وی ادامه داد: نمی دانیم امکان به سرانجام رسیدن این قراردادها وجود دارد یا نه؟ پیش از این سوخو اعلام کرده بود که برخی از قطعات امریکایی این هواپیماها را تغییر خواهد داد تا برای فروش آن به ایران نیازی به اخذ مجوز از وزارت خزانه داری نباشد اما نتوانست این اقدام را انجام دهد و احتمالا تغییر قطعات آمریکایی این هواپیما زمان بر باشد.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه دور زدن تحریمهای جدید از تحریمهای دوره قبل سختتر است، اظهار داشت: علی رغم اینکه شرایط سختی برای صنعت هوانوردی کشور ایجاد شده اما هر یک از شرکتهای هواپیمایی، برنامه خرید هواپیما عمدتا هواپیمای دست دوم اما جوان را دارند.
اسعدی سامانی تصریح کرد: علیرغم اینکه برخی از کشورها علیه ناوگان هوایی کشورمان اقدام به اعمال تحریمهای سوخت رسانی کردهاند اما نمیگذاریم مشکلی را برای برنامه پروازی ایرلاینهای کشورمان ایجاد کنند.
وی گفت: توانستهایم تحریمهای عدم سوخترسانی برخی از فرودگاهها را دور بزنیم اما به طور قطع موضوعاتی مانند حمل سوخت مازاد صحت ندارد و اساسا امکان آن وجود ندارد.
وی همچنین درباره مطالبات شرکتهای هواپیمایی از دولت اظهار داشت: میزان مطالبات شرکتهای هواپیمایی از دولت بابت انجام پروازهای غیر اقتصادی چیزی حدود هزار و 300 میلیارد تومان بود که 500 میلیارد تومان آن در سال 93 با بدهی شرکت آسمان ایر تهاتر شد.
سامانی ادامه داد: بیش از 800 میلیارد تومان از مطالبات ایرلاینها هنوز پرداخت نشده است که پیشنهاد ما تهاتر مطالبات ایرلاینها با بدهی آنها به شرکت فرودگاهها و شرکت پخش و پالایش فراوردههای نفتی است.
وی همچنین درباره وضعیت ایرلاینهای تازه تاسیس شده جدید از جمله «دنا» اظهار داشت: دنا هنوز پرواز عملیاتی ندارد و به دنبال خرید هواپیما است.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به این سوال که چگونه ایرلاین دنا بدون داشتن هواپیما توانسته مجوز تاسیس و فعالیت اخذ کند، توضیح داد: در زمان تاسیس، این شرکت هواپیماهای مورد نیاز را در اختیار داشت اما بنا به دلایلی هواپیماهای خود را واگذار کرد و در حال حاضر به دنبال خرید هواپیما است.
منبع: ایلنا