تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۲۲ دی ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

فاجعه هواپیمای اوکراینی به کنار، دروغ را چه کنیم؟!

این همه دروغ برای چه بود؟ مگر از ابتدا نمی‌دانستید که این اشتباه رخ داده است؟ چرا فضا را طوری جلوه دادید که فقط و فقط نقص فنی باعث به وجود آمدن چنین فاجعه‌ای بوده است؟ مسئولین مربوطه قطعا از همان ابتدا می‌دانستند که چه اتفاقی افتاده است. چرا این حس باید در جامعه ایجاد شود که با فشار خارجی بود که مجموعه مسئولین مجبور شدند که این فاجعه را بپذیرند و اگر این اتفاق برای یک پرواز داخلی رخ داده بود روی آن سرپوش می‌گذاشتند؟ از کودکی به ما می‌گفتند که دروغگو دشمن خدا است، اما چه کنیم با وضعیتی روبه رو هستیم که گویا دروغ و خلاف گویی در آن نهادینه شده است. مسئولین به خوبی بدانند که اگر حرف از شکاف‌های اجتماعی می‌زنند، اگر آمار بحران‌های اجتماعی بالا است و هر روز با نوعی از بحران روبرو هستیم علت آن، همین شکل از مواجهه با مسائل است. اگر از روز اول اعلام می‌شد که این اشتباه رخ داده چیزی از فاجعه کم نمی‌شد، ولی توهین به میلیون‌ها انسان، فاجعه‌ای بر روی فاجعه به وجود آورده است.
سقوط هواپیمای اوکراینی
 
اقتصاد۲۴- فاجعه آنقدر بزرگ است که تقریبا همه لال شده ایم، بماند که باید این خطوط را هم بنویسیم. بحران و فاجعه از یک طرف همه ما را داغدار کرده و از طرف دیگر ادامه دار شدن ماجرا و پذیرش دیرهنگام آن نیز بر عمق بی تدبیری مقامات مسئول افزوده است و جان داغدار میلیون‌ها انسان را آزرده خاطر کرده است.

امروز خانواده‌های جان باختگان و افکار عمومی ایران و جهان درگیر پرسش‌های زیادی است. هر چند که پذیرش مسئولان درباره اشتباهی که در این راستا شکل گرفت بسیار دیر بود، اما این وضعیت برزخی را به اتمام رساند. اما شروعی است برای پیگیری‌های مختلف که علل و عوامل این فاجعه و از آن مهم‌تر پنهان کاری پس از آن نیز مشخص شود.

تکرار قصه این ماجرا بر زخم‌های ما می‌افزاید، اما برای آن‌هایی که شاید در جریان نباشند باید بگوییم که پرواز ۷۵۲ تهران ـ کی‌یف بامداد چهارشنبه دقایقی پس از ترک فرودگاه امام خمینی (ره) سقوط کرد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن که اکثرا ایرانی بودند کشته شدند. بعد از این اتفاق، شایعات زیادی در این رابطه شکل گرفت. در شبکه‌های اجتماعی برخی این شائبه را مطرح می‌کردند که این هواپیما به خاطر نقص فنی سقوط نکرده و علت دیگری باید داشته باشد. برخی هم با کنار هم قرار دادن تصاویری که از این اتفاق موجود بود و فیلم‌هایی که جسته گریخته در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد این ایده را مطرح می‌کردند که هواپیما بر اثر اصابت یک موشک سقوط کرده است.

مقامات رسمی نظامی و دولتی نیز تا همین امروز این ادعا‌ها را رد می‌کردند و به صورت کلی این مساله را نشدنی می‌دانستند و دلایل مختلفی نیز برای آن ارائه می‌کردند. ماجرا ادامه داشت تا اینکه پای مقامات کشور اوکراین و کانادا به میان آمد. شبکه سی بی اس آمریکا به نقل از منابع آگاه گزارش داد که یک ماهواره این کشور ابتدا جهش‌هایی ناگهانی در طیف فروسرخ که نشانه پرتاب دو موشک بود و بعد از آن جهش دیگری در اثر یک انفجار را ردیابی کرده اند. در همین حال نشریه نیوزویک به نقل از مقام‌های پنتاگون و مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکا و همچنین مقام‌های اطلاعاتی عراق نوشت که به اعتقاد آن‌ها پرواز شماره پی اس ۷۵۲ خطوط بین المللی اوکراین هدف اصابت موشک روسی تور قرار گرفته است.

مقامات اوکراینی ادعای مشخصی درباره این اتفاق نداشتند و بیشتر به کلی گویی مبنی بر لزوم تحقیق و بررسی تاکید داشتند. اما جاستین ترودو نخست وزیر کانادا به این خاطر که برخی از کشته شدگان این حادثه شهروند کانادا بودند گفت که شواهد نشان می‌دهد که هواپیمای مسافربری که در نزدیکی تهران سقوط کرد هدف اصابت موشکی از سوی ایران قرار گرفته بود. او امکان خطا در این حادثه را رد نکرد.

