تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱۵ نظر

هراس سربازان از انتقال کرونا در پادگان‌ ها

حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان درحالی که معتقد است هیچ نیازی به تعطیلی پادگان‌ها نیست که یکی از سربازان می‌گوید در پادگان‌ها نه تنها مایع دستشویی وجود ندارد بلکه به سربازان مریض هم مرخصی داده نمی‌شود. یکی از نگرانی‌ها این است که ویروس کرونا در پادگان‌ها گسترش پیدا کند.
انتقال کرونا در پادگان‌ ها
 
اقتصاد۲۴- ویروس کرونا همچنان در حال پیشروی است و تاکنون بسیاری از افراد شهروندان و مسئولان ایرانی را به خود مبتلا کرده است. تا نوشتن این متن ۱۵ نفر از شهروندان ایرانی براثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند و تست ۹۷ نفر نیز مثبت اعلام شده است.

برخی از شهر‌های ایران مانند قم، تهران و گیلان وضعیت خطرناک‌تری نسبت به سایر شهر‌ها دارند و بسیاری از مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز اداری و آموزشی تعطیل شده‌اند و برخی هم به صورت دور کار به کار خود ادامه می‌دهند. با این وجود، اما برخی از مراکز اداری و سازمان‌ها نه تنها نیرو‌های خود را تعطیل یا دورکار نکرده است، بلکه همچنان در شرایط غیرعادی این روزها، مشغول خدمت رسانی و فعالیت هستند.

زندان‌ها و پادگان‌ها دو سازمان بزرگ و مهم و البته شلوغی هستند که این روز‌ها بیم ابتلا و شیوع ویروس کرونا در آن‌ها بیش از پیش شده است.

هر پادگان بسته به موقعیت مکانی و جغرافیایی بیش از ۲ هزار سرباز دارد که ابتلای یک نفر از آن‌ها می‌تواند سایر سربازان را مبتلا و درگیر کند و خطر بزرگتر و جدی‌تری را در پی داشته باشد. هرچند که در این مدت بحث تعطیلی پادگان‌ها تا آرام شدن شرایط مطرح شده بود، اما مسئولان مربوطه در این رابطه پاسخ دقیقی ارائه نکرده اند. سردار تقی مهری رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره اقدامات پیشگیرانه در پادگان‌ها برای مقابله با ویروس کرونا گفته بود اقدامات کلی از جمله آموزش‌ها، غربالگری و اقداماتی که توصیه مسئولان بهداشتی کشور است، در پادگان‌ها در حال انجام است و تعطیلی پادگان‌ها به دلیل شیوع کرونا در اختیار نیرو‌های مسلح است.

در این میان به نظر می‌رسد تعطیلی پادگان‌ها نیز همانند قرنطینه کردن شهر‌های درگیر ویروس مانند قم و تهران به سرانجام نرسد و به قول وزیر بهداشت که گفته بود مردم فهیم و با شخصیت هستند و خودشان، خودشان را در شهر قرنطینه می‌کنند، اکنون به سرباز‌ها نیز بگویند «سربازان فهیم خودتان را قرنطینه کنید.»
 

لوازم بهداشتی در پادگان وجود ندارد/ حتی مایع دستشویی هم نداریم


محمد یکی از سربازان پادگان ذوالفقار است، او می‌گوید: برخی از سربازانی که در پادگان هستند مریض شده‌اند و درخواست مرخصی داده‌اند، اما اجازه مرخصی رفتن به آن‌ها را نمی‌دهند و بهداری پادگان گفته است این افراد کرونا ندارند و به آنفولانزا مبتلا شده‌اند، اما علائم کرونا را دارند.

این سرباز ادامه می‌دهد: ما اعتراض کردیم که در شرایط فعلی که ویروس کرونا در همه جا وجود دارد، به ما مرخصی بدهند تا در خانه بمانیم، اما فرمانده گروهان به ما گفت این بیماری اصلا مهم نیست و با گرم شدن هوا از بین می‌رود و وسربازان هم مجبور شدند که قانع شوند.
 

به سربازان مریض مرخصی نمی‌دهند

 
محمد به شرایط بهداشتی این پادگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: سطح بهداشت پادگان پایین است، نه ماسک نه دستکش و نه حتی صابون! هیچ مواد شوینده و بهداشتی برای ما وجود ندارد و حتی ظرف‌هایمان را با آب خالی می‌شوریم. در دستشویی هم مایع دستشویی نداریم و سربازان برای شستن دستهایشان به دستشویی کادری‌ها که مایع دستشویی دارد، بروند و آنجا دست‌های خود را بشویند. برای مایع دستشویی درخواست دادیم و گفتند به جای مایع می‌خواهیم برایتان مایع ضدعفونی کننده بیاوریم که تاکنون ده روز می‌گذرد و هیچ خبری نشده است.

این سرباز می‌گوید: کل پادگان ۲۶۰۰ سرباز دارد و گردان ما ۱۴۰ نفر است. او ادامه می‌دهد: تعداد افراد بیمار در پادگان بسیار زیاد است و با توجه به اینکه اغلب سربازان برای تهران هستند و صبح تا عصر در پادگان حضور دارند و بعد از آن به خارج از پادگان و خانه‌هایشان می‌روند، احتمال شیوع کرونا و مریض شدن ما در این شرایط که هیچ وسیله بهداشتی وجود ندارد، احتمال اینکه ما نیز بیمار شویم وجود دارد. هیچ کس هم حق مرخصی ندارد، حتی افراد مریض! شرایط واقعا سخت و نگران کننده است.
 

سرباز‌ها ترسیده‌اند

سجاد سرباز دیگری در کرمان است می‌گوید: شرایط پادگان در اینجا هم اصلا خوب نیست و تقریبا همه سرباز‌ها ترسیده‌اند و نه ما را تعطیل می‌کنند و نه برایمان وسایل بهداشتی تهیه می‌کنند. هم خودمان و هم خانواده‌هایمان بسیار نگران هستیم، اما چیزی که از مسئولان و فرمانده‌هان می‌شنویم این است که بیماری مهمی نیست و نیازی به تعطیلی و ... ندارد. اینجا ازدحام زیاد است و بهداشت به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود. کاش کسی هم صدای ما سرباز‌ها را بشنود! ماهم جزئی از مردم هستیم.
 

عضو کمیسیون بهداشت: نیازی به تعطیلی پادگان‌ها نیست؛ اتفاق خاصی نیفتاده


حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: پادگان‌ها اگر نیازی به مواد شوینده و بهداشتی داشتند فرمانده‌هان به وزارت بهداشت مراجعه یا منعکس کنند و حتما موارد مورد نیاز در اختیارشان قرار می‌گیرد. اگر سربازی هم مبتلا به کرونا شود قطعا وزارت بهداشت ورود می‌کند، اما مطمئن باشید افراد مریضی که در پادگان‌ها حضور دارند مبتلا به کرونا نبوده و احتمالا به آنفلوانزا مبتلا هستند.

عابدی در پاسخ به این سوال که ازدحام جمعیت در پادگان‌ها زیاد است، آیا بهتر نیست برای مدتی به سرباز‌ها مرخصی داده شود گفت: پادگان مثل خانه سرباز است، مهم این است که موارد بهداشتی را رعایت کنند. فرض کنید شما اگر مبتلا به کرونا شوید که نمی‌توانید به خانه خودتان نروید! به خانه خودتان می‌روید، ولی باید بهداشت و نکات را رعایت کنید. من اصلا مرخصی و تعطیلی پادگان‌ها را توصیه نمی‌کنم و باید به سرباز‌ها نکات ایمنی رعایت نمی‌شود. اصلا مورد خاصی نیست که بخواهیم تعطیل کنیم. بهتر است نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کنیم و به جامعه استرس و نگرانی ندهیم.

خبرنگار سعی کرد تا بتواند با مسئولان نظام وظیفه و نیرو‌های مسلح در این باره صحبت کند، اما هیچ حاضر به گفتگو نشدند.
منبع: رویداد24
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مهمان
0
2
پنجشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
سلام خواهش می کنم فکری به حال اعزام شدگان خدمت سربازی امروز چهارم اسفند ۹۸ بکنین در شرایط کرونا جمع کردن این تعداد جوون از شهرهای مختلف بیشتر خطرساز هست و ممکنه فاجعه عمومی رخ بده لطفا اطلاع رسانی کنین. #کروناویروس #وزارت_بهداشت #سربازی #پیشگیری_کرونا #قرنطینه #اعزام_سربازها_درشرایط_کرونا_لغوشود.
سرباز وطن
1
3
پنجشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
وضعیت پادگان ها خیلی بد است.
من اعزام دی بودم و بعد از یه هفته تو پادگان بنا به دلایلی مجددا اعزامم به چندماه دیگه افتاد.
با اطمینان بهتون میگم اگر یک سرباز توی پادگان مبتلا بشه ، کل سربازهای دیگه هم ازش میگیرن.
دوستانی که سربازی رفتن میدونن من چی میگم.
به هیچ عنوان بهداشت رعایت نمیشه. نه توی آسایشگاه ها و نه توی سلف های غذاخوری.
Ft
0
3
جمعه ۰۹ اسفند ۱۳۹۸
چرا تعطیل نمی کنید سربازارو اسیر که گیر نیاوردید
ناشناس
0
5
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
چرا پادگان های اموزشی نطام وطیفه را تعطیل نمیکنید چرا پیشگیری نمی کنید حتما باید فاجعه پیش بیاید تا تصمیم بگیرید باتوجه به توصیه متخصصین که در تجمعات قرار نگیرید درهر پادگان حداقل پانصد سرباز خوابگاه مشترک سرویس بهداشتی عمومی عدم رعایت بهداشت سلف مشترک بیشترین خطر برای این عزیزان است لطف کنید تا رفع قطعی مشکل پادگان ها را تعطیل اعلام کنید
س
0
4
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
شدیدا نگران بچه هامون هستیم که الان توی این شرایط توی پادگان هستن و میگن هیچگونه امکاناتی وجود نداره. اکثرا سرما خوردن و از این بین دو نفر رو هم بردن بیمارستان و هیچگونه لوازم بهداشتی در اختیارشون قرار ندادن. تا پایان دوره هم قراره قرنطینه باشن. واقعا اگر قرار به همچین تصمیمی هست چرا امکانات در اختیارشون قرار نمیدید؟ ما شدیدا نگرانیم و یک لحظه آرامش نداریم
ناشناس
لااقل بزارین بیان خونه خودمون مواظب فرزندانمان باشیم جنگ نیست که نشه پادگانارو تعطیل کرد
ناشناس
0
2
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
تورا بخدا شمارا امام حسین اعزام سرباز جدید رو یکی دو ماه عقب بندازن نزار فاجعه ببار بیاد بخدا اتفاقی نمی افته شما رو به علی اکبر حسین دلتون برای این جونا بسوزه
ناشناس
0
4
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
حتما باید این جوونا تلف بشن تا شما مجبور بشید موقتا سرباز گیری را متوقف کنید
مادر
0
8
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
باید پادگانها را موقتا تعطیل کنند. با جان افراد بازی نکنید. کمی خداشناس و بادرایت باشید
ناشناس
0
4
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
من داداشم سرباز هست خودشم بد جور مریض هست بزور یه ماسک فیلتر دار خوب به قیمت 50 هزار تومان خریدیم و بهش دادیم ولی فرمانده بی شعور و بی خانواده ماسک دادداداشم رو از صورتش کنده و انداخته سطل آشغال در ضمن هیچ وسایل و یا مواد بهداشتی در پادگان نیست حتی مایع دستشویی در ضمن ما برای داداشم از داروخونه قرص و ویتامین خریده بودیم از جمله قرص سرما خوردگی و چرک خشک کن و قرص جوشان ویتامین c که همشو دژبانی و بهداری پادگان ازش گرفتند و الان هم مرخصی نمیدن بیاد خونه واقعا وضع پادگان ها افتضاح هست
ناشناس
1
6
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
بچه های سرباز الان آموزشی هستن اصلا از لحاظ نظافت صفر آب پادگان قطع یا بخاری شون خراب شب تا صبح از سرما نتونستن بخوابند با ای وضعیت کرونا چطور میتونن پادگان به اون بزرگی با جمعیت زیاد دوام بیاورد اگر مرخصی ب سربازا بدن خانواده‌ام به آرامش می‌رسند
طاهری
1
3
سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
لطفا سربازهای پادگان ها را مرخص کنید تا مریض نشدند. خواهش می کنیم هر چه زودتر فکری برای سلامت سربازان بکنید . تا دچار کرونا نشدند زودتر پادگان ها را تعلیق یا تعطیل کنید . یا حداقل چند روز در هفته و یا ساعات آن را کم کنید. موارد بهداشتی و ضد عفونی در پادگان انجام نمی شود
ناشناس
0
3
دوشنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۹
شمارو قسم میدم به هرکی که میپرستین اینقدر سربازارو اذیت نکنید لااقل یکماه تعطیلشون کنید بزارید مریضی کمتر بشه زندانیا ارزششون از سربازان بیشتره واقعا چطوری وجدانتون درد نمیگیره
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
من نامزدم قراره ک بره سربازی خاهش میکنم یع فکری کنید .
همه خانواده ها نگران فرزندهایی ک دادن دست شما هستن درسته گفتن باید برید سربازی دیگه نگفتن ک برید مرده برگردید.
حداقل ماسک و دستکش رو براشون ازاد کنید با الکل .
کلی خانواده در سراسر ایران دل نگران فرزند هایشان هستند .
ناشناس
1
0
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹
کاش به عقب برمیگشتیم دراینصورت هیچوقت نمیزاشتم پسرم به سربازی بره
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

اما استون کیست؟

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

دلار پاشنه آشیل بازار خودرو است/ هیچ راه گریزی جز آزاد‌سازی قیمت نداریم/ حاکمیت هیچ اراده‌ای برای واردات انبوه خودرو ندارد

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/تیپ متفاوت مژده لواسانی در کنسرت روزبه بمانی

کریستوفر نولان فیلم ساز افسانه‌ای کیست؟

عکس/استایل خیابانی بازیگر سریال یانگوم

عکس/استایل نوجوان‌پسند نانسی عجرم در لس‌آنجلس

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

فیلم/آموزش کنسرو کردن خورشت قرمه سبزی

سید هادی شیخ الاسلامی، مدیرعاملی در نقش تخریب‌گر!/ ری برندیگ ناکام بیمه میهن

فیلم/طعنه سنگین جواد هاشمی به مهران رجبی!

فیلم/ خلق چهره با کفش و کفی

انتقاد تند و تیز نماینده زنجان از دولت رئیسی

آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید!

فیلم/لحظه معجزه آسای نجات کودک از سیلاب رودخانه‌ای در بم

فیلم/پوزخند عباس جدیدی هنگام سخنرانی علیرضا دبیر

فیلم عجیبی که از یک دانشگاه در تهران لو رفت!

فیلم/شانه‌زدن مو‌های آقای رئیس‌جمهور سوژه شد!

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

فیلم/ فنی‌ترین نوع درست کردن چایی

آلومینیوم ۴ (۶) - پرسپولیس (۵) ۴، حذف مدعی بزرگ!

تاریخ‌سازی یک دختر ایرانی در دبی

عکس/ شکار یک پلنگ ایرانی

آقای شمسایی، شما امشب مردم را جان به لب کردید!

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب