اقتصاد۲۴- کِی-مکس (K-MAX)، یک هواپیمای بدون سرنشین است که توسط شرکت لاکهید مارتین و شرکت هوافضای کامان ساخته شده است. در مارس ۲۰۰۷، کامان و لاکهید مارتین همکاری خود را برای توسعه با سرنشین / بدون سرنشین اعلام کردند. هلیکوپتر اصلی کِی-مکس توسط شرکت هوافضای کامان در تاسیسات تولید این شرکت در بلومفیلد، کانکتیکات تولید میشود.
ماموریت این هواپیمای بدون سرنشین تامین محمولههای میدان جنگ برای ارتش ایالات متحده است. تیم کِی-مکس از زمان پیوستن به ارتش در سال ۲۰۰۷، تقریباً ۴۰۰ ساعت پرواز کرده است. این سیستم میتواند ۶۰۰۰ پوند بار کامل را در سطح دریا و بیش از ۴۰۰۰ پوند در ارتفاع ۱۵۰۰۰ فوتی حمل کند. تیم کِی-مکس توانایی ماموریت تامین مجدد محموله بدون سرنشین را طی سه روز در اواخر ژانویه ۲۰۱۰ در میدان آزمایشی داگوی ارتش ایالات متحده، یوتا نشان داد.
این سیستم پرواز خودگردان و کنترل از راه دور را هم از طریق خط دید و هم از طریق پیوند دادهای فراتر از خط دید مبتنی بر ماهواره به نمایش گذاشت. اولین پرواز هلیکوپتر تک موتوره و تک سرنشین در مارس ۱۹۹۲ به پایان رسید. نسخه کِی-مکس برای کاربردهای نظامی است و لاکهید مارتین پیمانکار اصلی است. در اکتبر ۲۰۱۱، لاکهید مارتین از استقرار هلیکوپتر بدون سرنشین کِی-مکس در افغانستان خبر داد. این تصمیم پس از تکمیل موفقیت آمیز یک ارزیابی واکنش سریع پنج روزه برای برنامه سیستمهای هواپیمای بدون سرنشین باری نیروی دریایی ایالات متحده گرفته شده است.
کابین خلبان کِی-مکس دارای یک صندلی تکی مقاوم در برابر تصادف و ضربه است که توسط شرکت سیمولا عرضه شده است. پانلهای پنجرههای جانبی گنبدی را میتوان باز کرد تا دید مستقیم واضحتری ایجاد کرد و در هوای گرم میتوان هلیکوپتر را با برداشتن درهای جانبی به پرواز درآورد. محفظه بار پشت خلبان، با ظرفیت ۰.۷۴ متر مکعب، مجهز به حلقههای اتصال بار است. یک یا دو صندلی سرنشین را میتوان به صورت خارجی به طرفین هلیکوپتر جلوی پایههای چرخ اصلی متصل کرد.
هلیکوپتر کِی-مکس دارای یک سیستم روتور در هم تنیده منحصربهفرد است که نیاز به روتور دم را از بین میبرد و تمام نیروی موتور توربین گاز هانیول T۵۳۱۷A-۱ را به روتورهای اصلی هدایت میکند. این طراحی به هواپیما نسبت بالابر یک به یک میدهد و این امکان را فراهم می کند تا ۶۰۰۰ پوند بیش از وزن خود هواپیما را بلند کند و عملکرد عالی در ارتفاع بالا و محیط های با آب و هوای گرم را ارائه دهد.
هلیکوپتر بدون سرنشین کِی-مکس از یک موتور توربوشفت هانیول نوع T۵۳-۱۷A-۱ با قدرت برخاست ۱۰۰۷ کیلووات نیرو میگیرد. مخزن سوخت ۸۶۵ لیتری برای پایداری در مرکز ثقل هلیکوپتر نصب شده است. سیستم سوخت رسانی مجهز به دو پمپ سوخت الکتریکی است.
کِی-مکس ۶۰۰۰ پوندی میتواند در ارتفاع بالاتر با بار سنگینتر از هر سیستم بدون سرنشین بال چرخشی پرواز کند. کِی-مکس بدون سرنشین با چهار قلاب خود میتواند محمولههای بیشتری را در یک پرواز به مکان دیگر حمل کند. این سیستمهای بدون سرنشین ارتش را قادر میسازد تا با کاهش خطر در معرض قرارگرفتن بمبهای دستساز هزینههای حمل و نقل را کاهش دهد. ارتش خواهان فناوریهایی است که ضمن بهبودعملیات خودران دقت تحویل را افزایش و بار کاری اپراتور ایستگاه کنترل زمینی را کاهش دهد.
پهپاد کِی-مکس یک فناوری تحولآفرین برای میدان نبردی است که به سرعت در حال حرکت است که تفنگداران دریایی را قادر میسازد تا تدارکات را در روز یا شب به مکانهای دقیق بدون خطر از دست دادن جان خود در این فرآیند تحویل دهند. این هواپیما میتواند در ارتفاعات بالاتر با محموله بزرگتر از هر پهپاد بال چرخشی دیگری پرواز کند. کِی-مکس نیروی دریایی آمریکا با چهار چرخ و فلک قلابی خود میتواند محمولههای بیشتری را در یک پرواز به مکانهای بیشتری تحویل دهد.
سیستم هوایی بدون سرنشین کِی-مکس توسط سیستم مدیریت ماموریت "کاین فورس" لاکهید مارتین کنترل میشود که برای تبدیل اهداف کنترلکننده زمینی به برنامههای اجرایی مأموریت، ارائه قابلیت کنترل پرواز مستقل، درک محیط پویای میدان نبرد و واکنش به تهدیدها طراحی شده است.
برای فرماندهی و کنترل کِی-مکس میتوان از یک تبلت سازگار با یک سیستم رابط مشترک که توسط ارتش ایالات متحده برای کنترل وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین استفاده میشود برای تعریف برنامه ماموریت و نظارت بر هواپیما در طول پرواز استفاده کرد.
نوع: آتش نشانی - حمل بار- پهپاد بدون سرنشین
کاربر کشور: ایالات متحده آمریکا
کشور طراح: ایالات متحده آمریکا
خدمه:۱/۲
وزن: ۲۳۳۴ کیلوگرم خالی
سرعت: ۱۸۵ کیلومتر در ساعت
برد: ۵۵۶ کیلومتر
ابعاد| طول: ۱۸.۸۵ متر؛ طول بالها: ۱۵.۶۷ متر؛ ارتفاع: ۴.۱۴ متر