ماجرا همچنان ادامه دار بود تا اینکه سخنگوی دولت نیز بیانیه‌ای داد و این ادعا‌ها را رد کرد و آن را یک پروژه جنگ روانی دشمن نامید. بحث‌ها داغ بود تا اینکه انتشار یک خبر باعث شد شایعات تمام شود و فاجعه خود را نشان دهد.

ستادکل نیرو‌های مسلح اطلاعیه‌ای صادر کرد و در آن به این نکته اشاره کرد که هواپیمای اوکراینی بر اثر خطای انسانی غیرعمد سقوط کرده است.

رئیس جمهور نیز بیانیه‌ای صادر کرد. حجت‌الاسلام حسن روحانی در بیانیه‌ای با اشاره به نتیجه تیم تحقیقاتی ستادکل نیرو‌های مسلح مربوط به سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، اعلام کرد: در فضای تهدید و ارعاب رژیم متجاوز آمریکا علیه ملت ایران پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و به‌منظور دفاع در برابر حملات احتمالی ارتش آمریکا، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در آماده‌باش صددرصد قرار داشتند که متأسفانه خطای انسانی و شلیک اشتباه، به یک فاجعه بزرگ منجر شد و ده‌ها انسان بی‌گناه قربانی شدند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز در واکنش به بیانیه ستاد مشترک نیرو‌های مسلح ایران در توییتر نوشت: «یک روز غمناک. نتایج اولیه تحقیقات داخلی نیرو‌های مسلح ما: خطای انسانی در لحظات بحرانی که آمریکا موجب آن شده بود منجر به فاجعه شد. ندامت و پشیمانی عمیق ما، عذرخواهی و تسلیت ما به ملت‌مان، تمامی خانواده‌های قربانیان و ملت‌هایی متاثر از این واقعه.»

پس از این پذیرش اشتباه و اعتراف به آن، مقامات مختلف به صحنه آمدند و دستورات لازم برای پیگیری‌های لازم را صادر کردند. رئیس قوه قضاییه طی دستوری به رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، ضمن اعلام تسلیت مجدد به بازماندگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، جمع آوری مستندات و اقدامات قضایی مربوط به این حادثه دلخراش را مورد تاکید قرار داد. در پی بیانیه ستاد کل نیرو‌های مسلح مبنی بر وقوع خطای انسانی در موضوع سقوط این هواپیما، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در این موضوع ورود کرده است.

شایعاتی نیز در این رابطه مطرح شده که این اطلاعات را از رهبری و رئیس جمهور پنهان کرده بودند و به محض اینکه این مقامات اطلاعات دقیق را بدست آورده اند دستورات لازم برای اعلام رسمی به مردم را صادر کرده اند. هر چند که نمی‌توان به این اخبار و شایعات توجه زیادی کرد، اما بی خبری توجیه خوبی برای این اتفاقات نیست.

به هر صورت چیزی که از دست رفته است جان انسان‌هایی است که با هزاران امید و آرزو داشتند زندگی می‌کردند و با عدم مدیریت درست، دیگر زنده نیستند. ماجرا تا حدی روشن است. تعبیر «اشتباه»، خبر از یک بحران مدیریت و ناکارآمدی در کشور می‌دهد. وقتی کشور در شرایط حساسی قرار دارد، قطعا پروتکل‌های امنیتی و اطلاعاتی وجود دارد که باید رعایت شود.

از همه این‌ها بدتر این همه دروغ برای چه بود؟ مگر از ابتدا نمی‌دانستید که این اشتباه رخ داده است؟ چرا فضا را طوری جلوه دادید که فقط و فقط نقص فنی باعث به وجود آمدن چنین فاجعه‌ای بوده است؟ مسئولین مربوطه قطعا از همان ابتدا می‌دانستند که چه اتفاقی افتاده است. چرا این حس باید در جامعه ایجاد شود که با فشار خارجی بود که مجموعه مسئولین مجبور شدند که این فاجعه را بپذیرند و اگر این اتفاق برای یک پرواز داخلی رخ داده بود روی آن سرپوش می‌گذاشتند؟

از کودکی به ما می‌گفتند که دروغگو دشمن خدا است، اما چه کنیم با وضعیتی روبه رو هستیم که گویا دروغ و خلاف گویی در آن نهادینه شده است. مسئولین به خوبی بدانند که اگر حرف از شکاف‌های اجتماعی می‌زنند، اگر آمار بحران‌های اجتماعی بالا است و هر روز با نوعی از بحران روبرو هستیم علت آن، همین شکل از مواجهه با مسائل است. اگر از روز اول اعلام می‌شد که این اشتباه رخ داده چیزی از فاجعه کم نمی‌شد، ولی توهین به میلیون‌ها انسان، فاجعه‌ای بر روی فاجعه به وجود آورده است.

قطعا نمی‌توان یک فرد را مسئول این فاجعه دانست یا آن را به جاسوسی مرتبط کرد. بیش از این نباید با احساسات خانواده‌های داغدار و هموطنان عزادارمان بازی کرد. این اتفاق اعتماد عمومی را به نابودی کشاند و مرجعیت رسانه‌ای و اطلاعاتی را بیش از پیش به خارج از کشور فرستاد. مماشات دیگر کافی است. با عوامل این فاجعه باید برخورد جدی کرد و دست به اقدامات اساسی برای اصلاح این وضعیت زد.
 
منبع: دیدارنیوز
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
محمد
0
0
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸
در خصوص چنین اتفاقاتی قرار نیست چون یک موشک پرتاب شده بیایند هر اتفاقی که توی دنیا افتاده بگویند احتمالا بدلیل همین پرتاب بوده و مسولیت آن را قبول کنند بعد بیایند تحقیق کنند و رد کنند که نه این اتفاق بابت این پرتاب نبوده لذا در ابتدا باید تحقیق شود آیا پرتاب این موشک مسبب این اتفاق بوده یا نه و سپس اعلام کنند و در همه جای دنیا پس از چنین اتفاقی حداقل چند روز جهت بررسی و سپس اعلام آن نیاز می باشد( هر چند که در دنیای امروزی مثل کشور ما با این صراحت و شجاعت به هیچ عنوان قضیه را قبول نمی کنند و اعلام نمی کنند و مشابه این قضیه را در سالهای قبل در دیگر کشورها دیده ایم که چطور پنهان کاری نمودند )ضمن اینکه مسئولین نظامی در ابتدا چیزی را رد نکردند
ضمنا بعد از ۴۰ سال مواظبت و مراقبت از کشور و آن هم باز بدلیل رفتار خبیثانه آمریکا حادثه ای رخ میدهد و شماری از عزیزآن این کشور، در راه اعتلای این کشور به شهادت میرسند
چرا باید اینقدر موضع هایی غلط گرفته شود
شما و ما چند بار در وظایفی که داریم دچار اشتباه شدیم و روپوشانی کردیم، چون که موقعیت شغلی ما آنچنان حساس نبوده است تا معلوم شود اما این بنده خدایی که اپراتور دستگاه بوده چند بار تا حالا موشک کروز را روی صفحه رادار دیده تا حالا متوجه شود که واقعا این یک هواپیمای مسافربری است نه یک موشک ضمن اینکه استرس و شرایطی را که آمریکا و همدستانشان در این منطقه رقم زده اند هم باعث افزایش این مسئله خواهد بود
حادثه بزرگی رخ داده
اما هر روزه چند تا تصادف در سرتاسر ایران و دنیا رخ میدهد که به علت جاده نامناسب و یا وسیله های غیر استاندارد است و همین چند روز اخیر اتوبوس که منجر به فوت تعداد زیادی از عزیزان این کشور شد اما خیلی راحت تر از کنارش میگذریم
در صورتی که واقعا اگر به جای این هواپیما یک موشک از سمت آمریکا بود[ که واقعا تهدید هم کرده بودند ]و این طرف سیستم پدافند را فعال نمی کرد و منجر به از دست رفتن هزارها نفر میشد، آنوقت چی میگفتیم
لذا در قضاوت ها عادلانه باشیم و دو طرف موضوع را ببینیم
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

اما استون کیست؟

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

دلار پاشنه آشیل بازار خودرو است/ هیچ راه گریزی جز آزاد‌سازی قیمت نداریم/ حاکمیت هیچ اراده‌ای برای واردات انبوه خودرو ندارد

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/استایل نوجوان‌پسند نانسی عجرم در لس‌آنجلس

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

فیلم/آموزش کنسرو کردن خورشت قرمه سبزی

سید هادی شیخ الاسلامی، مدیرعاملی در نقش تخریب‌گر!/ ری برندیگ ناکام بیمه میهن

فیلم/طعنه سنگین جواد هاشمی به مهران رجبی!

فیلم/ خلق چهره با کفش و کفی

انتقاد تند و تیز نماینده زنجان از دولت رئیسی

آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید!

فیلم/لحظه معجزه آسای نجات کودک از سیلاب رودخانه‌ای در بم

فیلم/پوزخند عباس جدیدی هنگام سخنرانی علیرضا دبیر

فیلم عجیبی که از یک دانشگاه در تهران لو رفت!

فیلم/شانه‌زدن مو‌های آقای رئیس‌جمهور سوژه شد!

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

فیلم/ فنی‌ترین نوع درست کردن چایی

آلومینیوم ۴ (۶) - پرسپولیس (۵) ۴، حذف مدعی بزرگ!

تاریخ‌سازی یک دختر ایرانی در دبی

عکس/ شکار یک پلنگ ایرانی

آقای شمسایی، شما امشب مردم را جان به لب کردید!

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

فیلم/ بغض وزیر اسبق بهداشت برای مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

حضور غافل‌گیر کننده در خانه سیدحسین خمینی