تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۳

افزایش نجومی قیمت میوه در آستانه عید نوروز / هر کیلو موز بیش از ۱۵۰ هزار تومان

بررسی بازار میوه در آستانه عید نوروز ۱۴۰۴ حاکی از آن است که قیمت میوه در این ایام رشد قابل توجهی داشته است.

قیمت میوه

اقتصاد۲۴- بررسی بازار میوه در آستانه عید نوروز ۱۴۰۴ حاکی از آن است که قیمت میوه در این ایام رشد قابل توجهی داشته است.

با فرا رسیدن روز‌های پایانی سال، بازار میوه و تره‌بار مورد توجه مصرف‌کنندگان و فعالان این حوزه قرار گرفته است. میوه‌های شب عید همچون پرتقال، سیب، موز، نارنگی و … جزو اقلام پرتقاضایی هستند که هرساله با نوسانات قیمتی مواجه می‌شوند.

نوسان قیمت میوه که فراتر از انتظار بود، تأثیر مستقیمی بر قدرت خرید خانواده‌ها گذاشته و نگرانی خانواده‌های ایرانی را برانگیخته است. حال باید دید که قیمت میوه‌های شب عید نسبت به سال گذشته چه میزان افزایش داشته و علت این تغییرات قیمتی چیست؟

قیمت میوه در آستانه نوروز ۱۴۰۴

بررسی بازار میوه حاکی از آن است که در آستانه نوروز ۱۴۰۴، سیب قرمز با قیمت ۷۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در سطح حرده‌فروشی‌ها به فروش می‌رسد.

همچنین خیار گلخانه‌ای با قیمت ۵۰ هزار تومان، نارنگی با قیمت ۸۰ هزار تومان و موز با قیمت ۱۵۰ هزار تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید:قیمت میلیونی میوه‌های لاکچری در بازار


علاوه بر این، در این ایام لیمو شیرین و سیب زرد به ترتیب ۷۶ هزار تومان و ۶۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. در حال حاضر پرتقال هم با قیمت ۵۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

مقایسه قیمت‌ها نشان می‌دهد که سال گذشته لیمو شیرین ۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسید، اما امسال بهای این محصول با رشد ۱۵۳ درصدی به ۷۶ هزار تومان رسیده است.

همچنین خیار گلخانه‌ای هم با قیمت ۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار عرضه می‌شد. اما حالا قیمت آن به ۵۵ هزار تومان رسیده که این نشان‌دهنده رشد ۱۲۰ درصدی قیمت این محصول نسبت به سال گذشته است.

موز که یکی از گران‌ترین انواع میوه در بازار این روز‌ها محسوب می‌شود، از ۶۰ هزار تومان در سال گذشته به ۱۵۰ هزار تومان رسیده که معادل افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت آن در یک سال گذشته است. البته این میوه در بذخی مناطق به ۲۰۰ هزار تومان هم رسیده است.

سیب قرمز هم نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد گران‌تر شده است؛ طوری که قیمت این محصول از ۳۵ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان افزایش یافته است. سیب زرد هم از این قاعده مستثنی نبوده، زیرا نرخ آن با رشد ۷۲ درصدی از ۳۵ تومان ۶۰ هزار تومان رسیده است.

نارنگی و پرتقال هم جزو میوه ‎های پرفروش در این روز‌ها هستند. نارنگی که با قیمت ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسید، اکنون با رشد ۱۶۶ درصدی با نرخ ۸۰ هزار تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

پرتقال هم سال گذشته با نرخ ۲۵ هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد، اما حالا قیمت آن با رشد ۱۰۰ درصدی به ۵۰ هزار تومان رسیده است.

علت افزایش قیمت میوه در آستانه نوروز ۱۴۰۴ چیست؟

افزایش قیمت میوه در آستانه نوروز را نمی‌توان صرفا به تغییرات اقلیمی نسبت داد. زیرا به جز تغییرات اقلیمی، موارد متعددی در افزایش قیمت میوه در این ایام تأثیرگذاراند. وجود واسطه‌ها و دلالان، احتکار محصولات کشاورزی، توزیع نابرابر یارانه‌ها و … تنها بخشی از عوامل مؤثر بر افزایش قیمت‌ها هستند.

برخی دلالان محصولات کشاورزی را در فصل برداشت با قیمت پایین‌تر از کشاورز خریداری می‌کنند و سپس در زمان کمبود، محصول را با قیمت بالاتر و معمولا به صورت قطره‌چکانی در بازار توزیع می‌کنند که همین امر باعث افزایش قیمت میوه در بازار می‌شود.


بیشتر بخوانید:هزینه‌های میوه خوردن در یک خانوار سه نفره+ عکس


علاوه بر این، در یک‌سال اخیر افزایش قیمت کود و سموم کشاورزی، حقوق و دستمزد و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل باعث شده تا قیمت میوه هم رشد داشته باشد.

از طرفی تقاضای فصلی هم نقش بسزایی در افزایش قیمت میوه دارد. زیرا در آستانه عید نوروز تقاضا برای خرید میوه به طور چشمگیری افزایش می‌یابد که همین امر منجر به رشد قیمت میوه در آستانه سال نو می‌شود.

سوءمدیریت مشکل اصلی بازار میوه

بخش عمده‌ای از این افزایش قیمت‌ها به سوءمدیریت وزارتخانه‌ها و نهاد‌های مربوطه برمی‌گردد. چراکه مدیریت نادرست وزارت جهاد کشاورزی باعث شده تا در آستانه نوروز ۱۴۰۴ بازار میوه تحت تأثیر بی‌نظمی‌ها و ضعف در نظارت دولتی قرار گیرد.

در حال حاضر دلالان و واسطه‌ها هم در بازار میوه حضور دارند که فعالیت آنها باعث برهم خوردن تعادل بازار می‌شود. وزارت جهاد به دلیل مدیریت نادرست خود، نتوانسته جلوی این دست از فعالیت‌ها را بگیرد. توزیع نادرست یارانه‌ها هم از مشکلات اصلی این حوزه است که حل نشده باقی‌مانده است.

با توجه به افزایش قیمت میوه نسبت به سال گذشته، قطعا سفره مردم هم کوچک‌تر می‌شود؛ بنابراین تا زمانی که وزارت جهاد و نهاد‌های مریوطه برنامه‌ریزی مناسبی برای مدیریت بازار نداشته باشند و نتوانند بازار را به درستی مدیریت کنند، مشکلات این حوزه هم پابرجا می‌ماند و قدرت خرید مردم هم روز‌به‌روز کمتر می‌شود.

منبع: روزنامه شرق
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار