تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۲۵ دی ۱۳۹۸

مقایسه کولر آبی با کولر گازی

کولر آبی بخریم یا کولر گازی، این دو مدل کولر یکی از پرکاربردترین نوع سیستم های سرمایشی در بازار رقابت هستند که هریک مزایا و معایب مختص به خود را دارا می‌باشند.

مقایسه کولر آبی با کولر گازی

اقتصاد۲۴- کولر آبی بخریم یا کولر گازی، این دو مدل کولر یکی از پرکاربردترین نوع سیستم های سرمایشی در بازار رقابت هستند که هریک مزایا و معایب مختص به خود را دارا می باشند، وبرای خرید این دو محصول برخی نکات و عوامل تاثیر مستقیمی در کارایی مطلوب آنها به همراه دارند که در ادامه به همگی آنها اشاره خواهیم داشت. با فرارسیدن فصل تابستان و شروع گرما بازار فروش انواع سیستم های سرمایشی داغ می شود و افراد بسیاری جهت خرید، راهنمایی و اطلاع از خصوصیات این وسایل با سوالاتی مواجه می شوند که کدام یک برای آنها کاربرد بیشتری دارد، همچنین از نظر اقتصادی و مصرف انرژی به صرفه تر است. سیستم تهویه مطبوع در ایران عمومأ از نوع کولر آبی و یا کولر گازی می باشد و افرادی که به دنبال خرید یک وسیله ی خنک کننده برای منزل یا محیط کار خود هستند معمولا این دو را در اولویت قرار می دهند. مانند هر نوع سیستم دیگری استفاده از کولر آبی یا کولر گازی دارای مزایا و معایبی هستند و هر کدام دارای شرایط نصب، مصرف انرژی، قدرت خنک کنندگی و هوادهی خاصی می باشند. هنگام خرید کولر مناسب با شرایط محل زندگی خود این سوال به وجود می آید که کولر آبی بخریم یا گازی و تفاوت آنها در چیست و کدام یک بیشتر برای خنک کردن هوای محیط مورد نظر ما مناسب تر است . در ادامه ی مطلب کولر آبی و گازی را مورد بررسی قرار داده و درمورد مزایا و معایب هر کدام از آنها پرداخته ایم.

نحوه ی عملکرد کولر گازی

کولر گازی بیش از یک قرن است که اختراع شده و برای خنک کردن محیط در فضاهای متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد. کولر گازی با استفاده از گاز مبرّد که داخل کمپرسور آن وجود دارد عمل خنک کنندگی را انجام می دهد. کولر گازی اسپلیت دارای دو یونیت داخلی و خارجی می باشد که یونیت داخلی کولر گازی در داخل محیط و در فضای داخلی مانند اتاق یا سالن قرار می گیرد، و یونیت خارجی که شامل کمپرسور و کندانسور می باشد ترجیحا باید بیرون از محیط و در هوای آزاد مانند بالکن یا حیاط نصب می شود. یونیت داخلی وخارجی کولر گازی به وسیله ی لوله های انتقال دهنده ی گاز مبرّد به یکدیگر متصل می شوند. اساس کار کولر گازی به این صورت است که گاز مبرّد درون کمپرسور متراکم شده و به سمت کندانسور هدایت می شود و در طی مسیر گرما را از دست داده و تبدیل به مایع می شود سپس این مایع از طریق لوله ها به یونیت داخلی ( اواپراتور) منتقل شده و در محل اواپراتور با تأثیر گرفتن از دمای محیط، تبخیر و دوباره تبدیل به گاز می گردد، با این کار سرمای خود را به لوله های اواپراتور و محیط باز می گرداند. با گردش فن مخصوص پروانه داخلی، هوای اتاق از یک طرف پنل داخلی وارد می شود و با عبور از بین لوله های اواپراتور، سرد می شود و از طرف دیگر به سمت اتاق هدایت می شود. با تبخیر گاز مبرّد در اواپراتور و مکش مجدد آن بوسیله کمپرسور همچنان این سیکل ادامه پیدا می کند. کولر گازی ها با موقعیت نصب متفاوت مانند ایستاده، پرتابل و دیواری توسط سازنده های داخلی و خارجی با برندهای متفاوتی همچنین در مدل های معمولی و اینورتر با کیفت های متفاوت تولید و در بازار ایران توسط نمایندگی های معتبر با گارانتی و خدمات پس از فروش ارائه می گردد.

ویژگی های کولر آبی

کولر آبی از سری تجهیزات تهویه مطبوع می باشد که از سال ها پیش در کشور ما برای خنک کردن و تهویه  مکان های متفاوت مانند محیط منزل و محل کار مورد استفاده قرار میگیرد. کولر آبی با استفاده از آب، عمل خنک کنندگی محیط را انجام می دهد. اساس کار کولر آبی به این صورت است که با روشن کردن کلید پمپ، آب از طریق ناودان ها به بالای پوشال های کولر هدایت می شود و روی پوشال ها میریزد و آنها را مرطوب نگه میدارد سپس توسط الکتروفن هوا به روی پوشال های مرطوب هدایت می شود و گرمای محیط به آب منتقل شده و با تبخیر شدن آب روی پوشال های کولر آبی، عمل خنک کنندگی انجام می پذیرد. میزان مصرف آب در کولر آبی بالا بوده و با توجه به بحران کمبود آب در کشور این موضوع می تواند بحث برانگیز باشد. برای عملکرد بهتر کولر آبی بهتر است هر ساله کولر آبی سرویس شود و پوشال ها و دیگر قطعات بررسی شده و سرویس انجام گردد. کولر آبی در برندهای متفاوتی مانند لورچ، انرژی، آزمایش، توان و دیگر برندهای موجود با کیفیت ها و ساختار متفاوت در بازار به فروش می رسد و یکی از گزینه های انتخابی شما در هنگام خرید کولر آبی می باشند.

کولر آبی یا گازی، کدام یک به صرفه تر است

برای خرید و انتخاب وسیله ی سرمایشی مناسب جهت خنک کردن و ایجاد هوایی خنک و مطبوع، نکته ی حائز اهمیت اقلیم و شرایط جغرافیایی محل زندگی می باشد، از آنجا که کولر آبی به وسیله تبخیر آب، عمل خنک کنندگی را انجام میدهد در مناطقی با آب و هوای شرجی و مرطوب استفاده از کولر آبی توصیه نمی شود، همچنین هنگام خرید به این نکته باید توجه نمود که هزینه خرید، نصب و نگه داری کولر گازی نسبت به کولر آبی بالاتر است. کولر آبی تنها دارای دو دور کند و تند می باشد اما کولر گازی را می توان روی درجه ی مورد دلخواه تنظیم نمود. کولر گازی مصرف انرژی برق بیشتری نسبت به کولر آبی دارد و بر خلاف کولر گازی که گازهای سمی و مخرب لایه اوزون تولید می کند در مقابل کولر آبی خطری برای محیط زیست ندارد و این امر از مزیت های کولر آبی به شمار می رود. کولر گازی به دلیل داشتن فیلترهای مخصوص هوای پاک و سالم را در خانه ایجاد میکند اما کولر آبی به دلیل اینکه معمولا در پشت بام قرار میگیرد و در معرض آلودگی می باشد همچنین مرطوب بودن پوشال ها محل مناسبی برای تجمع باکتری و قارچ می باشد و این ذرات معلق و آلرژی زا به راحتی وارد محیط منزل می شوند. در برخی کولر های گازی چرخه ی انتقال گرما می تواند معکوس شود و می توان در فصل سرد نیز به عنوان وسیله ی گرمایشی استفاده نمود و از مزیت های کولر گازی نسبت به کولر آبی می باشد. بنابراین هنگام خرید مزایا و معایب هریک را در نظر گرفته و با اطمینان خاطر خریدی مطمئن و مقرون به صرفه خواهید داشت.در حال حاضر با توجه به نیاز بازار شرکت های داخلی و خارجی بسیاری در خصوص طراحی و ساخت انواع سیستم های مطبوع از جمله کولر آبی و کولر گازی فعالیت گسترده ای دارند، از برندهای مطرح در این خصوص که از سطح کیفیت بسیار بالایی برخودار هستند می توان به کولر گازی گرین اشاره نمود که با توجه به سطح کیفیت بسیار بالا طی چند سال حضور در بازار توانسته سهم قابل توجهی از بازار فروش را به خود اختصاص دهد. بعد از تصمیم در خصوص اینکه کولر آبی بخریم یا کولر گازی انتخاب بعدی برند آن محصول است که مطرح می شود. اگر به بازار مراجعه کرده باشید خواهید دید که کولر گازی با دهها برند متنوع موجود است که هریک از آنها ویژگی های مختص به خود را دارا می باشد، که شاید انتخاب برای مشتریان را کمی سخت کند. به همین منظور شما می توانید برای آشنایی با تعدادی از برندهای خوب کولرگازی در ایران ، مقاله مرتبط وبسایت رجانیوز را مشاهده فرمایید.  که در این مقاله برندهای مطرح و پرفروش بازار تهویه مطبوع را که در سالهای اخیر به واسطه سطح کیفیت بسیار بالا سهم قابل توجهی از فروش را به خود اختصاص داده اند را برای کمک به خریدی بهینه و مقرون به صرفه فراهم آورده است.

شما بازدیدکنندگان عزیز می توانید با مراجعه به فروشگاه دماپویا نسبت به مشاهده و خرید سایر سیستم‌های تهویه مطبوع اقدام نمایید.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/شانه‌زدن مو‌های آقای رئیس‌جمهور سوژه شد!

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

فیلم/ فنی‌ترین نوع درست کردن چایی

بازگشت اراک با دو گل تماشایی

تاریخ‌سازی یک دختر ایرانی در دبی

عکس/ شکار یک پلنگ ایرانی

آقای شمسایی، شما امشب مردم را جان به لب کردید!

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

فیلم/ بغض وزیر اسبق بهداشت برای مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

حضور غافل‌گیر کننده در خانه سیدحسین خمینی

مجازات شدید داوطلبان متخلف در کنکور

مالک متمول استقلال کدام سوپراستار را می‌خرد؟

عکس / صفحه اینستاگرام همسر سابق مهدی قایدی چه شد؟

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

تفاوت جالب میان داوطلبان زن و مرد در کنکور

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی + متن

قیمت مرغ زنده چقدر شد؟