تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷

دلایل افزایش 3.5 درصدی تصادفات جاده‌ای در سال 97

عضو هیات مدیره سازمان راهداری و حمل و جاده‌ای با بیان اینکه افزایش تعداد تلفات تصادفات جاده‌ای با توجه به رشد ترافیک در سطح جاده‌ها موضوع عجیب و غربیی نیست، گفت: یکی از دلایل افزایش تعداد تصادفات و تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای گرانی بلیت هواپیما و کاهش سفرهای هوایی به مقاصد داخلی و خارجی است.
201771672983

مهران قربانی با اشاره به وضعیت ایمنی راه‌ها و زیرساخت‌های جاده‌ای کشور اظهار داشت: وضعیت زیرساخت‌های کشور نسبت به وضعیت اقتصادی در شرایط قابل قبولی قرار دارد به طوری که در حال حاضر وضعیت اقتصادی ایران به لحاظ شاخص تولید سرانه به دلار در بین 183کشور دنیا در رتبه 62 قرار دارد اما طبق گزارش‌های رسمی سازمان ملل جایگاه ایران در بین کشورها در بخش وضعیت زیرساخت‌ها حدود 68 است.




وی تاکید کرد: بنابراین طبق یک شاخص جهانی برای اندازه گیری وضعیت زیرساخت‌ها، ایمنی سطح جاده‌ها نسبت به رتبه ایران در وضعیت اقتصادی در شرایط متعادلی قرار دارد.


قربانی با بیان اینکه ایمنی یک موضوع نسبی است، تاکید کرد: وقتی رتبه اقتصادی یک کشور به لحاظ شاخص تولید سرانه در جایگاه 62 دنیا قرار دارد نمی‌توان انتظار داشت که زیرساخت‌ها و ایمنی جاده‌های آن کشور بین 10 کشور اول باشد و چنین چیزی امکان پذیر نیست.


عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه به تناسبی که اعتبارات اختصاص پیدا می‌کند می‌توان سطح ایمنی جاده‌ها را افزایش داد، گفت: اگر افزایش ایمنی زیرساخت‌های کشور در اولویت تخصیص بودجه مجلس و دولت قرار بگیرد، می‌توان سطح ایمنی جاده‌های کشور را با سرعت بیشتری افزایش داد. البته بخش دیگر از افزایش ایمنی در سطح جاده‌ها به موضوع فرهنگ سازی و افزایش سطح فرهنگ رانندگی مردم برمی‌گردد.


قربانی با تاکید بر اینکه پروژه‌های ایمنی از جمله پروژه‌های پرسود در دنیا محسوب می‌شود، گفت: به ازای یک واحد اقدام ایمنی و سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها و افزایش ایمنی حداقل سود 15 تا 20 برابری ایجاد می‌شود که گاها این مقدار سود به 50 برابر هم می‌رسد.


وی افزود: واقعیت این است که میزان افزایش سطح ایمنی به میزان اولویت این موضوع در تصمیم گیری‌های کلان دولت و مجلس برمی‌گردد و اگر این موضوع در اولویت نمایندگان مجلس و سازمان برنامه و بودجه باشد می‌توان انتظار افزایش نسبی سطح ایمنی در سراسر جاده‌های کشور را داشت.


قربانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وارد فاز دوم اقدامات افزایش ایمنی سطح جاده‌های کشور شده است،گفت: به دنبال این هستیم که جاده‌ها خود معرف‌تر و بخشنده‌تر شوند و این به این معناست که حتی راه‌ها بتوانند خطاهای غیرعمدی رانندگان را پوشش داده و جبران کنند.


عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه مهمترین اقدام ما در سازمان راهداری این است که رانندگان با جاده‌های غیرایمن که عامل بروز تصادف باشد مواجه نشوند، گفت: از نظر ما در حوزه راهداری جاده‌ها باید آن چنان ایمن باشند که رانندگان را با وضعیت پیش‌بینی ناپذیر و غیرمنتظره در جاده‌ها مواجه نشوند که این هدف با نصب علایم و تجهیزات ایمنی راه‌ها تا حدی قابل حصول است اما باید ایمنی راه‌ها در مرحله راه‌سازی و توسط مشاوران راهسازی و با اهتمام مدیران و کارشناسان حوزه‌های راهسازی کشور در دستور کار قرار گیرد.


