تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳

۴۸ ساعت جهنمی؛ جزییات وام میلیاردی مدیران بورس/ شایعه فرار و دستگیری مجید عشقی چه بود؟

مجید عشقی، در آستانه سومین سالگرد قبول مسئولیت بورس باید با بزرگترین چالش دوران حرفه‌ای خود روبرو شود. خودش می‌گوید کار غیرقانونی انجام نداده و همه‌چیز طبق روال پیش‌رفته، اما سازمان بازرسی کل کشور اعتقاد دارد پرداخت وام ۱۰.۵ میلیاردی به رئیس و چهار عضو هیات‌مدیره بورس در زمان مشکوکی انجام گرفته است.

۴۸ ساعت جهنمی

اقتصاد۲۴-بورس حال و روز خوبی ندارد. تقریبا هیچکدام از شیوه‌های درمان جواب نداده و سهامداران با یاس و ناامیدی حوادث را دنبال می‌کنند. هیات مدیره بورس در چنین شرایطی به‌شکل عادی زیر ذره‌بین قرار می‌گیرند و تک‌تک تصمیماتشان با انتقادات تندوتیز روبرو می‌شود، اما مجید عشقی، رئیس هیات مدیره بورس که در پایان هفته گذشته احتمالا پیش خودش تصور می‌کرد با روشن شدن تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳، رای اعتماد گرفتن وزیر جدید اقتصاد و استقرار دولت جدید، زودتر از شر مسئولیتش خلاص می‌شود و حداقل مدتی نفس راحت می‌کشد با عمومی شدن نامه سازمان بازرسی به عبدالناصر همتی چالشی بزرگ را پیش روی خود می‌بیند. در نامه آمده اعضای هیات مدیره در پروسه انتقال دولت، از محل منابع سازمان بورس ۱۰.۵ میلیارد تومان وام با نرخ سود چهار درصد و مهلت بازپرداخت چهار درصد دریافت کرده‌اند.

مجید عشقی و ماجرای وام میلیاردی مدیران بورس

مجید عشقی، دو میلیاد و ۷۲۶ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۲۸۴ تومان وام از محل منابع داخلی سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرده است. وام چهار عضو دیگر هیات مدیره سازمان بورس، حدودا ۱.۹ میلیارد تومان است. هر پنج نفر ۱۰ سال، معادل ۱۲۰ ماه برای بازپرداخت وام فرصت دارند.

وام مجید عشقی و چهار عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، با کارمزد چهار درصد پرداخت می‌شود و نفر اول تنها در ازای به امانت گذاشتن چک شخصی، ۲.۷ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده و تا ۱۰ سال باید ماهیانه ۲۷ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۱۰۴ تومان قسط بدهد. مجید عشقی پس از ۱۰ سال به جای ۲.۷ میلیارد تومان، ۳.۳ میلیارد تومان پس می‌دهد که اگرچه ۵۸۶ میلیون آن سود است، اما با توجه به نرخ تورم، رقمی ناچیز خواهد بود.

قسط وام دیگر اعضای هیات مدیره بورس از ۱۹ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۵۰۰ تومان تجاوز نمی‌کند. این نفرات ۱.۹ میلیارد تومان وام گرفته اند، بعد ۱۰ سال، دو میلیارد و ۳۸۷ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان پس می‌دهند که ۴۲۲ میلیون و ۴۴۰ هزار تومانش سود است.

قیمت دلار تقریبا به ۶۰ هزار تومان رسیده، این یعنی مجید عشقی و چهار عضو دیگر هیات مدیره بورس مجموعا ۱۷۵ هزار و ۱۸۸ دلار وام گرفته‌اند. چیزی که به گفته خودشان کاملا طبق روال قانونی و عرف انجام شده و پیش از این هم مدیران بورس دست به اقدامات مشابه زده‌اند.

مجید عشقی در گفتگویی تلویزیونی به نامه سازمان بازرسی واکنش نشان داده و تاکید کرده اینکه گفته می‌شود هیات مدیره وام را برای خودشان تصویب و پرداخت کرده، «قطعاً یک دروغ بزرگ» است. رئیس سازمان بورس، پرداخت وام به خودش و چهار عضو دیگر هیات مدیره را به ماده ۴ قانون اوراق بهادار مرتبط دانسته و گفته، چون مدیران و کارکنان سازمان بورس، به خاطر شرایط خاص این نهاد، با محدودیت‌های متعددی مواجه هستند، به منظور حفظ منابع انسانی پرداخت چنین تسهیلاتی «لازم» است. عشقی در آخر خواسته خیال افکارعمومی را راحت کند: به‌دلیل وجود تعارضات منافع، این مبالغ از محل منابع خود سازمان پرداخت شده و از منابع بانکی نبوده است. مدارک و مستندات را برای بررسی به دستگاه‌های نظارتی ارایه کرده‌ایم تا مشخص شود ابهامی در پرداخت وام‌ها وجود نداشته است.

دستگیری مجید عشقی، شایعه‌ای است در واکنش به رسانه‌ای شدن نامه سازمان بازرسی. نامه را برای عبدالناصر همتی، وزیر جدید اقتصاد ارسال کرده‌اند و در آن به پرداخت وام مدیران بورس اشاره شده. تعطیلات آخر هفته باعث شد فضا برای شایعه و آب و تاب دادن به آن مهیا باشد. حتی گفتند دستگیری مجید عشقی در جزیره قشم و حین تلاش برای خروج غیرقانونی مقادیری طلا اتفاق افتاده است.

دستگیری مجید عشقی به سرعت تکذیب شد. سایت قوه‌قضاییه صحت خبر را زیر سوال برد و نوشت خبر از اساس تکذیب می‌شود. مصاحبه مجید عشقی با تلویزیون دقیقا همان روز پخش شد تا کار بیخ پیدا نکند.


بیشتر بخوانید:پرواز بورس آغاز شد؟


وزیر اقتصاد چند ساعت بعد به ماجرا ورود کرد. عبدالناصر همتی در توییتر فعال است و موضوع پرداخت وام به مدیران بورس آنقدر‌ها اهمیت داشته که حتی با وجود تعطیلی آخر هفته به آن بپردازد: «پس از نامه سازمان بازرسی در مورد وام قرض‌الحسنه دریافتی توسط رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان بورس، موضوع را جهت بررسی سریع کارشناسی و اعلام نظر به بازرسی وزارتخانه ارجاع داده‌ام. در دولت چهاردهم برای حذف رانت‌ها آمده‌ایم و اجازه ویژه‌خواری به هیچکس نخواهیم داد.»

عبدالناصر همتی مثل مجید عشقی، خواسته مشخص شود آیا تخلفی صورت گرفته یا نه؟ قطعا پاسخ دادن به این سوال بدون بررسی اسناد و مدارک امکان‌پذیر نیست. سازمان بازرسی در نامه به وزیر اقتصاد، وجود مصوبه قانونی شورای عالی بورس را تایید می‌کند، ولی خواستار روشن شدن دلیل طرح و وضع چنین مصوبه‌ای بدون مدنظر قراردادن شرایط کلی حاکم بر بازار و نارضایتی سهامداران خرد از عملکرد مسئولان سازمان بورس است.

وام میلیاردی مدیران بورس از نظر سازمان بازرسی در زمان بدی پرداخت شده؛ دقیقا در دوران گذار از دولت سیزدهم به دولت چهاردهم. سازمان بازرسی اعتقاد دارد اتخاذ چنین تصمیمی آن هم در روز‌های پایانی دولت قبل و پیش از استقرار دولت جدید، واجد ابهامات جدی است و در صورت اطلاع سهامداران و فعالان بازار به ویژه سهامداران خرد، بر نارضایتی اجتماعی ناشی از عملکرد مسئولان بازار اوراق بهادار اضافه می‌کند.

مجید عشقی ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰، دقیقا ۷۲ روز پس از تشکیل دولت سیزدهم توسط سیداحسان خاندوزی به ریاست سازمان بورس منصوب شد و با توجه به عملکردش شانس زیادی برای ادامه فعالیت در دولت جدید نداشت، اما خودش هم تصور نمی‌کرد در آستانه فراغت از موقعیت شغلی پرفشار و پراسترسش با چنین چالشی روبرو شود.

مجید عشقی غیر از سازمان بازرسی و سهامداران بورس، باید پاسخگوی افکارعمومی هم باشد. مستاجران و زوج‌های جوان، متقاضیان خرید مسکن، وام فرزندآوری و... این روز‌ها به سختی دستشان به وام می‌رسد و از اینکه مدیران بورس به خودشان وام میلیاردی با کارمزد چهار درصدی داده‌اند شگفت‌زده هستند. رضا رشید‌پور در توییتر به کنایه نوشته: دقت کنید که کارمزد چهار درصد در نظر گرفتن در حالی که می‌تونست صفر درصد باشه!

منبع: فرارو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

محسن مسلمان خطاب به مهدی ترابی؛ عشق پول هستی

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

عشقی و هیئت مدیره سازمان بورس باید وام‌ها را پس داده و از مردم عذرخواهی کنند/ تسهیلات کم بهره نوعی رانت است/ نارضایتی فعالان بورس از عملکرد عشقی و مدیرانش

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ قدیمی‌ترین تصویر به جا مانده از هتل استقلال

عکس/ ایرانیان ۱۰۰ سال پیش از نگاه مجله نشنال جئوگرافیک

عکس/ تصویر زیرخاکی از ورود نخستین قطار به تبریز

عکس/ تصویر خیلی قدیمی از شستشوی فرش در کرانه دریای خزر!

عکس/ واکنش سخنگوی هیئت رئیسه مجلس به اتفاق اخیر بورس

عکس/ محمدرضا گلزار در کنار روبرتو کارلوس

عکس زیرخاکی از سعید معروف و رفقا

افشاگری یک فعال سیاسی؛ معافیت سربازی یک وزیر بخاطر عقب ماندگی ذهنی!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ هومن حاجی عبداللهی و همسرش در آبشار نیاگارا

قابلیت چت کردن کاربران واتساپ با تلگرام!

فیلم/ناهید کیانی در آغوش پدرانه علی پروین

عکس/ منوچهر هادی در کنار برادرزاده اش

افشاگری تازه مشاور محمود احمدی نژاد درباره ظریف

عکس جدید از شهره سلطانی در یک دورهمی

فیلم/ سفیر ایران در ارمنستان: خواب‌ها درباره زنگزور تعبیر نخواهد شد

عکس/ نفیسه روشن در دبی

وام عشقی، شیوه مدیریت «مدیریت غارتی»

استوری پردیس احمدیه در روز جمعه + عکس

زندان و جریمه نقدی در انتظار افغان‌های غیرمجاز

ایلان ماسک بایدن و هریس را عروسک‌ خیمه شب بازی خواند

عکس/رتبه یک کنکور تجربی ۱۴۰۳ بلاگر شد!

نامه رئیس اسکودا به دادستان کل کشور درباره پذیرش کارآموزان وکالت

خودکشی نوجوان ۱۴ ساله در پی آزار جنسی

عکس/ ژست متفاوت نیلوفر پارسا با کلاه قرمز

فیلم/محمود نبویان: برخی از وزرای پزشکیان قاتل‌اند!

فیلم/ تصاویری از زلزله امروز ترکیه

نوید محمدزاده و بهرام افشاری در کنار علی دایی+ عکس

دلار میان دو کریدور سرگردان شد

گزارش بورس امروز شنبه ۱۷ شهریور ماه ۱۴۰۳

شعار هواداران جواد نکونام علیه شهریاری

قرارداد نجومی استقلال با ۲ بازیکن!

فیلم/طرفداران علی دایی برایش سنگ تمام گذاشتند

عکس/ نیوشا ضیغمی و دخترش در یک مراسم

عکس/کاخ گلستان و میدان ارگ تهران در دوران قاجار

وام‌های عجیب و غریب از چای دبش تا بلوای عشقی در بورس

قهر عجیب دهه هشتادی ها با دانشگاه

عکس دیدنی از تنگه چیتاب در شهرستان یاسوج

پاسخ روابط عمومی ریاست جمهوری به روزنامه کیهان

زمان معرفی سرمربی جدید استقلال مشخص شد

عکس/ زیبایی‌های راشه وکوه سماموس شهرستان رودسر

فیلم/ طبیعت زیبای شهرستان جوانرود در کرمانشاه

فیلم/نیلوفر‌های آبی پارک فجر شهرستان لنگرود

تابستان ۲۰۲۴ گرم‌ترین تابستان تاریخ شد

انتصاب های غیرتخصصی در معاونت حقوقی و امور مجلس صدا و سیما

فیلم/ غار تاریخی شاه کیخسرو در شهرستان سمیرم

مسعود پزشکیان به روسیه می‌رود

همه آنچه باید درباره شرکت همراه اول بدانید

فیلم/فاجعه در جنگل‌های زاگرس کرمانشاه

آخرین وضعیت بیماری تب دنگی در ایران

جعلی بودن مدارک تحصیلی بیش از ۱۰۰ متقاضی نمایندگی مجلس!

کندوان روستایی دردل صخره‌ها

مرگ آرام تخت‌جمشید زیر سلطه آلاینده‌های پتروشیمی

بازگشت بیش از ۳۰ هزار مهاجر افغان به کشورشان در یک هفته

فیلم/پزشکیان: مشکل تهران غیرقابل حل است

پاسخ دور از انتظار امیر قلعه‌نویی به یک خبرنگار زن

مصاحبه طوفانی جواد نکونام درباره استقلال

فیلم/ پای ماهواره استارلینک به تهران باز شد

۳ گزینه سرمربیگری استقلال مشخص شدند