب در دیدار رهبر ملی ترکمنستان و هیئت همراه: گسترش روابط براساس منافع مشترک به سود هر دو کشور است

جزییات مراسم خاکسپاری حاتم مشمولی کتاب باز

کلاهبرداری عجیب یک زن از ۸۰ نفر/ جزئیات

تاریخ لیست شدن همستر کامبت مشخص شد

«پلن B» بلینکن برای نوار غزه در صورت شکست مذاکرات فعلی

سازندگان «حریم سلطان»، «شهرزاد» ترکیه‌ای می‌سازند

پیش بینی قیمت دلار فردا پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳

وضعیت امارات در برابری جنسیتی و مشارکت زنان

ماجرای موروثی بودن پروانه تاسیس داروخانه‌ها چه بود؟

ناموفق ترین دولت ها در کنترل تورم + نمودار

آخرین قابلیت‌های جدید اینستاگرام+ عکس

میزان پرشدگی سد‌ها به چند درصد رسید؟

میزان عیدی و پاداش کارمندان دولت مشخص شد

سیگنال دولت به بانک مرکزی برای کاهش تعداد نرخ های ارز

عکس/ برادر مالک تلگرام تحت تعقیب قرار گرفت

آخرین وضعیت آبله میمونی در کشور

عکس/ غزل شاکری عزادار شد

طالبان یک همسایه پر هزینه؛ بررسی میزبانی ۴۰ ساله مهاجران و مسئولیت دولت چهاردهم در قبال چالش‏‌های امنیتی افغانستان

این ماشین ایران خودرو را بخرید انگشتتان قطع می‌شود! + عکس