تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
تحلیلگر بازار سرمایه مطرح کرد؛

شمشیر دولبه کد اولی‌ها

بازار بورس تهران در هفته آخر بهمن‌ماه ۹۸ روز‌های نوسانی را گذراند، ولی در کل به رشد و صعود خود ادامه داد.
شمشیر دولبه کد اولی‌ها
 
اقتصاد۲۴ - امین بیگانی، تحلیلگر بازار سرمایه در جهان صنعت نوشت: استقبال برای ورود به بورس هنوز ادامه دارد و افراد و پول‌های جدید در حال ورود به بورس هستند. صف‌های زیادی در کارگزاری‌ها برای گرفتن کد بورسی دیده می‌شود.

همه‌گیر شدن بورس و ورود افراد جدید به بازار می‌تواند هم مثبت و هم منفی باشد. در این مورد در ادامه متن خواهم نوشت.

شاخص کل بورس در هفته گذشته با رشد ۱۹۶۷۶ واحدی توانست بالاتر از عدد ۴۷۸۷۵۵ واحد بایستد. رشد بیش از ۲۹/۴ درصدی شاخص کل در هفته گذشته نسبت به یک هفته قبل‌تر بیشتر بود. تراکم مقاومت‌ها در این محدوده و نزدیک شدن به ماه پایانی سال و بحث تسویه اعتبار‌ها از جمله مواردی است که بازار را نسبت به حرکت‌های شاخص حساس کرده است.

شاخص هم‌وزن نیز با رشد بیش از ۶۷۵۴ واحدی توانست بالاتر از تمام سقف‌های قبلی برود و در محدوده ۱۵۵۶۸۵ واحد هفته را به پایان برساند. رشد شاخص هم‌وزن در هفته گذشته نزدیک به ۵۴/۴ درصد بود که نسبت به شاخص کل بهتر عمل کرد که نشان می‌دهد درصد رشد کلیت بازار نسبت به سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز بهتر بوده است.


ارزش معاملات


ورود نقدینگی به بازار ادامه دارد و کف ارزش معاملات در میان‌مدت رو به بالا بوده است به طوری که از میانگین ارزش معاملات دو هزار میلیارد تومانی چند ماه گذشته حالا میانگین ارزش معاملات ۵ و ۶ هزار میلیارد تومانی برای بازار عادی شده است. میانگین ارزش معاملات روزانه در هفته گذشته در محدوده ۶۱۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته گذشته با کاهش ۵۰۰ میلیارد تومانی مواجه شده است. کل ارزش معاملات سهام خرد بورس و فرابورس در هفته گذشته بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است. بورس تنها بازار قانونی ایران است که طی یک هفته می‌تواند چنین تراکنش بالایی را داشته باشد.

رکورد ارزش معاملات در تایم ماهانه شکسته شد و در بهمن ماه شاهد بودیم که ارزش معاملات سهام خرد به بالای ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، این در حالی است که بالاترین عدد قبل از آن نیز مربوط به ماه قبل یعنی دی ماه با ارزش حدودا ۷۹ هزار میلیارد تومانی بوده است که از رشد ۱۲۷ درصدی ارزش معاملات بهمن‌ماه نسبت به دی‌ماه همین امسال خبر می‌دهد.


ورودی‌ها جدید، شمشیر دولبه


استقبال بی‌سابقه از بازار بورس توسط مردم ادامه دارد به طوری که صف‌های طویلی در اول صبح‌ها در کارگزاری‌ها برای گرفتن کد بورسی دیده می‌شود و رکورد شرکت در عرضه اولیه‌ها هر دفعه شکسته می‌شود به طوری که در آخرین عرضه اولیه که هفته گذشته انجام شد نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در آن شرکت کردند که نسبت به عرضه اولیه قبلی شاهد رشد بیش از ۱۱۰ هزار نفری کد‌های شرکت‌کننده هستیم.
 
به طور میانگین می‌توان گفت که هفته‌ای نزدیک به ۱۰۰ هزار کد جدید در حال ورود به بازار است. این اتفاق جنبه‌های مثبت فراوانی دارد، گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری در بورس در میان مردم، ورود نقدینگی جدید به بازار، کنترل نقدینگی و عدم ورود پول به بازار‌های مخرب، کمک به تولید کشور، کارخانه‌ها و شرکت‌های موجود در بورس و… از جمله موارد مثبتی است که در تحلیل‌های گذشته به آن اشاره کرده‌ام.

اما همزمان در مورد اینکه اگر این ورودی‌ها به طور هوشمند و با برنامه‌ریزی درست وارد چرخه نشوند می‌توانند به کل سیستم ضربه بزنند هشدار دادم. توجه کنیم که اکثر این دوستان ورودی بدون آموزش‌های اولیه در حال ورود به بازار هستند و متاسفانه سازمان بورس هم برنامه مشخصی برای آموزش‌های اولیه و آشنایی آن‌ها با صندوق‌ها، شرکت‌های سبدگردانی، سرمایه‌گذاری و … ندارد. هیجانات در معاملات آنلاین و لحظه‌ای می‌تواند برای خود سرمایه‌گذار و کلیت بازار زیان‌بار باشد. البته درصدی از قدیمی‌ها هم در طول بازار قادر به کترل هیجانات خود نیستند و نمی‌توان همه هیجانات را به کد اولی‌ها نسبت داد. از طرفی باید مد نظر داشت که این موج‌های قوی صعودی بالاخره موج‌های اصلاحی قیمتی و زمانی به همراه خواهد داشت و اگر این افراد تازه‌وارد آگاهی از این موضوعات نداشته باشند چه‌بسا سرخورده از بازار روی برگردانند و جامعه نسبت به این موضوع واکنش قهرآمیز نشان دهد.

راه‌حل به نظر من کاملا مشخص است‌: سازمان می‌تواند کارگزاری‌ها را ملزم کند تا درصد مشخصی از سود سالانه خود را برای آموزش رایگان در سطح شهر‌های مختلف به صورت سمینار و کلاس، اختصاص دهند. این بودجه می‌تواند به خود کارگزاری‌ها برای جذب مشتری‌های جدید نیز کمک و البته سطح وسیع‌تری از جامعه را با بورس و فرهنگ سرمایه‌گذاری آشنا کند. مهم‌ترین بخش آموزش صبر و فرهنگ سرمایه‌گذاری در بلندمدت در بورس می‌تواند باشد که با نظارت سازمان و پیگیری آن امکان‌پذیر است.


برترین‌ها


در این هفته بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی توسط کد‌های حقیقی به بازار وارد شد. این به معنی خرید این مقدار از نقدینگی توسط کد‌های حقیقی از کد‌های حقوقی در بازار است. در هفته‌ای که گذشت چهار صنعت فلزات، محصولات شیمیایی، خودرو و انبوه‌سازی بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند و پنج سهم فولاد، شتران، ذوب، حکشتی و خساپا بیشترین ارزش معاملات را طی هفته گذشته ثبت کردند. سه سهم مادیرا، کلر، ومهان به ترتیب حدودا با ۳۲، ۲۷، ۲۷ درصد بیشترین رشد و سه سهم حریل، وتوسم، پارتا به ترتیب حدودا با ۱۹،۱۴، ۱۳ درصد بیشترین کاهش را در قیمت پایانی تجربه کردند.

رکورد ورود نقدینگی در بهمن ماه نیز شکسته شد و در این ماه شاهد ورود نقدینگی سنگین ۷۳۵۳ میلیارد تومانی توسط کد‌های حقیقی به بازار بودیم.


بازار‌های جهانی و جانی دوباره


بعد از شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا در چین شاهد ریزش قیمت‌ها در کامودیتی‌ها و قیمت‌های جهانی بودیم که بعد از کنترل این ویروس در چین و افزایش تقاضا‌ها به مرور شاهد ثبات قیمت‌ها و رشد دوباره در بعضی از قیمت‌های جهانی بودیم. بانک‌های چینی نیز سعی کردند با تزریق نقدینگی به کمک بازار‌های مالی بیایند تا رونق را به بازار‌های خود برگردانند به طوری که وام‌های بانک‌های چینی در ماه ژانویه دو برابر میانگین ۱۲ ماهه گذشته بوده است. نفت برنت بعد از واکنش به حمایت ۵۳ دلار به مرور در حال پر کردن گپ ریزشی گذشته است، اما قدرت برگشت در برابر قدرت ریزش ضعیف است، به هر حال نفت برنت خود را دوباره به کانال ۵۹ دلار برگرداند تا بالاتر از حمایت ۵۷ دلار بماند و امید به برگشت به کانال ۶۰ دلار و حرکت به سمت هدف ۶۳ دلار را افزایش دهد. انس طلا در بازار‌های جهانی طبق تحلیل‌های گذشته گارد صعودی گرفته است و بعد از شکست مقاومت مهم محدوده ۱۴۴۷ و پولبک به آن و ذخیره انرژی با اصلاح زمانی، حرکت دوباره به سمت سقف گذشته خود در محدوده ۱۸۰۰ و ۱۹۰۰ دلار را شروع کرده است. قیمت انس جهانی اکنون در محدوده ۱۶۳۰ دلار در حال نوسان است. به نظر طی شش ماه آینده شاهد نزدیک شدن به این محدوده مقاومتی مهم و شکست آن باشیم.


در هفته پیش‌رو


در این هفته بازار کار خود را با تاثیرگیری از اخبار نشست اف‌ای‌تی‌اف و البته اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا در ایران آغاز خواهد کرد. البته بار‌ها اشاره شده که تریدر حرفه‌ای بدون تاثیرگیری از اخبار صرفا براساس تحلیل خود عمل می‌نماید. هر دو خبر می‌تواند تنها تاثیرات هیجانی و لحظه‌ای بر بازار داشته باشد. تا زمان نگارش این تحلیل خبر رسمی از نشست اف‌ای‌تی‌اف نیامده است، اما به نظر رایزنی‌ها برای تمدید مهلت ایران ادامه دارد. تاثیر ویروس کرونا نیز در اقتصاد ایران به طور لحظه‌ای نمی‌تواند اثر خاصی داشته باشد، البته در بلندمدت اگر کنترل نشود می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد. به هر حال بازار شاید به صورتی دودل آغاز به کار نماید و بعد از تخلیه هیجانات اخبار‌های مختلف به راه خود ادامه دهد.

صف خرید‌های خوب در روز چهارشنبه و رو به بالا خریدن در سهم‌های مهم و شاخص‌ساز نوید ادامه مثبت‌ها در بازار را دارد. نکته مهم بعدی در بازار بحث تسویه اعتبار‌ها در پایان سال است که معمولا معاملات اسفند را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، اما امسال به نظر با توجه به بالا بودن ارزش معاملات و ورود نقدینگی‌های جدید و کمتر شدن نسبت ارزش اعتبار‌ها به ارزش معاملات، تاثیر این اتفاق نسبت به سال‌های گذشته کمتر باشد.

روند کلیت بازار صعودی است و نوسانات لحظه‌ای پیش آمده در شاخص‌ها نمی‌تواند این روند را تغییر دهد، تا قبل از پایان سال می‌توان انتظار داشت که شاخص با گذر از ۴۹۰ هزار به سمت هدف بعدی در محدوده ۵۲۰ هزار حرکت نماید. هنوز هم توصیه به سهامداری در سهم‌های بنیادی و سودساز دارم و یادآور می‌شوم که مدیریت ریسک و سبد را جدی بگیرید و اگر تخصص حضور در بازار را ندارید حتما از آموزش و راهنمایی مراکز قانونی استفاده نمایید، این بازار همان اندازه که مهربان و سودساز است برای غیرمتخصص آن می‌تواند ترسناک و ضررده باشد.
 
 
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

به زودی با انفجار جمعیتی افغان‌ها روبرو می‌شویم

عکس/ طعنه حسام‌الدین آشنا به پرویز فتاح

عکس/ حمایت مجری مشهور صدا و سیما از پزشکیان

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت طلا و سکه امروز پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت طلا و سکه امروز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

معرفی ضد تانک کورسار

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ + جدول

انتشار معتبرترین نظرسنجی درباره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آذری جهرمی: پاشیم بریم سوت پایان بازی رو بزنیم

تبلیغات غیرقانونی نماینده زن مجلس برای سعید جلیلی

عکس/چهره جنجالی انتخابات قبلی به جلیلی رای داد!

اگر گواهینامه رانندگی گم شد چه باید کرد؟

جو بایدن کیست و میراثش برای آمریکا چه بوده است؟

عکس/لباس عجیب المیرا شریفی‌مقدم پای صندوق رأی‌

ماجرای عکس زیباکلام با حمید نوری چه بود؟

فیلم/مصاحبه صداوسیما با خاتمی که تلویزیون پخش نکرد

پیام خاص مولوی عبدالحمید درباره انتخابات

مشارکت ۴۳ درصدی در انتخابات ریاست جمهوری تا ساعت ۲۱

هر آنچه باید از موزه هنر‌های تزیینی اصفهان بدانید

ظریف: هموطن برای پیروزی قاطع بپا خیزید

عصبانیت اردوغان از حکم یوفا علیه ترکیه

آذری جهرمی: هیچ صندوقی شمارش نشده

عکس / علی اکبر ولایتی، رای خود را در صندوق انداخت

افزایش ۱۰ درصدی مشارکت تا این لحظه

قیمت بیت‌کوین به کمتر از ۵۴ هزار دلار رسید؛ پایین‌ترین در چهار ماه گذشته

پیش بینی قیمت دلار فردا شنبه۱۶ تیر ۱۴۰۳

پیام شریفی زارچی، استاد اخراجی دانشگاه شریف به مردم

عکس/استایل عجیب یک شهروند پشت سر محسن رضایی در صف انتخابات

هشدار حسام الدین آشنا به رأی دهندگان

عکسی از الهه هیکس و زیدآبادی پای صندوق رأی

عکس / فخرالسادات محتشمی‌پور، همسر تاج‌زاده در انتخابات شرکت کرد

شرکت بهزاد نبوی در رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری

ظریف: تمام تلاش قفس سازان نگاه داشتن ما مردم در خانه است

افت کلافه‌کننده سرعت اینترنت در ساعات اخیر

زمان رای‌گیری تا ساعت ۲۰ تمدید شد

عکس/ مهدی کروبی رأی خود را به صندوق انداخت

بانک مرکزی: امسال هم ارز اربعین بصورت دینار به زائران پرداخت می‌شود

وحید حقانیان به پزشکیان رای داد

علی‌اکبر صالحی رای خود را به صندوق انداخت

سخنگوی دولت: استعفا ندادم

زاکانی به جلیلی رأی داد

توضیح شهرداری تهران درباره جمع‌آوری بنر تبلیغاتی یکی از نامزد‌ها

عکس/ احمدی نژاد روز انتخابات با مردم ترکیه عکس یادگاری گرفت

عکس/ واکنش رضا رشیدپور به توییت توهین آمیز یک نماینده مجلس

پشت پرده سه شوک اساسی به بازار گوشت ایران+ نمودار

عکس/ تغییر چهره باورنکردنی بازیگر لیسانسه ها بعد ۸ سال

فیلم/ بیانیه جدید ستاد انتخابات کشور

عکس/حاشیه‌های حضور پزشکیان پای صندوق رأی

عکس/ چهره جدید مونا کرمی همسر سپند امیرسلیمانی

عکس/استایل بهاره رهنما پای صندوق رای

حمایت پسر مهدی کروبی از مسعود پزشکیان+ عکس

واکنش علم الهدی به آمار مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری

عکس/صادق زیبا کلام در حسینیه ارشاد برای رای دادن

حمایت مجدد روحانی از مسعود پزشکیان موقع رای دادن+ عکس

حاشیه‌های دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳+ عکس

فیلم/پیام ظریف به کسانی که در خانه نشسته اند:به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل

فیلم/محمد مهاجری: دیگر وقت تردید نیست

پیشتازی مسعود پزشکیان در گوگل+ عکس