اقتصاد ۲۴- ویترین رنگارنگ قنادیهای سطح شهر شاید جذابیت زیادی برای مردم ایجاد کرده است، اما گرانی و تورم در این بخش از خوراکیها، باعث کاهش تقاضای خرید شده است.
هرسال مردم ایران زمین در جشن آیین طولانیترین شب سال، کام خود را شیرین میکنند. هنوز هم خانوادههایی برای پذیرایی در چنین جشن آیینی –سنتی اقدام به پخت شیرینی جات میکنند، اما این موضوع شامل تمام خانوادههای ایرانی نشود، از این رو با تهیه شیرینی و کیک از قنادی، بلندترین شب سال را کنار اعضای خانواده خود جشن میگیرند.
امسال به طور متوسط قیمت شکر، روغن، آرد و سایر مواد اصلی پخت کیک و شیرینی، بین ۲۰ تا ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این نشان از تورم قیمت مواد اولیه شیرینی است.
با این حال قنادان با توجه به تغییر سلیقه متقاضیان این نوع خوراکی، اقدام به تهیه و تولید ارقام مختلف شیرینی و کیک میکنند که با این نحوه بتوانند بازار رقابت را با توجه به فرصت توسعه صنعت شیرینی پزی و کیک پزی، برای ادامه فعالیت ایجاد میکنند.
اما همین تغییر سلیقه برای بیشتر مردم گرانتر از حد استاندارد شده است و بیشتر اقشار متوسط و کم درآمد جامعه از این پدیده دلچسب در صنعت شیرینی پزی بی نصیب ماندهاند و در طی یکی دو سال اخیر شاهد کاهش تقاضای خرید شیرینی و کیک هستیم.
حالا در آستانه جشن شب یلدا، مردم برای خوش یمن بودن این شادی نیاز به خوردن شیرینی دارند که با دیدن قیمت شیرینیها شاید خیلی سراغ خرید نروند.
بیشتر بخوانید: گرانی ۱۵ درصدی میوه در آستانه شب یلدا/ فاصله قیمت میوه از میدان اصلی تا سطح شهر به بیش از ۴۰ درصد رسید
تنوع شیرینیهایی با طعم و ظاهر متفاوت به حدی افزایش یافته است که انتخاب سخت و خرید آن به دلیل گرانی سختتر شده است. شیرینیهایی با نامهای خارجی و طعمهای فرنگی که هر کیلوی آن به ۸۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است!
برخی خانوادهها برای برگزاری این جشن و با توجه به تعداد حضورشان در شب چله اقدام به خرید کیکهایی با ظاهر متفاوتتر و نزدیک به شب یلدایی میکنند، کیکهایی با ظاهر هندوانه و انار که این مورد نیز از تیررس گرانی دور نمانده است.
البته کیکهایی نیز با شکلها و طعمهای متفاوت، آن هم باب سلیقه مشتریان به کیلویی یک میلیون ۱۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان جای تعجب دارد. البته بخشی از این نوع شیرینیها سفارشی است، اما قیمت آنها در لیست برخی قنادیها بسیار شوک برانگیز است.
علی بهرمند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی و شیرینی فروشی، در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در رابطه با قیمتهای جدید شیرینی، گفت: به دلیل گرانی مواد اولیه که روی قیمت تمامشده شیرینی تاثیر میگذارد، قدرت مردم برای خرید شیرینی کاهش یافته و به نوعی ریزش تقاضا در بیشتر روزهای سال را داریم. قیمتها در حال حاضر نسبت به سالهای قبل افزایش داشته است از این رو مشتری چندانی برای خرید شیرینی نداریم.
بهرهمند ادامه داد: به دلیل دستوری بودن قیمت شیرینی، قیمت گذاریها به دست واحدهای صنفی با توجه به عرضه و تقاضای شیرینی صورت میگیرد و نظارت بر قیمتها بر عهده اتحادیه است.
رئیس اتحادیه دارندگان قنادی و شیرینی فروشی ادامه داد: نسبت به سال گذشته تقاضای این محصول به صورت قابل توجهی کاهش داشته که یکی از دلایل کاهش خرید شیرینی، افزایش قیمت این محصول است.
این فعال صنفی تاکید کرد: زمانی که قیمت مواد اولیه شیرینی افزایش مییابد به تبع آن قیمت نهایی محصول نیز افزایش پیدا میکند و به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، مانند گذشته از انواع شیرینیها استقبال نمیشود و مردم بیشتر به دنبال خرید ارزانترین نوع شیرینی میروند.
بهرمند گفت: علاوه بر پیش بینیهایی که انجام شده، چشم انداز روشنی برای تقاضا شیرینی در روزهای نزدیک به شب یلدا دیده نمیشود، اما با این حال شاید بخشی از تولیدات شیرینی و کیک به سفره شب چله مردم برسد.