تاریخ انتشار: ۰۸:۰۵ - ۱۴ آبان ۱۴۰۳

نگاهی اجمالی به شبکه حمل و نقل کشور

خشایار نادی

نگاهی اجمالی به شبکه حمل و نقل کشور

اقتصاد۲۴- اصولا مد‌های مختلف حمل و نقل در کشور بصورت زیره و زنجیر به یکدیگر پیوسته اند هر کشوری که ترقی کرده است در درجه اول باید نگاهی به عامل ترقی آن کشور کرد و دو عامل مهم در آن کشور را مورد بررسی قرار داد.
در گام نخست وضعیت حمل و نقل و زیر ساخت‌های آن کشور که شامل برون شهری و درون شهری است را مورد ارزیابی قرار داد. در مرحله بعدی وضعیت برنامه ریزی اقتصادی آن کشور است که باید مورد بررسی و برآورد قرار گیرد.

اکنون ما می‌خواهیم در بخش حمل و نقل به مباحثی اشاره کنیم که باعث پیشرفت و شکوفایی کشور‌ها می‌شود. در گام اول توسعه حمل و نقل ریلی است که باید در اولویت باشد. در کشور‌هایی نظیر امریکا، کانادا، چین، آلمان، فرانسه و ... که اقتصادشان شکوفا شده است توسعه و ساخت سریع حمل و نقل ریلی در اولویت بوده است. به جهت حمل آسان، ارزان و مقدار زیاد بار و مسافر و ضریب ایمنی بالا مورد توجه کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه قرار گرفته است. در کشور ما در حوزه حمل و نقل ریلی از برنامه توسعه آن عقب افتادگی وجود دارد و باید به نکاتی بسیار مهم توجه کرد.

اتصال تمام مراکز استان‌ها با راه آهن و گسترش خطوط مخصوص ترانزیت دو محور شمال و جنوب و همچنین دو محور شرق به غرب کشور باید به سرعت و با دقت اجرا شود. در حال حاضر تخمین زده می‌شود که حدود پانزده هزار کیلومتر راه آهن موجود است و باید در آینده‌ای نزدیک به بیست و پنج هزار کیلومتر ارتقاء یابد.
گام بعدی توسعه و تکمیل زیرساخت‌های جاده‌ای کشور می‌باشد. تکمیل و گسترش راه‌های روستایی، تکمیل راه‌های شریانی از سی هزار کیلومتر به پنجاه هزار کیلومتر، توسعه بزرگراه‌ها از بیست هزار کیلومتر به سی و پنج هزار کیلومتر، توسعه استراحتگاه‌های جاده‌ای شامل پمپ بنزین، فروشگاه‌های خرید، اقامتگاه‌ها و ... و توسعه راه‌های فرعی می‌باشد. همچنین تعمیر، تعریض و آسفالت کردن جاده‌ها و اتوبان‌ها و نصب چراغ‌های خیابانی و روشنایی در بسیاری از نقاط کشور باید فورا انجام شود.

نکته بعدی توسعه ناوگان حمل و نقل اعم از باری و مسافربری می‌باشد یعنی ناوگان کامیون‌های مسافربری، ناوگان کامیون‌های باری و خودرو‌های مسافربری بین شهری باید نوسازی و از تکنولوژی روز دنیا استفاده شود.

مورد دیگری که اهمیت بسزایی دارد توسعه و نوسازی حمل و نقل هوایی است. به نظر می‌آید در حال حاضر نیاز به احداث فرودگاه جدید نداریم و تا چند سال آینده باید در مورد ارتقاء فرودگاه‌های موجود از نظر تأسیسات و تجهیزات جدید و نو اقدام کرد. همچنین ناوگان هوایی کشور را با خرید هواپیما‌های نو و با کیفیت که روش‌های مختلفی برای تهیه آن در زمان تحریم وجود دارد را توسعه و نوسازی کرد. نکته آخر و مهم دیگر توسعه بنادر کشورمان تا چند سال آینده است مسولان محترم با برنامه ریزی دقیق و تلاش فراوان باید بنادر چابهار و مکران را توسعه و گسترش بدهند و همچنین کمبود سایر بنادر موجود را تکمیل نمایند.

خشایار نادی، کارشناس معماری

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار