
اقتصاد۲۴- ساب ۳۵ دراکن (Saab ۳۵ Draken)، یک جت جنگنده مافوق صوت تک موتوره و تک سرنشین با بال دلتا شکل دوگانه است که توسط شرکت سوئدی ساب (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) طراحی و تولید شده است.
ساب ۳۵ دراکن یکی از عالیترین طرحهای هواپیما بود که از دل جنگ سرد بیرون آمد. این هواپیما پاسخی مناسب به نیاز سوئد برای یک رهگیر با عملکرد بالا، همتراز یا فراتر از هر جنگنده دیگر که در آن زمان در سراسر جهان در حال خدمت بود، ارائه داد. دراکنها از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۰۵ خدمت کردند و ارزش خود را در بیش از ۶۴۰ نمونه تولیدی ثابت کردند. آرایش بال "دلتای دوتایی" این نوع، انقلابی بود و به قابلیتهای پروازی بالای این هواپیما افزود.
ساب ۳۵ دراکن در نیروی هوایی سوئد، نیروهای مسلح اتریش (J ۳۵Ö)، نیروی هوایی سلطنتی دانمارک (F-۳۵) و نیروی هوایی فنلاند در خدمت است.
در سال ۱۹۴۹، نیروی هوایی سلطنتی سوئد درخواستی با عنوان «پروژه ۱۲۰۰» برای یک رهگیر جدید که جایگزین ساب ۲۹ تونان درنیروی هوایی این کشور شود ارائه کرد.
بیشتر بخوانید: ناو هواپیمابر آیاناس ویکرامادیتیا
یک تیم مهندسی ساب به رهبری اریک برت، گزینههای مختلفی را بررسی کردند، اما در نهایت بر روی طراحی بال دلتا تحت «پروژه ۱۲۵۰» بعدی تمرکز کردند. مطالعات بیشتر طراحی منجر به طرح «دلتای دوگانه» شد که شامل یک دلتای داخلی ضخیم با زاویه جابجایی ۸۰ درجه برای تأمین سوخت و ارابه فرود و یک دلتای خارجی نازک با زاویه جابجایی ۵۷ درجه برای تأمین نیروی بالابر اضافی جهت پرواز با سرعت کم و عملیات در میدان کوتاه، در عین حفظ ویژگیهای پسای کم برای پرواز با سرعت بالا بود.

در اوت ۱۹۵۳، دولت سوئد سه نمونه اولیه و سه جنگنده پیش تولید ساب ۳۵ دراکن را بر اساس طرح LillDraken سفارش داد. موتور توربوجت بریتانیایی آونAvon۲۰۰) ۲۰۰) به عنوان پیشرانه برای هواپیمای تولیدی انتخاب شد. شرکت سِوِنسکا فلایگموتور (که بعدها ولوو فلایگموتور نام گرفت) مجوز تولید آون را دریافت کرد. اولین فروند از سه نمونه اولیه ساب ۳۵ در ۱۵ اکتبر ۱۹۵۵، دوباره با هدایت اُلُو، پرواز کرد.
ساب ۳۵ دراکن از یک موتور توربوجت پسسوز از سری رولز-رویس آون ۲۰۰ نیرو میگرفت که تحت لیسانس در سوئد توسط شرکت سِوِنسکا فلایگموتور (که بعدها ولوو فلایگموتور شد) با نامهای RM ۶B یا RM ۶C ساخته میشد. موتور RM ۶C که در مدلهای اصلی تولید مانند J ۳۵B، J ۳۵D و J ۳۵F استفاده میشد، ۵۶.۴ کیلونیوتن نیروی رانش خشک و تا ۷۶.۸ کیلونیوتن با پسسوز تولید میکرد و این هواپیما را قادر میساخت تا در نقش رهگیر خود به سرعتهای مافوق صوت در ارتفاعات بالا دست یابد. این موتور دارای طراحی دو مرحلهای توربین محوری و کمپرسور محوری بود که پسسوز، افزایش نیروی رانش قابل توجهی را برای رهگیری سریع فراهم میکرد.

مجموعه تسلیحات ساب ۳۵ دراکن شامل یک سیستم کنترل خودکار طراحیشده توسط هیوز، رادار پالس داپلر و تدارکاتی برای خانواده موشکهای هوا به هوای Hughes Falcon بود. مدلهای F در نهایت جای خود را به جنگندههای چندمنظوره ساب جیای اس گریپن که بسیار بهبود یافته بودند، دادند.

تسلیحات ساب ۳۵ دراکن عمدتاً در یک محفظه شکمی داخلی ذخیره میشدند تا مشخصات آیرودینامیکی هواپیما حفظ شود. این تسلیحات شامل دو توپ ۳۰ میلیمتری ADEN با ۹۰ گلوله برای هر توپ در مدلهای اولیه (مدلهای بعدی معمولاً یک گلوله) برای نبردهای نزدیک بود. تسلیحات اصلی، موشکهای هوا به هوا از جمله Rb ۲۴ (نسخه سوئدی موشک هدایتشونده مادون قرمز AIM-۹B سایدوایندر) که به صورت جفت یا چهارتایی برای نبردهای کوتاهبرد حمل میشدند، و Rb ۲۸ (موشک نیمهفعال راداری AIM-۴ فالکون ساخت تحت لیسانس) برای رهگیری در تمام شرایط آب و هوایی بودند. این جنگنده در ارتقاءهای بعدی قابلیت شلیک موشک ضد تشعشع Rb ۰۵ را برای سرکوب انتشار رادار دشمن که از پایلونهای زیر بال پرتاب میشد و در عین حال تمرکز رهگیر را حفظ میکرد بدست آورد.
نوع: جنگنده رهگیر
کشور سازنده: سوئد
شرکت سازنده: ساب
خدمه: ۱
پیشران: ۱ موتور توربوجت
مدل موتور: سِوِنسکا فلایگموتور RM۶C
قدرت موتور: خشک/با پسسوز ۵۶.۵ / ۷۶.۷ کیلونیوتن ۱۲۷۰۲ / ۱۷۲۴۰ پوند-نیرو
سرعت: ۲۱۲۴ کیلومتر بر ساعت ۱۱۴۷ گره دریایی/ ۱۳۲۰ مایل در ساعت
حداکثر سرعت: ماخ ۲.۰
سقف پروازی: ۲۰.۰۰۰ متر ۶۵.۶۱۷ فوت
برد: ۱.۱۲۰ کیلومتر ۶۰۵ مایل دریایی
وزن خالی: ۷.۴۲۰ کیلوگرم ۱۶.۳۵۸ پوند
حداکثر وزن برخاست: ۱۲.۵۰۰ کیلوگرم
دهانه بال: ۹.۴۲ متر
مساحت بال: ۴۹.۲ متر مربع
طول: ۱۵.۳۴ متر
ارتفاع: ۳.۸۹ متر
اولین پرواز: ۲۵.۱۰.۱۹۵۵
محدوده تولید ۱۹۵۶-۱۹۷۴
کل تولید: ۶۴۰
انواع: J ۳۵A، J ۳۵B، SK ۳۵C، J ۳۵D، S ۳۵E، J ۳۵F، J ۳۵J، Saab ۳۵XD (F-۳۵/TF-۳۵/RF-۳۵)، Saab ۳۵XS، Saab ۳۵BS (J ۳۵B)، Saab ۳۵FS (J ۳۵F۱)، Saab ۳۵CS (SK ۳۵C)، Saab ۳۵Ö (J ۳۵Ö / J ۳۵OE)