قربانی تاکید کرد: جبران و اصلاح کیفیت پروژه‌های راه‌سازی در آینده و در مرحله بهره برداری از راه‌ها توسط راهداران به دلیل فقدان منابع لازم بسیار سخت و در مواردی ناممکن است.


وی ادامه داد: در حال حاضر به جرات می‌توان گفت که راه‌ها به خودی خود باعث بروز تصادفات نمی‌شوند و عواملی مانند حواس پرتی، خواب آلودگی و افزایش شتاب از جمله مهمترین دلایل تصادفات در جاده‌های کشور هستند.


قربانی با اشاره به لزوم بکارگیری روش‌هایی برای افزایش سطح فرهنگ رانندگی گفت: اگر پلیس راهور درباره بستن کمربند ردیف دوم صندلی خودرو سختگیرانه‌تر عمل کند تعداد تلفات در تصادفات جاده‌ای به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند به عنوان نمونه تنها در مسیر جاده تهران مشهد با بستن کمربند سرنشینان ردیف دوم خودروها ، حداقل 30 درصد از تلفات تصادفات جاده‌ای واژگونی در این مسیر کم خواهد شد.


عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به ضرورت تهیه بانک اطلاعاتی کامل و موثق از علل فنی تصادفات در هر نقطه از جاده‌ها گفت: نیاز به اطلاعات مکانی دقیق از محل تصادفات جاده‌ای داریم به این معنا که در کدام نقطه از جاده‌ها، در چه ساعتی از شبانه روز به چه علت چه نوع تصادفی با چه تبعاتی رخ داده است.


وی افزود: این اطلاعات به طور رضایت بخش و بطور جامع و قابل اطمینان با مختصات مکانی بر پایه جی پی اس در دسترس نیست و آمار و اطلاعات موجود بیشتر جنبه کلی و در حد اطلاعات مدیریتی دارد و نه کارشناسی.


قربانی با بیان اینکه برای رفع این نقیصه این نیاز را با پلیس راهور در میان گذاشته‌ایم،‌گفت: قرار است با توسعه کاربرد دستگاه‌های تعیین موقعیت مکانی تحول اساسی در ارتقای کیفی اطلاعات موقعیت تصادفات در کشور در آینده نزدیک ایجاد شود که در مدیریت بهبود ایمنی راه‌ها بسیار کارساز واقع خواهد شد.


عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به مهمترین دلایل بروز تصادفات جاده‌ای گفت: 90 درصد تصادفات به دلیل خواب آلودگی، سرعت بالا و حواس‌پرتی آنی راننده اتفاق می‌افتد و به طور قطع شبکه راه‌های کشور به خودی خود باعث ایجاد تصادفات نمی‌شود اما ما به دنبال ایجاد شرایط بهتری در شبکه راه‌ها هستیم تا حدی که نه تنها راننده در شرایط غیرمنتظره قرار نگیرد بلکه بتواند خطاهای غیر عمدی رانندگان را تا حد زیادی پوشش داده و جبران کند.


قربانی با اشاره به افزایش تصادفات جاده‌ای در سال گذشته و امسال گفت: سال گذشته میزان تصادفات جاده‌ای 1.7 درصد و هفت ماهه امسال و چیزی حدود 3.5 درصد افزایش پیدا کرده است که این رشد تصادفات جاده‌ای می‌تواند عوامل متعددی داشته باشد، از جمله رشد ترافیک در سطح جاده‌های کشور .


قربانی با بیان اینکه امسال سال خاصی برای ترافیک در سطح جاده‌های کشور بوده است، گفت: شاهد رشد 13 الی 14 درصدی ترافیک در سطح جاده‌های کشور هستیم و تمایل مردم برای استفاده از خودروهای شخصی افزایش پیدا کرده است.


وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل افزایش ترافیک و میزان تصادفات جاده‌ای، کاهش سفرهای هوایی به مقاصد داخلی و خارجی است. به دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیما میزان تمایل به سفرهای هوایی داخلی و خارجی کاهش پیدا کرده است و بخشی از تقاضای سفر به شبکه جاده‌ای منتقل شده است.


عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاکید کرد: رشد تصادفات با رشد ترافیک جاده‌ای رابطه مستقیم و خطی دارد و با افزایش 13 الی 14 درصدی ترافیک در سطح جاده‌ها چیزی حدود 10 درصد کشش رشد تلفات جاده‌ای را ایجاد می‌کند. بنابراین افزایش تا 3.5 درصدی تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در سال جاری اتفاق عجیب و غریبی نیست که البته با افزایش اعتبارات در این حوزه تا حد زیادی قابل جبران خواهد بود.


وی ادامه داد: این اتفاق در همه جای دنیا می‌افتد به طوری که در ایالات متحده امریکا وقتی در یک سال ترافیک در سطح جاده‌ها تا 15 درصد رشد داشت، در همان سال تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای تا 5 درصد افزایش یافت که دلیل این رشد ترافیک هم رونق اقتصادی آن کشور عنوان شده بود.



ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

عکس/ عکسی قدیمی از امیرجعفری و ریما رامین‌فر و پسرشان

قیمت ماهی امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خداحافظی سلنا گومز با ۴۳۰ میلیون کاربر

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

استوری منوچهر هادی و یکتا ناصر با یک آهنگ مشترک! + فیلم

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

سرمربی استقلال: واگذاری باشگاه اتفاق بزرگی بود

هشدار نارنجی هواشناسی برای این استان‌ها

عکس/استایل مجلسی المیرا شریفی‌مقدم در یک کنسرت

وزیر کشور: تقسیم استان تهران توسط دولت در دست بررسی است

رضا شیخی درگذشت

عکس/تیپ خاص و کژوال رضا عطاران

پیش بینی بورس چهارشنبه فردا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

آئین تکریم مدیرعامل سابق و معارفه سرپرست جدید بانک سینا برگزار شد

حذف معافیت مشمولان ۳۵ ساله و دارای ۲ فرزند از قانون بودجه

افشاگری ترامپ درباره کناره گیری نتانیاهو از حمله مشترک به کاروان سردار سلیمانی

عکس/غلط املایی تابلو زیباکلام

عکس/کارت جشن عروسی بنی‌صدر در سال ۵۳

درگیری دو همکلاسی در شوش منجر به قتل شد

برق این شهر‌ها فردا قطع می‌شود!

پیش بینی قیمت دلار فردا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/رقص جذاب داوود رشیدی

زالو درمانی جه تاثیری دارد؟

تاثیر مصرف نمک در درد‌های زنانه

حقوق کارگران چقدر از تورم عقب‌مانده است؟

واکنش آذری جهرمی به ممنوعیت پخش سریال حشاشین

عکس/ خانه لاکچری هانده ارچل بازیگر ترک فیلم مست عشق

انگیزه متهم برای قتل زن مورد علاقه‌اش: فقط می‌خواستم گوشی‌اش را چک کنم

چگونه دو اسپیکر بلوتوثی را به هم وصل کنیم؟

عکس/ استایل جذاب مه لقا باقری سوژه کاربران شد

چطور بفهمیم کیلومتر شمار خودرو دستکاری شده؟

فیلم/ اعتراف سارقان موتورسوار اتوبان های تهران

داور بازی استقلال و تراکتور استعفا داد!

سازنده واکسن آسترازنکا اعتراف کرد

فیلم/ چهره‌های فضای مجازی زیر ذره بین قوه قضاییه

فیلم/ دختر آیت‌الله طالقانی: بی‌حجابی مجازاتی ندارد

اعلام شرایط وام فوری ۲۰۰ میلیونی بانک ملی+ جزییات

خوشگذرانی نانسی عجرم به همراه فرزندانش در شهربازی + عکس

سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد

فیلم/ شادی یک جفت لک لک بعد از اولین تخم گذاری

اولین عکس از درب جدید طلای حرم امام رضا (ع)

فیلم/تعقیب و گریز دیدنی زورگیر‌های موتورسوار در الهیه

اقتصاد ژاپن دست پر آمد

جهش تولید نفت ایران در سال جاری

افتتاح بلندترین سکوی بانجی جامپینگ دنیا

امضای قرارداد ۶ میلیارد دلاری قطر برای ساخت کشتی حمل گاز

سقوط اکتشافات نفت و گاز در جهان

حراج نفت ایران به قیمت مال‌دزدی است!

فیلم/ بارش شدید باران در ماهیدشت کرمانشاه

مبلغ عیدی روز معلم ۱۴۰۳ مشخص شد

ماجرای عکس جعلی ترانه علیدوستی و پدرش

بازار نیمه تعطیل طلا، صعودی شد

فیلم/حمله یک مهاجم مسلح با شمشیر سامورایی به مردم در لندن

قیمت جدید انواع میوه و سبزی در بازار +جدول

استقلالی‌ها پولدار شدند

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد